هفته‌ای که از گفت‌وگو و نقد گفتیم
کد خبر: 4094933
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
بر خط جامعه

هفته‌ای که از گفت‌وگو و نقد گفتیم

در حالی که بیشتر اخبار هفته جاری سرویس اجتماعی در خصوص نقد، نقدپذیری و بررسی علمی حوادث اخیر در ایران بود، آخرین اخبار هفته به شهادت هموطنانمان در حرم حضرت شاهچراغ(ع) اختصاص پیدا کرد.

هفته‌ای که از گفت‌وگو و نقد گفتیم ولی صدای شلیک شنیدیم

گروه اجتماعی ایکنا، طی هفته‌ای که گذشت گروه اجتماعی ایکنا اخبار متعددی در خصوص موج گسترده ابتلا به آنفولانزا در کشور، بازگشت شهرهای قرمز کرونایی به نقشه، بررسی نحوه نهادینه کردن فرهنگ وقف و چگونگی تبدیل شهر تهران به ام‌القرای جهان اسلام را منتشر کرد. همچنین موضوع «نقد، نقدپذیری و اصول گفت‌وگوی سازنده» سوژه جاری این گروه بود و طی آن به گفت‌وگو با اهالی علم جامعه‌شناسی و ارتباطات پرداخت. هفته‌ای که با خبر اندوه‌بار حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ(ع) و شهادت تعدادی از هموطنان عزیزمان و مجروح شدن شمار دیگری به پایان رسید.
در ابتدای هفته جاری بخش جامعه این گروه مصاحبه‌ای با تیتر «آموزش رایگان هلال‌احمر برای نجات جان خود و دیگران» را منتشر کرد. در این مطلب آموزش‌های رایگان هلال احمر برای عموم مردم معرفی شده است و عموم علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه این مطلب از نحوه ثبت‌نام و دریافت این آموزش‌های مهم آگاه شوند.
بررسی فراخوان منتشر شده از سوی سازمان حج و زیارت مبنی بر تکمیل اطلاعات ودیعه‌گذاران حج تمتع، فعالیت بیش از ۷۵۰ موقوفه با نیت تسهیل ازدواج جوانان، پاکبان‌های برگزیده سراسر کشور زائر امام رئوف(ع) می‌شوند و ادامه ساعات آغاز به کار مدارس تهران به روال مهرماه دیگر اخباری بود که در این سرویس اعلام شد.

بایدهای رونق گردشگری در ایران

باید‌های رونق گردشگری در کشور از جمله سوژه‌هایی است که خبرنگار این سرویس در حال پیگیری آن است. در اولین مصاحبه با محور این موضوع، محسن اسلامی، مدیرکل سابق مرکز آموزش خدمات جهانگردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گردشگری آیینه تمام‌نمای هویت ملی کشورمان است، گفت: از حدود سال ۱۳۰۰ در ایران بحثی به نام سیاحت وجود داشته و اکنون طی تحولاتی به وزارت میراث و گردشگری رسیده است. از این رو باید ظرفیت‌های گردشگری را به منظور رونق آن به صورت غیرزبانی معرفی کنیم. یعنی با استقبال خوب، پذیرایی مناسب و رفع مشکلات زمینه را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه مراکز تصمیم‌گیری در کشور زیادند و همه این‌ها باید با هم هماهنگ باشند و همت کنند تا گردشگری تبدیل به صنعت واقعی شده و برای کشورمان سودآور شود، گفت: طی دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال به تأسیسات گردشگری لطمه خورده است. اعتراضات اخیر نیز در آینه بیرونی نشان می‌دهد که کشور ناامن است، در حالی که برای تأمین امنیت کشور هزینه‌های زیادی صرف می‌شود، اما بازتاب بیرونی این اعتراضات این است که امنیت در کشورمان ضعیف است و در حال حاضر تقریباً ورودی مسافر خارجی به کشورمان متوقف شده است.

ایکنا با محور رونق گردشگری همچنین با محسن قریب، عضو هیئت‌ مدیره انجمن گردشگری ایران به گفت‌وگو پرداخت که وی گفت: مجموعه‌های دولتی باید مشوق‌ها را افزایش دهند و یکی از این مشوق‌ها معافیت‌های مالیاتی و کاهش سودهای بانکی است.

مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز اعلام کرد: با همکاری پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی تا پایان سال جاری یک‌ هزار و ۲۰۰ طرح دانش‌بنیان را اجرا می‌کند. ترکمانه افزود: حمایت بنیاد برکت از هسته‌ها و واحدهای فن‌آوری مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی از طریق پرداخت تسهیلات متناسب با میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز و یا مشارکت در طرح از طریق مشارکت در سهام، مشارکت مدنی، عقود مبادله‌ای و ... طبق الگوی بنیاد برکت است.

هفته‌ای که از گفت‌وگو و نقد گفتیم ولی صدای شلیک شنیدیم

الگویی برای سبک زندگی اسلامی است

نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته گرامیداشت میلاد حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) سوم آبان‌ماه با حضور عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد. سلیمی در این نشست ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: هدف از برگزاری جشن‌های میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) باید این باشد که این آستان مقدسه را به عنوان الگوی سبک زندگی برای جوانان معرفی کنیم. چهارم ربیع الثانی مصادف با هشتم آبان‌ماه، روز ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) است و سه روز قبل و سه روز بعد از آن به عنوان هفته ولادت حضرت در نظر گرفته شده‌ است.

وی اعلام کرد: در طول هفته ولادت از روز پنجشنبه با اجرای ۷۰ برنامه متنوع در خدمت علاقه‌مندان و زائران آن حضرت هستیم. عیادت روزانه خادمان از بیماران، مراجعه به منازل شهدای عزیز و تجدیدمیثاق با ایشان، گل‌آرایی ضریح و عطرافشانی قبور شهدا، برگزاری محافل قرآنی با حضور قاریان ممتاز و اجرای گروه‌های تواشیح، برپایی جلسات تفسیر قرآن کریم، اجرای مراسم دعا و نیایش و آئین تعویض پرچم گنبد حضرت با همکاری رسانه ملی از جمله برنامه‌هایی است که در این ایام اجرا می‌شود.

قانون‌مندی سبک زندگی اسلامی و شرایط ایجاد حکومت دینی

در هفته جاری همچنین اولین نشست «‌ایستاده در غبار» از سلسله نشست‌هایی به همین نام با موضوع گفت‌‌وگویی در تحلیل مسائل روز با حضور هانی چیت‌چیان، مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت برگزار شد که خبرگزاری ایکنا گزارش این نشست را منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: چیت‌چیان اظهار کرد: مردم ایران با یکدیگر یک جامعه می‌سازند و به این صورت نیست که مردم به یکدیگر پیچیده شده و جامعه‌سازی کنند. در حافظه تاریخی ملت ایران چندین اتفاق بسیار منحصر به فرد رخ داده است. از دوران حکومت شاهنشاهی که مردم این سرزمین کشور را ساختند تا حمله مغولان به کشور که ملت ایران توانستند حرکت آن‌ها را در خود هضم کنند و دیگر رویدادهای تاریخی این مرز و بوم به ویژه انقلاب اسلامی همگی با تصمیم ملت ایران انجام شد. پدران و مادران ما چهار دهه پیش کنار یکدیگر جمع شده و حکومت جمهوری اسلامی را با یکدیگر انتخاب کردند.

مدرس مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت بیان کرد: بنابراین، اتفاقات بزرگ اجتماعی با وجود آحاد جامعه صورت می‌گیرد و به این صورت نیست که فقط عده‌ای از مردم دور هم جمع شده و تصمیم‌گیری کنند. با جنگ بخش‌های مختلف جامعه که دارای تفکرات مختلف هستند، نه انقلابی حفظ ‌شده و نه انقلابی ایجاد می‌شود. تمامی افرادی که دغدغه حفظ نظام را دارند، باید بدانند که ما فقط با ملت ایران است که می‌توانیم از نظام اسلامی دفاع کنیم نه با عده‌ای خاص همچنانکه افرادی که به نظام اسلامی اعتقاد ندارند نیز فقط با همراهی تمامی ملت ایران است که می‌توانند به نیات خود دست پیدا کنند.

برای مطالعه کامل این نشست کلیک کنید.

در هفته جاری مسئله وقف و نهادینه کردن این سنت حسنه نیز با یادداشتی با تیتر: «وقف و تأمین نیازهای اقتصادی و اجتماعی جامعه» دنبال شد. همچنین درباره میزان تأثیر وقف در جامعه و اثرات آن بر کاهش تنش‌های اجتماعی و اقتصادی حجت‌الاسلام سیداحمد سجادی جزی، مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس دانشکده علوم قرآنی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: با توجه به مشکلی که در جامعه وجود دارد، باید مردم و واقفان را به خوبی در حوزه وقف و موقوفات توجیه و آگاه کنیم که همین امر باعث می‌شود تا جامعه به سمت ایجاد وقف‌های جدید حرکت کند و سرمنشأ این حوزه را در دست خود بگیرد. امروزه بسیاری از فعالیت‌هایی که در کشور انجام می‌شود جنبه وقف ندارد و حیف میَ‌شود. برای مثال برخی از زمین‌هایی که از سوی مردم به برخی وزارتخانه‌ها اعطا می‌شود، به دلیل اینکه وقف و ثبت نشده، از بین رفته است و مصارف دیگری خواهد داشت، اما چنانچه این زمین‌ها وقف شوند، سازمان اوقاف مسئول پیگیری آن‌ها خواهد بود تا اصل سرمایه باقی بماند و یا تبدیل به احسن شود. توجیه و آگاه‌سازی جامعه باعث می‌شود که وقف‌ جهت اصلی خود را در جامعه با توجه به نیازهای مردم پیدا کند.

در هفته جاری همچنین اعلام شد: مراسم اختتامیه نخستین آئین ملی استعدادیابی نوگلان حسینی و زینبی طی هفته بسیج در سازمان بسیج مستضعفان برگزار می‌شود؛ به منظور ترویج معارف و سیره نبوی، مجموعه استوری‌های «رایحه نبی» از سوی خانه فرهنگ شکوفه تولید و در فضای مجازی منتشر می‌شود، برنامه‌های ایام بزرگداشت ولادت حضرت عبدالعظيم حسنی(ع) در بارگاه ملكوتی آن حضرت از پنجم آبان‌ آغاز و تا ۱۱ آبان‌ نیز ادامه خواهد داشت و کارگاه «رحمت خدا در خانه ما» به صورت حضوری ویژه بانوان از سوی مدرسه دانشجویی اهل بیت(ع) برگزار می‌شود.

تهران چگونه «ام‌القرای جهان اسلام» می‌شود

تهران چگونه ام القرای جهان اسلام می‌شود؟ عنوان یادداشتی است که با توجه به ام‌القرای جهان اسلام خواندن تهران از سوی شهردار این کلان شهر منتشر شده و در آن به اصول و مبانی که تهران را به ام‌القرای جهان اسلام تبدیل خواهدکرد، پرداخته است که خواندن آن را به مخاطبان ایکنا پیشنهاد می‌کنیم. 

هفته‌ای که از گفت‌وگو و نقد گفتیم ولی صدای شلیک شنیدیم

بهزیستی آماده آموزش خودمراقبتی به کودکان است

محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایکنا اعلام کرد: اگر مدیران مدارس درخواست بدهند، کارشناسان اورژانس اجتماعی آماده حضور در مدارس و آموزش خودمراقبتی به کودکان هستند.

وی تصریح کرد: بچه‌ها باید یاد بگیرند به غیر از والدین و پزشکان در حضور والدین، فرد دیگری اجازه ندارد قسمت‌های خصوصی بدن آنها را لمس کند. همچنین کودکان باید یاد بگیرند چه کسانی اجازه دارند آنها را در آغوش بگیرند. بسیاری از کودکانی که آزار جنسی دیده‌اند این آزار از سوی اعضای خانواده یا افراد قابل اعتماد خانواده صورت گرفته و موجب شده کودکان جرئت نکنند این مسئله را به والدین خود بگویند و یا خجالت کشیده‌اند که این مسئله را مطرح کنند. باید کودکان و والدین را آگاه و هوشیار کنیم که اگر فردی از اعضای خانواده یا فرد غریبه به اعضای خصوصی بدن کودک دست زد کودک باید این مسئله را با چه کسی مطرح کند.

آغاز سفرهای زیارتی زائران ایرانی به سوریه؛ رشد ۲۰۰ درصدی معتادان متجاهر طی پنج سال گذشته؛ برگزاری دومین دوره آموزش تخصصی مداحی در خانه مداحان و بررسی راهکارهای گفتمان‌سازی تمدن نوین اسلامی از مسیر حج و زیارت از دیگر اخبار هفته جاری بود که سرویس اجتماعی آنها را منتشر کرد.

هفته‌ای که از گفت‌وگو و نقد گفتیم ولی صدای شلیک شنیدیم

آغاز مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران سه‌شنبه سوم آبان‌ماه با حضور عماد افروغ، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز علوم اجتماعی؛ علی منتظری، رئیس شورای علمی مسابقات مناظره دانشجویان؛ جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمعی از دبیران این دوره از مسابقات مناظره(به صورت حضوری و آنلاین) در دانشگاه تهران برگزار شد.
علی منتظری، رئیس شورای علمی مسابقات مناظره دانشجویان در این مراسم با اشاره به اینکه، افتخار بزرگی برای جهاددانشگاهی و معاونت دانشجویی است که از سال ۱۳۹۱ اولین دوره مسابقات را طراحی و برگزار کرده است، گفت: این روزها ضرورت گفت‌وگو و مناظره و تبادل افکار بر همه آشکار شده و ما افتخار داریم در روزگاری که کمتر به این مسئله توجه می‌شد، این مسابقات را طراحی و برگزار کردیم.

رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نیز با اشاره به اینکه خواستگاه و شروع مسابقات مطالبه مقام معظم از فضای دانشگاه‌ها بود، گفت: مشی مناظرات در فضای دانشجویی و استادی فضای آزاداندیشی بوده و تلاش کرده فضایی فراهم کند تا در یک فضای آزاد افراد صحبت کنند. ما در پی تأیید یا رد این نظرات نیستیم و فقط تلاش داریم همه بتوانند نظرات، نقدها و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

وی با تأکید بر اینکه در بیشتر دوره‌های مسابقات موضوعات روز سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محور مناظرات بوده است، تأکید کرد: هیچ‌وقت فشار و مطلب بیرونی در مورد اینکه چرا فلان موضوع، یا استاد یا دانشجو در مسابقات حضور دارد را نداشتیم.

هفته‌ای که از گفت‌وگو و نقد گفتیم ولی صدای شلیک شنیدیم

وقتی نخبگان به تفاوت‌ها نپردازند، توده‌ها به دعوا می‌پردازند

عماد افروغ، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز علوم اجتماعی در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران با موضوع «جامعه ایران، جنبش دانشجویی نوظهور و ضرورت گفت‌و‌گو» به سخنرانی پرداخت.

وی در آغاز سخن تصریح کرد: جامعه ایران یک جامعه طیفی است؛ جامعه قطبی نیست و فرایند قطبی‌شدگی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را پشت سر نگذاشته است. به این مسئله کاری ندارم که این مسئله خوب است یا بد ولی ما قطبی‌شدگی را در جهان غرب و آمریکا می‌بینیم چون در آنجا طبقه اجتماعی شکل گرفته است. من خیلی ناراحتم از اینکه می‌بینم برخی از همکارانم مفهوم شناسی دقیقی در این خصوص ارائه نمی‌دهند و بین طبقه و طبقه اجتماعی فرق قائل نمی‌شوند. بین این دو تفاوت وجود دارد که برای آگاهی در خصوص این مفهوم می‌توانید به کتاب «فضا و جامعه» رجوع کنید.

وی در ادامه به نقد اتفاق‌های اخیر در جامعه ایران پرداخت و در نهایت به به دانشجویانی که می‌خواهند در مناظرات شرکت کنند، گفت: گفت‌وگو را بشناسید. گفت‌وگو مبانی فلسفی و معرفتی دارد، انواع و اقسام دارد. معرفت نسبی است اما داوری نسبی نیست. پس برای رسیدن به حقیقت در پس معرفت نیاز به گفت‌وگو داریم اما چون معرفت نسبی است، ممکن است معرفت من خطا داشته باشد پس من بیش از آنکه بخواهم دیگری را قانع کنم باید خودم قانع شوم.

برای مطالعه گزارش کامل این سخنرانی اینجا را کلیک کنید.

 

هفته‌ای که از گفت‌وگو و نقد گفتیم ولی صدای شلیک شنیدیم

نقد را شیوه رایج و مشی روزمره بدانیم + صوت

ایکنا در ادامه سلسله گفت‌وگوهای خود در مورد فرهنگ نقد و نقدپذیری به سراغ علی‌اصغر محکی رفته و با او گفت‌وگو کرد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا تفکر انتقادی در جامعه ایرانی پایه‌ریزی شده است؟ گفت: بر پایه مشاهدات و شنیده‌ها از گزارش‌های تحقیقی، یکی از بزرگترین ضعف‌‌ها و مشکلات این است که چنین موضوعی در جامعه به فرهنگ غالب تبدیل نشده است. ما به صورت صوری، ظاهری و مقطعی هر از گاهی بحث فرهنگ نقد و نقدپذیری را مطرح می‌کنیم یا جلوه‌هایی از آن را نمایش می‌دهیم. گویی به شیوه گلخانه‌ای به فراخور زمان و با توجه به اتفاقات به این موضوع می‌پردازیم.

این اتفاق ممکن است براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، بحران‌های سیاسی داخلی یا هر اتفاقی باشد و به محض طرح آن در این باره صحبت می‌شود که کرسی آزاداندیشی و نشست انتقادی برگزار و روحیه نقدپذیری تقویت شود. باید توجه کرد که این جریان غالب نیست، بلکه شیوه گلخانه‌‌ای شیوه‌ای فصلی، مقطعی و نهادینه‌ نشده است. باید خودانتقادی و جریان سیال نقد روزمره و مسئله‌محوری در فضای دانشگاهی، رسانه‌ای و آموزش و تربیت جوانان و نوجوانان رایج باشد تا آنها بتوانند ویژگی خودانتقادی را در خود پرورش بدهند.

امیدعلی مسعودی، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه علامه طباطبایی نیز در خصوص نقد و نقدپذیری گفت: نقد و نقدپذیری و حتی نقدگریزی از مواردی است که در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما وجود دارد. در بحث آموزش و رفتارهای اجتماعی همیشه موضوع نقد مورد توجه رهبران فکری جامعه بوده است. برای مثال می‌دانیم که پیامبر اکرم(ص) همیشه در موضوعات مختلف مشورت می‌کردند. ایشان با وجود اینکه فرستاده خدا و متصل به وحی بودند، اما اگر کسی ایرادی می‌گرفت و یا ابهامی داشت، سعی می‌کردند که افکار عمومی را قانع کنند. همچنین در نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «کسی که عیب من را به من هدیه کند به من خدمت کرده است.» در واقع حضرت علی(ع) نقد را هدیه و امر پسندیده و قابل تقدیری می‌دانند.

همچنین سومین وبینار هفته سواد رسانه‌ای با عنوان «نقش سواد رسانه‌ای در افزایش اعتماد عمومی با رویکرد تفکر انتقادی» ۴ آبان با سخنرانی سیده مریم سیادت به صورت مجازی برگزار شد که در گزارش ایکنا از این نشست آمده است: سیده مریم سیادت، عضو انجمن سواد رسانه‌ای در این وبینار اعتمادسازی، اعتماد مداوم و اعتماد پایدار را از ویژگی‌های اصلی رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: اعتماد به اخبار و اطلاعات منتشره، اعتماد به مخاطبان و اعتماد به کسب و کار‌های اینترنتی و ... نقطه آغاز حرکت رسانه و ستون استقرار آن است. معمولاً اعتماد به رسانه‌ها از نحوه عملکرد آن‌ها در حوزه سیاسی بررسی می‌شود که یکی از مهمترین وظایف آنهاست. اما بررسی اعتبار و اعتماد رسانه‌ها در ابعاد دیگری نظیر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و ... هم باید مورد توجه قرار گیرد.

شهرهای قرمز بازگشتند 

در بخش سلامت سرویس اجتماعی همچنان اخبار مربوط به کرونا در هفته جاری منتشر شد که جمع بندی این اخبار نشان می‌دهد علی‌رغم قرمز شدن وضعیت چهار شهر کشور، همچنان تعداد فوتی‌های کرونا در کشور تک رقمی است اما آنچه موجب نگرانی مردم و مسئولان سلامت کشور شده، شیوع بسیار گسترده آنفولانزا در کشور است که موجب شده 40 درصد تخت‌های آی سی یو به بیماران مبتلا به آنفولانزا اختصاص داده شود.

در همین خصوص عبدالله کریمی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح دلیل شیوع گسترده آنفولانزا در کودکان پرداخت و گفت: طی دو سال گذشته شاهد شیوع گسترده کرونا بودیم، کرونا ویروس بلامنازعی بود که در جامعه وجود داشت و به دلیل محدودیت‌هایی کرونایی و وجود ویروس کرونا اجازه عرض اندام به سایر ویروس‌ها داده نشد. اما از سال گذشته که محدودیت‌های کرونا برداشته شد برخی دیگر از ویروس‌ها از جمله ویروس آنفولانزا، پاراآنفولانزا، آر اس دی، ادنو ویروس، راینوویروس و ... در گردش هستند.

کریمی در خصوص روش‌های پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا در کودکان، گفت: بهترین کار برای پیشگیری از آنفولانزا تزریق واکسن آنفولانزا برای بچه‌های شش ماهه تا ۹ سال است. این کودکان اگر قبلاً واکسن تزریق نکرده‌اند یک دوره کامل واکسن تزریق کنند و آنهایی که در سال‌های قبل واکسن آنفولانزا تزریق کرده‌اند تزریق یک دز واکسن کافی است.

مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه در گفت‌وگو با ایکنا مسئله اول و مهم کنونی کشور را آنفولانزا عنوان کرد و در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال ابتلای همزمان به کرونا و آنفولانزا وجود دارد؟ گفت: این مسئله امر شایعی نیست و ابتلای موردی داشتیم که افراد به صورت همزمان به هر دو بیماری مبتلا شده‌‌اند. افرادی که دز یادآور واکسن کرونا را زده‌اند بسیار غیرمحتمل است که بیماری متوسط و شدید کرونا را بگیرند. بنابراین اگر هم این افراد به کرونا مبتلا شوند بیماری آنها خفیف خواهد بود.

قانعی به تمام افراد بالای ۶۵ سال، تمام بیماران مبتلا به دیابت، کسانی که بیماری قلبی یا تنفسی انسدادی دارند توصیه اکید کرد که واکسن آنفولانزا را تزریق کنند و گفت: تزریق واکسن جزو الزامات این گروه‌هاست.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی فوری به مجروحان حادثه شیراز

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، وقوع حادثه تروریستی در حرم مطهر احمد بن‌‌موسی(ع) را که منجر به شهادت و مجروحیت جمعی از زائران و هموطنان عزیز شد، به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، مردم ولایت‌مدار ایران و خانواده‌های شهدای این حادثه، تسلیت گفت و از سیدوحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواست تا ضمن مراجعه به شیراز، رسیدگی فوری به مصدومان این حادثه تروریستی و ارائه خدمات درمانی سریع و مطلوب به ایشان را دنبال کند.

انتهای پیام
captcha