ساز‌و‌کار فعالیت قرارگاه قرآنی جهاد تبیین در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4090430
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۲

ساز‌و‌کار فعالیت قرارگاه قرآنی جهاد تبیین در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه قرارگاه قرآنی جهاد تبیین استان در چندین حوزه از جمله جامعه قرآنی، دانش‌آموزان و عمومی در حال ساماندهی است به تشریح آخرین اقدامات انجام شده در این قرارگاه پرداخت.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح اقدامات این نهاد در راستای تشکیل قرارگاه قرآنی جهاد تبیین، اظهار کرد: امسال سازمان دارالقرآن الکریم رویکرد فعالیت‌ها را بیشتر بر برنامه‌های محتوایی و تربیتی و تبیینی معطوف ساخته است. مبحث جهاد تبیین نیز که از سوی رهبر معظم انقلاب تکلیف شد، مبنای قرآنی دارد و وظیفه‌هایی را برای قرآنیان ایجاد می‌کند که قرارگاه قرآنی جهاد تبیین در همین راستا فعال شده است.

وی با ذکر اینکه قرارگاه جهاد تبیین تنها مختص اداره امور قرآنی و سازمان تبلیغات اسلامی نیست بلکه چندین نهاد را درگیر کار می‌کند، ادامه داد: نام‌گذاری قرارگاه با همین منظور بوده است که نه تنها نهاد تبلیغات اسلامی استان بلکه دیگر دستگاه‌ها، اشخاص و نیروهای مختلف نیز پای کار بیایند.

کارگر بیان کرد: یک «سند راهبری» که اولویت‌ها و برنامه‌ها را تصریح می‌کند‌، تدوین و تعیین شده است و مقرر شد که پیشروی امور قرارگاه بر مبنای این سند راهبری و سازماندهی شود. همچنین یک «شبکه عملیاتی» ایجاد شده است که این شبکه در گام نخست، جامعه قرآنی استان را اعم از مؤسسات قرآنی، هیئت اندیشه‌ورز بانوان، قاریان، حافظان و به‌عنوان جامعه هدف، مورد توجه قرار داده است.

۲۰ گروه قرآنی ذیل قرارگاه جهاد تبیین تعریف شده است 

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تصریح اینکه در این مرحله در مجموع ۲۰ گروه قرآنی در زیرمجموعه جامعه قرآنی استان شناسایی و درگیر کار شده‌اند، افزود: این افراد به‌عنوان سرشبکه‌های قرارگاه قرآنی جهاد تبیین در شهرستان‌ها پای کار آمده و گروه‌هایی را تشکیل داده‌اند که طی روزهای آینده تحت تعلیم قرار خواهند گرفت.

کارگر بیان کرد: پس از سازماندهی اعضای شبکه عملیاتی در گام نخست که به قرآنیان اختصاص دارد، در گام دوم زنجیره این شبکه با الگوگیری از دوره مصباح‌الهدی در قم، با دانش‌آموزان پی گرفته می‌شود. شبکه دانش‌آموزان نیز با هماهنگی مدیرکل آموزش و پرورش و نیز مدیران برخی مدارس در حال اجراست و برآورد ما این است که در آذرماه رویداد دانش‌آموزان جهادگر تبیین را برگزار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هدف از راه‌اندازی و ساماندهی قرارگاه قرآنی جهاد تبیین در میان قرآنیان، ایجاد رویکردهای تبیینی و محتوایی در میان این قشر است، ادامه داد: تلاش می‌شود که محتوای تربیت‌محور در رأس کار مؤسسات و مراکز قرآنی فعال و اساتید و چهره‌های قرآنی باشد.

کارگر تصریح کرد: قرارگاه قرآنی جهاد تبیین که امسال کار خود را آغاز کرده است، همچنان با رویکردها و برنامه‌های جدید به کار خود ادامه خواهد داد از جمله اینکه شبکه ملی تدبر در امتداد این قرارگاه تشکیل خواهد شد که آیین‌نامه آن به ما ابلاغ شده و تلاش کرده‌ایم که با توجه به ظرفیت‌های استان، بومی‌سازی شود. قرارگاه قرآنی جهاد تبیین همچنان ادامه دارد و گسترش خواهد یافت تا جایی که در سال آینده‌، قاطبه برنامه‌های قرآنی ذیل این قرارگاه برنامه‌ریزی و انجام خواهد شد.

تشکیل شبکه ملی تدبر در استان

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تربیت نخبگان برای تقویت قرارگاه و نیز شبکه ملی تدبر را یکی از برنامه‌ها در سال جاری عنوان کرد و توضیح داد: معارف قرآن کریم و مبانی انقلاب اسلامی در حوزه جهاد تبیین برای ما مهم است و لذا هم تبیین زیرساخت‌های ارزشی یعنی قرآن و اهل‌بیت(ع) و اصول اسلام ناب و هم تبیین مباحث ناظر به توانمندی‌ها و دستاوردهای نظام اسلامی و مکتب امامین انقلاب و شهدای والامقام در قرارگاه قرآنی جهاد تبیین به‌عنوان محور و اصل مورد توجه قرار می‌گیرد.

کارگر بیان کرد: بسترسازی و برنامه‌ریزی برای قرارگاه قرآنی و قرارگاه دانش‌آموزان به موازات هم ادامه دارد و اعتباری نیز به این مبحث تخصیص یافته است؛ کارگاه‌های تربیت معلم تدبر نیز طی یکی دو روز آینده برگزار خواهد شد که افراد برگزیده به همراه معلمان برگزیده دوره سبک زندگی قرآنی که در تابستان برگزار شد به بدنه قرارگاه تزریق می‌شوند.

وی در پایان با تبریک فرارسیدن هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر اسلام(ص)، گفت: پیشنهادهای اجرای برنامه به موسسات و خانه‌های قرآن در شهرها و روستاها اعلام شده است تا بر طبق ظرفیت خود در این ایام نسبت به برپایی برنامه‌های قرآنی اقدام کنند که برگزاری کرسی‌های تلاوت و مسابقات و جلسات تبیینی با موضوع احادیث و معارف نبوی از جمله این برنامه‌ها هستند. 

انتهای پیام
captcha