جامعه قرآنی پایه‌گذار وقف‌های جدید باشد
کد خبر: 4089326
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸

جامعه قرآنی پایه‌گذار وقف‌های جدید باشد

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف استان مرکزی با اشاره به ثبت ۵ هزار و ۷۷۴ موقوفه در استان، گفت: جامعه قرآنی می‌توانند خود پایه‌گذار وقف جدید با تولیت خودشان باشد و خود افراد موقوفه را اداره کنند.

حجت الاسلام سید مرتضی ابراهیمی

حجت‌الاسلام سیدمرتضی ابراهیمی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، تعداد بقاع متبرکه در استان را 278 بقعه اعلام کرد و گفت: در برخی از بقاع تعداد امامزادگان مدفون بیشتر از یکی است. بیشترین آمار بقاع با 73 بقعه به ساوه و کمترین آن با 6 بقعه به آشتیان اختصاص دارد.

وی لزوم توجه به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در بقاع متبرکه را مورد توجه قرار داد و افزود: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری بقاع باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند. راه‌اندازی مراکز «افق» در بقاع متبرکه با همین رویکرد از اقدامات بسیار خوب سازمان اوقاف است؛ چراکه با فعالیت این مرکز بسیاری از ظرفیت‌ها و کمبودها در بخش‌های مختلف از جمله کمک به نیازمندان شناسایی شد و باعث شد تا کمک به محرومان از محل نیات واقفان هدفمندتر از گذشته پیش رود.

ابراهیمی تعداد کل موقوفات ثبت شده در سامانه جامع اعم از مسجد، موقوفات منفعتی، مهدیه‌ها، حسینیه‌ها را 5 هزار و 774 مورد بیان کرد و افزود: تعداد موقوفات انتفاعی و منفعتی صاحب درآمد یا غیردرآمد 2 هزار و 821 مورد است که بیشترین موقوفه در اراک ثبت شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف استان بیشتری آمار فراوانی نیات واقفان استان را روضه‌خوانی و عتبات عالیات بیان کرد و گفت: گاه از مردم روستایی بابت استفاده از موقوفات اجاره‌بها دریافت می‌شود، اما چون عائدات و درآمد بنا به نیت واقف باید در محلی دیگر هزینه شود، امکان هزینه درآمد در همان روستا وجود ندارد و این امر شاید در ذهن مردم ایجاد شائبه کند که لازم این شبه‌ها برطرف شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه اداره اوقاف استان از تمام ظرفیت خود برای آگاه ساختن، شفاف‌سازی و رفع شبهات ایجاد شده در اذهان مردم استفاده می‌کند، ادامه داد: متأسفانه برخی از شهروندان با احکام فقهی وقف آشنا نیستند و عدم آشنایی برای آنان ایجاد شبه می‌کند، اگر اصحاب رسانه در این حوزه وارد شده و این موارد و سایر اعتراضات و گلایه‌های مردم را به گوش ما برسانند، بهتر می‌توان با رفع شبهات در اشاعه و توسعه وقف قدم برداشت.

وی در رابطه با توسعه وقف‌های قرآنی در استان گفت: ایستگاه‌های «همه واقف باشیم» در سطح استان برپاست و به واقفان و افراد علاقه‌مند به این حوزه مشاوره‌هایی می‌دهد، اولویت پیشنهادات و مشاوره‌های انجام شده آموزش قرآن و امور مربوط به این حوزه است، اما در نهایت اداره موظف است که به نیت واقف عمل کند و فقط می‌تواند مشاوره دهنده باشد.

ابراهیمی ضرورت ورود جامعه قرآنی به حوزه وقف را خواستار شد و افزود: جامعه قرآنی می‌توانند خود پایه‌گذار وقف جدید با تولیت خودشان باشند و خود افراد موقوفه را اداره کنند. به طور مثال خبرگزاری ایکنا با توجه به رویکرد قرآنی خود می‌تواند در این حوزه وارد شود و متولی وقف قرآنی باشد. موقوفه‌ای را پیدا کند و درآمد آن از طریق خبرگزاری صرف تولید محتوا در این حوزه شود.

وی در ادامه تشکیل انجمن قرآنی در استان با حضور نمایندگانی از اساتید، نخبگان، مربیان، مرتلان، قاریان، حافظان، فعالان حوزه تفسیر، امام جمعه را ضروری دانست و افزود: با راه‌اندازی این انجمن می‌توان وقف‌های قرآنی را بهتر هدایت کرد. به طور مثال واقف نیت کند فعالیت قرآنی زیر نظر همین انجمن در راستای توسعه فرهنگ قرآن انجام و تصمیم‌گیری شود. هدف اداره اوقاف این است که موقوفاتی که جدید ثبت می‌شوند از سوی خود واقف یا انجمن‌های مربوطه اداره، کسب درآمد شده و اجرای نیت شود.

انتهای پیام
captcha