موعودباوری؛ اندیشه‌ای به گستره تاریخ بشریت
کد خبر: 4089078
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶

موعودباوری؛ اندیشه‌ای به گستره تاریخ بشریت

مدرس حوزه و دانشگاه در چهارمحال‌وبختیاری گفت: اندیشه موعودباوری به اندازه‌ای اصیل و ریشه‌دار است که در اعماق قلوب ملت‌ها و پیروان تمامی ادیان الهی و اقوام و ملل جهان نهادینه شده و انسان‌ها در طول تاریخ هر زمان در فراز و نشیب زندگی به یاد ظهور پیشوایی مقتدر افتاده‌اند از یأس و ناامیدی دور شده و برای ظهور این منجی لحظه‌شماری کرده‌اند.

ظهور منجی عالم بشریت

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل رئیسی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، درخصوص مفهوم انتظار برای منجی در سایر ادیان و دین مبین اسلام، اظهار کرد: اعتقاد به منجی یکی از موضوعات اصلی در مطالعات و مباحث مهدویت بوده و متون دینی گویای آن است که در مذاهب مختلف و باورهای اقوام و ملل جهان، اعتقاد به ظهور منجی عالم، مصلح جهانی و ایجادکننده یک آینده روشن و مطلوب برای بشریت یک عقیده عمومی و فراگیر است.

رئیسی با ذکر اینکه پیروان تمامی ادیان ابراهیمی و اکثر مذاهب موجود در عالم معتقد و منتظر ظهور یک نجات‌دهنده در واپسین دوره‌های تاریخ هستند، ادامه داد: بر طبق این اعتقاد، در این عصر طلایی جامعه جهانی آکنده از صلح، معنویت، نورانیت و عدالت خواهد شد، ناراستی‌ها از بین می‌روند و انسان‌ها به مراحل بالای کمال و تعالی معنوی و مادی دست پیدا می‌کنند.

این مدرس دانشگاه در استان تأکید کرد: موعودباوری به اندازه‌ای اصیل و ریشه‌دار است که در اعماق قلوب ملت‌ها و پیروان تمامی ادیان الهی و اقوام و ملل جهان نهادینه شده و انسان‌ها در طول تاریخ هر زمان در فراز و نشیب زندگی به یاد ظهور پیشوایی مقتدر افتاده‌اند از یأس و ناامیدی دور شده و برای ظهور این منجی در پایان جهان لحظه‌شماری کرده‌اند.

رئیسی با اشاره به اسامی موعود جهانی در ادیان و ملل مختلف، تصریح کرد: حدود ۲۵ نام برای منجی عالم بشریت ذکر شده و بیانگر این موضوع است که اعتقاد به مهدویت و منجی موعود یک عقیده عمومی و ریشه‌دار در تمامی ملل جهان است، همچنین یک عقیده اصیل اسلامی نیز محسوب می‌شود که ریشه قرآنی دارد و احادیث متواتر نیز درباره ظهور منجی در اسلام وجود دارد. ایمان و یقین به موعود جهانی در میان آحاد جامعه اسلامی و پیروان مذهب شیعه ملموس‌تر است و یکی از ارکان مهم اعتقادی جامعه شیعی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در کتاب معروف «زند» درباره موعود عالم بشریت و ظهور منجی صحبت شده است و با یک بررسی می‌توان به ماهیت اعتقادات زرتشتیان، بوداییان، مسیحیان، یهودیان و... درخصوص ظهور منجی و موعود دست پیدا کرد، برای مثال مسیحیان اعتقاد دارند که «سرانجام روزی عیسی مسیح بازگشته و جهان را به سعادت خواهد رساند و مسیحیان را نجات می‌دهد».

انتظار منجی منحصر به ادیان نیست

رئیسی با اشاره به اینکه در انجیل متی، انجیل لوقا، آیین هندو و سایر ادیان جهان اعتقاد به موعود وجود دارد و سخنان بسیاری نیز در این ادیان به موضوع منجی‌گری پرداخته‌اند، یادآور شد: دیدگاه دین مبین اسلام درخصوص موعود عالم بشریت کاملاً مشخص است بنابراین اصل وجود منجی و مصلح موعود یک امر پذیرفته‌ شده است که ظهور و قیام این منجی بزرگ در برهه‌ای حساس از زمان رخ خواهد داد و تغییر و تحولات بسیاری پیش از زمان ظهور و پس از آن در جهان روی خواهد داد، از جمله اینکه ریشه شر، فساد، ظلم، پلیدی‌ها و... از بین رفته و جهان به سمت آبادانی حرکت می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان با تأکید بر اینکه اعتقاد به منجی در تمامی ادیان و ملل وجود دارد، بیان کرد: اکثر مؤلفه‌های قیام آسمانی و جهانی موعود و منجی عالم بشریت در ادیان گوناگون یکسان است و می‌توان گفت که تنها تعابیر و الفاظ به‌کار رفته با یکدیگر متفاوت هستند.

وی با تأکید بر اینکه انتظار ظهور منجی تنها منحصر به ادیان نیست، افزود: به جز ادیان گوناگون، اعتقاد به منجی و موعود در اکثر اقوام جهان به عنوان یک آموزه اصیل و بنیادین مطرح است؛ در واقع، در کشورهای غربی باور به چنین بازگشتی وجود دارد البته مردمان این کشورها به بازگشت مجدد حضرت عیسی باور دارند و برخی نیز اسامی دیگری برای منجی درنظر گرفته‌اند. باور به منجی و موعود ریشه در فطرت افراد دارد چراکه انسان‌ها برای رفع مشکلات خود به ظهور یک انسان برتر امیدوار هستند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با اشاره به دیدگاه اهل سنت درمورد منجی عالم و حضرت مهدی(عج)، بیان کرد: عقیده به مهدویت و باور به قیام و ظهور حضرت براساس کتاب و سنت به دست آمده است و اکثر مسلمانان به این موضوع به عنوان یک اندیشه اصیل اعتقاد دارند چراکه این اندیشه دارای دلایل عقلی و نقلی است و به جز عده‌ اندکی هیچ‌یک از مسلمانان ظهور حضرت مهدی(عج) را انکار نمی‌کنند.

وی در پایان گفت: اهل سنت و اهل تشیع با وجود گذشت اعصار و قرن‌ها بر این موضوع هم‌عقیده هستند که شخصی از اولاد حضرت محمد(ص) که دارای صفاتی مشخص است در زمانی که دنیا پر از ظلم و جور می‌شود، ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد؛ همه او را به نام و کنیه پیامبر(ص) و ملقب به مهدی(عج) معرفی کرده‌اند و تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی اعتقاد دارند تا منجی عالم بشریت ظهور نکند، جهان محکوم به تحمل ظلم ستمگران است.

انتهای پیام
captcha