ضعف زیرساخت‌ها و عدم استفاده از ظرفیت‌ موقوفات، از مهم‌ترین مشکلات وقف است
کد خبر: 4088569
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳

ضعف زیرساخت‌ها و عدم استفاده از ظرفیت‌ موقوفات، از مهم‌ترین مشکلات وقف است

استاندار خراسان‌جنوبی، ضعف زیرساخت‌ها و منابع مالی مردم و عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌ موقوفات را از علل بروز مشکلات در حوزه موقوفات استان دانست.

دیدار استاندار خراسان‌جنوبی با دیدار با مدیرکل و معاونین اداره اوقاف و امور خیریه استانبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی، امروز 7 مهرماه در دیدار مدیرکل و معاونین اداره اوقاف و امور خیریه استان به مناسبت دهه وقف، بر خلق منابع جدید با استفاده حداکثری از ظرفیت موقوفات تاکید و اظهار کرد: خراسان جنوبی علیرغم محرومیت در زیرساخت‌ها، در زمینه موقوفات رتبه بالایی دارد که نشان از تدین و انقلابی بودن مردم منطقه دارد.

وی افزود: این موضوع فرصتی خوبی برای ترویج مبانی دینی و اجرای بخشی از زیرساخت‌های استان از محل وقف است و سازمان اوقاف و امور خیریه یک دستگاه درآمدزاست و می‌تواند در توسعه استان کمک کند.

استاندار خراسان‌جنوبی، ضعف زیرساخت‌ها و منابع مالی مردم و نبود استفاده مناسب از ظرفیت‌ موقوفات را از علل بروز مشکلات در حوزه موقوفات استان دانست و گفت: باید بیش از گذشته از ظرفیت موقوفات استان استفاده شود و برای استفاده از این ظرفیت‌های بالقوه باید به دنبال خلق منابع جدید باشیم و در این راستا باید در اولین فرصت موقوفه شوکت‌آباد از این وضعیت خارج و اختلافات بین دستگاهی در این زمینه رفع شود؛ باید از دی امسال مشکلات موقوفه شوکت‌آباد پیگیری تا این باغ تاریخی برای پذیرش مسافران نوروزی آماده شود.

قناعت، مزار کاهی در شهرستان سربیشه را نیز فرصت طلایی برای خلق منابع معرفی کرد و گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم و هرگونه هزینه برای رونق گردشگری در این منطقه، سرمایه‌گذاری برای درآمدزایی بیشتر است.

وی با اشاره به محدود بودن منابع دولتی اظهار کرد: شما باید علاوه بر پیگیری جذب منابع دولتی، فکرهای جدید و نو در تولید منابع مالی هم داشته باشید.

قناعت همچنین مصلای المهدی (عج) و آستان امامزادگان باقریه بیرجند را پیشانی فرهنگی مرکز استان خواند و گفت: برای اجرا و توسعه این طرح‌های فرهنگی علاوه بر اختصاص اعتبار استانی، در سفر دوم رئیس جمهور موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آستان امامزادگان باقریه باید فازبندی و نقشه‌های آن به‌روز رسانی شود تصریح کرد: باید در این طرح کارها به‌صورت فنی و کارشناسی دنبال شود؛ جلسه‌ تخصصی ابتدا با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و در گام بعدی با حضور شخص استاندار برای اجرای موفق این طرح فرهنگی برگزار خواهد شد.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در زمینه تغییر کاربری برخی موقوفات در راستای کسب درآمد بیشتر کمک‌های لازم را خواهیم داشت، گفت: موضوع کمبود نیرو در اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه به معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری منتقل تا از مرکز پیگیری شود و در عین حال با انتقال و ماموریت نیروها هم موافقت نشود.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پو، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی نیز در این دیدار از ثبت ۲۹ وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در استان با نیات کمک به آموزشگاه‌ها، احداث مسجد و حسینیه، عزاداری دهه فاطمیه، اطعام، امور خیریه و فرهنگی خبر داد و یادآور شد: در حال ۱۰ هزار و ۲۱۰ موقوفه در این استان وجود داشته؛ بیش از ۱۵ هزار نیت برای موقوفات به ثبت رسیده و در خراسان جنوبی ۹۶ بقعه متبرکه وجود دارد.

یادآور می‌شود؛ در این دیدار، مشکلات برخی موقافات استان مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم برای حل آنها ارائه شد.

انتهای پیام
captcha