احیا و بروزرسانی موقوفات در راستای توسعه گردشگری
کد خبر: 4087792
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی مطرح کرد:

احیا و بروزرسانی موقوفات در راستای توسعه گردشگری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: در استان کاروان سراهای وقفی وجود دارد که در راستای حفظ موقوفات و توسعه بحث بومگردی پنج کاروان سرای شاه عباسی در استان به همت اوقاف به منظور استفاده به عنوان هتلینگ احیا شده است.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، امروز دوم مهرماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بحث وقف بحث ماندگاری است و موضوع هدیه نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: در گذشته به موضوع وقف دستبرد شده، اما امروز تلاش داریم تا که در سه حوزه موقوفات و بقاع متبرکه و موضوعات قرآن برنامه های مهمی اجرا کنیم و جهت حفظ موقوفات بحث اخذ سند در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در ۱۸۰۰ روستای خراسان‌جنوبی موقوفاتی وجود دارد، افزود: در این روستاها هیچ سکنه‌ای وجود ندارد و بحث ثبت و نقشه برداری و شناسایی موقوفات در این روستاها هزینه‌های کلانی دارد.

بخشی پور به اخذ سند مالکیت اشاره کرد و گفت: اجازه نداریم که موقوفات در جهت حیف و میل قرار گیرند و دفاع از موقوفات بر ما ارجح تر است و طبق قانون اجازه تعطیلی نیت موقوفات را داریم تا تعرضی به آن نشود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در خصوص بحث احیا و بهره وری موقوفات تصریح کرد: مقداری از نیات موقوفات در زمینه حفظ عین موقوفه دریافت می‌شود و بسیاری از قنواتی که در گذشته مالک بودیم امروز هیچ مالکیتی نداریم در حالی که احیای قنوات جز اولویت‌ها است.

وی ادامه داد: در این راستا بحث احیای  ۲ قنات در شهرستان خوسف در دستور کار داریم و یک قنات به بهره برداری رسیده است و دیگری در دست احیا قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ۱۰۳ پرونده حقوقی طی سال جاری در سامانه ثبت شده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۲ پرونده در دادگاه‌ها گشوده بوده و ۶۲ پرونده به نفع موقوفات و ۶ پرونده علیه موقوفات صادر شده است.

بخشی‌پور یادآور شد: در استان کاروان سراهای وقفی وجود دارد که در راستای حفظ موقوفات و توسعه بحث بومگردی پنج کاروان سرای شاه عباسی در استان به همت اوقاف به منظور استفاده به عنوان هتلینگ احیا شده است.

انتهای پیام
captcha