چگونه از برکات پیاده‌روی اربعین بهره‌مند شویم
کد خبر: 4082985
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۳

چگونه از برکات پیاده‌روی اربعین بهره‌مند شویم

مسئول امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال‌وبختیاری به تشریح برخی بایسته‌ها برای بهره‌گیری بیشتر زائران حسینی از برکات معنوی پیاده‌روی اربعین پرداخت.

البرز رئیسی،  روحانی فعال قرآنی در شهرکرد

حجت‌الاسلام والمسلمین البرز رئیسی، مسئول امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه استفاده از کوله‌پشتی مناسب، لباس نخی راحت و کفش مناسب که چندماه از پوشیدن آن گذشته و پا به آن‌ها عادت کرده باشد به زائران اربعین حسینی توصیه می‌شود، اظهار کرد: همراه داشتن وسایل بهداشتی شخصی مانند حوله و مسواک و دیگر ملزومات مهم روزمره مانند آب معدنی و نیز استفاده از خنکی هوا در شب برای راهپیمایی، از دیگر توصیه‌های مهم برای داشتن یک پیاده‌روی سالم است.

وی با ذکر اینکه زائران حتماً گذرنامه همراه داشته و ترجیحاً از خودروی شخصی استفاده کنند، ادامه داد: به‌جز گذرنامه، همراه داشتن کارت شناسایی دیگر ضرورتی ندارد. افراد کهنسال، بیماران قلبی و کلیوی و عصبی، زنان باردار و افراد دارای هر گونه بیماری زمینه‌ای جداً از سفر اربعین خودداری کنند.

رعایت قوانین کشور میزبان

رئیسی توجه به حاکمیت و رعایت قوانین کشور عراق را مهم ارزیابی کرد و گفت: مقام معظم رهبری و مراجع دینی و نیز مسئولان دولتی نسبت به این موضوع تأکید دارند و لذا زائران دقت نظر داشته باشند. با توجه به گرمای شدید هوا، از زوار اربعین تقاضا می‌شود برای شستن لباس و وضو گرفتن در مصرف آب دقت کنند. درواقع، از همه زائران می‌خواهیم که الگوی واقعی ایرانی و اسلامی را در معرض دید عموم قرار دهند. رعایت نظافت و آراستگی، رعایت بهداشت فردی و عمومی، پرهیز از ریختن زباله و حتی جمع‌آوری زباله‌های مسیر از مواردی است که زوار باید مورد توجه قرار دهند.

مسئول امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات با تأکید بر ضرورت حفظ حرمت میزبان، تصریح کرد: این بدان معناست که علاوه بر رعایت قوانین عراق، همواره قدردان زحمات آنان باشیم و حتی‌الامکان عباراتی چون شکراً و مشکوراً را که نشانه قدردانی هستند، در قبال خدمات آنان بر زبان بیاوریم. به‌ویژه تقدیر از کودکان عراقی با دادن هدیه‌های کوچک کاری پسندیده است که توصیه می‌شود.

توجه به اقامه نماز اول وقت

رئیسی توجه زائران به اقامه نماز اول وقت را نیز یادآور شد و افزود: تمامی موکب‌ها برنامه نماز جماعت را در موعدهای اذان‌گاهی برگزار می‌کنند، لذا زائران می‌توانند در مسیرهای پیاده‌روی نماز خود را در اول وقت و به صورت جماعت به‌جا بیاورند.

این کارشناس مذهبی در استان بیان کرد: یکی از توصیه‌های بزرگان دینی به‌جا آوردن اعمال مسجد کوفه است، لذا زائران اربعین حسینی پیش از آغاز پیاده‌روی از نجف اشرف، به مسجد کوفه مشرف و این اعمال را به‌جای بیاورند؛ همچنین به همراه داشتن قرآن و مفاتیح الجنان به زائران توصیه می‌شود.

رئیسی تأکید کرد: استغفار بسیار در طول مسیر، درد و دل با حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اختصاص اوقاتی به خلوت و مراقبه و راز و نیاز با خدا و توسل به ائمه معصومین(ع) به‌ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) از راه‌های بهره‌مندی از برکات معنوی زیارت اربعین و مهیا ساختن دل و جان برای حضور در حرم مطهر امام حسین(ع) است.

وی با تأکید بر اینکه زائران نباید ساعات زیادی را در حرم مطهر امام حسین(ع) بمانند، گفت: زائرانی که دو رکعت نماز و چند دقیقه زیارت را به‌جای می‌آورند باید سریعاً حرم را ترک کنند تا فرصت زیارت برای باقی زوار الحسین نیز وجود داشته باشد؛ زائران از دائم‌الوضو بودن، ذکر گفتن، قرائت ادعیه و زیارات به‌ویژه زیارت اربعین و نیز دعا برای ظهور امام زمان(عج) غفلت نکنند و مراقب باشند که با رفتار کریمانه و رعایت حق‌الناس، زیارتی معنوی و ماندگار را تجربه کنند.

چند توصیه به بانوان

رئیسی پرهیز از مکالمه به زبان عربی را از دیگر توصیه‌های خود به زائران اربعین حسینی عنوان کرد و توضیح داد: زائران پیش از تشرف، آداب سفر را مطالعه کنند، از بانوان خواسته شده است که تنها سفر نکنند بلکه به همراه خانواده و یا به صورت گروه‌های حداقل پنج نفره به زیارت مشرف شوند، زیورآلات به همراه نداشته باشند، از مسیرهای عمومی عبور و مرور کنند و بیراهه‌ها را انتخاب نکنند.

رئیسی ادامه داد: از زائران اربعین حسینی می‌خواهیم که به هر فردی اعتماد نکنند و وسایل خود را به افراد غریبه نسپارند و در موکب‌ها از وسایل شخصی خودشان استفاده کنند؛ در صورت راهپیمایی در شب، از مسیرهایی که روشنایی وجود دارد حرکت کنند و پس از هر یک ساعت پیاده‌روی حدود ۲۰ دقیقه توقف و استراحت کنند.

مسئول امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات تأکید کرد: از زائران اربعین حسینی خواسته شده است که مشخصات خود را بنویسند و در کنار وسایلی چون تلفن همراه و کوله‌پشتی قرار دهند؛ همراهی با خادمان و مأموران عراقی سرلوحه کار باشد.

وی گفت: به همراه داشتن خوراکی‌هایی مانند لیموترش و عسل و پرهیز از مصرف غذاهای چرب از جمله توصیه‌های تغذیه‌ای برای زائران است.

نگارش خاطرات سفر معنوی اربعین

رئیسی تأکید کرد: از زائران اربعین می‌خواهیم که پس از پایان این سفر معنوی، خاطرات خود را از پیاده‌روی و زیارت اربعین مکتوب و یک نسخه از آن را به حوزه نمایندگی ولی‌فقیه و امور روحانیون ستاد بازسازی عتبات عالیات استان واقع در شهرکرد، خیابان ورزش، کوچه ۳۶، پلاک ۲۳ تحویل دهند.

وی در خصوص مکان استقرار قرارگاه‌ها و موکب‌های استان در مسیر پیاده‌روی اربعین، بیان کرد: سه قرارگاه هر کدام با ۹ موکب در شش عمود آماده خدمت‌رسانی به زوار اربعین استان هستند. سه موکب سلامت نیز ارائه خدمات بهداشت و درمان را در دستور کار قرار دارند.

رئیسی در پایان گفت: در مجموع، ۲۹ موکب از شهرستان‌های مختلف استان در مسیر پیاده‌روی اربعین از مرز ایران و عراق تا کربلا به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند که شهرستان شهرکرد با ۱۵ موکب پذیرای زائران است؛ همچنین هشت موکب از شهرستان بروجن، سه موکب از شهرستان بن و سه موکب از هر یک از شهرستان‌های لردگان، فارسان سامان آماده خدمات‌ هستند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد مسیح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۱ - ۱۲:۰۸
0
0
سلام حاج آقا رییسی خیلی ادم خوبی هستند یادش بخیر مکتب قرآن خداحفظتون کنه حاج آقا واقعا انسان خوبی هستند...حاج آقای خوش صدا
captcha