چرایی وقفه در برگزاری جلسات کمیته تخصصی قرآن چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 4081512
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۰

چرایی وقفه در برگزاری جلسات کمیته تخصصی قرآن چهارمحال و بختیاری

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با گلایه از اینکه مصوبات کمیته تخصصی قرآن آن‌چنان که باید و شاید از سوی اعضا پیگیری نشده است، گفت: تا زمانی که اراده‌ای از سوی دستگاه‌ها برای مباحث قرآنی وجود نداشته باشد نمی‌توان نسبت به خروجی آن خوش‌بین بود.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

اواخر تیرماه سال جاری، خبر ارسال ابلاغیه‌ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به نمایندگان ولی‌فقیه و رؤسای شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان‌ها رسانه‌ای شد. در این نامه بر ضرورت تشکیل این شورا و تدوین سند راهبردی قرآنی استانی، ذیل برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تأکید شده بود. پیگیری‌های خبرنگار ایکنای چهارمحال‌وبختیاری از دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و نیز دفتر قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حاکی از آن است که این نامه هنوز به استان ابلاغ نشده است.

از زمان تعطیلی جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۹۶ تا کنون، برخی استان‌ها نظیر چهارمحال‌وبختیاری از ظرفیت قانونی شورای فرهنگ عمومی استان در جهت فعال ساختن کمیته قرآن استفاده کرد.

شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ و پس از بیش از سه سال با محوریت موضوعات قرآنی تشکیل جلسه داد و از سرگیری فعالیت شورای هماهنگی گسترش فعالیت‌های قرآنی و احیای سند راهبردی قرآن استان در محور گفت‌وگوها قرار گرفت؛ در این جلسه که چند تن از اساتید و پیشکسوتان و دغدغه‌مندان قرآنی استان نیز حضور داشتند و دغدغه‌ها را بیان کردند، تشکیل کمیته قرآن استان با دبیری اداره‌کل تبلیغات اسلامی به تصویب اعضا رسید و کار خود را در استان آغاز کرد.

حال با توجه به در پیش بودن احیای شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان‌ها، این پرسش وجود دارد که فعالیت کمیته تخصصی قرآن استان چه وضعیتی خواهد داشت؟ این کمیته در سال گذشته چهار جلسه را با میزبانی دستگاه‌ها ازجمله تبلیغات اسلامی، اداره کل زندان‌ها، اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش انجام داد و گزارش جلسات در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان توسط دبیر کمیته تخصصی قرآن ارائه شد. امسال اما به‌جز جلسه هماهنگی برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان، این کمیته جلسه دیگری تشکیل نداده است.

احیای شورای گسترش فرهنگ قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص چرایی وقفه در برگزاری جلسات کمیته تخصصی قرآن استان، اظهار کرد: تا زمانی که اراده‌ای از سوی دستگاه‌های عضو برای مباحث قرآنی وجود نداشته باشد، چه کمیته تخصصی و چه شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان هم فعال باشند، نمی‌توان نسبت به خروجی خوب آن خوش‌بین بود. کمیته تخصصی قرآن استان با بهره‌گیری از ظرفیت قانونی شورای فرهنگ عمومی استان فعال و جلسات متعددی طی سال گذشته و جاری برگزار شد که پس از یک وقفه سه‌ ماهه در برگزاری جلسات، نشست آتی کمیته در ایام پیش‌رو در دستور کار قرار گرفته است.

کارگر با اشاره به اینکه در صورت دریافت ابلاغ مبنی بر از سرگیری و بازآرایی فعالیت تشکیل شورای گسترش فرهنگ قرآنی به استان، کمیته تخصصی قرآن با این شورا ادغام خواهد شد، ادامه داد: احیای این شورا اقدام خوبی است چرا که یک ظرفیت ملی و قانونی بوده که یکپارچه است و قدرت اجرایی دارد.

وی در خصوص جلسات کمیته تخصصی قرآن، تصریح کرد: تجربه فعالیت کمیته تخصصی قرآن به ما نشان داد که اکثر دبیران قرآنی ادارات که باید در جلسات ماهانه این کمیته حضور مرتب پیدا می‌کردند، یا غایب بودند و یا به‌عنوان مستمع حضور می‌یافتند و جلسه را ترک می‌کردند.

کارگر با انتقاد از دستگاه‌های عضو و با تأکید بر اینکه مصوبات کمیته تخصصی قرآن توسط اعضا آنچنان که باید و شاید پیگیری نشده است، تصریح کرد: دانشگاه عهده‌دار بازبینی و به‌روزرسانی سند توسعه قرآنی استان بود اما تا کنون مسکوت مانده است؛ همچنین از ادارات خواستیم با کمک امور قرآنی و بهره‌مندی از ظرفیت و امکانات خود یک مستند کوتاه چنددقیقه‌ای از فعالیت‌های قرآنی خود تهیه و منتشر کنند اما روابط عمومی‌های دستگاه‌ها در این خصوص همکاری نکردند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: این عدم پیگیری و نقش‌آفرینی و نیز عدم حضور فعال و پویای نمایندگان دستگاه‌ها در کمیته تخصصی قرآن انگیزه برگزاری جلسات جدید را از ما سلب کرده است که البته ترافیک کاری نیز مزید بر علت شد تا جلسات دچار وقفه شود، اما برنامه‌ریزی نسبت به برگزاری جلسه آتی این کمیته در آینده نزدیک انجام شده است.

دستگاه‌ها میزبان و متولی کار قرآنی باشند

کارگر تصریح کرد: به نظر می‌رسد دستگاه‌های عضو کمیته تخصصی قرآن خود را در جلسات این کمیته میهمان می‌دانند و طبیعی است که با این نگاه‌، انگیزه و اراده‌ای مبنی بر مشارکت پویا و فعال برای دبیران قرآنی ادارات وجود نخواهد داشت؛ در حالی‌که این دستگاه‌ها خود میزبان و متولی کار قرآنی باید باشند، در جلسات فعالانه حضور یابند و نظر و برنامه ارائه دهند و نسبت به عملیاتی ساختن مصوبات کمیته در حوزه دستگاه خود پیگیر باشند.

وی با ذکر اینکه این روال عملکرد و نوع نگاه دستگاه‌ها به موضوعات قرآنی جای گلایه‌مندی دارد، افزود: با این نگاه، هر نشست با موضوعات قرآنی چه در کمیته تخصصی قرآن و چه در شورای توسعه راه به جایی نخواهد برد و اتلاف وقت و انرژی است. در جلساتی قبلی کمیته، گاه این نشست‌ها با حداقل اعضا تشکیل می‌شد و اعضای حاضر نیز نه طرح و برنامه‌ای برای گسترش و پیشبرد امر قرآن داشتند و نه در مقام پیگیری و عملیاتی ساختن مصوبات کار خاصی را انجام دادند.

کارگر تأکید کرد: انتظار این است که دستگاه‌ها خود را میهمان و مستمع نشست‌های کمیته قرآنی ندادند و جلسات در هر قالبی اعم از کمیته تخصصی قرآن یا شورای توسعه فرهنگ قرآن و با دبیری هر دستگاهی که باشد پویا و اثرگذار و با خروجی مطلوب باشند. ادارات اگر خود را متولی و مسئول امر قرآن بدانند و اراده‌ محکمی نسبت به انجام کارهای قرآنی داشته باشند، می‌توان به خروجی این دست کمیته‌ها و شوراها ذیل فعالیت‌های قرآنی امیدوار شد؛ می‌طلبد دستگاه‌ها ظرفیت، امکانات، روابط عمومی‌ها و مدیران خود را پای کار قرآنی بیاورند و جدیت بیشتری در این راستا داشته باشند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی نهایت حمایت و پشتیبانی را از کمیته تخصصی قرآن داشته است، تصریح کرد: سال گذشته پس از برگزاری چهار جلسه این کمیته، گزارش کار در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در اسفندماه به سمع و نظر ریاست و اعضا رسید. با توجه به فشردگی مباحث گوناگون در جلسات شورای فرهنگ عمومی، وقت خوبی در اختیار مباحث قرآنی و کمیته تخصصی قرآن قرار گرفت.

کارگر با مهم ارزیابی کردن نقش کمیته تخصصی قرآن در ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی استان، گفت: هر چه جلسات این کمیته فعال‌تر، پویاتر و با دغدغه‌مندی و دقت نظر بیشتر برگزار شود، طبعاً خروجی کمیته مشهودتر و به نفع فضای قرآنی استان خواهد بود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
طاهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۲۳:۲۰
0
0
خب وظیفه شما چیه چرا حقوق می گیرید
captcha