بارگذاری جدید بر زاینده‌رود، دست‌اندازی به حقوق مردم اصفهان است
کد خبر: 4079668
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲

بارگذاری جدید بر زاینده‌رود، دست‌اندازی به حقوق مردم اصفهان است

استاندار اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به طرح بن ـ بروجن، گفت: هر گونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود را دست‌اندازی به حقوق مردم اصفهان می‌دانیم و این سیاست قطعی استان است.

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، 30 مردادماه در استانداری اصفهان برگزار شد، با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در خصوص توجه به آحاد مردم در نقاط مختلف کشور، اظهار کرد: در استان نیز رویکرد توجه به نقاط محروم و نگاه از بیرون به درون و از محروم به برخوردار حاکم است و در همین راستا، حدود ۱۲ سفر شهرستانی انجام شد که ۳۷۷ مصوبه در پی داشته است.

وی با بیان اینکه در این سفرها، مسائل شهرستان‌ها بررسی و تصمیمات زیربنایی در حوزه رفاهی، بهداشت، مسکن، آموزش و پرورش، راه و... انجام می‌شود، گفت: در بعضی از شهرستان‌ها، این مصوبات ۵۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته و بعضی دیگر در حال انجام است.

استاندار اصفهان افزود: استان را در حالی تحویل گرفتیم که شرایط، ناگوار بود و تعداد قابل توجهی از بنگاه‌های اقتصادی راکد شده بودند که سعی شد با تشکیل منظم جلسات ستاد تسهیل استان، برنامه‌ریزی برای بازگردانی ۲۱۹ واحد راکد به چرخه تولید انجام شود. این جلسات با هزار و ۹۶ مصوبه، از ۹۵۰ واحد تولیدی رفع گرفتاری کرد و موجبات اشتغال ۶ هزار نفر را فراهم آورد. همچنین ۷ هزار میلیارد تسهیلات رونق تولید به بنگاه‌های اقتصادی ارائه و جلسات متعدد با شورای بانک‌ها برای این تغییرات برگزار شد و از هزار و ۷۰۰ کسب‌و‌کار خرد، با هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی حمایت به‌عمل آمد که دو هزار و ۷۰۰ شغل در این بخش ایجاد کرد.

پروژه‌های پیشران استان را نادیده نگرفته‌ایم

وی با بیان اینکه استانداری از پروژه‌های پیشران استان غفلت نکرده و این پروژه‌ها در جلسات متعدد هفتگی با وزرا و هیئت دولت پیگیری شده است، تأکید کرد: ملاقات‌های زیادی با هیئت دولت و شخص رئیس‌جمهور درباره مشکلات و طرح‌های استان صورت گرفت و بعضی از کارهای مهم استان به دنبال این پی‌گیری‌ها انجام شد، از جمله تعیین تکلیف منطقه علی‌آباد کلنگان که بعد از ۴۷ سال اتفاق افتاد و به هزاران خانواده مستقر در این منطقه آرامش داد. همچنین طرح تفصیلی شهر کاشان بعد از ۱۰ سال ابلاغ و برای ساماندهی ساخت‌وسازهای اطراف شهرضا تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شد. تعیین تکلیف ساخت‌و‌سازهای منطقه شهید کشوری نیز که نزدیک به ۱۶ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی را درگیر کرده بود، از دیگر خدمات انجام شده است.

مرتضوی ادامه داد: در خصوص نوسازی مدارس، با توجه به رویکرد استان در حوزه توسعه مدارس فنی و حرفه‌ای، با پشتیبانی مجمع خیرین، از ۳۲ واحد فنی و حرفه‌ای حمایت شد و تفاهم‌نامه‌هایی با اعتبار ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد در این زمینه شکل گرفت. همچنین در سفر رئیس‌جمهور، ۹۰۰ میلیارد به حوزه مدارس و ساماندهی و نوسازی پروژه‌های نیمه‌کاره اختصاص پیدا کرد. همچنين دو هزار کلاس درس، ایمن‌سازی و ۱۱۰ کلاس آموزشی ساخته شد که در شهریور و بهمن ماه تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اعتبار چهار هزار میلیاردی حوزه راه و شهرسازی در سفر رئیس‌جمهور، گفت: این مجموعه، ۲۷ قرارداد منعقد کرده است تا ۱۹۳ کیلومتر پروژه‌ راه‌سازی جدید را به سرانجام برساند. همچنين نهضت ملی مسکن با ۲۰۳ هزار واحد مسکونی فعالیت می‌کند. در اصفهان، ۴۲۰ هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که با پالایش، بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر احراز شرایط شدند. در حوزه بافت فرسوده شهری نیز تلاش شد تا کارگروه بازآفرینی شهری با نگاهی متوازن به مدیریت فضاهای شهری بپردازد و در اعطای مجوزهای بافت فرسوده، به مسائل آموزشی و شبکه‌های خدماتی مختلف نگاه شود.

طرح جامع تأمین آب استان در مراحل نهایی قرار دارد

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه طرح جامع انتقال آب و طرح جامع تأمین آب استان مراحل نهایی خود را می‌گذراند، بیان کرد: نبود اطلاع‌رسانی در حوزه آب، از غفلت نیست، بلکه سیاست ما در حوزه آب استان، عمل بیشتر و حرف کمتر است. پروژه سامانه دوم از سال‌ها پیش بر زمین مانده بود که در ۷ خردادماه سال جاری وارد مدار شد و تزریق آب شرب به شبکه آب شرب استان را شروع کرد، اگرچه این تزریق، نقص‌ها و کاستی‌های استان را جبران نمی‌کند.

وی اضافه کرد: در خصوص پروژه‌های احیای زاینده‌رود، طرح جامع با چند محور شروع شده است و به زودی، به سرانجام می‌رسد. مدیریت پساب به میزان ۲۰۰ میلیون متر مکعب، جایگزینی مصارف صنعت از حوزه پساب، کاهش و مدیریت مصرف و تغییر الگوی کشت با صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب و بازاجرای طرح‌های متوقف شده، از جمله کوهرنگ ۳ با پمپاژ آب در مسیر تونل، از جمله این محورها بود. خط انتقال آب از دریا، از سال‌های قبل در دستور کار قرار داشت که این پروژه در حال پیگیری است، برداشت‌ها انجام و محل‌های آبگیر مشخص شده و پروژه در آینده نزدیک آغاز می‌شود. پروژه دیگر، انتقال آب از ذخایر جنوب اصفهان است که دستورهای اجرایی آن آغاز شده و تلاش می‌شود با توجه به تعهدات وزارت نیرو، در چند ماه آینده اجرای آن شروع شود.

مرتضوی به فعالیت مداوم و جهادی مجموعه استانداری در حوزه‌ آب اشاره کرد و گفت: دریافت مجوزهای انتقال آب به کرمان، یک سال و نیم تا دو سال طول کشید و اصفهان مجوزهای مورد نیاز خود برای طرح‌های آب را سه ماه و نیمه انجام داد. ساماندهی برداشت‌های غیرمجاز انجام شده است و اگر رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند، می‌توان به احیای زاینده‌رود امیدوار بود.

وی تأکید کرد: احیای دائمی جریان زاینده‌رود برنامه اصلی مدیریت استان است و تلاش می‌کنيم تا اجازه ندهیم به‌دلیل فرونشست، تمدن عظیم فلات مرکزی کشور از بین برود.

خواهان رفع مشکلات آب همه استان‌ها هستیم

استاندار اصفهان با بیان اینکه از ابتدا با اجرای طرح بن ـ بروجن مخالف بودیم، چراکه خلاف مصوبات ۹ ماده‌ای شورای آب است، تصریح کرد: این طرح، بارگذاری جدید بر حوزه زاینده‌رود محسوب می‌شود و استان اجازه ورود به این حوزه برای رسیدن به حوزه آبگیر را نداد، ولی استان هم‌جوار با رایزنی‌های دولتی از مسیرهای داخل استانی به انشعابات محدود از زاینده‌رود اتصال پیدا کرد که باید روند حقوقی و پیگیری‌های بعدی انجام شود. مشکلات اخیر آب چهارمحال و بختیاری ناشی از عدم ساخت تصفیه‌خانه مناسب است و ارتباطی به زاینده‌رود ندارد. ما خواهان رفع مشکلات آبی همه استان‌ها هستیم، ولی از محل حوزه آبریز خود آنها که کارون است.

وی تصریح کرد: هر گونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود را دست‌اندازی به حقوق مردم اصفهان می‌دانیم و این سیاست قطعی استان است. ما مسائل استان را پیگیری می‌کنیم، ولی دعوا نمی‌کنیم تا مسائل در فضای تیره رسانه‌ای محو نشوند. از سه دهه قبل در حوزه آب به افق آینده نگاه نشده است، چون آب را پیش روی خود می‌دیده‌اند. بنابراین، تدبیر صحیح اندیشیده نشده و همین وضعیت امروز ما را رقم زده است، ولی باید بپذیریم که در نگاه حاکمیتی باید به نحوی فعالیت کنیم‌ که نتیجه دهد، هر کسی از ظن خود سوار قصه آب می‌شود و این آب برای خیلی‌ها نان دارد. در واقع، دوگانه‌ای ایجاد شده که یا باید به دنبال حل مشکل آب باشیم یا با شور و حرارت سخن بگوییم و حاشیه‌سازی کنیم، در حالی که امروز مدیریت استان با حمایت حاکمیت و در فضایی آرام و به دور از تنش به دنبال حل مشکلات آبی است. اصفهان چوب برخوردارنمایی خود را می‌خورد و ما اگر نگران وضع استان هستیم، ناگزیر باید واقعیت‌های شهر را بازتاب دهیم.

مرتضوی با اشاره به وضعیت اشتغال در استان، اظهار کرد: تلاش شد با فعال‌سازی ستاد تسهیل، شرایط برای افزایش اشتغال در استان فراهم شود. نرخ بیکاری استان در تابستان سال گذشته، ۱۲.۶ درصد بود که این میزان در پاییز سال گذشته، به ۱۱.۴ درصد و در فصل زمستان، به ۹.۵ درصد رسید. در سه ماهه نخست امسال، افزایش نرخ بیکاری به‌دلیل تبعات موقت طرح یارانه‌ها اتفاق افتاد، ولی سعی کردیم با اقدامات ستاد تسهیل، مشکلات را برطرف کنیم که گزارش آن در پایان شهریور ارائه می‌شود‌‌.

وی از تعریف اقتصاد استان بر دو محور گردشگری و صنایع‌دستی و دانش‌بنیان در آینده خبر داد و گفت: در حوزه اقتصاد گردشگری و صنایع، کارگروه جدیدی با همین عنوان فعال شده است و تلاش می‌کند ظرفیت‌های اقتصادی در حوزه میراث و صنایع‌دستی را برنامه‌ریزی کند. در همین راستا، هنرمندان و صاحبان صنایع‌دستی برای شرکت در رویدادی به رومانی اعزام شدند. طبق گزارش مدیرکل میراث، در دولت جدید یک کاشی هم به ترمیم و مرمت آثار اضافه نشده و داشتن طرح جامع برای فعالیت‌های مرمتی لازم است. همچنین در صورت احراز بروز تخلف، با شدت و جدیت با خاطیان در این زمینه برخورد می‌شود. در سفر رئیس‌جمهور، ۵۰۰ میلیارد اعتبار در حوزه میراث در نظر گرفته شد و یکی  از تکالیفی که در شهرستان‌ها بر عهده ادارات میراث قرار دارد، تقویت ظرفیت‌های گردشگری هر شهرستان است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه صنایع آلاینده و آب‌بر تحت کنترل درمی‌آیند، ادامه داد: در سال گذشته تلاش شد تا با قوانین موجود نسبت به جریمه، اصلاح و بهبود وضعیت تمام صنایع آلاینده تصمیم‌گیری شود.

مصوبات سفر رئیس‌جمهور ابلاغ شده است

وی با انتقاد از انتشار خبری مبنی بر ابلاغ نشدن مصوبات و اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در فضای رسانه‌ای استان، اظهار کرد: ۱۸ روز پیش، مصوبات سفر ابلاغ شد و بخشی از اعتبارات نیز در دو مرحله، ابلاغ و حتی توزیع شده است؛ نزدیک به ۲۱۷ مصوبه در استان شکل گرفت که ۱۷ هزار و ۲۲۷ میلیارد اعتبار برای آن ابلاغ شد، مابقی نیز پروژه‌هایی بود که به صلاحدید استان برای پیگیری بیشتر، ابلاغ آنها به تاریخ دیگر موکول شد. برای مثال، ۲۱۴ پروژه در حوزه ورزش استان به ۳۴۵ پروژه افزایش پیدا کرد و این حاصل پیگیری‌ها بود.

مرتضوی در خصوص طرح تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، گفت: باید افتخار کنیم در کشور و استانی زندگی می‌کنیم که به راحتی از مجموعه‌ها تفحص می‌شود و کارتل‌های اقتصادی مانع آن نمی‌شوند. اصل تحقیق و تفحص بسیار درست و لازم است، با این وجود، باید توجه داشته باشیم که اعلام این تخلفات و پرداخت رسانه‌ای آن باعث نادیده گرفتن ظرفیت‌های عظیم تولیدی و داشته‌های مهم کشور و ناامیدی مردم نشود؛ مشکلات قطعاً وجود دارد و باید مرتفع شود، ولی توجه داشته باشیم که کشور را با امکانات و ظرفیت‌های خوب و قدرت بین‌المللی آن، خرابه معرفی نکنیم و باعث از بین رفتن ظرفیت‌هایش نشویم.

پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha