بحران کم‌آبی در شاهرود جدی است
کد خبر: 4079447
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶

بحران کم‌آبی در شاهرود جدی است

امام جمعه شاهرود با اشاره به کمبود جدی آب در این شهر، وضعیت آینده را در این منطقه بسیار خطرناک دانست.

بحران کم‌آبی در شاهرود جدی است

حجت‌الاسلام عباس امینی، امام‌جمعه شاهرود، در گفت‌وگو با ایکنا از سمنان، با بیان اینکه سال‌هاست که شاهرود خشکسالی را تجربه می‌کند، گفت: خشکسالی موجب شده تا مردم برای تأمین آب به سمت منابع آبی هجوم ببرند و در نتیجه به سرعت، عمق چاه‌های شهرستان شاهرود به دو، سه و حتی شش برابر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه شاهرود طی ۲۰ سال پیش چاه‌هایی فراتر از ۴۵ متر نداشت؛ اما امروز چاه‌های تأمین‌کننده آب شهر شاهرود ۴۵۰ متر عمق دارند، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد دیگر آبی برای این شهر نمانده و باید به دنبال راهکارهای عملی برای برون‌رفت از این بحران بود.

حجت‌الاسلام امینی ادامه داد: از سوی دیگر انشعاب‌های جدید، پهنه شهری که روز به روز بر میزان آن افزوده می‌شود، مصرف بی‌رویه، بی‌فرهنگی در مصرف آب، کاهش ذخایر آبی، خشکسالی، کاهش بارش‌ها، عدم جمع‌آوری و بازچرخانی فاضلاب‌ها و روان آب‌ها و ده‌ها دلیل دیگر، موجب شده تا موضوع آب در شهری مانند شاهرود به یک بحران تبدیل شود که برخی کارشناسان تنها راه برون‌رفت از آن را انتقال بین حوزه‌ای می‌دانند.

امام‌جمعه شاهرود با اشاره به اینکه این شهرستان با میزان کمبود جدی آب روبرو است یادآور شد: باید برای رفع این کمبودها چاره‌اندیشی کرد که در این راستا در حال حاضر ۳۲ حلقه چاه و یک قنات استیجاری در بسطام در این شهرستان وجود دارد.

به گفته وی  ۸۸ هزار و ۴۰۰ انشعاب آب و ۱۱ هزار و ۲۵۰ مشترک فاضلاب در شاهرود وجود دارد که طول شبکه خطوط انتقال آب شهرستان هزار کیلومتر است و فاضلاب تا‌کنون ۱۱۶ کیلومتر اجرا شده و اکثر مخازن آب شاهرود زیر زمینی هستند و حجم آنها حدود ۶۸ هزار مترمکعب است.

حجت‌الاسلام امینی با تأکید بر اینکه آب شهر شاهرود از ۲۳ حلقه چاه به میزان ۵۸۵ لیتر بر ثانیه تأمین می‌شود، افزود: البته در برخی مقاطع این میزان کسر نیز می‌آید که متأسفانه با وجود همه مشکلاتی که برای کسری آب در شاهرود بیان شده، تاکنون اقدام مؤثری انجام نشده و همچنان هر سال از منابع و ذخایر زیرزمینی استفاده می‌کنند که این کار هرگز پایدار نخواهد بود.

امام‌جمعه شاهرود با بیان اینکه عمق چاه‌ها برای برداشت از ذخایر زیرزمینی افزایش یافته و فاصله منابع آبی نیز بسیار زیاد است، متذکر شد: چاه‌های شاهرود از فاصله ۴۵ کیلومتری توسط خط انتقال آب بخشی از شهر را تأمین می‌کنند که این امر کار را بسیار دشوار کرده و آینده آبی در این شهر بسیار بحرانی خواهد بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود با بیان اینکه این شهرستان حدود 60 سال است که از یک قنات استفاده می‌کند، گفت: همه محققان می‌گویند نباید از سرمایه استفاده کرد، این درحالی است که بسیاری از شهرهای اطراف شاهرود برای تأمین آب خود، تولید سرمایه کرده‌اند، اما برای شهر شاهرود دو پروژه جهت تأمین آب تعریف شد که هر دو را سیاسی و محیط زیستی کردند.

حجت‌الاسلام امینی، همچنین با اشاره به مشکل مدیریت پساب در این شهر اظهار کرد: هم اینک حدود ۷۰ درصد از آب مصرفی به فاضلاب تبدیل می‌شود و از آنجایی‌که کشور با کمبود منابع آبی مواجه شده، در طی سالیان گذشته شرکت‌های آب و فاضلاب درصدد بودند تا با ساخت تصفیه‌خانه به بخش صنعت و کشاورزی و همچنین تقویت سفره‌های آب زیرزمینی کمک کنند، اما این مهم تاکنون محقق نشده است.

وی با بیان اینکه همه‌چیز به تصفیه فاضلاب خلاصه نمی‌شود، یادآور شد: مسئولان باید به دنبال راهی برای بازگرداندن پساب‌های خانگی به چرخه کشاورزی و مصرف باشند و باید در نظر داشته باشند که امروزه خشکسالی زیان‌های فراوانی به کشاورزی و زراعت در شهرستان‌های شاهرود وارد کرده است که اگر در این زمینه چاره‌اندیشی نکنند در آینده با مشکل جدی روبه رو خواهیم شد.

انتهای پیام
captcha