نگاه حداقلی به فعالیت‌های قرآنی از بین برود
کد خبر: 4078402
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵

نگاه حداقلی به فعالیت‌های قرآنی از بین برود

رئیس حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه این نهاد آماده هرگونه همکاری با نهادهای قرآنی استان در مقوله تولیدات هنری با رویکرد قرآنی است، گفت: نگاه حداقلی به قرآن کریم و تقلیل فعالیت‌ها به برپایی این نمایشگاه یا آن محفل قرآنی باید از بین برود و یک نگاه فاخر به فعالیت‌های قرآنی ایجاد شود.

احسان قائدی، رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، احسان قائدی، رئیس حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری روز گذشته، ۲۴ مردادماه در جریان حضور در دفتر ایکنا و تقدیر از خبرنگاران این رسانه به‌مناسبت روز خبرنگار با اشاره به اینکه نگاه در اولویت‌های توسعه‌ای به مقوله فرهنگ در استان ما مانند استان‌های توسعه‌یافته نیست، اظهار کرد: فرهنگ در استان‌های توسعه‌یافته در اولویت است و معتقدند تا فرهنگ اصلاح نشود، هیچ توسعه اقتصادی به ثمر نمی‌نشیند حال آنکه فرهنگ در استان ما نه در اولویت‌های توسعه‌ای و نه بودجه‌ای هیچ جایگاهی ندارد.

وی بخشی از علت را مربوط به نگاه مدیران دانست که نگاه جدی و جریان‌ساز نسبت به مسائل فرهنگی ندارند و ادامه داد: از رسانه انتظار می‌رود که مقوله فرهنگ را به اولویت واقعی خود بازگرداند؛ زنده نگه داشتن فعالیت‌هایی همچون تئاتر در استان بسیار دشوار است و اگر با همین رویه پیش برویم تا چند سال دیگر هیچ فعالیتی در این حوزه را نباید در استان شاهد باشیم. این در حالیست که امام(ره) در مورد این هنر فرمودند که تئاتر منبر است و رهبر معظم انقلاب اخیراً زبان هنر را زبان اصلی فریضه جهاد تبیین دانستند.

نقش رسانه‌ها در خدمت به فرهنگ و هنر

قائدی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند به خوبی به فعالیت‌های فرهنگی و هنری ضریب بدهند، گفت: رسانه‌ها می‌توانند با مطالبه‌گری از مسئولان در این حوزه‌ها اعتباراتی را مطالبه کنند که تصویب می‌شود و تخصیص می‌یابد و عملیاتی می‌گردد. اصحاب رسانه همچنین این توان را دارند که کیفیت کارهای انجام شده را نقد و در مورد کارهای انجام نشده مطالبه‌گری کنند.

رئیس حوزه هنری استان توجه رسانه‌های استان به مقوله فرهنگ و هنر را ناکافی و پراکنده دانست و توضیح داد: قطعاً با اعتبارات تخصیص یافته نباید منتظر اتفاق خاصی در حوزه فرهنگ و هنر باشیم؛ در استان نه در حوزه درآمدزایی و نه در دیگر حوزه‌ها از جمله عمرانی و ساخت و ساز پیوست فرهنگی وجود ندارد. مثلا‌ً در منظریه هیچ پیوست فرهنگی برای این شهرک تعریف نشده تا در زمان ساخت و ساز رعایت شود و وقتی شهرک ساخته شد، معضلات اجتماعی و فرهنگی پدیدار شدند و مسئولان شهری امروز باید بودجه‌های کلانی صرف مقابله با این آسیب‌ها کنند.

خروجی کار فرهنگی باید تربیت انسان باشد

قائدی با تأکید بر اینکه خروجی کار فرهنگی نه احداث این یا آن ساختمان بلکه تربیت انسان است، بیان کرد: برای کارها و مجموعه‌های فرهنگی نظیر فرهنگسرا ابتدا باید انسان تربیت شود و ساختن فرهنگسرایی که خالی از جمعیت بماند چیزی جز اتلاف وقت و بودجه نبوده و این آفت است.

وی در پاسخ به این پرسش که تولیدات حوزه هنری استان چه جایگاهی در سطح کشور دارند، تصریح کرد: کسب مقام‌های فاخر کشوری از سوی هنرمندان استان گویای کیفیت آثار تولیدی استان است که از جمله باید از مرحوم حمید علیدوستی یاد کنیم که با رمان بُرشکن جایزه قلم زرین را نصیب استان کرد؛ سجاد خالقی دیگر نویسنده توانمند استان است. آرزو سبزوار، کبری موسوی، پانته‌آ صفایی و توحید برزگر از چهره‌های حوزه شعر هستند که همگی حرف برای گفتن در سطح کشور دارند.

قائدی تأکید کرد: استان ما مهاجرفرست است و در تک‌تک ساحت‌های فرهنگی و هنری از موسیقی و تئاتر گرفته تا ادبیات شمار فراوانی نخبه از استان به کشور معرفی شده‌اند؛ این افراد پس از طی مراحل رشد به مرحله‌ای می‌رسند که فضای فرهنگی و هنری استان پاسخگوی آنان نیست لذا اینجا را ترک می‌کنند و چه بسا عِرق خود را نسبت به استان از دست می‌دهند.

وی نبود زیرساخت برای حمایت از فعالان فرهنگی و هنری و ادبی استان را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: پرسش اینجاست که آیا مثلا‌ً ادبیات یا تئاتر در استان ما اولویت دارند؟ کدام زیرساخت‌ها و بسترها برای دیده شدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری فراهم شده است؟ وقتی جایزه نفر اول یک جشنواره هنری را ناچار باشیم خیلی ناچیز در نظر بگیریم‌، سخن از حمایت هنرمندان موضوعیت ندارد.

نبود ساختار پرداختن به موضوعات قرآنی در حوزه هنری

رئیس حوزه هنری استان با تصریح اینکه ساختار اجازه پرداختن به موضوعات قرآنی را به نهادهایی چون حوزه هنری نمی‌دهد، گفت: پرداختن به مباحث قرآنی بر عهده دستگاه‌هایی مانند تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی است لذا در حوزه هنری استان هیچ جایی برای فعالیت‌ها و تولیدات قرآنی تعریف نشده و هیچ برنامه‌ای هم برای این موضوع نداریم.

قائدی تأکید کرد: اگرچه مبنای همه فعالیت‌ها در تمامی نهادها باید قرآنی باشد اما بستر تخصصی کار قرآنی در نهادهای متولی این امر وجود دارد و لذا حوزه هنری ورودی به این موضوع ندارد. تخصص این نهادها پرداختن به مباحث قرآنی است و تاکنون هیچ صحبتی با حوزه هنری جهت رایزنی برای تولیدات قرآنی نداشته‌اند.

این حافظ قرآن استان ادامه داد: حوزه هنری استان هیچ فعالیت ترویجی و اثرگذار قرآنی انجام نداده است اگرچه باید به رویداد قاب عاشقی در ماه مبارک رمضان اشاره داشته باشم که گردهمایی خطاطان و خوشنویسان بود برای کتابت آیات قرآن کریم و این آثار در نمایشگاه قرآن استان به نمایش درآمدند.

قائدی با تأکید بر اینکه حوزه هنری استان آماده هرگونه همکاری با نهادهای قرآنی در مقوله تولیدات هنری با رویکرد قرآنی است، گفت: نگاه حداقلی به قرآن کریم و تقلیل آن به برپایی این نمایشگاه یا آن محفل قرآنی باید از بین برود و یک نگاه فاخر به فعالیت‌های قرآنی باید ایجاد شود.

تدوین نقشه راه فرهنگی و هنری استان

وی با اشاره به تنظیم سند زیست‌بوم استان از سوی حوزه هنری، بیان کرد: در این سند، داشته‌ها، ضعف‌ها و قوت‌ها مشخص شده و به ما می‌گوید که اولویت‌ها در چهارمحال‌وبختیاری کدامند.

رئیس حوزه هنری استان گفت: بدون نقشه و سند نمی‌توان راهی را طی کرد و لذا نقشه تحول استان نیز تهیه شده و مشخص می‌کند که در یک تا سه سال آینده قرار است در حوزه فرهنگی و هنری چه کنیم و به کجا برسیم و این موارد به صورت مصداقی همه راهبردها و عنوان و جزئیات برنامه‌ها قید شده است؛ این نقشه تحول تا پیش از مهرماه رونمایی می‌شود.

قائدی انتقال فعالیت‌های فرهنگی از مساجد به فرهنگسراها را یک اشتباه راهبردی دانست و گفت: مسجدمحوری یکی از رویکردهای مهم حوزه هنری است که در این راستا، دو هسته سرود و تئاتر در مساجد فعال شده و تقویت می‌شود.

انتهای پیام
captcha