استقبالی معنادار و پیامی برای مسئولان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4077627
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
ایکنا گزارش می‌دهد

استقبالی معنادار و پیامی برای مسئولان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری

جمع‌بندی گفت‌وگوها با مسئولان و شرکت‌کنندگان دوره تخصصی روخوانی و روانخوانی قرآن در مؤسسه قرآنی الرحمن حاکی از بدیع بودن و تازگی این دوره برای مربیان قرآنی است؛ قاطبه این افراد خواهان برپایی مجدد و مکرر این دوره‌های تخصصی و کاربردی در رشته‌های مختلف قرآنی برای ارتقای سطح بودند و تأکید داشتند که جای این دوره‌های تخصصی بسیار محسوس است.

دوره تخصصی روخوانی و روانخوانی قرآن در موسسه الرحمن شهرکرد

دوره تخصصی تربیت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم به همت مؤسسه قرآن و عترت(ع) الرحمن شهرکرد و با دعوت از سیدحسن طالبی تربتی، مدرس و مؤلف مجموعه آموزش قرآن شش جلدی «گنجینه نور» از هشتم مردادماه آغاز شده و امروز ۲۲ مردادماه با برپایی مراسم اختتامیه به پایان می‌رسد. این دوره آموزشی تخصصی با استقبال خوب و حضور بیش از ۸۰ نفر از بانوان قرآنی استان در محل اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شده است و همت مؤسسه قرآنی الرحمن برای برپایی این دوره تخصصی که با همراهی اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان نیز همراه بوده است، می‌تواند الگو و نقشه راه سایر مؤسسات و مراکز قرآنی استان باشد که این دست رویدادهای قرآنی را در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود پیش‌بینی کنند.

ایکنای چهارمحال‌وبختیاری برای آشنایی بیشتر مخاطبان با روند برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم گفت‌وگوهایی را با مدیر مؤسسه قرآنی الرحمن، قرآن‌آموزان و استاد این دوره داشته است.

سیدحسن طالبی تربتی، مدرس، نویسنده و پژوهشگر قرآن در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه دوره‌های تربیت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن با دعوت مؤسسات و نهادهای قرآنی و نیز مراکز حوزه علمیه از سراسر کشور به مربیان قرآن ارائه می‌شود، اظهار کرد: بازخوردی که بلااستثنا از تمام شرکت‌کنندگان در نقاط مختلف کشور دریافت کردم این بود که می‌گفتند دوره‌های شما با دیگر دوره‌ها بسیار متفاوت است؛ پیداست که متأسفانه با وجود نهادهای بزرگ و وسیع قرآنی در سطح کشور، آموزش قرآن در سطح کاربردی و مفید نیست.

جای خالی آموزش‌های کاربردی قرآن

وی ادامه داد: در هر منطقه بزرگ و کوچک و برخوردار یا غیربرخوردار که تاکنون حضور داشته‌ام شیوه‌های تدریس و شیوه‌های انتقال و محتوا برای افراد شرکت‌کننده تازگی داشت؛ این پرسش وجود دارد که چرا نهادهای قرآنی دوره‌های کاربردی برای اقشار مختلف جامعه برگزار نمی‌کنند. این حجم استقبال و تازگی این دوره برای افراد این تلقی را در انسان ایجاد می‌کند که دیگر دوره‌ها چندان کیفی و مطلوب و کاربردی نیستند.

طالبی با تصریح اینکه مربی قرآن در هر رشته اعم از روخوانی و روانخوانی و تجوید باید بر مطالب مسلط باشد، تأکید کرد: کلاس نباید برای مربی و قرآن‌آموزان خسته‌کننده باشد و خوشبختانه کلاس‌های سه ساعته این مرکز بدون وقفه و زنگ تفریح برگزار می‌شود و کسی ابراز خستگی نمی‌کند.

این مدرس قرآن بیان کرد: در کنار آموزش شیوه‌های تدریس روخوانی و روانخوانی، بسیاری از ایرادات و اشکالات مربیان حاضر رفع و سبب ارتقا می‌شود؛ همچنین تدریس تجوید به‌صورت جامع و کاربردی ارائه شده تا افراد هم خوب بفهمند، هم بتوانند در حین تلاوت رعایت کنند و هم بتوانند آن‌را در کلاس‌های خود به قرآن‌آموزان درس دهند.

محتوای مجموعه شش جلدی گنجینه نور

طالبی گفت: رفع اشکالات صوت و لحن، شیوه کلاس‌داری، برخورد و رفتار با قرآن‌آموزان و والدین از دیگر بایسته‌هایی هستند که به مربیان قرآنی در این دوره دو هفته‌ای آموزش داده شد.

نویسنده مجموعه آموزش قرآن شش جلدی گنجینه نور بیان کرد: جلد اول این مجموعه با عنوان نورالهدی خوشبختانه و به برکت قرآن بسیار مورد استقبال واقع شد تا جایی که چاپ سیزدهم در اردیبهشت‌ماه امسال با پنج هزار تیراژ پاسخگوی تقاضاها نبود لذا اخیراً چاپ چهاردهم آن وارد بازار شده است.

طالبی گفت: کتاب‌های تجوید در سطوح عمومی و سطح یک و دو با عنوان احسن‌التجوید نیز از دیگر جلدهای این مجموعه هستند، همچنین دو جلد ویژه راهنمای تدریس روخوانی و روانخوانی قرآن و تجوید هستند که این کتاب‌ها نیز با استقبال مربیان مواجه شده‌اند و مربیان قرآن اظهار دارند که این کتاب‌ها کاربردی و نوین هستند. این مجموعه برای افرادی قابل استفاده است که سواد خواندن و نوشتن دارند.

سازوکار برپایی دوره تخصصی روخوانی و روانخوانی

روح‌انگیز بهرامی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت(ع) الرحمن شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مجموعه کتاب‌های آموزشی استاد طالبی که از طراحی و تصاویر و رنگ‌آمیزی زیبا و جذاب برخوردارند، از سال‌ها قبل در مؤسسه قرآنی الرحمن و نیز بسیاری از مؤسسات و خانه‌های قرآن استان برای آموزش روخوانی و روانخوانی و تجوید به کودکان و نوجوانان مورد توجه و استفاده قرار گرفته است و لذا مقرر شد برای ارتقای سطح مربیان و نیز تربیت مربیان جدید، از حضور این استاد در استان برای برپایی یک دوره تخصصی تربیت مربی استفاده شود.

بهرامی تأکید کرد: این دوره قرار بود در دوران پیش از کرونا برگزار شود اما با شیوع این بیماری و تعطیلی فعالیت‌‌ها و جلسات حضوری و همچنین تأکید بر برگزاری حضوری دوره، این امر محقق نشد که با توجه به بهبود وضعیت شیوع کرونا، از ۸ مرداد آغاز شده و در هفته جاری با برپایی مراسم اختتامیه و آزمون‌های پایانی خاتمه می‌یابد.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت(ع) الرحمن شهرکرد گفت: آموزش روش تدریس روخوانی و روانخوانی به‌صورت کارگاهی و جذاب، تمرین عملی تجوید با بیانی ساده و روان و قابل فهم‌، آموزش لحن، مهارت‌های کلاس‌داری و غیره و نیز ارائه راهکارهای لازم به مربیان برای آموزش مباحث اخلاقی و تربیتی در کلاس‌های آموزش قرآن از ویژگی‌های این دوره آموزشی است.

بهرامی تصریح کرد: این دوره آموزشی به مدت ۱۳ روز و هر روز به مدت سه ساعت در دو کلاس بیش از ۴۰ نفره در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

چند ویژگی دوره تخصصی روخوانی و روانخوانی

وی ادامه داد: در دیگر دوره‌های تربیت معلم روخوانی، استاد فرض را بر این می‌گذارد که افراد روخوانی و تجوید را بلدند و لذا تنها به آموزش روش تدریس می‌پرداخت اما در این کلاس‌ها نکات ساده و درعین حال بدیع و کاربردی به افراد آموزش داده می‌شود که خوشبختانه همگی قائلند که این نکات کاربردی و جالب توجه بوده است.

بهرامی تصریح کرد: آموزش عربی‌خوانی در دیگر کتاب‌های آموزش قرآن بسیار دشوار و باتکلیف است اما در مجموعه کتاب‌های نورالهدی این مباحث به‌صورت روان و ساده به خواننده ارائه شده است و این نیز از دیگر ویژگی‌های این دوره است.

مدیر مؤسسه قرآنی الرحمن بیان کرد: یکی از مطالب جالب توجه در این دوره بررسی کتاب‌های مدرس بود که استاد اهداف و محتوای کتاب را برای حاضران تبیین کرد که مورد استقبال واقع شد و برای مربیانی که بخواهند از این کتاب‌ها در کلاس‌های خود استفاده کنند، سودمند خواهد بود. دیگر وجه تمایز کلاس‌ها شیوه مباحثه‌ای آن است که شرکت‌کنندگان در گروه‌های چند نفره با هم گفت‌وگو و مباحثه می‌کنند و افراد بهتر درگیر کار می‌شوند و تمرین مضاعف می‌کنند.

رفع اشکالات تجوید

فاطمه جعفری، حافظ شش جزء قرآن کریم و یکی از بانوان قرآنی حاضر در این دوره در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به ادامه روند حفظ خود و با ابراز خرسندی از حضور در این کلاس روخوانی و روانخوانی، اظهار کرد: روش‌های آموزش تجوید بسیار سودمند بود و مرا متوجه اشکالاتم در تلاوت قرآن کرد.

وی با ذکر اینکه با هدف شرکت در آزمون و اخذ مدرک به این دوره نیامده است، ادامه داد: تلاش داشتم که با شرکت در این دوره علاوه بر ارتقای سطح خودم بتوانم روخوانی و روانخوانی قرآن را در منزل به فرزندم بیاموزم و با او تمرین کنم.

به‌روز رسانی اطلاعات در شیوه تدریس قرآن

افسانه حیدری، حافظ کل قرآن کریم و مربی حفظ در فرخشهر با تأکید بر ضرورت به‌روز شدن اطلاعات مربیان و مدرسان قرآن، اظهار کرد: بنده برای تقویت و به‌روزرسانی اطلاعاتم در زمینه تدریس تجوید در این دوره تخصصی شرکت داشتم و تلاش کردم که دانسته‌هایم در این خصوص را دقیق‌تر و جزئی‌تر کنم.

وی ادامه داد: خوشبختانه این دوره بسیار کارآمد و عالی بود و نکات جدیدی را آموختم، روش استاد در آموزش تجوید و آموزش حرف به حرف واژگان برایم تازگی داشت و جالب بود؛ نه تنها جای این دوره در استان ما خالی بود بلکه برگزاری آن می‌طلبد بیشتر شود.

حیدری تأکید کرد: یکی دیگر از وجوه تمایز این دوره با دیگر دوره‌های آموزش تربیت مربی روخوانی و روانخوانی این است که مربیان حاضر در کلاس پس از یادگیری نکات بلافاصله در جایگاه تدریس قرار می‌گیرند و باید نکات آموخته شده را در کلاسی فرضی که برایش ایجاد می‌شود تدریس کنند و لذا هم یادگیری و هم انتقال و تدریس مفاهیم با هم پیش می‌رود و سطح مربیان شرکت کننده در این دوره قطعاً به‌صورت محسوس ارتقا می‌یابد.

این حافظ کل قرآن با بیان اینکه تعداد زیادی از مربیان قرآن نه تنها در انتقال مفاهیم و روش تدریس بلکه از حیث سواد روخوانی و روانخوانی و تجوید اشکالاتی دارند، افزود: همکارانی که در این دوره شرکت کرده‌اند، قطعاً پیشرفت زیادی را داشته‌اند و این نکته در روند تدریس آنان نیز نتایج مثبت خود را خواهد داشت.

بیان ساده و روان مطالب تجویدی

خورشید عباسی، حافظ کل، داور باسابقه و مدرس قرآن در استان با اشاره به اینکه دوره تربیت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن با محوریت کتاب‌های سیدحسن طالبی در حال برگزاری است، اظهار کرد: مربیان حاضر در این دوره در هر جلسه دو درس از کتاب روخوانی این استاد را به‌صورت عملی تدریس می‌کنند و هر مربی که هر خلاقیت و روش نصب در زمینه تدریس دارد می‌تواند ارائه دهد و نظر استاد را جویا شود.

وی ادامه داد: روش آموزش روخوانی و روانخوانی که در این دوره شاهد بودیم بسیار ساده و روان است و لذا برای آموزش کودکان و نیز کسانی که سواد خواندن اندکی دارند، مناسب بوده و به مربی کمک می‌کند.

روش‌های جدید در انتقال مفاهیم و روش تدریس

در ادامه، معصومه کاظم‌پور، حافظ شش جزء قرآن کریم با اشاره به اینکه دوره تخصصی روخوانی و روانخوانی قرآن برایش جذابیت و کیفیت بالایی داشته است، گفت: هم از حیث تدریس و هم روند برگزاری دوره به‌صورت کارگاهی و عملی سبب جذابیت کلاس شد و بنده که در اوایل کلاس‌ها به دلیل نگرانی و استرس نگهداری فرزندم نگران بودم اما بعد از یکی دو جلسه حضور در دوره و فراگیری مطالب کاربردی و سودمند، تصمیم گرفتم تا پایان حضور داشته باشم.

وی با ذکر اینکه بنده قبلا‌ً در دوره‌های روخوانی و روانخوانی قرآن شرکت داشته‌ام، افزود: این دوره یادآوری مطالب فراموش شده و نیز یادگیری مطالب نوین و جدید بود و شیوه‌ استاد در فهماندن و انتقال مطالب و نیز بیان ساده از مطالب از نکاتی بود که نظرم را جلب کرد و در مجموع از حضور در این کلاس خرسندم و اکثر دوستان حاضر در این کلاس از نبود این دوره در گذشته افسوس می‌خورند و خواهان برپایی هم چنین دوره‌هایی در استان هستند.

مطالبه همگانی نسبت به تداوم برگزاری دوره‌

مهین پیرعلی، حافظ کل قرآن بیان کرد: اولین بار نظیر این دوره را پشت سر گذاشته‌ام و برایم بسیار مفید و سودمند بود و اگر این روند ادامه داشته باشد یا مراحل پیشرفته آن در استان برگزار شود قطعاً مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: روش استاد در روخوانی در چهار مرحله شامل گوش دادن، زمزمه کردن، تلاون با صدای پایین‌تر از استاد و تلاوت همزمان با استاد برایم جالب و سودمند بود؛ از مسئولان قرآنی استان می‌خواهیم که این دوره‌ها تکرار شوند، در این دوره مطالبی را یاد گرفتیم اما طبعاً نیاز به تمرین و تکرار مطالب با برپایی دوره‌های بعدی هستیم لذا این مطالبه همگانی را به نمایندگی از تمامی بانوان قرآنی حاضر در این دوره اعلام می‌کنم.

گروه‌بندی و تمرین شیوه‌های تدریس

مژگان امیری، حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه بنده در دوره‌های بسیار زیاد آموزش قرآن شرکت داشته‌ام اما این دوره مطالب جدیدی داشت، بیان کرد: یکی از وجوه تمایز این دوره با دیگر دوره‌ها اجرای کلاس‌ها به صورت گروهی است که افراد در گروه‌های پنج تا شش نفره تقسیم‌بندی و یک نفر به‌عنوان سرگروه تعیین می‌شود؛ این شیوه باعث می‌شود که افراد به‌صورت گروهی با یکدیگر مشورت و تبادل اطلاعات و تمرین مطالب آموخته شده را داشته باشند.

وی ادامه داد: بانوان در این دوره نکات بسیار جزئی تجوید را واژه به واژه و حرف به حرف یاد می‌گیرند و مطالب یاد گرفته را به‌صورت آنی برای گروه خود تدریس می‌کنند؛ نکته دیگر آنکه مطالبی که از ابتدای دوره آموخته‌ایم تا امروز که تقریباً در پایان دوره هستیم، به‌صورت روزانه و مداوم تکرار و تمرین و در ذهن‌ها تثبیت شده است.

امیری گفت: سه جلد از کتاب‌های استاد در این دوره مورد استفاده ما قرار گرفت که شامل کتاب ویژه قرآن‌آموز، تجوید سطح یک و کتاب مربی است که این آخری توضیحاتی جامع و کامل و کاربردی دارد و مربیان قرآن می‌توانند از این کتاب برای ارتقای آموزش خود در کلاس استفاده کنند.

جمع‌بندی گفت‌وگوها با مسئولان و شرکت‌کنندگان دوره تخصصی روخوانی و روانخوانی قرآن در مؤسسه قرآنی الرحمن حاکی از بدیع بودن و تازگی داشتن این دوره برای مربیان قرآنی است؛ قاطبه این افراد خواهان برپایی مجدد و مکرر این دوره‌های تخصصی و کاربردی در رشته‌های مختلف قرآنی جهت ارتقای سطح خود بودند و تأکید داشتند که جای این دوره‌های تخصصی بسیار محسوس است.

انتهای پیام
captcha