حمله به سلمان رشدی، نویسنده مرتد «آیات شیطانی» + فیلم
کد خبر: 4077615
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰

حمله به سلمان رشدی، نویسنده مرتد «آیات شیطانی» + فیلم

سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب «آیات شیطانی» ظهر امروز ، ۲۱ مرداد در حال سخنرانی در مراسمی در نیویورک مورد حمله یک فرد ناشناس قرار گرفت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از گاردین، سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که به ساحت پیامبر اسلام(ص) اهانت کرده بود هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک داشت مورد حمله واقع شد.

لحظاتی پس از حمله به سلمان رشدی

بنابر اعلام منابع خبری، سلمان رشدی در حال سخنرانی در یک مرکز آموزش غیرانتفاعی به نام مرکز «چوتوکوآ» در نیویورک بوده است.

تصویر ضارب سلمان رشدی

شاهدان عینی گزارش داده‌اند مردی به سمت سلمان رشدی حمله‌ور شد و او را با مشت و چاقو هدف قرار داد. ویدئویی که در فضای مجازی منتشرشده نشان می‌دهد که حاضران در صحنه به سرعت به سمت محل حادثه حرکت می‌کنند.

انتقال سلمان رشدی به بیمارستان با بالگرد اورژانس

پلیس ایالتی نیویورک در گزارشی اعلام کرد: ساعت ۱۱ صبح امروز ۱۲ اوت ۲۰۲۲ یک مظنون مرد به سمت تریبون دوید و به رشدی و مصاحبه‌کننده حمله‌ور شد.
رشدی ظاهراً بر اثر اصابت چاقو در ناحیه گردن زخمی شد و با بالگرد به بیمارستانی در آن ناحیه منتقل شد.
وضعیت او هنوز نامشخص است. مظنون بازداشت شده است.

در ادامه ویدئویی دیگر از لحظات انتقال سلمان رشدی به بیمارستان را مشاهده می‌کنید:

 

یک شاهد عینی: سلمان رشدی ۲۰ ثانیه زیر ضرب بود

یک شاهد عینی به آسوشیتدپرس درباره مشاهدات خودش از حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی علیه پیامبر اسلام(ص) گفته که: "این مرد(ضارب) به سرعت روی سکو قرار گرفت و شروع به کوبیدن سلمان رشدی کرد.
او افزود: اول از خود می‌پرسی چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ ولی به سرعت تا حد بسیار زیادی روشن شد که سلمان رشدی در حال کتک خوردن است. این اقدام حدود 20 ثانیه طول کشید.

سلمان رشدی در ۲۸ خرداد ۱۳۲۶ در شهر بمبئی در کشور هند و در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمد. پدر او بازرگانی هندی بود. سلمان رشدی در دانشگاه کمبریج انگلیس تحصیل کرد و در حال حاضر تبعه انگلیس است. رمان‌ها و کتاب‌های وی با اعتراض بسیاری از مردم کشورهای مختلف مواجه بوده است.

سلمان رشدی بعد از انتشار رمان موهن «آیات شیطانی» مصادف با سال ۱۳۶۷ هجری شمسی خشم مسلمانان را برانگیخته بود. او به همین دلیل به یک زندگی مخفی با شرایط سخت امنیتی روی آورده بود.

گفته می‌شود که در نخستین ماه‌های پس از انتشار آیات شیطانی و بالاگرفتن اعتراضات مسلمان به محتوای  ضد دینی آن، سلمان رشدی در طول یک ماه بیش از پانزده بار محل سکونت خود را تغییر داد.

دولت انگلستان که زمینه انتشار کتاب آیات شیطانی را فراهم کرده بود با صرف هزینه‌های فراوان مسئولیت حفاظت از جان او را  به عهده گرفته بود.

سلمان رشدی در حال انتقال به بیمارستان

امام خمینی (ره) و فتوایی جهانی

«احمد سلمان رشدی» در خانواده‌ای مسلمان در هند به دنیا آمد، در ۱۳ سالگی به انگلستان مهاجرت کرد و تبعه انگلستان شد. سلمان رشدی که تا پیش از انتشار کتاب «آیات شیطانی» ۴ رمان و ۲ فیلمنامه منتشر کرده بود، عضو هیئت انستیتو فیلم انگلستان، عضو هیئت مشاورین انستیتو هنرهای معاصر و عضو انجمن سلطنتی ادبیات انگلستان است. رشدی اولین بار با نوشتن کتاب «بچه‌های نیمه‌شب» به شهرت رسید و جایزه بوکر را دریافت کرد. داستان‌های سلمان رشدی اغلب در سبک رئالیسم جادویی نوشته شده‌اند که گونه‌ای مبتنی بر حضور شخصیت‌ها و رخدادهای غیرواقعی در بستر واقعیت است.

فتوای امام خمینی؛ پایان زندگی رشدی

سال ۶۷ سلمان رشدی با کتابش، یک بار دیگر در ایران خبرساز شد. این بار اما، صحبت از کتابی بود که سراسر آن اهانت به پیامبر اسلام(ص) بود. کتاب توهین‌آمیز و ضداسلامی «آیات شیطانی» علاوه بر آنکه اعتراضات فراوانی در سراسر جهان برانگیخت، به زندگی آرام سلمان رشدی نیز پایان داد. یکی از درونمایه‌های اصلی داستان آیات شیطانی مبتنی بر افسانه دروغین «غرانیق» است که در برخی کتب از جمله تاریخ طبری ذکر شده و مسلمانان در طول تاریخ همواره آن را دروغین خوانده‌اند.

کمتر از یک ماه پس از انتشار آیات شیطانی، ورود و فروش آن در هند ممنوع شد. کشورهای بنگلادش، سودان، آفریقای جنوبی و سریلانکا نیز انتشار آن را ممنوع اعلام کردند.

اما این همه ماجرای اعتراض به نویسنده این کتاب سخیف و موهن نبود. امام خمینی رحمةالله‌علیه در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ بی‌آنکه نامی از نویسنده «آیات شیطانی» ببرند، فتوای ارتداد و اعدام سلمان رشدی و ناشران مطلع از آن را صادر فرمودند: «مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن محکوم به اعدام می‌باشند.»

در پیام امام(ره) همچنین تأکید شده بود: «از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرئت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود شهید است ان‌شاءالله.»

صدور فتوای اعدام سلمان رشدی، زندگی او را وارونه کرد و با اعلام آمادگی مسلمانان نقاط مختلف جهان، وزارت کشور انگلستان مسئولیت حفاظت از جان سلمان رشدی را بر عهده گرفت.

فتوای امام(ره) بازتاب‌های رسانه‌ای بسیار یافت و اقدامات بسیاری در عمل به این فتوا انجام شد. «مصطفی محمود مازح»، جوان لبنانی‌الاصل که تبعه فرانسه هم بود، را می‌توان اولین کسی دانست که برای اجرای این فتوا تلاش کرد و در ۱۴ مرداد ۱۳۶۸ یعنی کمی بیش از ۶ ماه پس از صدور فتوای امام خمینی (ره) به محل اختفای سلمان رشدی وارد می‌شود.

مصطفی با شناسایی هتل محل اقامت سلمان رشدی، قصد اقامت ۴ روزه در آن هتل می‌کند. در روز سوم پس از آن‌که از یک زن خدمتکار درباره رفت و آمدهای سلمان رشدی سوالاتی می‌کند، مورد سوءظن قرار می‌گیرد و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی انگلستان وارد هتل می‌شوند. او گرچه به دلیل انفجار زودهنگام بمب موفق به اجرای فرمان امام نشد، اما آغازگر حرکتی در جهت مبارزه همه جانبه مسلمانان جهان با توهین به اسلام و پیامبر عظیم‌الشان آن شد و سبب شد تا موج ممنوعیت انتشار آیات شیطانی، کشورهای دیگری همچون کنیا، تایلند، تانزانیا، اندونزی، سنگاپور و حتی ونزوئلا را هم دربربگیرد.

 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۰
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۱ - ۲۱:۱۱
6
6
با سلام امشب روح امام خمینی وشهدا بخصوص سردار دل ها شاد است که حکم سلمان رشدی مرتد اجرا شد هرکس این کار را کرده خدا خیرش بده
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۱ - ۲۱:۱۱
7
9
با سلام امشب روح امام خمینی وشهدا بخصوص سردار دل ها شاد است که حکم سلمان رشدی مرتد اجرا شد هرکس این کار را کرده خدا خیرش بده
فهیمه بدرلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۱ - ۲۱:۵۴
5
6
خداوند را سپاس گزاریم الحمدلله
برو به درک کافر
نمر شرفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۱ - ۲۲:۲۰
6
6
چقدر خوشحال شدم وقتی که این خبر شنیدم انشاالله به درک واصل شود
عبدالرضا مهتابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۱ - ۲۲:۲۷
4
6
باید به جوامع غیر اسلامی گوشزد میشد که به بهانه آزادی بیان به ساحت اسلام و خصوصا شخص اول آن توهینی روا نشود.اگر اهل استدلال هستند تربیون آن و جایگاهش ایران اسلامی است
captcha