وقتی چشمه‌سار قرآن در قلب‌ نوجوانان می‌جوشد
کد خبر: 4073117
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
گزارش ایکنا از «طرح قرآنی تسنیم»

وقتی چشمه‌سار قرآن در قلب‌ نوجوانان می‌جوشد

مؤسسه مجمع القرآن فاطمیون شهرستان گراش استان فارس با همکاری مدرسه علمیه قرآن‌محور امامیه شهرکرد «طرح قرآنی تسنیم» با موضوع حفظ سه جزء قرآن کریم را با حضور ۶۷ قرآن‌آموز از سراسر کشور به‌صورت شبانه‌روزی و به مدت دو ماه در شهرکرد برگزار می‌کند.

طرح قرآنی تسنیم در مدرسه علمیه امامیه شهرکرد

مؤسسه مجمع القرآن فاطمیون شهرستان گراش استان فارس با همکاری مدرسه علمیه قرآن‌محور امامیه شهرکرد «طرح قرآنی تسنیم» با موضوع حفظ سه جزء قرآن کریم را از ۹ تیرماه و با حضور ۶۷ قرآن‌آموز از سراسر کشور به‌صورت شبانه‌روزی و به مدت تقریباً دو ماه در شهرکرد برگزار می‌کند. علاوه بر حفظ، برگزاری کلاس ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، برگزاری کلاس‌های احکام و اخلاق، اردوهای زیارتی و سیاحتی، برگزاری کلاس تجوید، اعطای مدرک حفظ و برنامه‌های ورزشی نیز برای قرآن‌آموزان حاضر در این طرح پیش‌بینی شده است.

پیش‌تر، مهران دارابی، مسئول طرح قرآنی تسنیم و مدیر دارالتحفیظ مؤسسه مجمع القرآن فاطمیون شهرستان گراش استان فارس در جریان آیین افتتاحیه این دوره در شهرکرد در روز ۱۱ تیرماه به خبرنگار ایکنا گفت: «امسال، پنجمین سالی است که طرح تسنیم در حال برگزاری است و قرآن‌آموزانی از سراسر کشور هر سال در این طرح با محوریت حفظ سه جزء قرآن کریم شرکت می‌کنند که امسال این طرح هم در گراش برای آقایان و بانوان و هم در شهرکرد ویژه آقایان برگزار می‌شود. در این دوره در مجموع، ۱۲۰ قرآن‌آموز حضور دارند که بعد از دو ماه موفق به حفظ جزءهای ۱، ۲ و ۳۰ می‌شوند و در آینده نیز می‌توانند با حضور در برنامه‌های قرآنی دیگر این مؤسسه موفق به حفظ کل قرآن شوند».

خبرنگار ایکنای چهارمحال‌وبختیاری برای آگاهی از روند اجرای طرح قرآنی تسنیم در مدرسه علمیه امامیه شهرکرد در این مدرسه حضور یافته و به گفت‌وگو با مسئولان و مدرسان و نیز چند تن از قرآن‌آموزان پرداخته است که این گفت‌وگوها را با هم می‌خوانیم.

قرآن‌آموزان پس از پایان دوره رها نشوند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی، مدیر مدرسه قرآن‌محور امامیه شهرکرد با اشاره به اینکه از سال‌ها قبل برخی خانواده‌ها نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی، تربیتی و قرآنی برای فرزندانشان در حوزه علمیه درخواست داشتند، اظهار کرد: چه بسیار پدر و مادرهایی که دوست داشتند فرزندانشان به‌ویژه در ایام فراغت تابستان در حوزه علمیه تحت آموزش قرار گیرند اما به دلیل کمبود امکانات و محدودیت‌ها این امر برایمان میسر نبود.

وی ادامه داد: به‌ویژه در شرایط امروز که دشمن تمام توان خود را برای تهاجم فرهنگی گذاشته و گاه حتی برنامه‌هایی که برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و جوانان تدارک دیده می‌شود، آنچنان معرفت‌افزا و سودمند نیستند لذا خانواده تقاضا داشتند که فرزندان در محیط حوزه علمیه حضور داشته باشند و آموزش‌ها را پشت سر بگذارند. ما نیز این دغدغه را داشتیم که در ایام تابستان که طلاب در تعطیلی به سر می‌برند، از فضای حوزه برای برپایی کلاس‌های معرفتی و قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان استفاده کنیم.

فاطمی گفت: با توجه به پیشنهاد دوستان در مجمع‌القرآن فاطمیون گراش مبنی بر برپایی طرح قرآنی تسنیم در مدرسه علمیه امامیه شهرکرد، از این فرصت استفاده کردیم و با آغوش باز پذیرفتیم و استقبال کردیم. در بدو امر استقبال از طرح کم بود اما با نزدیک شدن به آغاز دوره به یکباره با موجی از ثبت‌نام‌ مواجه شدیم و خوشبختانه تعداد نهایی به ۶۷ نفر قرآن‌آموز رسید.

مدیر مدرسه علمیه امامیه شهرکرد بیان کرد: امیدواریم به برکت نور قرآن، این نوجوانان و جوانان بهره کافی را از این دوره ببرند و نور قرآن را اول در دل خودشان و سپس در خانواده‌های خود جاری و ساری کنند.

فاطمی تأکید کرد: آرزوی ما این است ساز و کاری تدوین شود تا این قرآن‌آموزان پس از پایان دوره رها نشوند بلکه در طول زمان ادامه یابد و تقویت شود و امیدواریم این طرح قرآنی در سال آینده و سال‌های آینده نیز در این مرکز تداوم یابد.

انس و تدبر در قرآن؛ هدفگذاری طرح تسنیم

در ادامه، رسول کرمی، فعال قرآنی استان و مدیر داخلی طرح قرآنی تسنیم با اشاره به اینکه طرح قرآنی تسنیم با ۶۷ قرآن‌آموز ۸ تا ۲۵ سال و با میانگین سنی ۱۲ سال کار خود آغاز کرده است‌، اظهار کرد: حدود شش نفر از آنان در حفظ پنج جزء مشغول تثبیت هستند تا جزء ششم را آغاز کنند. مابقی به سه گروه تقسیم شده‌اند که یک گروه حفظ جزء ۳۰ و روخوانی و روانخوانی قرآن را پیگیری می‌کند، دو گروه دیگر حفظ جزء ۳۰ را به پایان برده و حفظ جزء یکم را آغاز می‌کنند.

مدیر سابق مؤسسه جامع‌الکلمه بروجن با ذکر اینکه علاوه بر برنامه حفظ و آموزش قرآن برنامه‌های معرفتی نیز به قرآن‌آموزان ارائه می‌شود، ادامه داد: کلاس‌های تربیتی و معارفی در دو نوبت صبح و بعدازظهر به آنان ارائه می‌شود، تحویل حفظ به اساتید نیز هر روز صبح انجام می‌شود. همچنین دو سه نوبت مباحثه و مطالعه، ورزش و غیره به قرآن‌آموزان ارائه می‌شود.

کرمی بیان کرد: چون این قرآن‌آموزان از سراسر کشور و به‌صورت شبانه‌روزی در طرح قرآنی تسنیم حضور دارند، در بدو امر بودند افرادی که دلتنگ خانواده می‌شدند و دوست داشتند به منزل باز گردند، برخی نیز توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن نداشتند اما با کمک اساتید مجرب آنان را به این کلاس‌ها و دوره راغب ساختیم و امروز همین افراد در زمره بهترین قرآن‌آموزان طرح هستند.

این فعال قرآنی استان بیان کرد: تمام مباحث قرآنی اعم از تجوید، قرائت، مفاهیم و حفظ با قرآن‌آموزان این طرح کار می‌شود و بسته به علاقه و استعداد هر شخص، این افراد می‌توانند بعد از طرح نیز فراگیری قرآن را ادامه دهند. مؤسسه این ارتباط را با قرآن‌آموزان بعد از پایان طرح همچنان حفظ می‌کند و این قرآن‌آموزان در گروه‌ها و کانال‌ها عضو می‌شوند و برای ادامه مسیر یادگیری به آنان کمک می‌شود.

استقبال خانواده‌ها از طرح قرآنی تسنیم

کرمی با اشاره به اینکه خوشبختانه خانواده‌ها از این طرح استقبال کرده‌اند، افزود: اینکه قرآن‌آموز از استان دیگری در طرح قرآنی شرکت دارد گویای آن است که هم خانواده‌ها و هم خود فرد نسبت به یادگیری قرآن علاقه دارد که اگرچه در اوایل طرح این افراد دلتنگ خانواده می‌شدند اما ارائه مجموعه برنامه‌های شاد و پرمحتوا هم خانواده‌ها و هم قرآن‌آموزان را دلگرم ساخت که ماندگار بشوند و کار را ادامه دهند.

وی گفت: اصل تمرکز را بر تربیت و مهارت‌افزایی در جهت تقویت روابط اجتماعی قرار داده‌ایم و تمام تلاش ما این است که شاکله یک انسان کامل را در این قرآن‌آموزان تقویت کنیم و این دوره بتواند اثر معرفتی عمیق و ماندگاری بر این افراد داشته باشد. در این راستا آموزش قرآن و انس و الفت با این کتاب آسمانی و تدبر در کلام خدا سرلوحه کار قرار دارد که زمینه‌ساز این هدفگذاری مهم است.

ارائه برنامه حفظ بر مبنای توانایی قرآن‌آموزان

در ادامه، میثم امیدیان دهکردی، حافظ کل قرآن کریم و یکی از مدرسان طرح قرآنی تسنیم با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح قرآنی تسنیم نائل شدن قرآن‌آموزان به حفظ سه جزء است، اظهار کرد: با اینحال با توجه به سن و سال قرآن‌آموزان و توانایی و استعداد آنان، ممکن است در مورد همه افراد قابل اجرا نباشد و محقق نشود.

وی ادامه داد: امیدواریم حضور این خردسالان و نوجوانان در طرح تسنیم مقدمه‌ای بر تربیت قرآنی آنان باشد و شاهد ظهور چهره‌ها و نیروهای قرآنی در جامعه باشیم.

امیدیان در پاسخ به این پرسش که آیا تفاوت سنی و استعداد قرآن‌آموزان برای حفظ در ارائه برنامه حفظ به آنان دیده شده است؟ گفت: این قرآن‌آموزان از ضعیف به قوی پالایش و دسته‌بندی شده‌اند که تحت آموزش‌های مرتبط با استعداد و توانایی خود قرار می‌گیرند و برنامه حفظ بر مبنای استعداد و توانایی افراد به آنان ارائه می‌شود.

این حافظ کل قرآن کریم تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای طرح قرآنی تسنیم ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه به‌ویژه در میان نوجوانان و جوانان است، در بیان اهمیت توجه به قرآن همین بس که هر فردی پس از مرگ در مورد قرآن مورد پرسش قرار می‌گیرد و باید پاسخ بدهد که در دنیا برای قرآن چه کرده است.

سیدعلی کاظمی ۱۴ ساله از شیخ‌شبان که جزء ۳۰ را حفظ کرده است، می‌گوید: در این دوره علاوه بر حفظ و تثبیت، مطالب معرفتی زیادی یاد گرفته‌ام و دوست دارم روند حفظ را ادامه دهم چرا که این کار علاوه بر ثواب اخروی، سبب تقویت حافظه می‌شود.

علی صالحی از شهرکرد، دانش‌آموز پایه دهم یادگیری و حفظ قرآن را عامل بازدارنده از گناه و باعث شادی قلب امام زمان(عج) دانست و گفت: یادگیری قرآن باعث می‌شود که دستورات خدا را در زندگی پیاده کنیم و علاوه بر خودمان، اطرافیان را نیز نسبت به عمل به قرآن دعوت و تشویق کنیم.

محمد زمانی، ۱۳ ساله نیز با بیان اینکه حفظ قرآن کار سختی است اما سبب تقویت ذهن می‌شود، افزود: حفظ قرآن فواید دنیوی و اخروی فراوانی دارد؛ قرآن از اعجاز علمی برخوردار است و دستورالعمل زندگی به‌شمار می‌رود که برای بخش‌های مختلف زندگی ما دستور دارد، پس علاوه بر حفظ قرآن باید بتوانیم به فهم قرآن نیز برسیم.

سیدمحمدحسین موسویان، محمدمهدی و محمدصادق منصوری هر سه ۱۱ ساله از اصفهان می‌گویند: دوری از خانواده برایشان سخت است اما حفظ قرآن را خیلی دوست دارند و می‌خواهند حفظ را ادامه دهند.

محمدجواد نظری، نوجوان قرآن‌آموز از شهرکرد نیز با پیشنهاد پدرش که روحانی است به این دوره قرآنی آمده و می‌گوید: با توجه به اینکه در هیچ کلاسی برای ایام فراغت تابستان ثبت‌نام نکرده بودم، پدرم گفت می‌توانی در دوره حفظ قرآن در حوزه علمیه شرکت کنی و بنده هم چون هم به حفظ قرآن علاقه داشتم و هم محیط حوزه علمیه را می‌شناختم و دوست داشتم، وارد این دوره شدم.

مشاهده فضای پر شور و نشاط و معنوی جمع قرآن‌آموزان که با نام قرآن و برای قرآن دور هم جمع شده‌اند، بهجت‌آفرین و لذت‌بخش است و گفت‌وگو با برخی قرآن‌آموزان حاکی از آن بود که این کودکان و نوجوانان علاقه فراوانی به یادگیری و حفظ قرآن دارند.

انتهای پیام
captcha