رقابت 200 چهره قرآنی در مسابقات سراسری قرآن بسیج
کد خبر: 4069076
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
حجت‌الاسلام احسان رضایی بیان کرد:

رقابت 200 چهره قرآنی در مسابقات سراسری قرآن بسیج

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین کشور در نشست خبری تشریح جزئیات مسابقات سراسری قرآن بسیج گفت: مرحله شهرستانی مسابقات بسیج با حضور بالغ بر بیست هزار نفر برگزار شد و پس از آن برگزیدگان مرحله قبل در مرحله استانی شرکت کرده و بالغ بر دو هزار نفر به مرحله کشوری که در دو مرحله برگزار می‌شود، راه یافتند.

حجت‌الاسلم والمسلمین احسان رضایی معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین

به گزارش ایکنا، نشست خبری بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج صبح امروز 15 تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین و حجت‌الاسلام حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن بسیج در پادگان ولیعصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست معاون تعلیم و تربیت بسیج با اشاره به اینکه مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن بسیج باید تا پایان سال 1400 برگزار می‌شد، گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور امکان برگزاری این مسابقات به صورت حضوری در اواخر سال گذشته وجود نداشت و لذا برپایی این رویداد به سال 1401 موکول شد.

رضایی افزود: در ابتدای سال 1401 پس از ماه مبارک رمضان و از سرگیری فعالیت‌ها در تلاش هستیم تا عقب‌ماندگیِ زمانیِ سال 1400 را جبران کنیم، بر همین اساس فعالیت‌های مربوط به دوره بیست و نهم مسابقات از ابتدای سال شروع شده و تا انتهای سال شاهد برگزاری بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج خواهیم بود.

رضایی به تشریح جزئیات بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج پرداخت و تصریح کرد: مرحله ملی بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج 21 تیرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود و مراسم اختتامیه نیز صبح پنجشنبه 23 تیرماه برگزار خواهد شد. در فاصله بین این دو تاریخ نیز شاهد قابت 200 نفر از متسابقان که از سراسر کشور به این مرحله راه یافته‌اند، خواهیم بود و در انتها نیز نفرات برتر هر رشته مورد قدردانی واقع می‌شود.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج به اهمیت این مسابقات در بسیج پرداخت و اظهار کرد: بسیج به عنوان یک مجموعه شکل گرفته بر مبنای دینی و اعتقادی است و لذا مسئله قرآن در بسیج جایگاه ویژه و با اهمیتی دارد. مسابقات قرآن نیز یکی از بسترهای توسعه و نشر قرآن در بین بسیجیان است بر همین اساس تمرکز اصلی این مسابقات بر رشد و ارتقای فرهنگ و سواد قرآنی عناصر بسیجی است.

رضایی افزود: مرحله شهرستانی مسابقات بسیج با حضور بالغ بر 20 هزار نفر در سطح شهرستان‌ها برگزار شد، پس از آن برگزیدگان مرحله شهرستانی اسفندماه سال گذشته در مرحله استانی شرکت کرده و بالغ بر دو هزار نفر به مرحله کشوری راه یافتند، مرحله کشوری نیز دو مرحله بوده است که مرحله اول مربوط به ارزیابی مجازی برگزیدگان طی هفته‌های گذشته برگزار شد و پس از آن 200 نفر به مرحله حضوری راه یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ایرادهای وارده به مسابقات قرآن بسیج در سال‌های گذشته بحث مشترک بودن نفرات برتر این رویداد با مسابقات دستگاه‌های دیگر بود،‌ گفت: برخی متسابقان که رتبه برتر مسابقات مجموعه‌های دیگری را داشتند در مسابقات بسیج نیز شرکت می‌کردند و به نوعی برگزیدگان آن رویداد نفرات برگزیده مسابقات بسیج نیز می‌شدند،‌ برای رفع این اشکال سیاستی در پیش گرفته شده است تا طی چند سال مسابقات قرآنی خود را بر محور قرآن‌آموزان درون بسیج متمرکز کنیم. از سال 1400 این موضوع در دستور کار بسیج بوده و مقرر است مسابقات به گونه‌ای برگزار شود و در مرحله ملی از افرادی که برگزیده مسابقات دستگاه‌های دیگر بوده‌اند، دعوت نشود.

رضایی در ادامه به اجرای بحث‌های تخصصی در بسیج اشاره که می‌تواند تأمین‌کننده جامعه مخاطب مسابقات قرآن باشد اشاره و اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 100 دارالقرآن در سراسر کشور راه‌اندازی شده که به آموزش‌های تخصصی قرآن می‌پردازد، راه‌اندازی واحدهای قرآنی در سطح مساجد و پایگاه‌های مقاومت را نیز آغاز کرده‌ایم و تا کنون بالغ بر یک هزار واحد قرآنی شکل گرفته است. همچنین به ازای هر استان یک دارالتحفیظ طراحی شده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود مسابقات قرآن بسیج بر محور خروجی‌های دارالتحفیظ‌ها، دارالقرآن‌ها و واحدهای قرآنی بسیج متمرکز شود و تمامی شرکت‌کنندگان مسابقات خروجی این مراکز باشند.

وی با طرح این سوال که وقتی همه دستگاه‌های کشور مسابقات قرآن برگزار می‌کنند، چرا بسیج نیز این اقدام را انجام می‌دهد، گفت: پاسخ به این سوال یک نکته ساده است و آن هم اینکه، این مسابقات افق خود را ایجاد رقابت بین قرآن آموزان بسیج قرار داده است.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج بیان کرد: معمولاً مسابقات قرآن به صورت تک نفره و در رشته‌های انفرادی برگزار می‌شود. اما مسابقات قرآن بسیج علاوه بر بخش انفرادی دو بخش دیگر نیز دارد که شامل بخش خانوادگی و بخش گروهی نیز هست. در بخش خانوادگی مجموعاً 10 خانواده شامل پدر، مادر و فرزندان به مرحله کشوری راه‌ یافته‌اند. در این بخش هر یک از اعضای خانواده بر اساس تکالیفی که آیین‌نامه برای آنها مشخص کرده است، در این مسابقات حضور می‌یابند. در بخش گروهی نیز 10 گروه به مرحله کشوری راه یافته‌اند که هر کدام از اعضای گروه در یک بخش در این مسابقات حضور می‌یابند.

رضایی به طراحی بخش ویژه برای این دوره از مسابقات نیز اشاره و اظهار کرد: در این بخش شرکت‌کنندگانی از سراسر کشور ایده‌های خود را در مواردی همچون راه‌اندازی یک مجموعه و یک مدل جدید ترویج قرآن کریم ارائه داده‌اند.

وی در ادامه در مورد داوران این دوره از مسابقات نیز بیان کرد: در این دوره از مسابقات از یک گروه داوری که متشکل از اساتید ملی و بین‌المللی هستند استفاده کرده‌ایم، این افراد در بخش آقایان شامل محمدحسین سبزعلی، محمدحسین سعیدیان و عباس امام جمعه و در بخش بانوان نیز شامل الهام ماندگارمهر، معصومه آگاهی و یحیی‌نژاد خواهد بود.

حجت‌الاسلام رضایی در بخش دیگری از این نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد، وی در این بخش در پاسخ به سؤالی در مورد محل برگزاری مسابقات بیان کرد: مسابقات در سازمان بسیج مستضعفین و آیین افتتاحیه و اختتامیه در سالن شهید فهمیده مجتمع پنجم آذر بسیج برگزار خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد انتشار فهرست دستگاه‌های مجاز برای برگزاری مسابقات قرآن از سوی دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور و نبودن نام مسابقات قرآن بسیج در این فهرست گفت: اینکه نام مسابقات قرآن بسیج در این فهرست نبوده به علت ایراد داشتن مسابقات نبوده است. زمانی که اعلام شده بود، دستگاه‌های مجری مسابقه برای کسب مجوز اقدام کنند، از سوی بسیج اقدامی صورت نگرفته بود، لذا نامی از بسیج در فهرست اعلامی وجود نداشته، اخیراً قبل از آغاز مرحله نهایی اقدام شده و هماهنگی‌ها لازم صورت گرفته و این نقیصه برطرف شده و مجوز صادر شده است و هم اینک در اختیار است.

انتهای پیام
captcha