طرح جریان‌شناسی روش‌های تفسیری در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
کد خبر: 4068943
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲

طرح جریان‌شناسی روش‌های تفسیری در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اجرای طرح ملی جریان‌شناسی روش‌های تفسیری افزود: هشت جریان تفسیری به عنوان طرح ملی معرفی شده‌اند.

سیدمحمود طیب حسینی به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود طیب حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گروه قرآن‌پژوهی دارای چهار عضو است، افزود: نزدیک به ۸۰ اثر تاکنون در این گروه تولید شده است.

وی در خصوص ویژگی‌های این آثار تصریح کرد: اغلب آثار گروه قرآن‌پژوهی متن یا منبع آموزشی هستند بنابرین در مقایسه با سایر مراکز پژوهشی بیشترین تاثیرگذاری را در حوزه آموزش دارند.

مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اجرای طرح ملی جریان‌شناسی روش‌های تفسیری افزود: هشت جریان تفسیری به عنوان طرح ملی معرفی و ۲ عنوان کتاب آسیب‌شناسی جریان تفسیری منتشر شده است که در آن ۱۶ جریان تفسیری آسیب‌شناسی شده‌اند.

وی بیان کرد: در طرحی ملی مقرر شد که ۱۶ جریان تفسیری که آسیب‌شناسی شده‌اند، معرفی و هر کدام در یک کتاب مستقل عنوان شوند که به دلیل محدودیت بودجه تنها هشت عنوان در قالب هشت کتاب به صورت مجزا معرفی شده‌اند.

طیب‌حسینی گفت: گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه با نگارش بیش از ۱۰ اثر در زمینه جریان‌شناسی که شامل ۲ جلد آسیب شناسی و هشت جلد جریان‌شناسی است، نسبت به سایر مراکز دارای اقدامات کم نظیری است.

وی عنوان کرد: این گروه در سال ۱۳۹۶ با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم ۲۰ عنوان کتاب از مقطع کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث را تالیف کرد.

طیب حسینی با تاکید بر اینکه برخی از آثار گروه قرآن‌پژوهی در سراسر کشور شاخص هستند، افزود: این آثار در حوزه روش‌شناسی تفسیر و قواعد تفسیر، زبان قرآن و معناشناسی و شرح کلمات قرآن و تفسیر تطبیقی در کشور بی نظیرند.

دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تحلیل بر روی روایات تفسیری اهل بیت(س) در پژوهشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: پژوهشگاه در زمینه واژگان قرآن و روایات تفسیری اهل بیت(س) دو طرح در دست انجام دارد، همچنین در زمینه معناشناسی قرآن، جریان‌ها و روش‌ها اثری آماده انتشار است.

وی با بیان اینکه بحث مکاتب تفسیری مورد توجه پژوهشگاه است، افزود: تاکنون دو جلد از کتاب مکاتب تفسیری منتشر شده و یک جلد نیز در حال انتشار، یک جلد در دست نگارش و نگارش جلد پنجم نیز بزودی آغاز می‌شود.

طیب حسینی بیان کرد: به منظور اجرای طرح‌های میان رشته‌ای در حوزه قرآن و علوم انسانی، طرح استقامت اجتماعی در قرآن در دست اقدام است که بدین منظور طرحی با عنوان روان‌شناسی خانواده در قرآن مراحل اولیه خود را طی می‌کند.

وی گفت: اجرای طرح‌های میان رشته‌ای گاهی توسط دو متخصص از دو رشته متفاوت در حال انجام است و یا اینکه یک متخصص از یک رشته و یک ناظر از رشته دیگر به انجام اقدامات لازم می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha