حرکت جهاددانشگاهی برای ایجاد زیرساخت‌ نوآوری‌های نرم و فرهنگی
کد خبر: 4068844
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی تبیین کرد؛

حرکت جهاددانشگاهی برای ایجاد زیرساخت‌ نوآوری‌های نرم و فرهنگی

رئیس جهاددانشگاهی یکی از مأموریت‌های این نهاد در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی را توسعه این صنعت در بحث تولید، فروش، بازاریابی و صادرات محصولات موجود خواند و تأکید کرد: مأموریت دیگر جهاددانشگاهی حرکت برای ایجاد زیرساخت‌های نوآوری‌های نرم و فرهنگی برای تولید محصولات جدید با توجه به بوم، فرهنگ و نیاز کشور است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، آیین «رونمایی و هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه صنایع فرهنگی و گردشگری» با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی؛ پرویز کرمی، رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، امید رضایی‌فر، مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم وفناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی و سید سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و فعالان این حوزه، طی سه‌شنبه 14 تیرماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در این مراسم نوآوری را یک محتوا و موضوع جذاب در همه زمینه‌ها دانست و گفت: گردشگری یک فناوری به شمار می‌رود و  امروز در کشور به حوزه‌های مختلف فناوری توجه خوبی شده است.

وی با بیان اینکه به‌واسطه زندگی در این دنیای مادی به فناوری‌هایی که وابسته به زندگی سخت‌افزاری ما هستند توجه خوبی شده است افزود: به همین دلیل فناوری‌هایی همچون حمل‌ونقل، غذا، مسکن و از این‌ دست بسیار خوب توسعه پیدا کرده‌اند و شرکت‌های زیادی اقتصاد را در این دیدند تا به سراغ رفع نیازهای جسم انسان‌ها حرکت کنند.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه امروز در دورانی هستیم که یک اتفاقات تازه در حال اتفاق افتادن است ادامه داد: امروز باوجودآنکه نوع بشر همه امکانات رفاهی را در اختیار دارد، ولی حالش همچنان خوب نیست روح آرامی ندارد، به همین جهت شاهد اتفاقات جدیدی در بحث هنرهای نو همچون ورود چوب، چرم و سنگ به زندگی آدم‌ها در قالب‌های هنری، تابلوها، کمدها، میزها و ...هستیم.

وی بابیان اینکه زمانی فناوری‌های نرم و فرهنگی هنر یا علاقه‌مندی‌های شخصی بودند افزود: اما هم‌اکنون این فناوری‌ها اقتصاد دارند و سال‌های آینده شاهد رونق و شکوفایی نوآوری‌ها و فناوری‌های نرم و فرهنگی خواهیم بود.

دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه آن چیزی که امروز به آن نیاز داریم نوآوری است گفت: نوآوری ترکیب خلاقانه چند فناوری تعریف می‌شود و در کشور فناوری‌ها را خوب توسعه داده‌ایم، اما آنچه امروز به آن نیاز داریم، نوآوری است. به‌واقع باید اندیشید که چه کالا، محصول و خدماتی را می‌توانیم ارائه کنیم که «نو» باشد.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه گردشگری، نقاشی، فیلم‌برداری، عکاسی یک فناوری است ادامه داد: اما ترکیب خلاقانه فناوری‌های گردشگری، فیلم‌برداری، مهارت‌های کامپیوتری همراه با نوآوری گردشگری مجازی را پدید می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه امروز نیازمند این هستیم نوآوری را به‌صورت خاص در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی در کشور گسترش دهیم گفت: جهاددانشگاهی دو مأموریت در این حوزه برای خود قائل است. اول توسعه آنچه در صنعت فناوری‌های نرم و فرهنگی در کشور تاکنون اتفاق افتاده است. این توسعه در بحث توسعه تولید، فروش، بازاریابی و صادرات صنایع موجود خواهد بود. مأموریت دیگر جهاددانشگاهی حرکت برای ایجاد زیرساخت‌های نوآوری نرم و فرهنگی برای تولید محصولات جدید با توجه به بوم، فرهنگ و نیاز کشور است.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد تا شاهد توفیقات روزافزون جهاددانشگاهی به‌عنوان زیست‌بوم نوآوری نخبگان کشور باشیم.

شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را حمایت می‌کنیم  

در بخش دیگر این آیین عزت‌الله ضرغامی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی ارتباط وثیقی با یکدیگر دارند، اظهار کرد: این دو یک مجموعه بوده و با یکدیگر مرتبط هستند. آنچه امروز با آن مواجه هستیم یکپارچه‌سازی به‌ویژه در حوزه گردشگری است؛ به‌واقع خدمات مختلف در مکان‌ها و محل‌های مختلف ارائه می‌شود اما توانمندسازی کاربران از یک‌سو، یکپارچه‌سازی مجموعه این خدمات و دسترسی آسان به آن و ضمنا تقویت و حمایت از آن‌ها به‌طوری‌که بتوانند نقاط ضعف خود را برطرف کنند از سوی دیگر ، مسائل اصلی ماست.

ضرغامی با بیان اینکه شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را حمایت می‌کنیم  گفت: در راستای تقویت آن‌ها میتوانیم وام و تسهیلات بدهیم و موانع پیش روی آن‌ها را برداریم.

وی ضمن بیان اینکه در سال 2021 در حوزه گردشگری در رتبه 60 قرار گرفتیم، تصریح کرد: در حوزه تنظیم گری در رتبه 130 قرار داریم و یک واقعیت مهمی است که ما در حوزه گردشگری نقاط قوتی داریم و باید آن را ارتقا دهیم اما در حوزه دیگر که بخش زیادی از آن به دولت و حاکمیت مرتبط است، دچار عقب‌ماندگی هستیم و باید آن را برطرف کنیم.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به برخی از مشکلات این حوزه عنوان کرد: من برای یکپارچه‌سازی ارزش زیادی قائل هستم و این امر می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را مرتفع کند. ما در حوزه بین‌رشته‌ای و یکپارچه‌سازی و نظام مسائلی که فرآیند آن را یکدست ببینیم و رفع کنیم مشکل و کمبود داریم؛ در این حوزه باید عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. در زمینه حل مسائل گردشگری، مسائل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی نیز تنیده شده است.

ضرغامی با اشاره به اینکه کسب‌وکارها و خدمات سنتی حوزه گردشگری و کسب‌وکارها و خدمات نوین این حوزه تکمیل‌کننده یکدیگر هستند گفت: هم‌کسب و کارهای سنتی نیازمند فناوری جدید ما هستند و هم کاربران و مردم نیاز به این فضا دارند که از هر دو مطلع شوند و ما باید توسعه ارزشمندی را در این حوزه ارائه دهیم. ما باید گردشگری را تسهیل کنیم ازاین‌رو که حق همه مردم است. گردشگری بسیاری از مسائل اقتصادی ما را حل خواهد کرد.

جهاددانشگاهی یک مرکز نوآوری است

پرویز کرمی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که جهاددانشگاهی را یک شتاب‌دهنده خواند و گفت: جهاددانشگاهی یک مرکز نوآوری بوده و بهتر است در اینجا به دنبال نوآوری باشید؛ نعمت الهی که خداوند در انسان به ودیعه گذاشته و تمام‌شدنی نیست. اگر انسان تاکنون دوام آورده است بهره‌گیری خوب از نوآوری و فناوری نرم است. فناوری نرم یکی از مسائلی است که اگر با نوآوری منزوج شود، می‌تواند موتور محرکه باشد.

وی تأکید کرد: به عقیده من  پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی،می‌تواند تمام فعالیت‌های جهاددانشگاهی ازجمله علوم اجتماعی، علوم انسانی، فرهنگ و هنر را دربربگیرد. امروز باید کمک کنیم شرکت دانش‌بنیان خلاق در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیشتر شده تا به معرفی هرچه بیشتر و بهتر میراث فرهنگی و گردشگری ما بپردازند. تاریخ، پیشینه، فرهنگ و تمدن ما هرکدام یک دنیا کار است و نیازمند یک زیست‌بوم و اکوسیستم که وزارتخانه به‌عنوان حامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  و جهاددانشگاهی هرکدام یک بخش از آن هستند و عمده کار به دست شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان است.

نوآوری و فرهنگ؛ پیکرساز هویت سرزمینی

در بخش دیگر این آیین امید رضایی‌فر، مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این‌که کنارهم قرار دادن خلاقیت، نوآوری و فرهنگ بدون شک پیکرساز هویت سرزمینی است، عنوان کرد: وقتی به میراث و فرهنگ نگاه میکنیم قطعاً به مواردی می‌رسیم که از حیث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه صنعتی و اجتماعی در دوره خود یک نوآوری و فناوری محسوب می‌شوند.

مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر بتوانیم امروز به نوآوری و فناوری ویژه برسیم همانند میراثی که از گذشته داشتیم در آینده می‌توانیم به آن به‌عنوان یک میراث ساز فرهنگ آینده نگاه کنیم؛بنابراین امروز باید اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شویم.

وی افزود: در وزارت علوم سعی کردیم با احیای ساختارهای حمایتی برای مجموعه‌های فناور و نوآور با داشتن یک شبکه گسترده در حوزه پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری و فناوری در کنار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک مجموعه کارآمد و پویا را راهبری کنیم.

رضایی‌فر در ادامه سخنان خود عنوان کرد: یکی از اتفاقاتی که انتظار داریم این است که مجموعه‌هایی شبیه به پارک صنایع فرهنگی بتواند به یک پیوست برای کلیه فناوری‌هایی که در حال ظهور و بروز است، تبدیل شود. امیدواریم نظام ایده ها و نیازها به همرسانی ایده ها در همه حوزه‌ها کمک کند. برخی از نگاه‌های ما به حوزه فرهنگ و هنر باید به موضوع بازآفرینی بازگردد؛ موضوعی که شاید امروز تبدیل به نقاط پنهان در بسیاری از فناوری‌ها در سطح دنیا می‌شود. اگر بتوانیم بازنگری فرهنگی و فناوری را در دستور کار قرار دهیم ، مستندسازی در حوزه فرهنگی و تاریخی نیز شکل می‌گیرد.

اهمیت کشف ظرفیت‌های ناشناخته گردشگری

محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی ـ که نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان گردشگری و صنایع‌دستی به همت این پارک در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت:‌ با حضور آقای ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اتفاقات خوبی می‌افتد، یکی از کارهای خوب ایشان کشف ظرفیت‌های ناشناخته گردشگری است، اصفهان و شیراز بسیار شناخته‌شده‌اند، اما ایشان در سفرهایشان در حال کشف جاذبه‌های گردشگری هستند.

خوشخو همچنین از این فرصت استفاده کرد و با یادآوری تعطیلی پارک‌ها، سینما، تئاتر و گردشگری در ایام محرم، به جذابیت آیین‌های محرم برای گردشگران خارجی اشاره کرد و از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخواست کرد پیگیر رفع تعطیلی گردشگری در محرم باشد.

یادآوری می‌شود، در حاشیه این مراسم نمایشگاه توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش‌بنیان برگزار شد و با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پلتفرم «بزنیم بیرون» با هدف توزیع متوازن سفر در سراسر کشور رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha