نشانه‌های روابط ناسالم عاطفی در رابطه زوجین
کد خبر: 4068160
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷

نشانه‌های روابط ناسالم عاطفی در رابطه زوجین

یک روانشناس گفت: در روابط عاطفی، پرچم‌های قرمز نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد فرد احتمالاً نمی‌تواند یک رابطه‌ سالم داشته باشد و ادامه‌ دادن مسیر با طرف مقابل از نظر عاطفی خطرناک است. باید توجه داشت که این نشانه‌های هشدار دهنده در یک رابطه ممکن است همیشه واضح نباشد.

سیده فاطمه حسینی روانشناس بالینی

به گزارش ایکنا از گیلان، به مناسبت هفته ازدواج و با هدف حساس‌سازی و معطوف کردن توجه جوانان به امر سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی کارگاه روانشناسی «معمار رابطه» با سخنرانی سیده فاطمه حسینی، روانشناس بالینی و همچنین آیین تجلیل از دو زوج دانشجو و فعال فرهنگی _ اجتماعی گیلان، عصر روز گذشته، ۱۱ تیرماه در دفتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان به‌صورت مجازی در بستر سامانه رویدادهای فرهنگی رویتاب برگزار شد.

در این کارگاه حسینی با اشاره به راهکارهایی برای ساخت یک رابطه مطلوب، مسئولانه و مهرورزانه میان زوجین بیان کرد: عشق یعنی احساس عاطفی بسیار زیاد و علاقه نسبت به کسی که او را طبق معیارها، اندیشه‌ها، قضاوت و تجربیات خود عالی و دوست‌داشتنی توصیف می‌کنید.

وی به بیان تعاریفی از عشق میان زوجین پرداخت و اظهار کرد: زمانی که کسی از نظر ذهنی، فیزیکی و اخلاقی برای شخص دیگری جذابیت یابد، عشق به یک فرایند بیولوژیکی نیز تبدیل می‌شود و عملکرد جسمی وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ذهن را تقویت می‌کند. از دیدگاه استرنبرگ، روانشناس مشهور، راهی برای ایجاد ساختار در این زمینه پیدا کرده است و طبق نظریه‌ مثلث او، عشق سه مؤلفه دارد: اشتیاق و علاقه شدید، صمیمیت و تعهد و شفقت که نه تنها به حفظ رابطه تمایل دارد، بلکه به آن اجازه رشد نیز می‌دهد.

حسینی به نشانه‌های هشدار در یک رابطه، اشاره کرد و گفت: در تمام حوزه‌های زندگی، اصطلاح «پرچم قرمز» به معنای دلیلی برای توقف است. در ورزش نیز زمانی که بازی به دلیل خطای بازیکنان متوقف می‌شود، پرچم قرمز برافراشته می‌شود. چراغ‌قرمز هم به ما علامت می‌دهد که وسیله‌ نقلیه خود را در جاده متوقف کنیم و نوار قرمز نیز درباره عبور از یک منطقه‌ خاص هشدار می‌دهد.

این روانشناس بالینی ادامه داد: از دیدگاه روانشناسی، در روابط عاطفی، پرچم‌های قرمز نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد فرد احتمالاً نمی‌تواند یک رابطه‌ سالم داشته باشد و ادامه‌ دادن مسیر با طرف مقابل از نظر عاطفی خطرناک است. باید توجه داشت که این نشانه‌های هشدار دهنده در یک رابطه ممکن است همیشه واضح نباشد. اگرچه برخی از این موارد بسیار واضح هستند، اما موارد بسیاری ممکن است بیشتر در قالب یک سرنخ کوچک که دال بر وجود یک مشکل اساسی هستند، ظاهر شوند. علاوه بر این، ممکن است مدتی طول بکشد تا یک پرچم قرمز یا نشانه‌ هشدار در یک رابطه نمایان بشود.

حسینی، داشتن ارزش‌ها و باورهای مشترک را، مهم‌ترین نکته برای برقراری ارتباط دو فرد با یکدیگر دانست و بیان کرد: متأسفانه بسیاری از افراد، چندان به این مورد توجه نمی‌کنند و به همین دلیل وارد روابط عاطفی می‌شوند که هیچ باور و ارزش مشترکی با فرد مقابل ندارند. بهتر است در ابتدا درباره ارزش‌های خانوادگی، باورهای جمعی یا مذهبی و همچنین نگاه و انتظار خود از زندگی، گفت‌وگو کرده و در صورت وجود بیش از حد تفاوت در عقاید و باورها، رابطه آغاز نشود.

وی اصرار به تغییر را از دیگر نشانه‌های روابط ناسالم عاطفی در زوجین برشمرد و تصریح کرد: در حقیقت اگر قصد و نیت شما از ورود به یک رابطه، تغییر دادن فرد مقابل و هماهنگ شدن باورها و ارزش‌های او با شماست، بهتر است بیشتر در این حوزه تأمل شود. همچنین بیکاری و بی‌هدفی زوجین در زندگی نیز یک نشانه روابط ناسالم عاطفی است و این ویژگی در زندگی می‌تواند بسیار آسیب‌زا و خطرآفرین باشد و رفته رفته کیفیت روابط را کاهش دهد.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه یک رابطه عاطفی سالم رابطه‌ای است که در آن فردیت هر دو نفر حفظ شود و ضمن حضور در رابطه عاطفی صمیمانه، فضای شخصی و زمان مخصوص به خودش را هم داشته باشد، ابراز کرد: رابطه‌ای که در آن یک نفر دیگری را به شدت محدود می‌کند، او را از انجام کارهای طبیعی و معمول و... منع می‌کند و برای وی هیچ حریم شخصی‌ قائل نیست، به‌عنوان یک رابطه عاطفی ناسالم شناخته می‌شود که در صورت تداوم بسیار آسیب‌زا است.

حسینی با اشاره به اینکه بی‌ثباتی شخصیتی در هر فرد می‌تواند رابطه را به سمت تخریب و تمام شدن پیش ببرد، بیان کرد: فردی که در رابطه ثبات عاطفی و رفتاری ندارد، دمدمی مزاج است و در هر زمان چیز متفاوتی را می‌خواهد، یک آسیب جدی برای رابطه است. همچنین از دیگر نشانه‌های روابط ناسالم عاطفی باید به باجگیری عاطفی اشاره کرد که به این معناست که یک طرف رابطه، دیگری را در ناامنی روانی قرار می‌دهد و از ترس، اعتماد به نفس پایین، تعهد، احساس گناه و دوست داشتن فرد مقابل، برای رسیدن به اهداف و تأمین نیازهای خود استفاده می‌کند.

همچنین در ادامه کارگاه از دو زوج دانشجوی موفق فعال در عرصه‌ فرهنگی و اجتماعی استان، به‌عنوان الگوهای ازدواج به‌هنگام و آگاهانه تجلیل شد.

مبنای ازدواج بدون تشریفات، حقیقت است

ایمان رستمی و زهرا علیمی، زوج موفق دانشجو با بیان این‌که امروزه وقتی سخن از تشکیل خانواده و ازدواج به میان می‌آید عده‌ای به دلایل و بهانه‌های مختلف در مقابل این امر جبهه‌گیری می‌کنند، اظهار کردند: به عقیده ما، ازدواج بدون تشریفات، ازدواجی است که مبنایش حقیقت و واقعیت است، نه صرفاً پایبندی به رسوم و تشریفاتی که بسیاری اوقات مانع از ازدواج خواهند شد.

خودشناسی پیش از ازدواج، یادگیری مهارت‌های زندگی، تلاش و کوشش هر دو نفر برای ساختن زندگی ایده‌آل و فردایی روشن‌تر در سایه آرامش یکدیگر، از دیگر مواردی بود که این زوج فعال فرهنگی و اجتماعی، مدنظر قرار دادند.

کارگاه روانشناسی «معمار رابطه» و تجلیل از دو زوج دانشجوی موفق گیلانی برگزار شد

ازدواج به‌هنگام؛ زمینه‌ساز رشد و موفقیت زوجین

حميدرضا ظهرپیما و شیوامنصوری، زوج موفق دانشجو با اشاره به اینکه بی‌شک ازدواج به‌هنگام و آگاهانه می‌تواند زمینه‌ساز زندگی موفق برای جوانان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها شود، بیان کردند: یکی از فواید دانشجو بودن زوجین این است که ذهنیت زوجین با توجه به فعالیت‌های مشترک دانشجویی در امور فرهنگی و تحصیلی، می‌تواند باعث بالا رفتن کیفیت تصمیم‌گيری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آینده زندگی شود.

این زوج موفق تصریح کردند: به اعتقاد ما دستاوردهای تشکیل زندگی مشترک، بر کل سرنوشت فرد اثرگذار است و اگر در زمانی زودتر از موعد یا دیر هنگام به آن اقدام شود، تأثیر مورد انتظار را بر زندگی فرد و جامعه نخواهد داشت. تجربه تحصیل دانشجویی زوجین به‌عنوان یک همراه و همسفر در طول تحصیل و انجام کارهای فرهنگی مشترک می‌تواند یکی از پرشورترین تجارب زندگی باشد و همگام و همسو بودن آن‌ها، مسئولیت‌پذیری بیشتر و افزایش اعتماد‌به‌نفس را به دنبال خواهد داشت.

کارگاه روانشناسی «معمار رابطه» و تجلیل از دو زوج دانشجوی موفق گیلانی برگزار شد

انتهای پیام
captcha