ازدواج آسان؛ از موانع تا راهکارها
کد خبر: 4067767
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
به بهانه «روز ازدواج» بررسی شد

ازدواج آسان؛ از موانع تا راهکارها

به‌ مناسبت سالروز ازدواج حضرت امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، نشست «موانع فرهنگی و اجتماعی ازدواج آسان» با حضور مدیر حوزه علمیه خواهران فرخشهر و مدیر انجمن زن و خانواده حوزه علمیه خواهران در چهارمحال‌وبختیاری در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

میزگرد خبرگزاری ایکنا

به‌ بهانه اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، میزگرد «موانع فرهنگی و اجتماعی ازدواج آسان» با حضور زهرا کاظمی، مدیر حوزه علمیه خواهران فرخشهر و مدیر انجمن زن و خانواده حوزه علمیه خواهران در چهارمحال‌وبختیاری و راضیه طاهری، عضو قرارگاه فرهنگی بانوان استان و فعال فرهنگی و اجتماعی حوزه زنان در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

زهرا کاظمی، مدیر حوزه علمیه خواهران فرخشهر و مدیر انجمن زن و خانواده حوزه علمیه خواهران در چهارمحال‌وبختیاری در تشریح مهم‌ترین عوامل بازدارنده ازدواج جوانان در جامعه امروز و با اشاره به اینکه بی‌رغبتی جوانان به ازدواج برخاسته از برخی عوامل درونی، خانواده و اجتماع است، اظهار کرد: آرمان‌زدگی جوان و خانواده را باید اولین عامل برشمرد و بدان معناست که فرد حقیقت خود، خانواده و جامعه را نمی‌بیند بلکه بر اساس تخیلات و آرمان‌های خود یک چارچوب ذهنی از همسر آینده‌اش می‌سازد و به‌ دنبال شریک زندگی خود با این چارچوب‌هاست.

وی با ذکر اینکه آرمان‌زدگی در خانواده‌ها نیز از عوامل بازدارنده ازدواج موفق و به‌هنگام هستند، ادامه داد: خانواده‌ها قائل به این هستند که فرزندشان باید با فردی وصلت کند که رفاه کامل را فراهم کند و این تفکر حتی در میان خانواده‌های متوسط و فقیر جامعه نیز مشهود است. پسر ۲۳ ساله‌ای که به خواستگاری دختری می‌رود عملاً با یک مرد ۴۵ ساله‌ای مقایسه می‌شود که از پس سال‌ها کار و تلاش توانسته رفاه نسبی را برای خود فراهم کند، لذا این توقعات برخاسته از آرمان‌زدگی، مانع فکری و فرهنگی بسیار مهم و عامل ناامیدی جوانان در مسیر ازدواج آسان و موفق محسوب می‌شود.

عوامل مهم بی‌رغبتی جوانان به ازدواج

کاظمی تصویر تخیلی نسبت به زندگی زناشویی را دومین عامل بی‌رغبتی جوانان به ازدواج برشمرد و توضیح داد: جوانان در ابتدا به دنبال عاشق شدن و بعد ازدواج هستند و معتقدند که ازدواج باید از سر عشق باشد لذا بسیاری از دختران و پسران به ارتباط با یکدیگر پیش از ازدواج اعتقاد دارند. موضوع چه‌بسا نادرستی که از پیرامون جوانان از جمله از رسانه‌ها، فیلم‌ها و تولیدات هنری، موسیقی و غیره به آنان القا می‌شود این است که ازدواج موفق ازدواج همراه با عشق و دلبستگی است.

وی ادامه داد: با چنین تفکری، خود دختر و پسر برای ایجاد روابط عاشقانه اقدام به همسریابی می‌کنند و خارج از حیطه خانواده‌ها به سمت آشنایی و ایجاد رابطه با هدف ازدواج سوق می‌یابند. آنان بدون دیدن واقعیت‌ها این رابطه را به قصد آشنایی برقرار می‌کنند غافل از آنکه اتفاقاً آشنایی حلقه مفقوده این قسم روابط است چرا که دختر و پسر بعد از مدت کوتاهی وارد فاز احساسی می‌شوند و لذا چشم و گوش را بر شناخت یکدیگر می‌بندند، ضمن اینکه بسیاری از ویژگی‌ها و مشکلات رفتاری طرفین در این بستر ارتباطی بروز و ظهور نمی‌یابد و دختر و پسر خود واقعی‌شان را نشان نمی‌دهند.

این مدرس حوزه علمیه در استان تأکید کرد: عاقبت ازدواج‌هایی که با چنین روابطی با تصویر خیالی نسبت به فضای عاشقانه شکل می‌گیرد، یا در زمره ازدواج‌های پرشکست و پر دغدغه باید قرار گیرد و یا منجر به جدایی می‌شود که در این حالت، دختر دست کم به چهار سال زمان نیاز دارد تا روح تخریب شده را که از هر مردی گریزان و بدون رغبت است، ترمیم و بازسازی کند و به شرایط عادی بازگردد، همین امر سبب به عقب افتادن ازدواج و طولانی شدن فرآیند آن می‌شود.

زهرا کاظمی، مدیر حوزه علمیه خواهران فرخشهر

کاظمی تصویر تخیلی و آرمان‌زده خانواده‌ها نسبت به عروس یا داماد را نیز یادآور شد و بیان کرد: بسیاری از خانواده‌ها آنچنان تصویر آرمانی از داماد و عروس آینده خود در ذهن می‌سازند که حاضر نیستند دختر یا پسرشان با هر فردی ازدواج کند بلکه به دنبال نزدیک‌ترین گزینه به تصویر خیالی و آرمانی خود می‌گردند و چه بسا چنین گزینه‌ای هیچ‌گاه وجود نداشته باشد. لذا این دلایل بی‌پایه و اساس از سوی خانواده‌ها در عمل مانع بزرگی بر سر راه دختران و پسران برای ازدواج ایجاد می‌کند.

این مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران استان با یادآوری نقش مهم جهاد تبیین در اقناع جوانان نسبت به مقوله ازدواج، بیان کرد: جهاد تبیین در این مقوله باید یک روال روشنگری واقع‌بینانه و علمی را داشته باشد و اگر بخواهیم به‌صورت عمومی و مردمی جهاد تبیین کنیم باید با محوریت انسان‌های عالم و آگاه و متخصص صورت بگیرد تا به بیراهه نرود. مشاوره‌های ازدواج نوعی که نوعی جهاد تبیین هستند باید با روحیه جهادی و به‌دور از روحیه کاسب‌کارانه انجام گیرد و متخصصان امر لااقل ساعتی از وقت خود را به‌صورت رایگان یا با قیمت اندک به جوانان سردر گم و بی‌رغبت به آن در محلات و مساجد مشاوره دهند و تبیین و روشنگری کنند.

حلقه مفقوده ازدواج‌های امروز

کاظمی با تأکید بر اینکه وادی شناخت پیش از ازدواج امروز در بسیاری از موارد از بستر خانواده‌ها به سمت شناخت دختر و پسر از یکدیگر تقلیل یافته و محدود شده است، گفت: در چنین بستری به دلایلی که بیان شد، شناختی صورت نمی‌گیرد. این شناخت باید در سطح خانواده‌ها شکل گیرد و متخصصان امر در این مقوله نیز می‌توانند نقش‌آفرین باشند؛ مثلاً اینکه جلساتی برای شناخت دختر و پسر از یکدیگر با حضور والدین و نیز با نظارت و راهنمایی یک مشاور ازدواج شکل بگیرد و آن دو با رویکردهای علمی و تبیینی به شناخت اصولی از یکدیگر برسند.

این مدرس حوزه علمیه خواهران بیان کرد: ترغیب صرف جوانان به ازدواج کافی نیست بلکه باید آنان را به داشتن ازدواج موفق و تعالی‌بخش سوق داد و آماده کرد و این اتفاق در بستر جهاد تبیین و با حضور افراد متخصص و آگاه رقم می‌خورد.

کاظمی با اشاره به اینکه با وجود تأکیدات و هشدارهای مقام معظم رهبری دولت‌های قبلی مغلوب تهاجم فرهنگی دشمن شدند، گفت: امروز نقش سلبریتی‌ها در پوشش بانوان جامعه کاملا‌ً مؤثر است، پیداست که رسانه‌ها نقش صد در صدی را در تهاجم فرهنگی به جامعه داشته و تنها کسانی مصون مانده‌اند که ریشه‌های تربیتی صحیحی داشته‌اند. مثلاً بانویی که در یک فیلم در نقش یک زن محجبه و مؤمن ایفای نقش کرده است در زندگی واقعی خود به این حجاب تقیدی ندارد و چه بسا با حجاب کشف شده در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ظاهر می‌شود. لذا همان بانویی که در فیلم‌هایش ارزش‌هایی چون صبر و مقاومت در زندگی مشترک و پایبندی به زناشویی و تعهد و غیره را ترویج داده است، در زندگی واقعی خود ازدواج چندباره منجر به شکست را تجربه کرده و یا خبر تعدد زوجات او مانند بمب منفجر می‌شود و مورد توجه همگان قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: دغدغه‌مندان و دلسوزان به جای نقد صرف باید بتوانند با تهاجم فرهنگی مقابله به مثل کنند، مثلاً به جای نقد فلان فیلم ضد فرهنگی و آسیب‌زا خوب است که هنرمندان دلسوز وارد میدان شوند و فیلمی با جذابیت و مخاطب‌پسند بسازند که آثار مخرب فیلم ضد فرهنگی را تقلیل دهد. فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری در تلویزیون و سینما خواسته یا ناخواسته آسیب‌ها و صدمات فکری و فرهنگی عمیقی به پیکر اجتماع وارد ساختند. مثلاً در بسیاری از فیلم‌ها خانواده‌ای را شاهد هستیم که زن و مرد با داشتن یک خانه بسیار بزرگ و اشرافی‌گری و تجملات، تنها یک فرزند دارند. وقتی جوانان خانواده‌های فقیر چنین فیلمی را مشاهده می‌کنند در ناخودآگاه خود به داشتن فرزند کمتر ترغیب می‌شوند. همین موضوع برای موضوعاتی چون بدحجابی و ظاهر و پوشش، سبک زندگی غربی، روابط خارج از عرف دختران و پسران، تجمل‌گرایی در خانواده‌ها، چشم و هم چشمی و صدها آسیب دیگر قابل تعمیم است.

حذف خانواده‌ها از فرآیند ازدواج

کاظمی حذف خانواده‌ها از فرآیند ازدواج دختران و پسران را دیگر آسیب فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی دانست و توضیح داد: وقتی در فیلمی استاد دانشگاه در کلاس به دانشجویان تأکید می‌کند که ازدواج امری شخصی بوده و به کسی ربط ندارد در واقع جوانان و مخاطبان را به نادیده گرفتن نقش خانواده‌ها در این امر مهم ترغیب می‌کند. امروز تعابیر و تفکراتی چون زمانه تغییر کرده و دختر و پسر اول باید خودشان به شناخت از هم برسند رواج یافته و به فرآیند ازدواج آسیب زده است و اینها دیالوگ‌هایی هستند که از فیلم‌ها و سریال‌ها به کف جامعه منتقل شده‌اند، یعنی درواقع سیستم رسانه مروج فردگرایی در جامعه بوده است.

رئیس انجمن زن و خانواده حوزه علمیه خواهران استان تأکید کرد: امروز جوانان و نوجوانان ما گرایش فراوانی به رمان‌های با موضوعات عاشقانه دارند لذا این ظرفیت باید با تولید رمان‌ها فاخر و مروج ارزش خانواده و زندگی مشترک و فرزندپروری مدیریت شود. در این راستا می‌طلبد متخصصانی مطابق با زیست‌بوم هر منطقه که بر ویژگی‌های زندگی منطقه آگاهی دارند باید دست به قلم شوند و با اتکا به بازنمایی واقعیت‌های تاریخی و شخصیت‌های ملی هر کسی گوشه‌ای از کار را بگیرد تا در مدت‌زمان کوتاهی با انجام کار تشکیلاتی علمی و پژوهش‌محور آثار فاخر و جذابی را برای جوانان و نوجوانان فراهم کنند.

کاظمی با تأکید بر ازدواج با شناخت و تکیه بر ارتقای عقلانیت اجتماعی، بیان کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در تقویت این رویکرد نقش‌آفرین هستند یعنی باید نوجوانان و جوانان را با همراهی والدین به این تفکر هدایت کنند که با شناخت و عقلانیت ازدواج کنند و از فضای صرفاً حسی ازدواج آنان را خارج کنند. اگر عقلانیت رشد کند طبیعتاً ازدواج با شناخت نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی در خصوص راهکارهای عملیاتی برای ارتقای آمار ازدواج در میان جوانان، بیان کرد: یک راهکار عملیاتی ین است که تأهل در قوانین استخدامی دیده شود و به عنوان یک شرط اجباری برای جذب و به کارگیری مورد توجه قرار گیرد، یعنی کارمندان مجرد در صورت ازدواج نکردن، اخراج شوند. وجود کارمندان مجرد در ادارات و دستگاه‌ها ممکن است محل آسیب باشد و مشکلاتی را ایجاد کند؛ همین وضعیت در خصوص آسیب‌های احتمالی حضور اساتید مجرد در دانشگاه‌ها نیز ایجاد شود.

وی ترغیب مردان به ازدواج را دیگر راهکار دانست و توضیح داد: بسیاری از مردان از پذیرش مسئولیت زندگی واهمه دارند و برای بسیاری از آنان مشکلات اقتصادی یک بهانه است و ترس خود را پشت این دست بهانه‌ها پنهان می‌کنند. باید یک حرکت گسترده در جهت اعطای شناخت به خانواده‌ها شکل بگیرد تا ترس‌ها بریزد و مردان نسبت به ازدواج حضور شوند.

کاظمی با تأکید بر ضرورت اجباری کردن مشاوره‌های سه‌گانه رایگان برای جوانان در آستانه ازدواج، بیان کرد: مشاوره پیش از ازدواج، تست شخصیت و تست مزاج‌شناسی سه مشاوره‌ای هستند که باید مورد توجه قرار گیرد تا شاهد ازدواج‌های موفق و پایدار در جامعه باشیم. تحقیق‌های پیش از ازدواج نیز باید از سوی خانواده‌ها جدی گرفته شود و با اتکا به اصول تحقیق میدانی این کار صورت بگیرد. در راستای رفع موانع اقتصادی پیش روی جوانان برای ازدواج، باید یک بسیج همگانی و مردمی تشکیل شود؛ باید ساز و کاری ایجاد شود که عروس و دامادها به بنگاه‌ها معرفی و زمینه در اختیار گذاشتن منازل با اجاره‌بهای پایین برایشان فراهم شود؛ همچنان که در یکی از شهرهای استان یکی از خیران یک مجتمع مسکونی چند واحده را در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌دهد و این دست سنت‌های پسندیده باید نهادینه شود تا شاهد تسهیل در ازدواج جوانان باشیم.

راضیه طاهری، فعال فرهنگی و اجتماعی

چرایی ازدواج برای جوانان تبیین شود

در ادامه راضیه طاهری، کارشناس و فعال فرهنگی و اجتماعی و عضو قرارگاه فرهنگی بانوان چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه بی‌رغبتی به ازدواج موضوع مبتلابه بسیاری از جوانان جامعه امروز است، بیان کرد: وقتی از آنان درباره دلایل عدم ازدواج پرسیده می‌شود، غالباً به دلایلی مشابه و تکراری اشاره دارند که در سطح جامعه نیز هویداست.

وی با ذکر اینکه بسیاری از جوانان نسبت به فلسفه ازدواج و دلایل آن ابهام و تردید دارند و پاسخ مشخصی برای آن نمی‌یابند، ادامه داد: آنان در پاسخ پرسش ما می‌پرسند چرا باید ازدواج کنیم و بعد قائل‌اند که در این شرایط چرا باید ازدواج کنیم؟ آنان پا را فراتر می‌نهند و این گزاره‌ها را مطرح می‌کنند که امروز عاقبت ازدواج بسیاری از افراد پیرامون خود را مشاهده می‌کنیم یا دختران ما مطرح می‌کنند که مردان عموماً مسئولیت‌پذیر نیستند.

طاهری با تأکید بر اینکه برای رفع بی‌رغبتی به ازدواج بیش از آنکه نیازمند امکانات و تسهیلات باشیم باید گره ذهنی جوانان نسبت به مقوله ازدواج باز شود، گفت: این گره ذهنی که مربوط به اهداف و فلسفه ازدواج است باید گشوده شود؛ امروز تغییر نگرش‌ها در مورد ازدواج مسئله‌ساز شده است. مصرف‌گرایی، تجمل‌گرایی، توقعات آرمانی از ازدواج و تشریفات ازدواج از عوامل ثانویه هستند که در جامعه امروز بسیار مشهود است و این مشکلات چند بُعدی از ازدواج غولی را برای جوانان ساخته است که غلبه بر آن برایشان دشوار است. جوانان اگر از موانع اقتصادی ازدواج رد شوند پس از آن باید بتوانند مسائل فکری و فرهنگی ازدواج را با خود حل و فصل کنند.

طاهری توجه به فردگرایی را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: آنان با تربیت اجتماع به سمت فردگرایی و خود را ارجح و مهم دانستن سوق می‌یابند و ارزش خانواده و زندگی مشترک غافلند و آن‌را نادیده می‌گیرند.

عضو قرارگاه قرارگاه فرهنگی بانوان استان با تصریح اینکه گره‌ ذهنی جوانان نسبت به مقوله ازدواج با جهاد تبیین باز می‌شود، بیان کرد: بی‌رغبتی جوانان نیازمند تبیین، گفت‌وگو و گفتمان‌سازی است و با این رویکرد می‌توان این بی‌رغبتی را از بین برد چرا که احساس نیاز به ازدواج چه از حیث جسمی و هم نیاز به زوج داشتن آنچنان قوی هست که با رفع این موانع نسبت به رغبت جوانان به ازدواج خوشبین باشیم. برای جوان باید تبیین شود که قرار است با ازدواج کمال و تعالی را تجربه کند و به هر دو نیاز مذکور او پاسخ داده شود، باید در این راستا گفت‌وگوهایی با جوانان شکل بگیرد و اهداف غایی برایشان روشنگری شود. باید به آنان گفته شود که زن و مرد در خانواده انسان تولید می‌کنند و لذا نقش مادری و پدری و همسری باید از نقش زن و مرد در خانواده پررنگ‌تر و مهم‌تر جلوه داده شود.

وی تبیین مسائل در ساحت اقتصادی را نیز یادآور شد و توضیح داد: باید برای جوانان تبیین و اغناسازی صورت بگیرد که وقتی دختر و پسر زندگی خود را آغاز می‌کنند، قرار نیست تمام امکانات رفاهی برایشان فراهم باشد بلکه اتفاقاً ‌شیرینی و لذت زندگی مشترک آن است که با زن و مرد با همدلی و همراهی پایه‌های یک زندگی را از نقطه صفر بنا نهند. باید برایشان ملاک‌های ازدواج از دیدگاه آیات و روایات ائمه معصومین(ع) و تأکیدات مقام معظم رهبری توضیح داده شود.

غفلت نخبگان در تبیین اهداف ازدواج

طاهری با تأکید بر اینکه جوانان باید بدانند لذت تام در این دنیا وجود ندارد و برای رشد و تعالی باید از نقطه صفر شروع کرد، افزود: خواص و نخبگان از تبیین فلسفه و اهداف ازدواج برای جوانان غفلت کرده‌اند و باید به جهاد تبیین روی آورند.

وی با توجه دادن به این نکته که همه ما تحت لوای حکومت اسلامی زندگی می‌کنیم و ائمه معصومین(ع) برای برپایی این حکومت خون دل‌ها تحمل کردند، تصریح کرد: حکومت اسلامی آحاد جامعه را دوست دارد و نسبت به تک‌تک آنان احساس وظیفه می‌کند و قوانین و ضوابط آن نیز بر طبق افکار و هویت انسان متعالی تنظیم می‌شود لذا تقسیم‌بندی اعضای جامعه به مذهبی و غیر مذهبی موضوعیت ندارد بلکه همه ما مسلمانانی تحت پرچم حکومت اسلامی هستیم و قرار نیست از دید غرب‌گرایان به مسائل نگاه کنیم.

طاهری تأکید کرد: این مسائل باید در خانواده‌ها به گفت‌وگو گذاشته شود و خانواده‌ها در دورهمی‌ها می‌توانند یکی از مسائل را مطرح و چالش‌های آن‌را بررسی کنند و تبادل نظر کنند لذا بستر خانواده می‌تواند یک فرصت خوب و تأثیرگذار برای تبیین مسائل مربوط به ازدواج است.

وی با ذکر اینکه جهاد تبیین مختص خواص و نخبگان نیست و یک پویش مردمی لازم دارد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز قائل به این مهم هستند و تاریخ انقلاب و جنگ نیز نشان داده که حرکت‌ها و پویش‌های مردمی بسیار اثرگذار بوده‌اند. دولت نمی‌تواند نقش چندانی در جهاد تبیین داشته باشد بلکه خانواده‌ها و آحاد جامعه در قالب گفت‌وگوهای دو سه نفره و بیشتر باید نسبت به این مهم اهتمام ورزند.

طاهری مهارت‌آموزی غیر مستقیم به فرزندان از سنین پایین برای آماده‌سازی جهت ورود به زندگی مشترک را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: آموزش صبر، تعهد، مسئولیت‌پذیری، مهارت‌های زندگی و حتی هنرهای خانه‌داری همچون آشپزی و غیره از دختران و پسران ما انسان‌هایی می‌سازد که وقتی به سن ازدواج رسیدند در خصوص چرایی و اهداف تشکیل خانواده اقناع شده‌اند و آماده آغاز زندگی مشترک هستند.

این بانوی فعال فرهنگی در استان با تأکید بر اینکه نعمت دین اسلام به ما عرضه شده اما در انتقال آن به آحاد جامعه ناتوان بوده‌ایم، تصریح کرد: امروز بسیاری از جوانان قائل هستند که بیان زندگی شهدا تکراری شده و از حد گذشته است اما چه اتفاقی می‌افتد که یک دختر نوجوان ۱۵ ساله از خانواده متمول بالای شهر تهران با شنیدن زندگی‌نامه شهدا متحول می‌شود؟ پیداست که دشمن توانسته ذائقه قاطبه جامعه را نسبت به ارزش‌ها و فرهنگ‌ تغییر دهند وگرنه فرهنگ شهدایی همواره انسان‌ساز و تحول‌آفرین بوده و هیچگاه تکراری و روتین نمی‌شود.

میزگرد خبرگزاری ایکنا

طاهری با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب از مسئولان مبنی بر تأثیر ناپذیری از غرب، بیان کرد: غرب مروج بی‌بند و باری و ازدواج در میان‌سالی، است و القا می‌کند که اگر فردی در سنین پایین ازدواج کند مورد ظلم واقع شده است. در مقابل، ما نتوانسته‌ایم زیبایی‌های ازدواج از دیدگاه اسلام را به جامعه نشان دهیم. رهبر انقلاب توصیه دارند که ماجرای ازدواج و زندگی مشترک شهدا با قلم پرتوان و کتاب برای نسل جدید بازنمایی شود چرا که آنان اوج نگاه دینی را به مقوله ازدواج داشتند.

وی با تأکید بر اینکه ذائقه عمومی به سمت توجه به زیبایی‌های ظاهری و جلوه‌های مادی تغییر یافته است، ادامه داد: در چنین فضایی طبیعی است که یک بانوی محجبه چادری نتواند جذابیت خاصی برای مخاطب در فیلمی داشته باشد؛ مثلاً در فیلم مختارنامه، اگر همسر مختار با این ظاهر جذاب و آراسته در فیلم ظاهر نمی‌شد شاید نمی‌توانست جذب مخاطب کند و حق مطلب را در بازنمایی شخصیت یک بانوی فرهیخته و همراه‌کننده همسر ادا کند.

طاهری پرهیز از اغراق در بیان واقعیت‌های تاریخی را دیگر مطالبه رهبری دانست و توضیح داد: اگر واقعیت‌ شخصیت‌های تاریخی به‌ دور از افراط و تفریط آنچنان که هستند بازنمایی شوند، طبعاً باورپذیرتر خواهند بود و افراد جامعه الگوگیری بهتری خواهند داشت.

وی با تصریح اینکه خانواده در نگاه اسلام یک پایگاه است که وقتی به‌درستی تشکیل شد حکومت اسلامی به‌راحتی می‌تواند آن‌ها را نظم‌دهی و هدایت و به فرزندآوری تشویق کند، گفت: اگر کانون خانواده درست شکل نگیرد‌ و تمام نیات مادی باشد، مشکلات یکی پس از دیگری پدیدار می‌شوند. لذا جهاد تبیین در راستای روشنگری و ترغیب جوانان برای تشکیل خانواده باید با اقناع‌سازی همراه باشد یعنی تبیین زمانی کامل می‌شود که به بیان محض اکتفا نکنیم بلکه با اقناع مخاطب همراه باشد. ما در نگاه دینی به زندگی و از جمله به مقوله ازدواج دچار تحریف شده‌ایم و اگر چه تحت لوای حکومت اسلامی زیست می‌کنیم اما دولت‌های ما نتوانسته‌اند نگاه مردم به مسائل را به سمت دینی بودن سوق دهند لذا باید نگاهمان را به‌ویژه به مسئله ازدواج به‌صورت جسورانه دینی کنیم. انقلابی که امام راحل(ره) پرچمدار آن بود قرار نبود به این وضعیت برسد بلکه بر طبق نگاه دینی، کانون خانواده در اولویت قرار دارد.

طاهری تأکید کرد: مسبب تمام این تحریف‌ها غفلت از تبیین است که در طول سال‌ها اتفاق افتاده و تنها به طرح مسائل و مشکلات جامعه اکتفا شده است، حال آنکه با یک خوانش قوی و عملیاتی از دین و ارائه صحیح الگوهای دینی به جوانان قطعاً نگاه دینی به مسائل از جمله مقوله ازدواج تحقق می‌یاقت. این در حالیست که جبهه دشمن توانسته تلاش‌های ضد دینی و ضد فرهنگی خود را با قدرت پیش ببرد و توفیقاتی کسب کند.

سنت‌های غلط ازدواج

طاهری گفت: رهبر معظم انقلاب چند سنت غلط ازدواج را مطرح کرده‌اند و معتقدند که موانع فرهنگی بخش قابل توجه مشکلات اجتماعی از جمله در مقوله ازدواج را تشکیل می‌دهند؛ مهریه سنگین، جهیزیه سنگین، تجملات زیاد، اسراف، خرید از مکان‌های معروف به گرانی، هتل‌ها و سالن‌های پر خرج، لباس عروس گرانقیمت و به رخ کشیدن ثروت‌ها هشت سنت غلط ازدواج هستند که رهبری به آن اشاره دارند.

وی با تأکید بر تربیت فرزندان در جهت آماده‌سازی آنان برای ازدواج و پذیرش مسئولیت زندگی مشترک، گفت: فرزندان را باید کلان‌نگر و به دور از سطحی‌نگری و نگاه محدود بار بیاوریم، زن و مرد در خانواده باید این نگاه را داشته باشند که انسان‌هایی را تولید کنند و رشد و تعالی فرزندان را با هم تجربه کنند؛ اگر بناست نگاه دینی بر زندگی ما حاکم باشد، باید از نگاه مادی و ظاهری نیز به دور باشیم.

طاهری در خصوص راهکارهای عملیاتی برای ارتقای آمار ازدواج در جامعه، تصریح کرد: یکی از راهکارها این است که یافته‌ها و نتایج پژوهش‌هایی که در سطح تخصصی در مراکز علمی و پژوهشی انجام می‌شود در اختیار مسئولان جهت اجرایی شدن در جامعه قرار گیرد. آموزش‌های کاربردی و مهارت‌آموزی پیش از رسیدن به سن ازدواج و نیز مشاوره‌های قبل از ازدواج نیز منجر به ازدواج‌های موفق و پایدار و از روی شناخت می‌شود که باید این دوره‌ها اجباری و همگانی شود. دولت برای آموزش زدج‌های جوان در پنج سال اول زندگی نیز باید برنامه داشته باشد و جوانان پس از ازدواج رها نشوند.

وی ادامه داد: سنت‌های غلط ازدواج که پیش از این با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب ذکر شد، باید به‌صورت بی‌پروا نقض شوند؛ تسهیل‌گری ازدواج نیز از سوی هر یک از ما در محیط پیرامون و جمع دوستان و فامیل باید مورد توجه قرار گیرد که شامل کمک‌های مادی یا معرفی جوانان مناسب به همدیگر برای آشنایی و ازدواج می‌شود.

این فعال فرهنگی استان ازدواج دانشجویی هدایت شده و اصولی را از دیگر راهکارها در جهت افزایش آمار ازدواج عنوان کرد و توضیح داد: دانشجویان با گذراندن دوره‌های مهارتی و آموزشی می‌توانند ازدواج‌های پایدار و موفقی را در محیط دانشگاه با کمک اساتید رقم بزنند.

طاهری در پایان قانع کردن نخبگان جامعه نسبت به مسئله ازدواج را یادآور شد و بیان کرد: چه بسیار اساتید دانشگاهی که همچنان مجرد هستند و باید آنان را به‌عنوان الگوهای دانشجویان به ازدواج ترغیب کرد و قانع ساخت.

انتهای پیام
captcha