امروز در جنگ اقتصادی با خدا قرارداد ببندیم
کد خبر: 4067112
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
حجت‌الاسلام ماندگاری:

امروز در جنگ اقتصادی با خدا قرارداد ببندیم

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در انقلاب اسلامی، مبارزه با منافقان، جنگ تحمیلی و مبارزه با داعش با خدا قرارداد بستیم و پیروز شدیم، پس ناامید و نگران نباشیم و در جنگ اقتصادی نیز با خدا قرارداد ببندیم و تلاش، قانون‌مداری و شکرگزاری را به‌جا بیاوریم تا در این جنگ نیز پیروز شویم.

محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه، ششم تیرماه در مراسم گرامیداشت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و سالروز شهادت مظلومانه آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران باوفایش و شهید استان، رحمان استکی که با حضور عموم مردم و مسئولان در مسجد جامعه شهرکرد برگزار شد با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های قرآن و عترت(ع) پایه‌گذاری شد، اظهار کرد: این انقلاب تبیین کننده مکتب جهاد و شهادت است، همه انسان‌ها وقتی در موضوعی وارد می‌شوند دوست دارند در بالاترین جایگاه و مقام در آن مقوله قرار گیرند مانند دانش‌آموزی که دوست دارد همیشه نمره ۲۰ بگیرد یا یک کارمند، با ترفیع درجه پیشرفت کند.

وی با ذکر اینکه خداوند کمال‌طلبی را در فطرت انسان‌ها نهاده و مسیر آن را نیز مشخص کرده است، ادامه داد: کمال بر دو نوع حقیقی یا مجازی است درست مانند آب که ممکن است آب یا سراب باشد. سراب بسیار شبیه آب است اما درواقع آب نیست و بیننده خیال می‌کند که آب است، لذا کمال سراب‌گونه نیز کمال واقعی نیست و خداوند به تصریح آیه وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل/۳۶)، ۱۲۴ هزار پیامبر را فرستاده است تا این دو قسم کمال را از هم تفکیک کنند و به انسان‌ها بشناسانند.

ماندگاری با اشاره به آیه ۳۰ سوره مبارکه بقره و با تأکید بر اینکه کمال واقعی در بندگی خداست، گفت: اگر انسان بندگی خدا را انجام دهد طبق صریح این آیه شریفه، خلیفة‌الله یعنی جانشین خدا خواهد شد؛ خداوندی که به مریم بدون همسر و زکریا و ابراهیم پیرمرد فرزند می‌دهد، آتش را بر ابراهیم سرد می‌کند و رود نیل را بر موسی می‌شکافد، آیا نمی‌تواند مشکلات اقتصادی ما را حل کند و انسان اگر بنده خدا باشد، کارها اصلاح می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) انقلاب را یک‌نفره آغاز کردند و کسی در حوزه علمیه همراه ایشان نبود، بیان کرد: ایشان با آیه ۴۶ سوره مبارکه سبأ آغاز کردند که می‌فرماید: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ یعنی بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید. نخستین اطلاعیه سیاسی امام(ره) در سال ۱۳۲۴ یعنی ۷۷ سال پیش بود و در آن روز احدی گمان نمی‌کرد که انقلاب این مرد خواب را ابرقدرت‌ها برباید.

تنها بودن دلیل محکمی بر ترک تکلیف نیست

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام(ره) قائل بود که انسان و خدا هر یک تکلیفی دارند که بر طبق قرآن، اگر انسان تکلیفش را انجام دهد خدا نیز به تکلیف خود عمل خواهد کرد. خداوند در آیه إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا (انسان/۳) می‌فرماید من راه را نشان شما دادم و انسان‌ها شکر هدایت را باید به جای بیاورند. باید با مسیریاب خدا یعنی قرآن کریم حرکت کنیم تا وعده خداوند در آیه وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا(عنکبوت/۶۹) محقق شود.

ماندگاری با تأکید بر اینکه تنها بودن دلیل محکمی بر ترک تکلیف نیست، گفت: برخی روحانیون با این بهانه که تنها هستند، امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند حال آنکه بر طبق قرآن، آسیه همسر فرعون بدون ترس از تنها بودن و قدرت فرعون، او را که ادعای خدایی داشت، به معروف امر و از منکر نهی می‌کرد. وقتی صندوق موسی به کاخ فرعون راه یافت، دستور داد تا آن را از آب گرفتند و به نزدش آوردند، در اینجا آسیه از فرعون که هزاران نوزاد را کشته بود تا از تولد موسی جلوگیری کند او را بدون ترس و واهمه از این منکر یعنی کشتن نوزاد نهی کرد و خواست تا بزرگش کند. کلام آسیه به امر خدا در دل قسی فرعون اثر گذاشت و از کشتن نوزاد منصرف شد. پیداست که انسان اگر عامل به تکلیف الهی باشد، خدا نیز تکلیفش را انجام می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه تکلیف خداوند هدایت است، افزود: تکلیف ما نیز شکرگزاری بر این هدایت است که اگر اتفاق بیفتد به تصریح آیه لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ (ابراهیم/۷)، خدا نیز بر نعمت‌هایش می‌افزاید و بر طبق آیه ۶۹ سوره مبارکه نساء، با پیغمبران و صدیقان و شهیدان و نیکوکاران محشورشان می‌دارد و این همان کمال است. شهید رحمان استکی، معلمی ۳۱ ساله و مبارز قبل و بعد انقلاب بود که در سنگر مسجد و تعلیم و تربیت و سپس در سنگر مسجد به تکلیف خود عمل کرد و لذا مستحق پرواز شد. ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز استان زیر ۱۷ سال بودند اما در این فرصت کوتاه به مقام ملکوتی دست یافتند.

انقلاب اسلامی ترجمه آیات قرآن است

ماندگاری تلاش تمام دشمنان برای ضربه به انقلاب اسلامی را یادآور شد و توضیح داد: در لحظه ورود امام(ره) به ایران در روز ۱۲ بهمن‌ماه ۵۷، تمام دستگاه‌های اطلاعاتی دشمن در ادامه تلاش‌هایشان در نجف و پاریس درصدد صدمه زدن و نابودی امام(ره) بودند اما همان خدایی که پیامبر(ص) را با تار عنکبوت در غار حفظ کرد، حافظ امام(ره) نیز بود؛ باید باور کنیم که انقلاب اسلامی ترجمه آیات قرآن است. بهترین یاران انقلاب در فاصله دو سال از شکل‌گیری انقلاب نوپا، در حادثه هفت تیر ۱۳۶۰ به شهادت رسیدند و با وجود شهادت این تعداد مسئول شامل رئیس قوه قضائیه، نمایندگان مجلس و وزیران، نظام اسلامی سر پا ایستاد و به راهش ادامه داد.

وی ادامه داد: منافقان ۱۷ هزار نفر از بهترین‌های انقلاب را به شهادت رساندند و چندین جنگ داخلی در کشور راه انداختند، پس از آن، جنگ تحمیلی هشت ساله اتفاق افتاد و با تمام این توطئه‌ها و ۴۳ سال جنگ، انقلاب اسلامی همچنان پا برجا مانده است.

ماندگاری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: قاطبه مردم گمان می‌کنند که اقتصاد ایران ضعیف است حال آنکه با وجود توقف مذاکرات و فشار بی‌امان تحریم‌ها، ایران روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت خود را می‌فروشد، پول و کالاهای اساسی خود را تأمین می‌کند و نیازی به بیگانگان ندارد؛ کدام مملکت با تحریم همه‌جانبه قادر است چنین خرید و فروشی را داشته باشد، پیداست که اگر با خدا باشیم، هیچ کاری ناشدنی نیست.

حفظ انقلاب برای خدا کاری ندارد

وی با ذکر اینکه نگهداشتن انقلاب برای خدا کاری ندارد، تصریح کرد: زینب(س) به یزید فرمودند هر کاری دوست داشتی کردی اما بدان نگهداشتن نام حسین(ع) برای خدا آسان است، همچنان که در زمان متوکل چندین بار حرم مطهر امام حسین(ع) را شخم زدند و زیر آب بردند تا نام و نشان آن از بین برود اما کاری از پیش نبردند و امروز ندای لبیک یا حسین(ع) از نجف تا کربلا گوش آسمان را کَر می‌کند. رهبر معظم انقلاب خطاب به ترامپ فرمودند پنج رئیس‌جمهور پیش از تو نیز تلاش زیادی کردند اما نگهداشتن انقلاب اسلامی برای خدا کاری ندارد. هشت سال جنگ، ۴۳ سال ترور و تخریب و تحریم تاکنون هر کشوری را از پای درآورده بود اما انقلاب اسلامی ایران همچنان پابرجاست.

ماندگاری تأکید کرد: امروز با تمام تحریم‌ها در چندین موضوع جزو 10 کشور اول دنیا هستیم، پرتاب ماهواره، ساخت پهباد و موشک و صنعت هسته‌ای بخشی از این پیشرفت‌ها با وجود تحریم‌هاست؛ خداوند می‌فرماید اگر می‌خواهی رشد کنی و به کمال برسی، رساندن انسان به کمال برای خدا کاری ندارد. کمال سراب‌گونه اما شهرت، ثروت، شهوت و ریاست هستند که بشر گرفتار آن است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه پیام شهدا جمله «از ما حرکت و از خدا برکت است»، بیان کرد: حرکت انقلاب اسلامی برکت پیروزی آن را نصیب ما کرد، در حرکت انقلاب مردم کوتاهی نکردند و به این آیه از سوره یوسف «وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ» به‌خوبی عمل کردند و هر که هر چه در بضاعت و توان داشت به میدان آورد. هیچ انقلابی به سرعت انقلاب اسلامی پیروزی نشد چرا که مردم در وادی حرکت به میدان آمدند و از رهنمودهای امام(ره) پیروی کردند.

مردم در حرکت انقلاب کم نگذاشتند

ماندگاری افزود: بعد از انقلاب اسلامی، امثال شهید بهشتی و شهید استکی سربازی انقلاب را به جای دیگر کارهایی که از عهده آنان بر می‌آمد برگزیدند و قائل بودند که امروز انقلاب اسلامی به سرباز نیاز دارد و سرباز باید تا آخرین نفس، آخرین نفر و آخرین قطره خون پای انقلاب بماند. آنان با تمام بضاعت آمدند، از خود کم نگذاشتند و جان خود را فدا کردند که امام(ره) حادثه هفت تیر را انقلاب سوم نامیدند. خداوند به خون شهدای هفت تیر برکت داد و سفره منافقان جمع شد. لذا پیروزی‌های ما در شکل‌گیری انقلاب، مبارزه با منافقان، جنگ تحمیلی و عزت و پیشرفت کشور، بر طبق فراز «قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ» از آیه ۲۱ سوره مبارکه مریم، برای خدا کاری نداشت.

وی با تأکید بر جنگ اقتصادی دشمن علیه ایران و با اشاره به اینکه پیام شهدای هفت تیر به ما کم نگذاشتن در حرکت است، گفت: دشمن با انواع جنگ‌ها از ترور و تهدید تا نبرد نظامی و سیاسی و فرهنگی و تحریم نتوانسته ما را زمین‌گیر کند لذا جنگ اقتصادی را به راه انداخته که به مدد الهی کاری از پیش نخواهد برد؛ برای خدا آسان است که ما را پیروز کند اما قاعده خدا این است که بر طبق آیه شریفه «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد/۱۱)، حرکت کنیم تا خدا برکاتش را نصیبمان کند.

ماندگاری با تأکید بر اینکه پیروزی‌های متعدد انقلاب و مردم در طی این سال‌ها به تصریح آیه ۹۶ اعراف حاصل باورمندی به خداوند بود، ادامه داد: به نظر می‌رسد باوجود باور به خدا در تمام صحنه‌ها از جنگ تحمیلی و تحریم و ترور و غیره، امروز مردم در مسئله جنگ اقتصادی کم می‌گذارند. شهدای هفت تیر بعد از ۴۱ سال ما را گرد هم آورده‌اند تا بگویند ما کم نگذاشتیم، شما هم کم نگذارید و از استقامت دست نکشید.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بشارت اتصال انقلاب اسلامی به انقلاب مهدی موعود(عج) از سوی بزرگان داده شده است، گفت: مردم در حلقه پایانی این زنجیر باید استقامت کنند و در جنگ اقتصادی که بسیار دشوار است، پایداری کنند.

ماندگاری در تبیین چیستی جنگ اقتصادی و چرایی دشواری آن، بیان کرد: امروز دنیا به دلایلی از جمله جنگ روسیه و اوکراین که مراکز اصلی تولید دانه‌های روغنی و غلات جهان هستند رشد شدید قیمت‌ها را تجربه می‌کند، در داخل کشور نیز تحول اقتصادی با کلید خوردن طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها در حال رخ دادن است. از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه دولتی تنها یک پنجم نصیب مردم می‌شد و لذا این غده سرطانی باید جراحی می‌شد که طبعاً دردآور و دارای هزینه و گرفتاری و زمان‌بر هم هست.

تکالیف مردم در جنگ اقتصادی با استناد به آیات قرآن

وی با ذکر اینکه جراحی اقتصادی ایران در کنار بحران اقتصادی دنیا به پیش می‌رود، گفت: طبیعی است که شرایط دشوار باشد و با برداشتن یارانه‌ها شاهد رشد قیمت‌ها هستیم. در چنین شرایطی مردم نباید نگران باشند و بدانند که «وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» (منافقون/۷) یعنی بودجه خدا تمامی ندارد.

ماندگاری با اشاره به تلاش ستون پنجم دشمن در جنگ تحمیلی و با تصریح اینکه در جنگ اقتصادی نیز ستون پنجم فعال است، افزود: آنان تلاش می‌کنند که بازار ارز را به‌هم بریزند اما مردم باید همکاری کنند و همانطور که کمک و همراهی مردم باعث شد که منافقان از بین بروند، امروز نیز باید در جمع شدن سفره محتکران و گرانفروشان مردم همراهی کنند و به تصریح آیه ۴۴ سوره مبارکه امور را به خدا واگذار کنند چرا که خداوند بر تمام احوال بیناست؛ مردمی که خدا و اهل‌بیت(ع) را دارند نباید ناامید باشند.

وی تلاش مردم را دیگر تکلیف آنان در جنگ اقتصادی دانست و توضیح داد: خداوند از حیث بودجه کسری ندارد اما به تصریح آیه «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ» (نجم/۳۹)، انسان‌ها باید تلاش کنند، امروز چین به‌عنوان قدرت اقتصادی دنیا ۲۵ درصد تولیدات خود را در خانه‌ها انجام می‌دهد و خانه‌ای بدون اشتغال خانگی وجود ندارد، بانوان ما نیز می‌توانند در جنگ اقتصادی تلاش و مجاهدت به خرج دهند.

ماندگاری تأکید کرد: امروز مجاهدت در عرصه تولید مصداق پیروی از راه شهدای هفت تیر و تمام شهدای انقلاب و دفاع مقدس و مدافعان حرم است؛ امروز متأسفانه گاه سبزی سر سفره را هم به‌صورت پاک شده و شسته تهیه می‌کنیم و غالباً تنبل بار آمده‌ایم حال آنکه در جنگ اقتصادی همه درگیرند و باید تلاش کنند. اگر مادر در خانه کار کند و اشتغال خانگی با محوریت مساجد و محلات راه بیفتد، تولیدات و صنایع رونق می‌یابند و برکات آن نصیب همگان می‌شود.

این کارشناس مذهبی با استناد به آیه وَمَن «یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا» از سوره مبارکه طلاق و در تشریح تکلیف دیگر مردم در جنگ اقتصادی، تصریح کرد: قانون خدا این است که حق‌الله و حق‌الناس رعایت شوند و اگر این مهم در جامعه محقق شود، پیروزی ما در جنگ اقتصادی با آمریکا و اروپا برای خدا کاری ندارد.

ماندگاری ادامه داد: خداوند در آیه هفتم سوره مبارکه ابراهیم قائل به این موضوع است که در سایه شکرگزاری، نعمت‌ها فزونی می‌یابد. امروز متأسفانه قاطبه مردم این روحیه را ندارند و نیمه خالی را نگاه می‌کنند؛ امروز زندگی مردم نسبت به چهل سال قبل پیشرفت کرده اما زبان شکر باز نیست.

مساجد پایگاه تبلیغ جنگ اقتصادی باشند

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در انقلاب اسلامی، مبارزه با منافقان، جنگ تحمیلی، مبارزه با داعش با خدا قرارداد بستیم و پیروز شدیم، پس ناامید و نگران نباشیم و در جنگ اقتصادی نیز با خدا قرارداد ببندیم و تلاش، قانون‌مداری و شکرگزاری را به جا بیاوریم تا در این جنگ نیز پیروز شویم.

ماندگاری با اشاره به کمک‌های مؤمنانه و همدلی و مواسات در ایام کرونایی در لبیک به امر رهبری، بیان کرد: این دل‌رحمی و دلسوزی در جنگ اقتصادی نیز باید تداوم یابد و هوای دیگران را داشته باشیم تا برکات الهی بر ما جاری شود و این دوران جنگ اقتصادی دشوار نیز به تصریح آیه پنجم از سوره انشراح، طی خواهد شد.

وی در پایان گفت: در تمام برهه‌های انقلاب، مسجد کانون تأثیرگذار بود امروز در جنگ اقتصادی اما این نقش محوری کمرنگ شده است و لذا از تمام علما و روحانیون درخواست داریم مساجد را به پایگاه‌های تبلیغ برای بخش‌های مختلف جنگ اقتصادی تبدیل کنند. حرف شهدا این است که ما با خدا معامله کردیم و ضرری ندیدیم پس شما هم با خدا قراداد ببندید و خیرات و نعمات را به سوی خود جاری سازید.

انتهای پیام
captcha