فلسفه انتظار فرج
کد خبر: 4066453
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶

فلسفه انتظار فرج

آیت‌الله احدی با بیان اینکه فلسفه انتظار فرج بندگی خداست، گفت: یکی از مفاهیم بلند انتظار فرج، اصلاحات و سازندگی است که از مهمترین اهداف پیامبران و انبیای الهی بوده و پاکی و طهارت را برای جامعه به ارمغان می‌آورد.

آیت‌الله مهدی احدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قمبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله مهدی احدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، شامگاه جمعه، سوم تیرماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد الزهرا(س) تهران برگزار شد، گفت: یکی از مفاهیم بلند انتظار فرج، اصلاحات و سازندگی است. قرآن یکی از مهمترین اهداف پیامبران را اصلاحات و سازندگی می‌داند و در آیه ۸۸ سوره هود می‌فرماید: «قَالَ یَا قَوْمِ أَرَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلَیٰ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَرَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَیٰ مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ ۚ إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ ۚ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ؛ ای قوم من، چه می‌گویید اگر با من از جانب پروردگارم حجتی باشد و او مرا رزقی نیکو عطا کرده باشد؟ اگر شما را نهی می‌کنم برای آن نیست که خود سودی ببرم. تا آنجا که بتوانم قصدی جز به صلاح‌آوردنتان ندارم. توفیق من تنها با خداست. به او توکل کرده‌ام و به درگاه او روی می‌آورم.»

وی افزود: هدف پیامبران کشتن مردم و جنگ و خونریزی و تصرف شهرها نبود، هدف آن‌ها اخلاق نیکو و سبک زندگی و اصلاح جامعه بود که در این آیه نیز قرآن به صراحت می‌فرماید: «إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ» آن‌ها می‌خواهند جامعه را اصلاح کنند و اصلاحات را در جامعه پیاده کنند تا در جامعه فساد نباشد و جامعه پر از تقوا شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: این اصلاحاتی را هم که پیامبران در جامعه می‌خواهند به امر خدا انجام دهند آن را در حد توان می‌توانند و حتی در این امر نیز آن‌ها نمی‌توانند فراتر از توان خود کاری انجام دهند و گفتند که در حد توان خود اصلاحات و سازندگی در جامعه ایجاد می‌کنیم. پس این اصلاحاتی که پیامبران انجام می‌دهند اولا با توفیق الهی است و دوم آن‌ها به خدا توکل می‌کنند و در حد توان خود انجام می‌دهند.

آیت‌الله احدی با اشاره به آیه ۱۷۰ سوره اعراف «وَالَّذِینَ یُمَسِّکُونَ بِالْکِتَابِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ إِنَّا لَا نُضِیعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِینَ؛ و آنان که متوسل به کتاب آسمانی شوند و نماز به پا دارند، ما اجر درستکاران را ضایع نخواهیم گذاشت»، گفت: این اصلاحات را هم کسانی می‌توانند انجام دهند که به قرآن متمسک شده‌اند و نماز اقامه می‌کنند؛ و در اینجا منظور از اقامه نماز، نماز جماعت است.

وی با تأکید بر اینکه مراقب باشید با شعار اصلاحات فریب نخورید؛ اصلاحات، سوت و کف زدن و بی‌حجابی نیست و اصلاحات تمام پاکی‌ها را دارد، افزود: امروز مردم در امر اصلاحات از ما بندگی خدا را نمی‌خواهند و به‌دنبال مسائل اقتصادی خود هستند. اما منظور از اصلاحات، بندگی خداست؛ فلسفه انتظار فرج هم بندگی خداست که دنبال عبد شدن باشیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان اظهار کرد: اصلا بخش عمده مشکلات ما برای این است که از بندگی خدا فاصله گرفته‌ایم و وقتی عبودیت و بندگی خدا رفت مشکلات هم می‌آید، الان که خشکسالی شده است حداقل خودمان در مصرف آب صرفه جویی کنیم؛ لازم نیست کسی به ما بگوید یا کسی ما را ببیند که صرفه‌جویی می‌کنیم.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha