مجاهدت فرهنگی بانوان از خانه آغاز می‌شود
کد خبر: 4066226
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵

مجاهدت فرهنگی بانوان از خانه آغاز می‌شود

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی خانه را نقطه آغازین تبلیغ دین و مجاهدت فرهنگی بانوان برشمرد و گفت: فرد به فرد بانوان این سرزمین مبلغان دین خدا هستند و به‌قدر تأثیری که بر محیط پیرامون خود در خانه و خانواده و خویشان دارند و حرف‌شنوی می‌بینند، باید نقش بیافرینند.

رضا عزت زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، همایش «نِعْمَ الْعَوْنُ» ویژه‌برنامه تجلیل از همسران فعالان فرهنگی تبلیغی چهارمحال و بختیاری عصر روز گذشته دوم تیرماه به‌مناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور معاون فرهنگی این سازمان در سالن بلاغ شهرکرد برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت‌زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه مجاهدت‌ها، صبوری‌ها و به میدان فرستادن همسران و فرزندان در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس حماسه‌های بی‌نظیری از بانوان را رقم زد، اظهار کرد: اگر انقلاب اسلامی نبود دیدن و شنیدن این حماسه‌ها برای ما باورنکردنی و شبیه معجزه می‌شد و لذا انقلاب فرصت بروز این استعدادهای انسانی و الهی را در بانوان زنده کرد.

وی ادامه داد: دنیای استکبار تلاش کرده بود از زنان کالایی بی‌فایده در دنیای بی‌حساب امروز بسازد که یا برای او جُرم‌انگاری کند و به دلیل زن بودن کنج خانه بنشاند و یا او را زیر دست و پای لجنزار این دنیا از هویت و سرمایه‌هایش ساقط کند.

وی با ذکر اینکه انقلاب اسلامی الگوی سوم زن را رونمایی کرد، افزود: این زن در عین حفظ ارزش‌ها و کرامت‌های انسانی و استحکام خانواده‌، تربیت فرزندان و مایه آرامش برای همسر، فرصت بروز استعدادها و اثرگذاری اجتماعی و پیشبرد امر خدا را یافت و این همان فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی و امام(ره) است.

عزت‌زمانی بیان کرد: رشادت‌ها و ایثار بانوان به‌ویژه همسران و مادران شهدا، تصویر الگوهای تاریخی و قرآنی را در ذهن ما جاری می‌کند که چگونه مجاهدت کردند تا حق اقامه شود و تداوم یابد لذا زن در انقلاب اسلامی علاوه بر ساماندهی امور خانه و خانواده، فرصت اثرگذاری یافت. این باور نیز اشتباه است که بگوئیم زن برای اثرگذاری در اجتماع و خدمت اجتماعی باید از نقش و رسالت خود در خانه دور شود.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی خانه را نقطه آغازین تبلیغ دین و مجاهدت فرهنگی بانوان برشمرد و توضیح داد: امروز دشمن بشریت با تمام قوا تلاش کرده تا زن را به‌عنوان نقطه اتصال به خانه و خانواده به اسارت خود درآورد و مرد را به هرزگی بیندازد.

عزت‌زمانی تأکید کرد: مادر شهیدی که چند شهید در راه خدا تقدیم کرده و اعلام می‌کند اگر فرزند دیگری داشتم در راه خدا لذا می‌کردم و نوه‌هایم را نیز برای شهادت در راه خدا تربیت می‌کنم، نه یک منصب اجتماعی داشته و نه مقام و مسئولیتی بر عهده داشته است؛ نمونه‌های پرشماری از این ایثارگری‌ها را می‌توان آورد و امروز نیز بانوان فرهیخته و فرهنگی در جنگ پربسامد و سخت تبلیغی حضور دارند و نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی با تصریح اینکه در سال‌های اخیر تلاش شده تا ظرفیت مغفول مانده بانوان در میادین گوناگون دیده و باورها تقویت شود، گفت: فرد به فرد بانوان این سرزمین مبلغان دین خدا هستند و به‌قدر تأثیری که بر محیط پیرامون خود در خانه و خانواده و خویشان دارند و حرف‌شنوی می‌بینند، باید نقش بیافرینند.

عزت‌زمانی حل برخی مسائل جز به دست توانای بانوان را غیرممکن دانست و افزود: بهبود از هم گسستگی خانواده‌ها و شرایط نامطلوب حاکم بر بسیاری از خانواده‌های امروز با حضور بانوان در صحنه و مجاهدت آنان امکان‌پذیر است. بانوان باید دختران و پسران آسیب‌دیده پیرامون خود را چون فرزندان خود تیمار و مراقبت کنند و همان برخوردهای اصلاحی و تربیتی را با آنان داشته باشند که با فرزندان خود در صورت گرفتاری در این آسیب‌ها داشتند. لذا این نگاه دلسوزانه که تنها بانوان توان فهم و درک آنان را دارند باید رویکرد تمام مادران اجتماع باشد که در اینصورت بسیاری از مشکلات تقلیل خواهد یافت.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امروز و در شرایط سخت انقلاب اسلامی که دشمن با سرمایه‌گذاری سنگین سلول بنیادی جامعه اسلامی را نشانه گرفته است، بانوان کمک و صبوری می‌کنند و راه نشان می‌دهند. امروز سازمان تبلیغات اسلامی تنها محدود به طلاب و روحانیون نیست بلکه متشکل از آحاد افراد اثرگذاریست که حتی اگر بتوانند حرف حق را به یک نفر منتقل کنند، حق مطلب را ادا کرده‌اند.

مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

مصادیق تاریخی از بانوان «نِعْمَ الْعَوْنُ»

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به توصیف امیرالمؤمنین(ع) از حضرت زهرا(س) که ایشان را «نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ» یعنی بهترین یاور بر اطاعت خدا دانستند، اظهار کرد: همسران طلاب و مبلغان درواقع مجاهدان عرصه جهاد تبلیغ هستند؛ چه بسیار فعالان فرهنگی که روز ازدواج آنان مصادف با روز وداع با کارها و عملیات‌های فرهنگی آنان بود اما امروز از کسانی تجلیل می‌شود که پای کار همسران فعال فرهنگی خود آمدند و یاور آنان در جهاد تبلیغی و فرهنگی شدند.

وی با ذکر اینکه همسران فعالان فرهنگی کمتر در صحنه دیده می‌شوند اما نقش و اثری پررنگ را در این عرصه بر عهده دارند، ادامه داد: این بانوان و مجاهدان حقیقی میدان فرهنگی اگر این همراهی را با همسران خود نداشتند، یقیناً توفیقی کسب نمی‌شد.

طاهری با یادآوری نقش چهار بانو در چهار برهه تاریخی که به امتداد دیانت کمک کردند، گفت: در زمان نزول قرآن کریم، حضور خدیجه کبری(س) در کنار پیامبر(ص) آنچنان بااهمیت بود که سال رحلت این بانو سال حُزن نبی اکرم(ص) شد و فقدان محبت و آرامشی که ایشان به پیامبر(ص) عطا می‌کردند تا در عرصه تبلیغ و مجاهدت محکم و قوی باشد، مشهود بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه حضور ملکوتی و سرشار از بصیرت حضرت زهرا(س) در کنار امام علی(ع) را در جهت تثبیت ولابت مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: در خطبه سُوید بن غفلة داریم که حضرت صدیقه طاهره(س) خطاب به زنان مهاجر و انصار از همسران آنان گلایه داشتند که همراه علی(ع) نیستند و بغض آن روز این بانوی بزرگوار از آن بود که همسرشان در عرصه عملیات دینی و فرهنگی تنها و بی‌یاور هستند. روای می‌گوید که پس از این خطبه، زنان با اشک به منازل خود شتافتند تا همسران خود را بر این مسئله توبیخ بازخواست کنند.

طاهری بیان کرد: حضرت زینب(س) دیگر بانویی بود که پرچم اسلام را برافراشته ساختند و به یاری برادر بزرگوارشان امام حسین(ع) پرداختند تا ادبیات نبوی امتداد یابد. حضرت در شب عاشورا خطاب به خواهرشان زینب(س) توصیه می‌کنند که مبادا شیطان حلم و بردباری را از تو بگیرد چرا که نبود حلم و بردباری در عملیات فرهنگی و تبلیغی انسان را از حرکت باز می‌دارد و همسران این فعالان باید حلم پیشه باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: در زمانی که تمام عملیات‌های فرهنگی به واسطه استیلای تفکر واقفیه متوقف شده بود، حضرت معصومه(س) به دنبال برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) برخاستند و پرچم دین را امتداد دادند.

طاهری با ذکر اینکه عملیات‌های فرهنگی که بانوان در اجرای آن نقش‌آفرینند بر طبق قرآن کریم در دو گروه قابل تقسیم‌بندی هستند، افزود: گروهی بر طبق آیه ۲۶۱ سوره مبارکه بقره، کارشان را در راه خدا انجام می‌دهد و خدا نیز برکات کار آنان را چندین برابر می‌کند؛ گروه دوم اما آنانی هستند که بیشترین سرمایه خود را به تصریح آیه ۲۶۵ همین سوره برای مَرْضَاتِ اللَّهِ یعنی خشنودی خداوند انفاق می‌کنند که این مراتب بالاتری است.

در این همایش که به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان و قرارگاه فرهنگی بانوان برگزار شد، ۵۵ نفر از همسران فعالان فرهنگی استان تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha