فراخوان شناسایی مربیان و معلمان حفظ قرآن فعال قالب طرح ملی «شناسایی و تجلیل از ۱۱۴ حافظ قرآن» دیماه سال گذشته اعلام شد که در پی آن، از پنج حافظ معرفی شده از استان ما چهار حافظ کل قرآن کریم و مدرس باسابقه حفظ استان در جمع ۱۱۴ حافظ برگزیده کشور قرار گرفتند.
برنامه تجلیل از این حافظان قرآن باید در اواخر فروردینماه و اوایل اردیبهشتماه همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان انجام میشد که بسیاری از استانها این برنامه تجلیل را در موعد مقرر برگزار کردند. در استان ما اما پیگیریهای متعدد در طی این مدت حاکی از آن بود که امور قرآنی ادارهکل اوقاف و امور خیریه استان منتظر واریز مبلغ هدیه به حساب حفاظ برگزیده است و تا زمانی که این مبلغ واریز نشود، تجلیل انجام نخواهد شد. این بینظمی و بیبرنامگی همجهت با فلسفه برگزاری این طرح یعنی تکریم و احترام حافظان قرآن نبود و این موضوع از سوی حافظان قرآن مورد گلایه قرار گرفته است. بر این اساس، ایکنا چهارمحالوبختیاری با دو نفر از حافظان برگزیده این طرح گفتوگویی داشته و از اهمیت و ضرورت تکریم اهالی و فعالان قرآنی جویا شده است.
مریم قاسمی کُرانی، رئیس هیئت اندیشهورز بانوان قرآنی استان و حافظ کل قرآن کریم در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری با اشاره به اینکه قرآنآموزان نسل امروز یقیناً دارای قدرت تحلیل بالایی هستند و با بررسی شرایط موجود نتیجهگیری نهایی را پیش خود انجام میدهند، اظهار کرد: اگر تکریم از اساتید و مربیان و حافظان و در یک کلام، فعالان قرآنی بهشیوه عزتمندانه در جامعه رواج یابد و نحوه برخورد در قبال قرآنیان مطلوب باشد، طبعاً مبلغ، مشوق و عاملی انگیزشی برای شاگردان این افراد و سایر مردم ایجاد میشود تا مسیر افراد قرآنی را ادامه دهند.
وی با ذکر اینکه در سیره و روش پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) نیز تکریم حافظان و قاریان قرآن کریم همواره به چشم میخورد، ادامه داد: در روایتی نقل است که عبدالرحمن سلمى به فرزند امام حسین(ع) سوره حمد را آموخت و وقتى کودک سوره را در حضور پدر خواند، حضرت علاوه بر پول نقد و پارچهاى که از راه حقشناسى به معلم داد، دهان او را از طلا پر کرد. برخیها از این همه بخشش حضرت تعجب کرده و در این باره از ایشان سؤال کردند که امام حسین(ع) فرمودند: پاداش مالى من چگونه با عطاى آموزش این معلم برابرى مى کند؟ پیداست که ایشان به ما میآموزند که خدمت تعلیم سوره حمد از عطاى مالى حضرت ارزنده تر است.
قاسمی تأکید کرد: این بزرگواران چنان توجهی به ارزش و جایگاه قرآنیان داشتند که در زمان پیامبر(ص)، حاملان و قرآنيان در تحولات تاريخی و سياسی از جمله جنگهای صدر اسلام نقشآفرین بودند و بهعنوان بازوان و نيروهای عملكننده در كنار رسول خدا(ص) در تحقق اهداف ایشان به ايفای نقش میپرداختند. حافظان و حاملان قرآن همچنین سفیران پیامبر(ص) در مناطق گوناگون بودند که از جانب حضرت برای تبلیغ و معرفی دین اسلام مأمور میشدند.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت(ع) راسخون فارسان تأکید کرد: بارها در کلاسهای قرآن مؤسسه، خانوادهها بر این موضوع افسوس میخورند که چرا نیروهای قرآنی در آموزش و پرورش نیستند تا این مطالب نهتنها برای قرآنآموزان مؤسسه که برای تمام دانشآموزان مدارس بیان شود.
قاسمی ادامه داد: همچنین شیوه تجلیل از حافظان و هدایا البته اگر اعطا شود، شایسته جایگاه و منزلت قرآنیان نیست؛ نصب بنر تقدیر از مقامآوران در سطح شهر و نیز اهدای هدایای متناسب و شایسته به برگزیدگان قرآنی حداقل کاری باید باشد که در قبال ارزش کار قرآنیان باید انجام شود. البته باید گفت که طبعاً هیچیک از اهالی قرآن در پی کسب سود مادی و ثروتافزایی نیستند و حظ معنوی که برای خدمت به قرآن کریم دریافت میکنند برای آنان ارزشمند و شیرین است، یعنی اگر این حظ معنوی و اجر اخروی در کار نبود، آنان در این مسیر ماندگار و عازم نبودند.
این بانوی فعال قرآنی استان با تصریح اینکه یک حافظ قرآن ساعتهای زیادی از عمر خود را به حفظ و تثبیت صرف کرده و یک مدرس قرآن بسیار بیشتر از دستمزد خود ساعتهای متمادی به آموزش و ترویج قرآن میپردازد، گفت: اگر نهادها و مسئولان نسبت به این موضوع بازخورد مثبت داشته باشند و اهالی قرآن را تکریم و احترام کنند، افراد خارج از گود این صحنهها را میبینند و نسبت به کارهای قرآنی ترغیب و تشویق میشوند.
قاسمی با اشاره به اینکه امروز برخی خانوادهها برای کلاسهایی جز قرآن هزینه هنگفت میکنند و به کلاسهای چه بسا ارزان یا رایگان قرآن اقبالی ندارند، بیان کرد: به تصریح آیه هشتم از سوره مبارکه عادیات، «وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ» یعنی انسان به حب منفعت دنیایی نگاه دارد و اگر منفعتی در کار نبیند به سمت آن حرکت نمیکند. باید دید آیا فعالیتهای قرآنی توانسته به این بُعد از نگاه آحاد جامعه پاسخ بدهد؟
این حافظ کل قرآن کریم گفت: قاطبه قرآنیان هیچ بهره مادی از فعالیت قرآنی خود نداشتهاند و جای خالی توجهات، تجلیلها، اردوها، میهمانیهای قرآنی، تشویقها و غیره در این حوزه مشهود است و وقتی مردم جامعه اطراف چنین رفتاری را در قبال قرآنیان ببینند، راههای دیگر را به جای راه قرآن انتخاب میکنند و در پیش میگیرند.
قاسمی تصریح کرد: دیده شدن قرآنیان در رسانهها، هجوم رسانهها به آنان بعد از کسب رتبه، برنامههای پررنگ و مستمر تجلیل، توجه مسئولان و متولیان قرآنی به فعالان و خادمان قرآن و تسهیلگری در جهت برپایی دورهها و کلاسهای آموزشی برای آنان از مصادیق تکریم اهالی قرآن است که متأسفانه ضعیف است.
این مدرس باسابقه قرآن در استان با ابراز تأسف از وضعیت نامطلوب مالی بسیاری مؤسسات و مراکز قرآنی، بیان کرد: بسیاری از مدیران و مربیان قرآن این مراکز با چنگ و دندان تلاش میکنند آنرا سر پا نگه دارند و مبارزه میکنند تا مرکز قرآنی به تعطیلی کشیده نشود؛ چه بسیار مربیان و مدیران مؤسسات و مراکز که با هزینه شخصی قرآنآموزان را حفظ کنند و به فعالیت ادامه میدهند.
قاسمی بیمهریها و بدقولیهای مکرر و دائمی در قبال اهالی قرآن را یادآور شد و توضیح داد: اهالی قرآن در این خصوص گلایه دارند و سراغ دارم افرادی را که به دلیل این بیتوجهیها و بدعهدیها بهویژه در جریان مسابقات قرآن و تجلیلها و اهدای جوایز از شرکت دوباره در مسابقات امتناع میکنند.
این حافظ کل قرآن کریم در استان تأکید کرد: در دو سال سخت کرونایی که مبالغ اجارهبها بر دوش مدیران این مراکز سنگینی میکرد، مراکز فرهنگی و قرآنی تنها میتوانستند از همان تسهیلاتی که به مراکز تجاری داده میشد استفاده کنند و از آنجا که این مبالغ با سود بالا و بازپرداخت کوتاهمدت اعطا میشد، عمده مراکز قرآنی نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند.
قاسمی گفت: طرح تجلیل از ۱۱۴ حافظ برتر کشور که در ابتدا قرار بود بهصورت کشوری برگزار شود به یک برنامه تجلیل استانی تقلیل یافت و در استان ما نیز این برنامه انجام نشد که این نمونه کوچکی از رویکرد جاری و معمول در قبال اهالی قرآن است.
رئیس هیئت اندیشهورز بانوان قرآنی استان با تأکید بر اهمیت پررنگ کردن چهرههای قرآنی در انظار عمومی، بیان کرد: در ورودی ورزشگاهها و باشگاهها بنرهایی از چهرههای ورزشی موفق آن باشگاه نصب میشود تا جوانانی که به آنجا میروند این چهرهها را ببینند و به سمت ورزش تشویق شوند؛ پرسش اینجاست که ما در کدام اداره یا نهاد قرآنی و فرهنگی چهرههای شاخص قرآنی استان را بهعنوان قهرمانان قرآنی جامعه نصب کردهایم تا جوانان ببینند و الگو بگیرند؟ برای کدام رویداد قرآنی یا مسابقات قرآن یک جام، مدال یا نماد مشخص تعریف شده است تا وقتی فردی حائز مقام میشود آنرا دریافت کند و در دکور منزلش قرار دهد تا الگویی برای فرزندان خودش باشد؟
قاسمی جای خالی یک کارت شناسایی برای اهالی قرآن جهت بهرهمندی از امکانات جامعه را یادآور شد و بیان کرد: چه اشکال دارد که فعالان قرآنی نیز مانند بسیاری دیگر از اقشار بتوانند از امکاناتی چون سالنهای ورزشی، اماکن دیدنی، مراکز تفریحی و غیره با تخفیف بهرهمند شوند. باید گفت که قرآنیان هیچ امتیاز اجتماعی برای فعالیت خود در جامعه دریافت نمیکنند و این زیبنده نیست. وقتی یک قرآنآموز حفظ چنین شرایطی را در مورد مربی خود مشاهده میکند با کدام انگیزه و امید به کدام آینده روشن فعالیت قرآنی باید در این مسیر ماندگار بماند و سختیهای کار حفظ را متحمل شود.
وی تصریح کرد: اگر این مطالبات حداقلی تا امروز در مورد قرآنیان عملیاتی نشده است اما از دولت مردمی این انتظار وجود دارد که با نگاه بهتری مسائل مربوط به جامعه قرآنی را پیش ببرد و شاهد کار عملیاتی باشیم.
در ادامه، زهرا اقبالی، دیگر حافظ کل قرآن کریم در استان و برگزیده طرح تجلیل از ۱۱۴ حافظ و مربی حفظ برتر کشور با ابراز تأسف از بیمهریهای مکرر در قبال جامعه قرآنی، بیان کرد: با توجه به بهبود وضعیت شیوع کرونا، جا داشت که این تجلیل بهصورت متمرکز کشوری و سراسری در تهران برگزار شود چرا که برای بسیاری از حافظان قرآن این اولین و شاید تنها فرصت بود تا در سطح ملی تجلیل شوند.
وی ادامه داد: نگاه مسئولان به امر قرآن باید تا حدی فاخر و متعالی باشد که نظیر این تجلیلها در حضور رئیسجمهور انجام شود و اهالی قرآن در این سطح تکریم شوند؛ قرآن در پیشگاه الهی عزیز است و لذا حافظان و قاریان قرآن کریم نیز باید گرامی داشته شوند و فعالان قرآنی به شایستگی مورد تکریم و تجلیل قرار گیرند.
انتهای پیام