ثبت‌نام اینترنتی برای حضور در روضه رضوان مسجدالنبی(ص) + فیلم
کد خبر: 4064552
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

ثبت‌نام اینترنتی برای حضور در روضه رضوان مسجدالنبی(ص) + فیلم

حضور زائران حج تمتع در روضه رضوان مسجد النبی(ص) به منظور اقامه نماز و دعا با نوبت‌دهی اینترنتی در قالب گروهی و فردی انجام می‌شود.

ثبت‌نام اینترنتی برای حضور در روضه رضوان مسجدالنبی(ص) +فیلم

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، با تصمیم اداره امور مسجدالحرام و حرم مطهر نبوی(ص)، حضور زائران در روضه رضوان منوط به ثبت‌نام اینترنتی شد. البته با تمهیدات اتخاذ روضه شریفه شده از سوی سازمان حج و زیارت کشورمان، رزرو زائران ایرانی به شکل کاروانی و جمعی از سوی این سازمان انجام می‌پذیرد.

رَوْضَةُ النَّبی، روضه مطهّره یا روضه شریفه مکان میان منبر و مرقد پیامبر(ص) در مسجد النبی است که در حدیث نبوی، بهشتی و بسیار مقدس خوانده شده است. در محدوده روضه مطهر، سه مکان مقدس وجود دارد: مرقد مطهر رسول خدا(ص)، منبر و محراب.

بنابراین گزارش، به صورت پیش‌فرض در روز دوم ورود زائران به مدینه، نوبت آنان برای حضور در روضه رضوان ثبت می‌شود. البته در فرایند ثبت‌نام این سامانه چند زمان خالی پیشنهاد می‌گردد که تاکنون در گرفتن نوبت مشکلی ایجاد نشده و زمان‌های مناسب برای زائران هماهنگ شده است.

در ثبت‌نام سازمان حج و زیارت، زائران در گروه‌های خانم و آقا ثبت‌نام و برای هر گروه یک مجوز مجزا گرفته می‌شود. البته لازم است تا پرینت مجوز ورود به روضه رضوان همراه یکی از کاروانیان باشد.

افرادی که وارد روضه رضوان می‌شوند با توجه به ساعات ثبت‌شده بر روی برگه، در حدود نیم ساعت فرصت بهره‌مندی از این فضای معنوی و اقامه نماز و دعا در جوار حرم و ضریح مطهر پیامبر اکرم(ص) را دارند.

بنابراین گزارش، برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که این سامانه با دو مشکل روبه‌رو است. نخست اینکه به دلیل استفاده تمام کشورها از این ظرفیت، ممکن است در روزهای آتی، ساعت‌های نامناسبی برای حضور زائر پیشنهاد دهد.

چالش دیگر این است که در ثبت‌نام گروهی، تمامی افراد در هنگام ورود باید حاضر باشند و ممکن است با غیبت برخی زائران برای ورود دیگران نیز مشکلاتی ایجاد شود.

البته ثبت‌نام به صورت انفرادی از طریق نرم‌افزار «اعتمرنا» نیز ممکن است، ولی این نرم‌افزار محدودیت خاص خود را دارد و ساعات کمتری را پیشنهاد می‌دهد. همچنین استفاده از این نرم‌افزار نیازمند آشنایی با زبان‌های دیگر است که طبیعتاً برای همه زوار مناسب نیست.

امید است با تمهیدات سازمان حج و زیارت، ثبت‌نام گروهی زائران با زمان‌بندی مناسب انجام شود و زائران بتوانند از فضای ملکوتی روضه رضوان جهت زیارت و عبادت بهره‌مند شوند.

یادآور می‌شود، در سال‌های گذشته نیز در موسم حج تمتع حضور و تردد زائران در روضه رضوان زیاد بوده و امسال در راستای ارائه خدمات به حجاج، ثبت‌نام اینترنتی انجام می‌شود و این فرایند نیازمند اشکال‌یابی و رفع ایراد است.

مشاهدات میدانی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج در مدینه که تصاویر مربوط به آن در ادامه پیوست است، گویای صف‌های طولانی کاروان‌های حج کشورهای مختلف در پشت ورودی روضه رضوان است و البته تلاش می شود این فرایند به شکل مدیریت‌شده، انجام شود.

از این‌رو پیشنهاد می‌شود که کاروان‌ها در رعایت این سهمیه‌بندی و حضور کامل زائران در زمان مقرر دقت لازم را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha