مرحوم دعایی هرگز جایگاه پایمردی در مسیر انقلاب را از دست نداد
کد خبر: 4064259
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
وزیر ارشاد:

مرحوم دعایی هرگز جایگاه پایمردی در مسیر انقلاب را از دست نداد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مرحوم دعایی هرگز جایگاه ولایت و پایمردی در مسیر انقلاب را از دست نداد، گفت: کم نبود اتفاقاتی که امثال آقای دعایی را در معرض آزمایش قرار می‌داد اما دعایی سرفرازانه از این آزمایش‌ها بیرون آمد. امر ولایت و امامت برایش حکم پایان علایقش در حوزه‌های مختلف بود.

مرحوم دعایی هرگز جایگاه پایمردی در مسیر انقلاب را از دست ندادبه گزارش ایکنا، مراسم یادبود مرحوم حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، نماینده ولی فقیه و سرپرست مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات، امروز سه‌شنبه ۲۴ خردادماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی، سیدعباس صالحی، سرپرست جدید مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات، علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی و جمعی از چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و رسانه‌ای کشور در تالار وحدت برگزار شد.

سیدعباس صالحی، نماینده ولی فقیه و مدیرمسئول جدید روزنامه اطلاعات، در مراسم یادبود حجت‌الاسلام دعایی که با عنوان «رسم محمود» برگزار شد، گفت: در آغاز به اصحاب رسانه برای از دست دادن پدری مهربان تسلیت می گویم. در اینجا مایلم شخصیت ایشان را از نظر مقام معظم رهبری بیان کنم. احساس من این بود که این دو پیام تصویر جامعی از ایشان روایت کرده است. رهبری با ایشان معاشرت دیرینه داشتند و نکته دوم اینکه ایشان به بیان واقع‌گرایانه بدون تملق و اغراق راجع به افراد متهعد هستند و نکته سوم قدرت واژگانی ایشان است که تعبیری که در معنا دارند می‌توانند در الفاظ بیاورند و نکته چهارم گزیده‌گویی ایشان است. در این دو پیام، رهبر معظم انقلاب از چهار زاویه شخصیتی به آقای دعایی پرداخته‌اند. شخصیت فردی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای ایشان. به نظرم در این مجموعه ۱۰ خصلت برای ایشان ذکر کرده‌اند که در پیام دومشان با واژه «تصدی خصال» همه این‌ها را جامع بیان کرده‌اند.

مرحوم دعایی هرگز جایگاه پایمردی در مسیر انقلاب را از دست نداد

صالحی ادامه داد: محور اول شخصیت فردی آقای دعایی است که حضرت آقا سه ویژگی برای مرحوم دعایی بیان می‌کنند. ویژگی اول صفا و سلامت نفس است. در طبقه‌بندی که من از انسان‌ها دارم و ممکن است خطا باشد، انسان‌ها به چهار گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول قساوت و سنگواره‌ای است. گروه دوم نفاق و ریا و دوگانگی دارند. گروه سوم تیرگی و کدری است و گروه چهارم زلالی و آیینگی است؛ یعنی آن‌هایی که مثل آب زلال‌اند و مثل آیینه شفاف. صفا و سلامت نفس نازل به این گروه چهارم است. دعایی مثل آب زلال بود و مثل آیینه شفاف. ویژگی دوم قناعت و ساده‌زیستی است. ما مجموعه مدیران جمهوری اسلامی در سه طبقه گروه‌بندی می‌شویم. گروه اول آن‌هایی که زندگی اشرافی داریم، گروه دوم زندگی برخوردارانه داریم یعنی زندگی متوسط به بالا داریم درد مردم تنگدست‌ را می‌شنویم اما احسلاس نمی‌کنیم و گروه سوم آنهایی که زندگی ساده و قانعانه دارند. آقای دعایی در این گروه قرار داشت. همه ما در این نوع زندگی مرحوم دعایی خاطره داریم. ویژگی سوم پاکدستی است. باز ما مسئولان سه گروهیم؛ گروه اول آن‌هایی که از بیت المال سوء استفاده می‌کنیم. گروه دوم تساهل در بیت المال داریم یعنی نه اینکه به نیت سوء استفاده کنیم اما سبک می‌گیریم. شاید سوء استفاده کمتر باشد اما تساهل مرض شایعی است. گروه سوم که امثال دعایی‌ها هستند، پاکدستی و سخت‌گیری در مصرف بیت‌المال دارند.  سختگیرانه‌تر از ملک شخصی. چقدر آقای دعایی در این مطلب مواظبت داشت.

صالحی افزود: در حوزه شخصیت اجتماعی رهبر معظم انقلاب دو ویژگی برای ایشان بیان می‌کند. ویژگی اول فروتنی است. ما سه نوع فروتنی داریم؛ فروتنی متظاهرانه و عوام فریبانه، فروتنی که می‌خواهد ابزاری باشد برای ربایش، دوم فروتنی متکلفانه؛ یعنی به زحمت می‌خواهد احترام بگذارد، گروه سوم که مرحوم دعایی در این قشر قرار داشت و خیلی کم است، فروتنی ذاتی و نجیبانه است. ذاتشان این بود، نجیب بود، تکلف نداشت. تقسیم بندی دوم فروتنی منفعلانه و فروتنی کنشگرانه است. یکی از مشکلات ما در روابط فردی و اجتماعی‌مان این است که قدرت ابراز نداریم آقای دعایی پدری می‌کرد برای کسانی که هم‌سن خودش بودند، بزرگتر بودند و کوچکتر بودند. این فروتنی کنشگرایانه کار راحتی نیست. ویژگی دوم پایداری و وفا در دوستی و رفاقت است. در این قسمت هم باز من آدم‌ها را به سه گروه طبقه بندی می‌کنم. گروه اول دوستی‌های منفعت طلبانه است. نوع دوم دوستی‌های حزبی، جناحی و سیاستمدارانه است. نوع سوم دوستی انسان‌مدارانه است که آقای دعایی در این گروه قرار می‌گیرند. با مرزها و سلیقه‌ها رابطه‌های دوستی را بهم نمی‌ریزند. من آقای دعایی را قیصر آخوندها می‌دیدم، یعنی آدمی که ته رفاقت است و در این فضا برایش چپ و راست فرقی نمی‌کرد. در حوزه شخصیت سیاسی چهار ویژگی مبارز قدیمی، یار دیرین امام بزرگوار، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلابی بودن را برای ایشان بیان کرده‌اند. در حوزه شخصیت رسانه‌ای ایشان به دو خصلت روزنامه اطلاعات اشاره کردند؛ یکی نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب و دیگری سخنگوی یکی از قشرهای مردم عزیز. این ۱۰ خصلت آقای دعایی در ادبیات مقام معظم رهبری خودش یک چراغ راهنماست برای نیک زیستن در فضیلت و فضائل.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در این مراسم ضمن گرامیداشت نام و یاد حجت‌الاسلام دعایی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: با وجود اینکه مدت کوتاهی است مسئولیت وزارتخانه را بر عهده دارم اما همواره مورد مهربانی مرحوم دعایی بودم.

اسماعیلی به روحیه متواضعانه حجت‌الاسلام دعایی اشاره و اظهار کرد: روایت‌های متعددی از مهربانی و صفای وجود مرحوم دعایی شنیدیم، مقام معظم رهبری نیز مهر تأیید بر صفا و صمیمیت ایشان زدند.


بیشتر ببینید:

آیین «رسم محمود» یادبود حجت‌الاسلام محمود دعایی


وی به اعتقاد مرحوم دعایی به مسلک امام خمینی(ره) و مجاهدت در راه ایشان اشاره و بیان کرد: امام حواریونی داشتند که در نجف عاشقانه و با علاقه ایستادند. مرحوم دعایی نیز این ویژگی سبقت در مجاهدت و نهضت را دارا بودند. این سبقت، امتیاز بسیار مهمی است و بر ما واجب و لازم است که نسبت به سابقون نهضت امام اظهار ارادت کنیم و از زحمات آنان تجلیل کنیم.

اسماعیلی از ویژگی‌های ماندگار حجت‌الاسلام دعایی را ایستادگی و پایمردی بر عهدی که با امام خمینی(ره) داشت، دانست و بیان کرد: این عهد را تا پایان عمر خود ادامه داد و در ایام متعلق به رحلت امام به مقتدای خویش پیوست.

مرحوم دعایی هرگز جایگاه پایمردی در مسیر انقلاب را از دست نداد

وی با بیان اینکه دعایی به شخصیت‌های مختلف در حوزه‌های مختلف نگاه خاصی داشت و این از جمله امتیازات ایشان محسوب ‌می‌شد، تصریح کرد: با این حال هرگز جایگاه ولایت و پایمردی در مسیر انقلاب را از دست نداد و این مسیر را با پایمردی به پایان رساند. کم نبود اتفاقاتی که امثال آقای دعایی را در معرض آزمایش قرار می‌داد اما دعایی سرفرازانه از این آزمایش‌ها بیرون آمد. امر ولایت و امامت برایش حکم پایان علایقش در حوزه‌های مختلف بود.

وی با بیان اینکه حکم ولی امر را بر علایق شخصی‌ خود مقدم می‌شمرد، اظهار کرد: کمتر نماز جمعه‌ای بود که ایشان متواضعانه گوشه‌ای روی صندلی ننشسته باشد و متواضعانه و با ساده‌زیستی مختص خود از ابتدا تا انتهای نماز را حضور نداشته باشد. بارها شده بود که می‌خواستم همراه ما باشند اما می‌گفتند می‌خواهم پیاده بروم تا جایی که ماشینم پارک است‌.

اسماعیلی برای روح بزرگ مرحوم دعایی هم‌نشینی با اولیا، شهدا و امام شهدا را آرزو کرد و گفت:  امیدوارم خداوند متعال به ما و به جامعه رسانه‌ای ما امکان بهره‌مندی از اندیشه‌های والای مرحوم دعایی را عنایت کند. امیدوارم همکاران مؤسسه اطلاعات با حضور نماینده جدید ولایت فقیه، همچنان در مسیر اهداف رسانه‌ای‌ خود موفق باشند.

انتهای پیام
captcha