کد خبر: 4063281
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲

بیان دستاوردهای مکتب رضوی مصداق جهاد تبیین است

دبیر کانون‌های خدمت رضوی در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه امروز جهاد تبیین در ساحت اندوخته‌ها و دستاوردهای مکتب رضوی ضرورت دارد، گفت: امروز وظیفه داریم اندوخته‌ها و دستاوردهای مکتب رضوی را برای مردم عالم تعریف و تبیین کنیم تا از این فیض بهره‌مند شوند.

حرم رضویحجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، دبیر کانون‌های خدمت رضوی در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با تبریک سالروز میلاد خجسته امام رضا(ع) و با اشاره به اینکه خداوند علم مطلق است، اظهار کرد: صفت قدرت و حیات عین ذات خداست و در عالم پهناور خلقت ما را با قوانین و سنت‌هایی که برای اداره عالم به‌کار گرفته است مواجه می‌کند؛ یکی از قوانین عالم ظرفیت بی‌نهایت آن است و در دل این دنیا اگر بذری بکاریم و با مراقبت، کاشت و داشت خوبی داشته باشیم در آخرت ثمره ابدیت و برداشت خوبی نصیبمان خواهد شد.

وی با ذکر اینکه خداوند غفار و شکور و صبار است، ادامه داد: خدا همیشه منتظر می‌ماند تا بندگان قدم به قدم پله‌های پیشرفت و تعالی را پشت سر بگذارند و به اندازه ظرفیت خود از این بی‌نهایت بهره ببرند. درواقع دانگ خدا همیشه حاضر است و ما نیز باید سهم خود را برای این بندگی وسط بگذاریم.

حجت‌پناه بیان کرد: آدم ابوالبشر به عنوان آخرین مرحله خلقت است و از ابتدای خلقت انسان دو نوع نگاه قابیلی و هابیلی بر عالم حکم‌فرما بوده که اولی نگاه طلبکارانه و دهری به عالم و دومی نگاهی اخروی و ملکوتی به عالم دارد؛ از بدو خلقت بشر تا کنون ارتباط او با عالم روز به روز دقیق‌تر و عمیق‌تر و مترقی‌تر شد و تمدن‌هایی بر پایه و ذیل این دو نگاه هابیلی و قابیلی در عالم ایجاد شد.

تمدن‌های هابیلی و قابیلی

وی ادامه داد: تمدن‌های قابیلی مقطعی و زودگذر بوده‌اند و تمام سلطنت‌ها و شوکت‌ها، جاه‌ها و مقام‌ها، عناوین و القاب و ثروت‌ها که بر پایه تفکر قارونی و ذیل نگاه قابیلی شکل گرفتند دیر یا زود منقرض شده و از بین رفتند و گاه آثاری از ویرانه‌ها باقی ماندند تا عبرت آیندگان شوند. خداوند در آیه ۹۲ سوره مبارکه یونس به فرعون می‌فرماید: «فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً؛ امروز تو را غرق دریای هلاک کرده و بدنت را برای عبرت آیندگان به ساحل نجات می‌رسانیم».

دبیر کانون‌های خدمت رضوی با تصریح اینکه بسیاری از انسان‌ها پایه افکار خود را بر مادیات استوار می‌کنند، گفت: این تفکرات و تمدن‌ها حتی اگر تا ثریا بالا برود، یک بنای کریه‌المنظر و مضحک و کج است که دیر یا زود فرو می‌ریزد. هستند آنانی که پایه‌های تمدن را با افکار دنیایی بنا می‌نهند تا پول کسب کنند و سود نصیبشان شود، رشوه‌دهنده و رشوه‌گیرنده سود می‌کنند، پیمانکار از مصالح نامرغوب استفاده و سود می‌کند، مهندس در نقشه‌کشی کوتاهی و معمار کم‌کاری می‌کند تا نهایتاً یک بنای مشکل‌دار و بدون ایمنی سر پا می‌شود که دیر یا زود آوازش بر سر همگان فرو می‌ریزد و خسارت بر جا می‌گذارد.

حجت‌پناه با تأکید بر اینکه اسلام مصداقی از نگاه هابیلی و تمدنی بالاتر از دیگر تمدن‌هاست، بیان کرد: اگرچه پایه‌های این تمدن در دنیا گذاشته شده اما هدف اخروی است و دنیا وسیله‌ای برای آبادی آخرت قرار می‌گیرد.

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به آیه ۱۳ سوره مبارکه شوری، تصریح کرد: تمدن اسلام ناب محمدی که در امتداد تمدن انبیای الهی قرار دارد پس از پیامبر(ص) و همانطور که به تصریح آیه ۱۲ سوره مبارکه مائده قوم بنی‌اسرائیل ۱۲ نقیب را تجربه کردند، پس از پیامبر(ص) نیز ۱۲ وصی و امام قرار داشتند و همان‌طور که محمد(ص) خانم انبیای الهی است، این تمدن با خون‌های هر یک از اوصیا امضا و به دست وصی بعد سپرده شد و «فَقُتِلَ مَنْ قُتِلَ، وَ سُبِىَ مَنْ سُبِىَ، وَ أُقْصِىَ مَنْ أُقْصِىَ» تا در نهایت در دستان خاتم‌الاوصیا(عج) قرار گیرد.

ولایت‌عهدی؛ زندانی مجلل برای امام رضا(ع)

حجت‌پناه با اشاره به اینکه تمدن اسلام ناب دست به دست شد و در برهه‌ای از زمان دوره حیات ثامن الائمه حضرت امام رضا(ع) را تجربه کرد، افزود: هم اوصیا(ع) و هم طرفداران و پیروان آنان یک به یک تمدن را به امام رضا(ع) رساندند که در این برهه تاریخی، عدو سبب خیر شد و چهره و واقعیت عالم آل محمد(ص) را برای عالم رونمایی کرد، دشمن ایشان را به هجرت واداشت و در یک معمای سیاسی قرار داد این معما تبدیل به معما و مشکل پیچیده‌تری برای بنی عباس شد.

وی تأکید کرد: دشمن قصد داشت امام رضا(ع) را در میدان علمی بر زمین بزند اما حضرت با بیان مطالب و طرح پرسش‌ها نه تنها در مناظرات علمی دست تسلیم مناظره‌کنندگان را بالا بردند بلکه آنان را در برابر این آموزه‌ ها خاضع و خاشع کردند. لذا حضرت هم نبرد علمی را به اکمل وجه انجام دادند و هم مأموریت هدایت انسان‌ها در هر دین و آیین و مذهبی به جا آوردند.

حجت‌پناه با اشاره به اینکه در این فضا تراز اول دانشمندان و رئوس مذاهب و مسلک‌ها گرد هم جمع شدند و مخاطب آماده و مجلس پرظرفیت بود، ادامه داد: عالم آل محمد غریبانه و به اجبار از مدینه به خراسان کوچانده شده بود و ولایت‌عهدی را همچون یک زندان مجلل بر ایشان تحمیل کردند، همان امامی که در جوار مزار تو بزرگوارشان در مدینه مشغول تربیت نفوس و کادرسازی و ایجاد تشکیلات عظیم شیعی بودند، به یکباره تحت عنوان ولایت‌عهدی در حبس قرار گرفتند.

این مدرس حوزه علمیه استان تصریح کرد: اگرچه باید گفت هیچ غل و زنجیری به دست و پای آن بزرگواران دوام ندارد بلکه این آجرها و سنگ‌هایی که به سویشان پرتاب می‌شوند تبدیل به پله‌هایی شده تا باعث ارتفاع گرفتن بیشتر و نورافشانی بیشتر برای عموم مردم شوند.

حجت‌پناه با یادآوری اینکه سهم و فیض و عنایت خداوند همیشه آماده است‌، گفت: اما روز به روز به برکت امامان شیعه مرحله به مرحله ترقی یافته و در زمان امام رضا(ع) زمینه مهیاست تا از کلام گوهربار معصومین(ع) که همگی نور واحد هستند، به‌صورت ویژه پرده‌برداری کند. در یک زمانی جد غریب ایشان حضرت علی(ع) تأکید داشتند که «سلونی قبل ان تفقدونی» یعنی پیش از آنکه مرا از دست بدهید سوالات خود را بپرسید، امامان(ع) اگرچه قدم بر خاک داشتند اما روحشان ملکوتی بود و راه‌های آسمان را بیش از زمین می‌شناختند و در رفت و آمد بودند و بر اسرار عالم آگاهی داشتند.

وی تأکید کرد: مخاطبان امام رضا(ع) که به مراتب مترقی‌تر از مخاطبان دیگر امامان بزرگوار قبلی بودند، چند ده هزار اهل حدیث در نیشابور و دانشمندان تراز اول بودند و لذا ایشان از این فرصت کمال استفاده را می‌بیند و پایه‌های تفکر شیعی را که از امامان(ع) به ایشان رسیده بود در این جامعه آماده و سطح بالا هرچه قوی‌تر و غنی‌تر کردند.

حجت‌پناه با تأکید بر اینکه بعد از امام رضا(ع) قدرت‌ها و حکومت‌ها یکی پس از دیگری آمدند و رفتند، بیان کرد: گاه شمشیرها بر بقعه متبرکه حضرت گشوده شدند و گاه سر تعظیم‌ها در برابرش فرود آمدند. آنان که به تعبیر آیه شریفه يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ (صف/۸) خواستند نور خدا را با فوت دهان خاموش کنند، رفتند و به گورستان تاریخ ملحق شدند و نامی از آنان باقی نماند اما آنان که سر خاکساری بر این آستان مقدس ساییدند و خدمتگزاری کردند، همچون گوهرشاد یا اسماعیل طلایی نامشان جاویدان و خدماتشان به آستان مقدس رضوی در همیشه تاریخ تحسین شد.

وی ادامه داد: آنانی هم که خدمات خود را با نیتی غیرواقعی و غیر الهی و با اهداف مادی انجام دادند نیز نام و نشانی از آنان باقی نماند؛ بقعه متبرکه رضوی نسل به نسل با متولیان و قدرت‌های گوناگون به ما رسیده است، همان ملتی که به تعبیر امام خمینی(ره) از ملت پیامبر(ص) نیز برتر هستند. همان مردمی که پیامبر(ص) در قرن اول هجری با اشاره به سلمان فارسی دست بر شانه‌اش گذاشتند و ظهور چنین ملتی را پیش‌بینی کردند‌. لذا از همان روزها که دست پرمهر پیامبر رحمة‌للعالمین بر شانه سلمان خورد، از دورانی خبر دادند که هموطنانش سلمان جایگزین اعراب در پرچمداری دین شوند.

پذیرش مکتب رضوی

حجت‌پناه با ذکر اینکه بر طبق سنت الهی وقتی جامعه‌ای آماده پذیرش هدایت است خداوند اسباب را فراهم می‌کند، ادامه داد: در عصر خمینی نیز جامعه از ظرفیت تعالی و رشد بهره‌مند شد و آماده شد تا از برکت رضوی بهره‌ای در اوج ببرد و خیرات و برکات بر ملت پهن شد؛ سفره شهادت و لقاءالله، دیدار با معبود با چهره خونین و کسب فیض معنوی در قالب مرگ عاشقانه و عارفانه از جمله این خیرات و برکات بود.

این کارشناس مذهبی در استان بیان کرد: جامعه برای بهترین بهره‌مندی از این بقعه متبرکه آماده شده بود و لذا انقلاب اسلامی رضوی شکل گرفت و امام به‌عنوان درس‌آموخته مکتب امام صادق(ع) و آشنا با معارف رضوی اسلام را در این کشور بنا دوباره گذاشت و تمدن ناب محمدی بار دیگر جهشی را تجربه کرد و کیلومترها جلوتر حرکت خود را پی گرفت.

حجت‌پناه با تأکید بر اینکه این قدرت اسلامی روز به روز معارف و آموزه‌ها، گزاره‌ها و ارزش‌ها را بیشتر به گوش مستضعفان عالم می‌رساند، افزود: امروز حرم مطهر رضوی محل تردد افکار و عقاید و مذاهب گوناگون از سراسر عالم است که برای کسب فیض به این آستان مقدس مشرف می‌شوند و نورانیت می‌گیرند، مسلمان و شیعی می‌شوند و حتی اگر یکبار عطر معارف به مشام آنان برسد، به‌عنوان سفیران انقلاب اسلامی رضوی معارف رضوی را به گوش سراسر عالم می‌رسانند.

انقلاب اولیه امام زمان(عج)

دبیر کانون‌های خدمت رضوی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که فرمودند: «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا»، گفت: امام(ع) قائل به این هستند که کافیست زیبایی‌های معارف اهل‌بیت(ع) را درک کنید تا آن‌ را در سراسر عالم نشر دهید و لذا رسالت پیروان تولید معارف نیست بلکه در پرتو کسب معرفت و معنویت می‌توانند در ترویج و گسترش معارف کوشا باشند.

حجت‌پناه بیان کرد: تمدنی که در سایه خلقت عالم ایجاد شده تا به امروز رسیده است در حال نزدیک شدن به اوج شکوفایی در زمان ظهور است و انقلاب اسلامی به تعبیر علامه حسن‌زاده قیام ابتدایی و انقلاب اولیه امام زمان(عج) است؛ در هیچ جای عالم به‌جز در بستر انقلاب اسلامی این حجم از معارف و علوم و خوبی‌ها و زیبایی‌ها مشاهده نشده است، در هیچ جای عالم معارفی وجود نداشت که جان تشنه آزادیخواهان و آزاداندیشان را بتواند سیراب کند که به تعبیر امام باقر(ع)، شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلماً صَحیحاً إلاّ شَیئاً یَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَیتِ یعنی اگر خودتان را به مشرق و مغرب بزنيد علم صحيح پيدا نمى‌كنيد مگر چيزى كه از پيش اهل‌بيت صادر شود.

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بستر شناختن و شناساندن معارف رضوی و اسلام ناب محمدی به سراسر عالم را فراهم کرد، گفت: در مسیر گام دوم قرار داریم و در این مرحله اندوخته‌های توشه گرفته از گام اول را به منصه اجرا و عمل قرار می‌دهیم؛ زیرساخت‌های اعتقادی و معنوی در گام اول ساخته شد و حجم عظیم مطالعات دینی و انبوه تحقیقات حوزوی و دانشگاهی که قابل عرضه در علوم انسانی مختلف در سراسر عالم هستند جزو اندوخته‌های گام اول محسوب می‌شوند و لذا گوهرشناسان قدر این اندوخته‌ها را می‌شناسند.

حجت‌پناه تأکید کرد: در گام دوم با فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین مواجه می‌شویم و این بدان معناست که این مردمی که زیرساخت‌ها را به برکت خون‌دل‌ها و اهدای خون‌ها مهیا کرده‌اند امروز وظیفه دارند اندوخته‌ها و دستاوردهای مکتب رضوی را برای مردم عالم تعریف و تبیین کنند تا آنان نیز از این فیض بهره‌مند شوند. به مردم عالم باید گفته شود که ما افرادی و فرهنگی داریم که انسان در این فرهنگ نمی‌میرد حتی اگر جسمش رخ در نقاب خاک فرو ببرد.

وی با ذکر اینکه در این فرهنگ برای ورود به بارگاه مطهر رضوی از خداوند و پیامبر(ص) و ملائکه اجازه می‌گیریم، گفت: نورانیت این آستان مقدس آن‌چنان فراوان است که زائر این آستان روحش جلا می‌یابد و طاهر و پاک می‌شود و چراغ زندگی امام(ره) مسیر را برایش نورانی و روشن می‌کند. زائر حرم رضوی با تشرف به این آستان مقدس نوری را که در لحظه لحظه زندگی از وجود پاک امام(ع) احساس می‌کند در حرم مطهر به چشم می‌بیند.

دبیر کانون‌های خدمت رضوی در پایان گفت: این احوال خوش و حظ معنوی زیارت حرم رضوی را باید برای مردم عالم نیز تبیین کرد چرا که حق همه انسان‌های عالم است که بدانند یک وجود پر رأفت و رحمت در این خطه مدفون است که وجود پر خیر و برکت ایشان می‌تواند چراغ راه همگان باشد و لذات معنوی عطا کند.

انتهای پیام
captcha