توجه به حقوق کودک از تأکیدات قرآن و سیره نبوی است
کد خبر: 4057757
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
مدیرگروه دانشگاه مجازی المصطفی:

توجه به حقوق کودک از تأکیدات قرآن و سیره نبوی است

مدیرگروه دانشگاه مجازی المصطفی در پانزدهمین پیش‌‎نشست همایش بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با اشاره به تأکیدات قرآن و سیره نبوی در زمینه رعایت حقوق کودکان گفت: اسلام نه تنها به تغذیه نوزادان متولدشده فکر می‌کند، بلکه حتی دستورات تغذیه‌ای برای مادران دارد تا کودکانی سالم به دنیا آورند.

توجه به حقوق کودک از تأکیدات قرآن و سیره نبوی استبه گزارش ایکنا؛ پانزدهمین پیش‌نشست همایش بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی، یکشنبه، 25 اردیبهشت با همکاری معاونت پژوهشی حوزه و دانشگاه و مؤسسه خانواده و معارف معنوی خاتم به میزبانی دانشگاه مجازی المصطفی به زبان ترکی آذری برگزار شد و موضوع آن حقوق کودک در اسلام و قوانین بین‌المللی بود.

«توفیق اسداف» عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه و مدیرگروه دانشگاه مجازی المصطفی طی سخنانی در این پیش‌نشست بیان کرد: امروز می‌خواهیم در مورد حقوق کودک که در اسلام و توسط سازمان‌های بین‌المللی تعریف شده است صحبت کنیم. در سال 1950، کنوانسیونی برای حقوق زنان كه تشكیل شده بود که در آن یكم ژوئن را به عنوان روز جهانی حمایت از حقوق کودکان اعلام کردند. سپس در سال 1959، 20 نوامبر به طور خاص به عنوان روز حقوق جهانی کودک تعیین شد. در سال 1989 از همه کشورها خواسته شد که به این روز اهمیت حقوقی بدهند.

وی افزود: طبق قوانین تصویب‌شده توسط سازمان ملل، این قانون باید برای همه کودکان اروپایی، آسیایی و آفریقایی در سراسر جهان اعمال شود. اما متأسفانه می‌بینیم که طی چند ثانیه کودکان در آفریقا از گرسنگی می‌میرند. این بدان معناست که حقوق آنها محفوظ نیست و فقط در حد یک توافق باقی مانده است. هنوز هم بسیاری از كشورهای استعمارگر به تبعیض ملیتی اعتقاد دارند. این در حالی است كه دین اسلام 14 قرن پیش گفته که مهم نیست چه کسی هستی و فرقی بین سفید و سیاه، عرب و عجم نیست.

اسداف تصریح کرد: این نشان‌دهنده زیبایی اسلام است که ارزش انسان را به طور کلی در فطرت و تقوای خود دیده است. اما می‌بینیم که در کشورهای اروپایی حتی در قرن نوزدهم یعنی یک قرن پیش سیاه‌پوستان مجبور می‌شدند در صندلی‌های عقب اتوبوس بشینند و اجازه نشستن در جلو را نداشتند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی اظهار کرد: در کنوانسیون حقوق کودکان آمده است که باید به تغذیه کودکان توجه شود. سلامت آنها باید حفظ شود؛ این در حالی است که اسلام به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته و در آیه 233 سوره بقره آمده است: «وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ: مادرها دو سال تمام به فرزندان خود شیر بدهند».

وی گفت: اسلام نه تنها به تغذیه نوزادان متولدشده فکر می‌کند، بلکه حتی زمانی که بچه در شکم مادر است، دستورات تغذیه‌ای برای مادر دارد، همه این‌ها از حقوق کودکان حمایت می‌کند. اسلام می گوید بچه ها باید تا 7 سالگی بازی کنند. پیامبر(ص) به کودکان سلام و با آنها بازی می‌کرد.

توفیق اسداف همچنین یادآور شد: کنوانسیون حقوق کودک می‌گوید که کودکان حق آموزش دارند. سؤال این است که کودک باید بخواند یا یاد بگیرد؟ زیرا کودک حق یادگیری دارد. همچنین کودکی زمان بسیار ویژه‌ای برای یادگیری است. در احادیث است آنچه در این هنگام می‌آموزد مانند چیزی است که بر سنگ نوشته می‌شود و هرگز پاک نمی‌شود.

مدیرگروه دانشگاه مجازی المصطفی تصریح کرد: این کنوانسیون تأکید دارد که کودکان باید دارای هویت باشند. در حدیث آمده است كه فرزند حقوقی در گردن پدر و مادر را دارد: «فرزند را نام نیكو بگذارید به او ادب بیاموزید و به او قرآن یاد دهید». اسلام 14 قرن پیش می‌گوید که نه تنها اسم برای فرزندانتان بگذارید، بلکه نام زیبایی برای آنان انتخاب کنید.

وی در پایان گفت: نام برای کودک بسیار مهم است. همچنین کودک از رفتار پدر و مادر ادب یاد می‌گیرد. در احادیث آمده است که باید مهارت‌های خوبی مانند شنا، تیراندازی با کمان و نوشتن را به کودکان آموخت.

انتهای پیام
captcha