«عزتی» که با نور قرآن عجین شد
کد خبر: 4055591
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱

«عزتی» که با نور قرآن عجین شد

چراغ جلسات خانگی قرآن شهید مدافع حرم عزت‌الله سلیمانی در شهرکرد به برکت قرآن و اعتبار و عزت نام شهید، از سال ۹۵ تاکنون، روشن و نورانی مانده و بلکه بر نورانیت و معنویت آن اضافه شده است.

جلسات قرآن شهید عزت الله سلیمانی در شهرکرد

برگزاری جلسات قرآن در خانه‌ها سنتی دیرینه در فرهنگ ایرانی اسلامی بوده که بعد از گذراندن یک دوره رکود و فراموشی، در سال‌های اخیر در پی منویات مقام معظم رهبری، دوباره در حال رونق گرفتن است. وقتی مردم به خواست خود جلساتی با نام قرآن برپا می‌کنند و در خانه‌ها را به روی همگان می‌گشایند تا حریمشان به نور قرآن روشن شود، نور و رحمت سراسر کوی و محله را فرا می‌گیرد. جلسات خانگی قرآن شهید عزت‌الله سلیمانی در شهرکرد یکی از این جلسات نورانی قرآن کریم است که به برکت قرآن و اعتبار و عزت نام شهید، از سال ۹۵ تا کنون یعنی درست یکسال پس از شهادت این سردار مدافع حرم، چراغ آن روشن و نورانی مانده و بلکه بر نورانیت و معنویت آن اضافه شده است.

فرمانده مدافع حرم، شهید عزت‌الله سلیمانی دوم فروردین ۱۳۴۹ در روستای مرغملک از توابع شهرستان شهرکرد به دنیا آمد و در دوران دفاع مقدس در گردان تکاور حضرت امیر(ع) تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم(ع) سپاه چهارمحال‌وبختیاری به فعالیت پرداخت؛ این شهید والامقام در طی چندین سال حضور در این منطقه در تأمین امنیت مرزهای غرب کشور در کردستان برای مبارزه با منافقین، گروهک‌های دموکرات، کومله و پژاک اقدامات چشمگیر و مؤثری داشت. آخرین سمت سردار سلیمانی در زمان حضورش در ایران، فرماندهی گردان تکاور تیپ ۴۴ سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) بود.

شهيد سلیمانی از جمله فرماندهان مستشاری ایران بود که از چهارمحال‌وبختیاری برای صیانت از اماکن مقدسه شیعه و جلوگیری از قتل‌عام مردم بی‌گناه عازم سوریه شد. وی در ۹ آبان ۱۳۹۴ حین مأموریت مستشاری و در جریان عملیات «انتقام سخت» در سوریه به مقام رفیع شهادت نائل شد. تروریست‌ها و گروه‌های معارض سوریه ضمن انتشار گسترده خبر شهادت این پاسدار رشید اسلام، حلب را محل شهادت شهید سلیمانی اعلام کردند. گفت‌وگو ایکنای چهارمحال‌وبختیاری را با بانوی فعال قرآنی که تأکید دارد به جای اسم و فامیل خودش با عنوان همسر شهید عزت‌الله سلیمانی از او نام ببریم، با هم می‌خوانیم.

ایکناـ یک معرفی از خانواده شهید سلیمانی داشته باشید.

ما در سال ۷۲ ازدواج کردیم که ثمره آن دو فرزند به نام‌های رضا و مهدی است که رضا ازدواج کرده و صاحب دو فرزند و مهدی نیز دانش‌آموز متوسطه دوم است.

ایکناـ شهید سلیمانی در زمان حیات چقدر با قرآن مأنوس بود؟

حاج عزت‌الله به‌صورت هفتگی در کلاس‌های قرآن حضور داشت و در محافل قرآنی شهر فعالانه مشارکت می‌کرد و پسر بزرگم نیز همواره پدر را در این جلسات قرآنی همراهی می‌کرد. همچنین پسرها را نسبت به تلاوت قرآن تشویق می‌کرد و به همه ما توصیه داشت که با قرآن رفیق و مأنوس باشیم، همچنان که خودش بعد از هر نماز یک صفحه قرآن تلاوت می‌کرد. لذا بر مبنای توصیه‌های مکرر شهید که همواره به تلاوت روزانه ولو به اندازه یک آیه تأکید داشت، تصمیم بر این شد که به یاد و نام شهید این جلسات قرآنی را برپا کنیم.

در روزهایی که حاج عزت‌الله مأموریت نداشت و در خانه حضور داشت، در موقع مهمانی‌ها یا دیگر اوقات از یکایک ما می‌خواست که قرآن تلاوت کنیم و اشکالات روخوانی و تجوید ما را برطرف و توصیه به تمرین و یادگیری تلاوت قرآن می‌کرد. حاصل این انس با قرآن تربیت فرزندان قرآنی بود که هر دو پسر ما در زمینه قرائت تحقیق و ترتیل دوره‌هایی را گذرانده و فعالیت‌هایی دارند.

ایکناـ انس با قرآن تا چه اندازه در سبک زندگی شهید ساری و جاری بود؟

این شهید والامقام تأکید زیادی بر احترام به پدر و مادر داشت و همواره پدر و مادر خود را تکریم و رسیدگی می‌کرد، همچنین به‌ویژه پیش از اعزام دوم به سوریه با تأکید زیادی در خطاب به پسران توصیه کرد که در نبود من در خانه احترام مادرتان را داشته باشید. او همچنین بسیار خانواده‌ دوست بود و در زمان حضور در خانه به امور رسیدگی می‌کرد. دقت و مراقبت در پرداخت به‌موقع خمس و زکات، کمک و دستگیری از دیگران به‌ویژه نیازمندان آبرودار از دیگر رفتارهای قرآنی شهید بود. توجه و تکریم والدین بارزترین ویژگی شهید بود و به یاد دارم که پدر مرحوم شهید همواره او را با این دعا بدرقه می‌کرد که الهی عاقبت بخیر شوی و حقیقتاً این دعا در حق شهید مستجاب و به فیض والای شهادت نائل شد.

اگرچه وصیت‌نامه شهید که همراهش بود در جریان درگیری‌ها از بین رفت اما سفارشات او در ذهن ما ماندگار شده است. تمام این توصیه‌ها و تأکیدات برگرفته از دستورات قرآن بود که تأکید بر احترام به پدر و مادر‌، اقامه نماز اول وقت، تلاوت قرآن، پیروی از ولایت فقیه، سفارش فرزندان به مطالعه و علم‌افزایی از جمله این تأکیدات بود.

کتاب‌هایی که برای من می‌خرید غالباً با موضوع شهدا و وصیت‌نامه‌ها و خاطرات آنان بود و سفارش زیادی به مطالعه این دست آثار داشت. همچنین در ایام حضور در خانه پسرها را به باشگاه می‌برد و توصیه فراوانی به ورزش و سلامت جسم داشت.

ایکناـ ایده برگزاری جلسات خانگی قرآن در منزل شهید چگونه ایجاد شد؟

با توجه به علاقه وافر شهید به قرآن کریم و نیز جهت شادی روحش این جلسات از سال ۹۵ در منزل ما آغاز شد و تا امروز این جلسات بدون وقفه در روز یکشنبه هر هفته با حضور اهالی محله و خانواده معظم شهدا و ایثارگران برپا می‌شود. همچنین در ایام ماه مبارک رمضان محفل جزءخوانی نیز در کنار جلسات قرآن برگزار می‌شود.

خوشبختانه امسال با همراهی خوب استاد مسعود داوری، توفیق شد که کلاس‌های تدبر در قرآن نیز ویژه آقایان در منزل شهید برپا شود که این جلسات عصر روزهای یکشنبه و جلسه قرآن‌خوانی بانوان صبح همین روز دایر است.

ایکناـ جلسه خانگی قرآن شهید سلیمانی علاوه بر اهتمام در حوزه قرآن، در ساحت کمک به نیازمندان و فعالیت‌های خیریه نیز فعال است، در این خصوص بیشتر توضیح بدهید.

به تعبیر پسر بزرگترم، خانه شهید تبدیل به یک مرکز فرهنگی شده که اقسام متفاوتی از اقدامات و خدمات را به جامعه ارائه می‌دهد؛ یکی از این کارها کمک‌های مؤمنانه و مواسات و همدلی است که در لبیک به دستور ولی‌امر مسلمین مبنی بر کمک به نیازمندان و آسیب‌دیدگان کرونا به میدان مواسات و همدلی آمدیم و خوشبختانه با نام و اعتبار شهید کمک‌های خوبی جمع‌آوری و در اختیار ایتام و نیازمندان قرار می‌گیرد و بانوان نیز استقبال فراوانی از این کار خداپسندانه دارند و در جمع‌آوری و توزیع کمک‌ها همراهی می‌کنند.

ايكناـ تأثیر جلسات قرآنی در زندگی خود و فرزندانتان چگونه است؟

شکی نیست که آثار و برکات شنیده شدن نوای قرآن از منزل در زندگی ما جاری و ساری شده است. تأثیرات معنوی و دلبستگی به آیات قرآن کریم را در بانوان فعال در این جلسات به وضوح مشاهده می‌کنم. برپایی کلاس‌های تدبر در قرآن نیز بسیار تأثیرگذار بوده و مخاطبان بسیاری پیدا کرده است از جمله پسر بزرگتر بنده که به دلیل کارش در اصفهان اقامت دارد روزهای یکشنبه به شوق این کلاس خودش را به کلاس تدبر در قرآن می‌رساند و از محضر استاد بهره می‌برد. بزرگترین برکت انس با قرآن تربیت فرزندان قرآنی و هیئتی و مسجدی است که شاکر خداوند هستم.

برکت دیگر این جلسات، بسط و رونق روزافزون جلسات است از جمله اینکه در ماه رمضان امسال منزل شهید میزبان مؤمنان شب‌زنده‌دار در لیالی قدر بود و به تعبیر پسرم، این عنایت خدا و برکت قرآن است که هر روز بر شور و شکوه جلسات خوب و تأثیرگذار در منزل شهید اضافه می‌شود.

ایکناـ قدری در خصوص شکل و محتوای جلسات خانگی قرآن شهید سلیمانی توضیح بدهید.

در جلسات صبح که ویژه بانوان برگزار می‌شود، مربی به آموزش روخوانی و روانخوانی و تجوید می‌پردازد و حدود ۳۰ بانو که مشارکت فعالی در این جلسات دارند توانایی تلاوت قرآن را به دست آورده‌اند تا جایی که در ماه رمضان امسال، محافل جزءخوانی قرآن با همت خود بانوان و تلاوت آنان برگزار شد و این را از برکات این کار قرآنی می‌دانم. در جلسات عصر، مباحث تدبر توسط استاد داوری تبیین می‌شود و این جلسات با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء همراه است که همانطور که ذکر شد دوره‌های تدبر مخاطبان ویژه و پرشماری یافته است.

ایکناـ با توجه به شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش در مدارس، انس خانواده شما با قرآن تا چه اندازه توانست فرزندتان را در این فضا ایمن نگه دارد؟

مهدی در کنار ورزش، با توصیه و تشویق بنده و تأکید بر اینکه پدر شهیدش فعالیت‌های قرآنی را مورد توجه قرار می‌داد، در کلاس‌های قرآن استاد داوری حضور دارد و به یادگیری قرائت و صوت و لحن مشغول است. فضای مجازی امروز یک ضرورت است که نمی‌توان فرزندان را از آن منع و محروم کرد بلکه باید حضور آنان در این فضا را مدیریت کرد و با تربیت صحیح آنان را در برابر تهدیدات ایمن ساخت. پسرم نیز در کنار کلاس‌های مجازی مدرسه، گاه از کانال‌ها و صفحات قرائت قرآن استفاده می‌کند و خودش نیز با ایجاد یک صفحه قرائت‌های خود را بارگذاری می‌کرد اما چون وقت‌گیر بود به کلی از فعالیت در فضای مجازی منصرف شد و جز به ضرورت سراغ آن نمی‌رود، ضمن اینکه با توصیه‌های بنده و برادر بزرگترش به کلاس‌های استاد داوری برای ارتقای سطح قرائت اکتفا می‌کند.

ایکناـ کلام پایانی...

از مربیان و اساتید قرآنی و فعالان در حوزه آموزش قرآن کریم به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان می‌خواهم که با آراستگی به رفتار حسنه و خُلق نیکو فرزندان را جذب قرآن کنند، علت این تأکید این است که نمود عینی تأثیرپذیری قرآن‌آموز از استاد را در پسرم مشاهده کردم که به کلاس‌های استاد داوری علاقه نشان می‌دهد و بخشی از اوقات خود را با کلاس‌های این استاد سپری می‌کند که خوشبختانه نوجوانان و استعدادهای قرآنی زیادی با تشویق‌ها و کلام گیرای این استاد پیشرفت کرده و بالنده می‌شوند.

انتهای پیام
captcha