ضرورت ورود ایکنا به حوزه آینده‌پژوهی قرآنی + عکس و فیلم
کد خبر: 4050448
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
در جشن تولد 19 سالگی ایکنا تأکید شد؛

ضرورت ورود ایکنا به حوزه آینده‌پژوهی قرآنی + عکس و فیلم

پایان هجده سال فعالیت در عرصه داخلی و بین‌الملل و سرآغاز نوزدهمین سال تأسیس ایکنا شب گذشته همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) طی مراسمی با حضور فعالان قرآنی و فرهنگی کشور و همراهان همیشگی این خبرگزاری از بدو تأسیس در محل بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گرامی داشته شد.

جشن تولد 19 سالگی ایکنا

به گزارش خبرنگار ایکنا، نوزدهمین سال تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مراکز سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی شب گذشته، 28 فروردین، مصادف با 15 ماه رمضان و همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) طی مراسمی در محل بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گرامی داشته شد.

در این مراسم حسن بیادی، احمد مسجدجامعی، محمود صلاحی، عیسی علیزاده، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و مدیرعامل اسبق ایکنا؛ جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عزیززاده، قائم‌مقام رئیس بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و سیدمحمدحسین چاوشیان، مدیر بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان نمایشگاه قرآن،  حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌زاده، رئیس بنیاد قرآن و .. حضور داشتند.

محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور طی سخنانی گفت: قدردان زحمات همه دوستانی که طی این سالها برای ارتقای رسانه ایکنا کوشش کرده‌اند، هستیم. امروز ایکنا یک رسانه قابل اعتماد، حرفه‌ای و در عین حال اخلاق‌مدار محسوب می‌شود. حامیان قدیمی ایکنا حمایت‌های بسیار خوبی را از ما داشته‌اند و این حمایت باعث شده تا امید و نشاط در این مجموعه همچنان برقرار باشد.

ضرورت تشکیل ساختمانی ویژه قرآن

محمود صلاحی، فعال فرهنگی و از حامیان قدیمی ایکنا نیز طی سخنانی تأسیس یک ساختمان ویژه امور قرآنی را ضروری دانست و افزود: انتظار می‌رود در جمهوری اسلامی ایران یک ساختمان مناسب در تهران به نام قرآن احداث شود تا بخش‌های قرآنی برنامه‌های متنوع و فرهنگی و علمی را با اجرا می‌گذاشتند و قطعاً مخاطب هم پیدا می‌کرد.


گزارش تصویری نوزدهمین سالروز تاسیس ایکنا


استاندار اسبق خراسان رضوی بیان کرد: در دنیا سالی هشت میلیون عنوان کتاب تألیف می‌شود و در طول تاریخ کتابی مهمتر از قرآن وجود نداشته و ندارد و عمل به این کتاب هم راه سعادت به حساب می‌آید، ولی به اندازه دو، سه درصد در شأن قرآن هم کار نکرده‌ایم. گرچه ایجاد تشکیلات کار صحیحی نیست و جمهوری اسلامی هم تشکیلات بسیاری دارد ولی تشکیل مکانی برای قرآن ضروری است، چون مکانی برای گردهم آمدن فعالان قرآنی وجود ندارد. اگر این ساختمان تشکیل شود می‌توان از آن هم به‌عنوان نمایشگاه دائمی قرآن استفاده کرد و محل رفت‌وآمد قراء سراسر دنیا باشد و ایکنا نیز در آنجا مستقر شود.

این فعال فرهنگی با بیان خاطره‌ای گفت: من خاطره‌ای از کارت خبرنگاری افتخاری ایکنا دارم. کارتی که در زمان مدیریت آقای عیسی علیزاده و زمانی که مسئولیت ریاست اتاق تعاون کشور را برعهده داشتم، دریافت کردم. به همایش بین‌المللی تعاون که با هدف انتخاب رئیس اتحادیه بین‌المللی تعاون برگزار شده بود، دعوت شده بودم. مبلغ ورود به سالن کنفرانس، 900 یورو بود و از سوی روابط عمومی برنامه ورود خبرنگاران رایگان بود. من هم کارت خبرنگاری ایکنا را به همراه داشتم و از پرداخت آن 900 یورو معاف شدم.

صلاحی بیان کرد: در زندگی‌ام، دو اقدام برای من حائز اهمیت است، یکی حکم خادمی امام رضا(ع) است که آیت‌الله واعظ طبسی این حکم را به من و حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی دادند و دیگری کارت خبرنگار افتخاری ایکناست.

ایکنا؛ شاه‌بیت نمایشگاه قرآن

حسن بیادی به‌ عنوان سخنران سوم مراسم طی سخنانی گفت: رسول خدا(ص) فرموده‌اند که هیچکس نیست تا آخر عمرش به موعظه نیاز نداشته باشد، حتی من. مردم به پیامبر(ص) گفتند: شما را چگونه باید موعظه کنیم؟ حضرت فرمودند: اگر نمی‌توانید موعظه کنید قرآن بخوانید.

این فعال فرهنگی افزود: عبد بودن به مدرک تحصیلی و جایگاه و مقام نیست، اینها همه وسیله است و حتی عبد بودن به اقامه نماز و روزه و پرداخت زکات نیست. انسان برای عبد بودن باید ارتفاع بگیرد. ما باید انسان خوبی باشیم و این آدم خوب بودن یک مجموعه است و این مجموعه هیچ ربطی به عناوین ندارد.حسن بیادی

وی گفت: امام رضا(ع) شاخصه‌های انسان خوب را نام برده‌اند. ایشان می‌فرمایند انسان‌های خوب وقتی کار خوبی می‌کنند، لذت می‌برند و زمانی کار بدی انجام می‌دهند پشیمان می‌شوند. انسان‌های خوب شکرگزار و منت‌دار الطاف الهی هستند و متکبر نیستند و می‌دانند هرچه دارند از خداست.

بیادی با بیان اینکه باید کمک کنیم تا خصلت‌های خوب در جامعه ترویج داده شود و قرآن یکی از محبت‌های الهی است، عنوان کرد: باید شاه‌بیت نمایشگاه بین‌المللی قرآن، ایکنا باشد، یعنی همه باید متصل به این خبرگزاری باشند که در دنیا تک است. سال‌ها پیش رژیم اشغالگر قدس خبرگزاری را با عنوان قرآن تأسیس کرده بود و هیچی نداشت و می‌خواست وانمود کند که قرآن چیزی ندارد و به دنبال مقابله با قرآن بود، اما خبرگزاری ایکنا نشان داد قرآن همه چیز است و همه چیز را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید حامی این خبرگزاری تخصصی باشد، گفت: مسئولان نمایشگاه بین‌المللی قرآن باید بدانند که ایکنا مرکز تولید اخبار قرآنی است و در جای دیگر چنین موضوعی را مشاهده نمی‌کنیم و اگر هم وجود دارد، پراکنده است.

لزوم راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی از سوی ایکنا

محمدمهدی عزیززاده، قائم‌مقام رئیس بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به عنوان سخنران چهارم اظهار کرد: آخرین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در اردیبهشت‌ماه سال 98 در همین فضا برگزار شد و ما در اواسط اسفندماه سال گذشته مجوز رسمی را از ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت کردیم که این نمایشگاه را امسال برگزار کنیم و آنچه که امروز اتفاق افتاده حاصل تلاش مجموعه‌های مختلف مردمی، دولتی و عمومی به‌ویژه خبرگزاری ایکنا است.

وی افزود: قله کارهای نمایشگاه قرآن همان سال‌های 92 و 93 بوده و ان‌شاءالله سال آینده کیک 30 سالگی نمایشگاه قرآن را خواهیم برید و اتفاقات جدی برای سال بعد از اکنون برنامه‌ریزی شده است.

قائم‌مقام رئیس بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن ابراز امیدواری کرد که خبرگزاری ایکنا وارد حوزه‌های جدیدتر و نوآورانه‌تر شود و گفت: آرزوی من این است که شهر تهران یک پایگاه یا شهر قرآنی داشته باشد تا رویدادهای مهم قرآنی پوشش داده شود و ان‌شاءالله در دولت سیزدهم این اتفاق بیفتد.

وی پیشنهاد کرد که تلویزیون اینترنتی قرآنی توسط خبرگزاری ایکنا راه‌اندازی شود و وزارت ارشاد هم به این اقدام کمک خواهد کرد.  

ایکنا؛ نگین انگشتر فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: این بنای زیبا و شجره طیبه مطمئناً نتیجه تلاش جمعی از انسا‌ن‌ها و مؤمنانی است که آجر بر روی آجر گذاشته‌اند تا ایکنا پا بگیرد. باید عرض کنم ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نگین انگشتری فعالیت‌های فرهنگی جهادانشگاهی است.

به گزارش ایکنا، عیسی علیزاده، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی طی سخنانی اظهار کرد: ورود من به جهاددانشگاهی همزمان با تأسیس خبرگزاری ایکنا بود. ایکنا اولین خبرگزاری تخصصی جمهوری اسلامی است و پیش از تأسیس ایکنا این باور وجود نداشت که آیا یک خبرگزاری می‌تواند تخصصی باشد و برای تأسیس ایکنا آزمون و خطاهای بسیاری انجام شد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی بیان کرد: با توجه به فضای اجتماعی که در آن قرار داریم باید ایکنا فضای دیگری را ایجاد کند. مقام معظم رهبری جمله‌ای دارند که می‌گویند جهاددانشگاهی رویش و مولود مبارک انقلاب اسلامی است. من فکر می‌کنم واقعاً ایکنا رویش و مولود مبارک جهاددانشگاهی است. در خبرگزاری ایکنا همه با هر سلیقه‌ای فقط برای قرآن کار کرده‌اند و همین موضوع باعث تداوم همدلی در این خبرگزاری شده است.

ایکنا آینده‌پژوهی کند

احمد مسجدجامعی به‌عنوان هفتمین سخنران این مراسم گفت: ایکنا همانند یک خانواده است و این یکی از دستاوردهای خبرگزاری ایکنا محسوب می‌شود.

وی افزود: امروز وضعیت خبر و روزنامه کاملاً با گذشته متفاوت شده است. اتفاقی که در هر گوشه‌ای رخ می‌دهد بلافاصله از طریق تلفن‌های همراه در جریان آن اتفاق قرار می‌گیریم. آن زمانی که ایکنا تأسیس شد آن‌قدر فضایی وجود نداشت که به اخبار قرآنی پرداخته شود، ولی ایکنا نشان داد بیش از آنچه که فکر می‌شد، توان تولید اخبار قرآنی را دارد.

احمد مسجد جامعی

عضو اسبق شورای اسلامی شهر تهران گفت: ایکنا تمام جلسات و مراسم قرآنی را در قالب خبر و گزارش آورد و به خیلی از این فعالیت‌ها هویت بخشید. اما امروز وظیفه رسانه تغییر کرده و ایکنا باید آینده‌پژوهی را در دستورکار خود قرار دهد و نسبتی را با جریان‌‎آفرینی یا موج‎‌آفرینی در حوزه معانی و مفاهیم برقرار کند.

مسجدجامعی بیان کرد: خبرگزاری ایکنا باید به سمت تجسم مهربانی در جامعه امروز ما سوق پیدا کند و این خبرگزاری می‌تواند مهربانی‌ها را بیان کند. به عبارت بهتر این رسانه باید به وجوه عینی قرآن که در شخصیت‌ها و رفتارها تجلی پیدا می‌کند، بپردازید.

ایکنا افق‌گشایی کرده است

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان هشتمین و آخرین سخنران این مراسم گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طبق گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی بزرگترین نمایشگاه آیینی کشور نامیده شده است و چنین نمایشگاهی با چنین محتوایی در هیچ کشوری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خبرگزاری ایکنا همیشه رسانه‌ای پیشرو و افق‌گشا بوده است، عنوان کرد: این خبرگزاری در نسبت بین دانشگاه، دانشجویان و قرآن ارتباطاتی را شکل داده و امروز به یک شجره طیبه تبدیل شده است، اما از این به بعد باید ایکنا به سمت آینده‌سازی، آینده‌پژوهی، آینده‌نویسی و آینده‌گویی پیش برود. برای اینکه باید به نوآوری‌ها و نواندیشی‌هایی بیندیشیم.

علیرضا معاف

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرد: بهتر است اساتید و پژوهشگرانی دعوت شوند، اتاق‌های فکری تشکیل شود و برای آینده رسانه‌های دینی به گفت‌وگو و مباحثه بپردازند و این خبرگزاری می‌تواند بانی چنین کاری باشد.

گزارش از سعید امینی
انتهای پیام
captcha