افزایش موارد سرپایی بیماران مبتلا به کرونا در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4047938
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸

افزایش موارد سرپایی بیماران مبتلا به کرونا در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال‌وبختیاری گفت: روند بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان کاهشی است، اما در هفته منتهی به ۱۹ فروردین‌ماه شاهد افزایش موارد سرپایی بیماران مبتلا به کرونا هستیم.

موارد سرپایی بیماران مبتلا به کرونا در چهارمحال‌وبختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، علی احمدی، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، امروز، ۲۰ فروردین‌ماه در جلسه مشترک ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و قرارگاه عملیاتی کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه روند بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان کاهشی است، اظهار کرد: اما در هفته منتهی به ۱۹ فروردین‌ماه شاهد افزایش موارد سرپایی بیماران مبتلا به کرونا هستیم.

احمدی در خصوص آمار واکسیناسیون در گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال در چهارمحال و بختیاری، افزود: میزان تزریق دُز اول واکسن در این گروه سنی ۴۲ درصد و تزریق دز دوم ۲۳ درصد است، همچنین میزان تزریق واکسن در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در نوبت اول ۹۳ درصد و در نوبت دوم ۸۳ درصد برآورد می‌شود.

وی بیان کرد: پوشش واکسیناسیون در رده سنی ۹ تا ۱۸ سال در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان پایین‌تر از میانگین کشوری و استانی بوده، لکه‌گیری واکسیناسیون در استان نیازمند تصمیم‌گیری در جلسه مدیریت بیماری کرونا است.

احمدی با بیان اینکه چهار مورد طغیان بیماری در زمینه آب و غذا در چهارمحال و بختیاری گزارش شده است، یادآور شد: از این تعداد دو مورد در شهرستان شهرکرد، یک مورد در شهرستان لردگان و یک مورد نیز در شهرستان فارسان گزارش شد که خوشبختانه این اپیدمی با تلاش‌های صورت گرفته تا حدودی مهار شد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه در ایام نوروز ۵۵ مرکز جامع سلامت، ۱۰ پایگاه تجمیعی و ۵۸ پایگاه واکسیناسیون در چهارمحال و بختیاری برای تزریق واکسن فعال بودند، توضیح داد: افراد در سال ۱۴۰۱ باید حداقل یک دُز واکسن را تزریق کنند.

وی اظهار کرد: از ۳۵ مورد نمونه بیماران بستری بهبود یافته از کرونا که از تاریخ هشت فروردین لغایت ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ارسال شد، تعداد ۱۰ مورد BA۱ و ۲۵ مورد BA۲ تشخیص داده شده است که مورد دلتا شناسایی نشد.

احمدی در پایان بیان کرد: در بازرسی‌های نوروزی ۵۸۹ مورد بازرسی از مراکز اقامتی، ۳۱۵ مورد از اسکان موقت در مدارس انجام شد و همچنین در این ایام ۱۶ واحد پلمب و ۴۶۵ مورد به مراجع قضایی معرفی شدند.

72 درصد مدارس استان دارای تهویه هستند

در ادامه، ارسلان خالدی‌فر، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تأکید بر اینکه بیماری کرونا تمام نشده است، اظهار کرد: عادی‌انگاری در برابر این بیماری می‌تواند خطرآفرین باشد. تاکنون ۴۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، باید شهروندان در سال ۱۴۰۱ حداقل یک دز واکسن تزریق کنند.

خالدی‌فر با تأکید بر اینکه وضعیت تهویه در مدارس چهارمحال و بختیاری مطلوب نیست، بیان کرد: تنها ۷۲ درصد مدارس دارای تهویه هستند و ۹۳ درصد دانش‌آموزان از ماسک استفاده می‌کنند.

پیش‌بینی ورود سویه جدید کرونا با علائم گوارشی

در پایان آرش روغنی، رئیس سازمان نظام پزشکی شهرکرد، اظهار کرد: شاهد بروز یک اپیدمی با علائمی از جمله اسهال، تهوع، دل درد و تب شدید در کودکان در چهارمحال و بختیاری هستیم که پیش‌بینی می‌شود این علائم مرتبط با سویه جدید کرونا باشد.

وی اظهار کرد: ستاد ملی کرونا در بازگشایی مدارس عجله کرد، قطعاً در روزها و هفته‌های آینده شاهد افزایش موارد بستری و فوتی ناشی از کرونا در چهارمحال و بختیاری خواهیم بود، زیرا مدارس بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی بازگشایی و فاصله فیزیکی حذف شد.

انتهای پیام
captcha