تمهیدات بانوان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری برای ماه رمضان
کد خبر: 4046718
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

تمهیدات بانوان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری برای ماه رمضان

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با تشریح برنامه‌های قرآنی ویژه بانوان قرآنی استان، برگزاری «طرح قرآنی رسول اکرم(ص)»، «۳۰ آیه، ۳۰ تبیین»، برگزاری دوره سوم طرح ولایت بانوان قرآنی استان و اجرای برنامه‌های قرآنی در هیئت‌های مذهبی را از اهم این برنامه‌ها مطرح کرد.

برنامه های قرآنی بانوان چهارمحال و بختیاری

مریم قاسمی کُرانی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه این هیئت در ایام ماه مبارک رمضان با همکاری مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن چند برنامه شاخص را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها «طرح قرآنی رسول اکرم(ص)» است که پیش از این نیز در ماه محرم سال گذشته در استان اجرایی شد و در ماه رمضان امسال با محوریت سوره مبارکه یاسین برگزار می‌شود و مقرر شده که در محافل و جلسات قرآنی مجری این طرح، هر روز چند آیه از این سوره تلاوت و نکات تفسیری آن تبیین شود، همچنین قرائت فرازهایی از نهج‌البلاغه و احکام مبتلابه جامعه در ادامه بیان شود.

وی ادامه داد: در پایان ماه مبارک سؤالاتی از مطالب بیان شده طراحی و افرادی که این طرح را همراهی می‌کنند برای شرکت در مسابقه انتخاب می‌شوند که برگزیدگان جوایزی را دریافت خواهند کرد. این طرح هم در فضای مجازی و هم در محافل قرآنیِ حضوری اجرایی می‌شود.

قاسمی با تأکید بر اینکه «طرح قرآنی رسول اکرم(ص)» به عنوان یک طرح پیشنهادی به تمام مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن و نیز هیئات مذهبی اعلام شده است، افزود: تلاش ما این است که در یک زمینه کاری به‌صورت منسجم و متحد حرکت کنیم و هدف اصلی از برنامه‌های قرآنی ماه رمضان اتحاد و انسجام و اجرای طرح‌های هماهنگ است.

اجرای طرح «۳۰ آیه، ۳۰ تبیین»

این حافظ کل قرآن با اشاره به اجرای طرح «۳۰ آیه، ۳۰ تبیین» در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین، بیان کرد: بر این اساس، آیات قرآن مرتبط با محورهای مد نظر رهبری در جهاد تبیین استخراج شده‌اند که در قالب این طرح هر روز یکی از این آیات نورانی در محافل و مجالس قرآنی تبیین و تفسیر می‌شود.

قاسمی با تأکید بر اینکه آیات قرآن باید در سطح جامعه اجرایی و کاربردی شوند، تصریح کرد: بر مبنای این ضرورت، آیات فراوانی که در متن زندگی امروز بسیار کاربرد دارند استخراج شده است، مثلاً سوره مبارکه تکاثر در مورد چشم و همچشمی که یکی از آفت‌های فراگیر جامعه است سخنان زیادی دارد و با این مشکل مقابله می‌کند، لذا ضرورت دارد که این مطالب استخراج و در اختیار عموم جامعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات رایج در جامعه امروز، فروپاشی برخی خانواده‌ها از حیث عاطفی است و امروز فرد به جای خانواده در جامعه مطرح می‌شود، لذا استحکام‌بخشی به روابط اعضای خانواده‌ها در قالب آموزش‌های قرآنی در خصوص روابط زوجین، وظایف و حقوق زن و مرد در قبال یکدیگر و غیره از مباحث در دستور کار است که ماه مبارک فرصت خوبی برای تبیین این مباحث قرآنی است. در کنار ارائه این مباحث به مخاطبان، مسابقاتی نیز طراحی شده است تا افراد با علاقه و انگیزه بیشتری از آن استفاده کنند.

قاسمی شناسایی افراد مستعد و استعدادیابی را یکی از رویکردهای جلسات و محافل قرآنی دانست و توضیح داد: در کنار اجرای طرح‌های تعریف شده در میان مخاطبان، تلاش می‌شود که استعدادهای قرآنی در حوزه حفظ، قرائت و ترنیل شناسایی و به سمت کلاس‌های آموزشی هدایت شوند.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی رویکرد برنامه‌های امسال ماه مبارک رمضان را ایجاد انسجام و یکپارچگی در برنامه‌های مراکز و مؤسسات قرآنی عنوان کرد و گفت: اگر این برنامه‌ها به‌صورت هم‌افزا و در یک مسیر هدایت شوند، می‌توان یک جریان تاثیرگذار قرآنی را ایجاد کرد، تلاش شده تا طرح‌ها سنگین نباشند بلکه سبک و عامه‌پسند باشند و بتوان بانوان را جذب کرد.

قاسمی بیان کرد: بازدید از جلسات پرشور و قوی قرآنی یکی از برنامه‌های در دستور کار است که افراد کوشا در این زمینه تجلیل شوند؛ همچنین در صورت تامین اعتبارات، برنامه تجلیل از خادمان قرآن کریم در طی ماه مبارک برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه کل جامعه بانوان استان مخاطبان برنامه‌های قرآنی هستند، گفت: تلاش می‌شود که تمام لایه‌های این جامعه بزرگ دیده شود یعنی از مخاطبان عام در مساجد و حسینیه‌ها گرفته تا قرآن‌آموزان در مؤسسات و مراکز قرآنی و غیره در زمره مخاطبان قرار دارند؛ همچنین برپایی جلسات و محافل قرآنی ویژه بانوان در پارک‌ها نیز از برنامه‌هایی است که در صورت مهیا شدن امکانات، اجرایی خواهد شد تا عموم بانوان استفاده کنند.

قاسمی برنامه‌های قرآنی پیش‌بینی شده در هیئت‌های مذهبی را یادآور شد و بیان کرد: تمام برنامه‌های قرآنی اعم از محافل و مجالس و برنامه جزءخوانی یا طرح حضرت رسول اکرم(ص) و غیره در این مجموعه‌ها اجرا می‌شوند.

رئیس هیئت بانوان اندیشه‌‌ورز قرآنی استان با اشاره به برگزاری طرح ولایت ویژه بانوان فعال قرآنی در استان، تصریح کرد: دو دوره این طرح ناظر به مباحث معرفت‌شناسی و خداشناسی برگزار شد که دوره سوم این دوره ناظر به مبحث انسان‌شناسی در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. این طرح با حضور پرشور مدیران و مربیان مؤسسات و مراکز قرآنی استان و با حضور اساتید برجسته طرح ولایت در استان به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد که در ماه رمضان پیگیری می‌شود.

انتهای پیام
captcha