از ایجاد لشکر سایبری قرآن تا تقویت جلسات خانگی تربیت‌محور
کد خبر: 4044056
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
اولویت‌های کمیته قرآن چهارمحال‌وبختیاری در سال ۱۴۰۱

از ایجاد لشکر سایبری قرآن تا تقویت جلسات خانگی تربیت‌محور

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری ضمن تشریح فعالیت‌های کمیته تخصصی قرآن استان در طی چندماه فعالیت، ایجاد لشکر سایبری قرآن استان، حمایت از جهادگران قرآنی، مطالبه‌گری از دستگاه‌ها، تقویت فعالیت‌های قرآنی بانوان و برگزاری دوره‌های تخصصی قرآن را اولویت‌های قرآنی استان در سال ۱۴۰۱ برشمرد.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

شورای فرهنگ عمومی چهارمحال‌وبختیاری در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ و پس از بیش از سه سال با محوریت موضوعات قرآنی تشکیل جلسه داد و از سرگیری فعالیت شورای هماهنگی گسترش فعالیت‌های قرآنی و احیای سند راهبردی قرآن استان در محور گفت‌وگوها قرار گرفت؛ در این جلسه که چندتن از اساتید و پیشکسوتان و دغدغه‌مندان قرآنی استان نیز حضور داشتند و دغدغه‌ها را بیان کردند، تشکیل کمیته قرآن استان با دبیری اداره‌کل تبلیغات اسلامی به تصویب اعضا رسید و کار خود را در استان آغاز کرد تا بارقه امید به گسترش فرهنگ قرآنی استان و رونق فعالیت‌های قرآنی در سطوح و موضوعات گوناگون در دل فعالان و دلسوزان عرصه قرآنی استان روشن شود. ایکنای چهارمحال‌وبختیاری برای تشریح روند اجرای برنامه‌های کمیته تخصصی قرآن کریم ذیل شورای فرهنگ عمومی استان و نیز اهم اولویت‌ها و برنامه‌های دیده شده این کمیته برای سال ۱۴۰۱، گفت‌وگویی با رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی انجام داده است که با هم می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه تبلیغات اسلامی استان در پی مأموریتی که مبنی بر احیای سند راهبردی و نیز شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی داشت پیگیر تشکیل کمیته تخصصی قرآن ذیل شورای فرهنگ عمومی استان شد، اظهار کرد: از آنجا که شورای توسعه جایگاه حقوقی نداشت، تشکیل کمیته تخصصی قرآن به تصویب رسید و فعالیت خود را در تابستان سال‌جاری با تعیین دبیران قرآنی ادارات و دستگاه‌های عضو آغاز کرد.

وی ادامه داد: در جلسه نخست این کمیته که با حضور دستگاه‌های عضو و به ریاست مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تشکیل شد، در خصوص آیین‌نامه اجرایی کمیته تخصصی قرآن بحث و تبادل نظر و این آیین‌نامه مصوب شد، همچنین تشکیل کمیته‌های تخصصی قرآن در شهرستان‌های ده‌گانه و با دبیری ادارات تبلیغات اسلامی در دستور کار قرار گرفت که جلسات در شهرستان‌ها نیز پیگیری شد.

کارگر با اشاره به اینکه روند برگزاری ماهانه جلسات کمیته تخصصی قرآن استان با میزبانی ادارات و دستگاه‌ها به‌صورت منظم ادامه داشته است، گفت: در این راستا از شهریورماه تا انتهای سال، چهار جلسه در ادارات کل با میزبانی اداره‌کل زندان‌ها، آموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی استان تشکیل و یک جلسه نیز در حضور نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تصریح اینکه دستگاه‌های اجرایی استقبال خوبی از برنامه‌ها و فعالیت کمیته تخصصی قرآن داشته‌اند، بیان کرد: احیای سند راهبردی قرآن استان یکی از دستورهای مهم کمیته تخصصی قرآن است که این امر به دانشگاه محول شده است و امیدواریم به‌زودی خروجی مناسب را در این موضوع بگیریم. تدوین تابلووضعیت قرآنی استان از دیگر برنامه‌های کمیته است که اساس کار بر مبنای تقسیم‌بندی مناطق هفده‌گانه آموزش‌و‌پرورش گذاشته شد تا یک دورنما از کاری که باید بر حسب مناطق مختلف استان انجام شود در دست داشته باشیم؛ تابلووضعیت حاوی داشته‌ها و توانمندی‌ها و ضعف‌ها و نیز اولویت‌های مناطق تقریباً تهیه شده و مبنای کار و برنامه‌ریزی کمیته تخصصی قرآن در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

کارگر با تأکید بر اینکه جلسات کمیته تخصصی قرآن در سال جدید با نظم و انسجام بیشتری پیگیری خواهد شد، گفت: نکته مهم این است که حس وظیفه و احساس مسئولیت قاطبه مدیران استان نسبت به امر قرآن را در سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم که ارزشمند است؛ اگر وفاق و همدلی مدیران استان در حوزه فعالیت‌های قرآنی رقم بخورد، یقین بدانیم که مردم نیز همراهی خواهند کرد و خیرات قرآنی نیز جاری می‌شود. در سال ۱۴۰۱ با رویکرد مطالبه‌گرانه فعالیت‌های قرآنی هر دستگاه نسبت به جامعه هدف متناظر خود ارزیابی و در صورت مشاهده ضعف، مطالبه‌گری خواهد شد.

وی یکی از اقدامات کمیته قرآن را تهیه نامه‌ای ناظر به مسائل و مطالبات جامعه قرآنی استان خطاب به رئیس‌جمهور دانست و توضیح داد: این نامه با هم‌اندیشی قرآنیان تهیه شده و در سفر رئیس‌جمهور به استان از طریق استاندار به نمایندگی از جامعه قرآنی استان به حجت‌الاسلام رئیسی تحویل داده خواهد شد.

اولویت‌های قرآنی استان در سال ۱۴۰۱

کارگر بیان کرد: طرح پنج‌شنبه‌های قرآنی یکی از اتفاقات خوب و اثربخش در عرصه قرآنی استان است که طیف گسترده‌ای از برنامه‌های قرآنی در مرکز و سایر نقاط استان در روزهای پنج‌شنبه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود؛ دیدار مدیران با اقشار مختلف قرآنیان، سرکشی از مؤسسات و مراکز قرآنی، تجلیل از فعالان و چهره‌ها در شهرکرد و دیگر شهرستان‌ها، هم‌افزایی بین قرآنیان، حضور و مشارکت قرآنیان در فعالیت‌های اجتماعی از جمله کمک‌های مؤمنانه، برگزاری محافل و جلسات قرآن و غیره در قالب برنامه‌های پنج‌شنبه‌های قرآنی اتفاق افتاده که توجه به پیوست رسانه‌ای در برنامه‌ها لحاظ می‌شود.

وی رسانه و فضای مجازی را اولویت اصلی کمیته تخصصی قرآن در سال آینده بیان کرد و گفت: در این راستا اکتفا به بُعد اطلاع‌رسانی مدنظر نیست بلکه به دنبال ایجاد لشکر سایبری قرآن با نگاه به ظرفیت استان هستیم تا فضای مجازی با ندای قرآن و معارف قرآنی و روایی مزین شود.

کارگر ادامه داد: جلسات خانگی تربیت‌محور از دیگر اولویت‌های اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان و کمیته تخصصی قرآن است که در این راستا با همکاری جامعه قرآنی عصر در استان، بیش از ۴۰۰ جلسه خانگی قرآن شناسایی شده و آموزش و توانمندسازی مربیان جلسات خانگی قرآن در سال آینده اولویت جدی است که پیگیری خواهد شد. جلسات خانگی قرآن باید عرصه تکرار مکرر ارزش‌ها باشد که اگر این اتفاق بیفتد قطعاً آثار و برکات آن‌را در سبک زندگی خانواده‌ها مشاهده خواهیم کرد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه توانمندسازی فعالان قرآنی در قالب ارائه آموزش‌های تخصصی از دیگر رویکردها در سال‌جاری بود که در سال ۱۴۰۱ نیز دنبال خواهد شد، افزود: مربیان، حافظان، قاریان و داوران و دیگر اقشار فعال در عرصه قرآنی نیازمند دوره‌های آموزشی تخصصی قرآن هستند که این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد؛ طرح ولایت ویژه فعالان قرآنی که بخشی از آن در سال‌جاری آغاز و اجرا شده است در راستای همین هدف انجام و پیگیری خواهد شد.

کارگر بیان کرد: توجه به فعالیت‌های قرآنی بانوان استان به‌عنوان بزرگ‌ترین و مؤثرترین قشر جامعه با تقویت هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان در دستور کار قرار دارد و در این قالب سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها اتفاق خواهد افتاد. تمهیدات ویژه برای ماه مبارک رمضان یکی از اقداماتی است که هیئت اندیشه‌ورز بانوان برای این موضوع برنامه‌ریزی خوبی دارد.

وی به مناطق کمتربرخوردار با حمایت از جهادگران قرآنی را از دیگر اولویت‌ها در سال جدید برشمرد و گفت: در این راستا نیازمند حمایت و مساعدت نهادهای مرتبط هستیم تا در مناطق محروم و صعب‌العبور استان که به آموزش‌های قرآنی دسترسی ندارند حضور جهادگران قرآنی را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha