فرهنگ قرآنی با فعالیت مثبت رسانه‌ای تقویت می‌شود
کد خبر: 4040577
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲

فرهنگ قرآنی با فعالیت مثبت رسانه‌ای تقویت می‌شود

یک حافظ و داور قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری گفت: آنچه برای جامعه اسلامی در عصر حاضر بشدت الزامی و ضروری بوده و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید فراوان دارند، فعالیت مثبت رسانه‌ای در مقابله با فعالیت‌های مخرب رسانه‌ای دشمن است و فرهنگ قرآنی با این دست فعالیت‌ها تقویت می‌شود.

ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه

زینب نجفی، حافظ و داور قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان اثرگذاری قرآن کریم را در جامعه امروز بالا برد، اظهار کرد: در دو سال اخیر شیوع کرونا باعث تغییر رویه بسیاری از مجالس و محافل و کلاس‌های قرآن شد و این فعالیت‌های قرآنی در فاصله زمانی آغاز شیوع کرونا تا انتقال فعالیت‌ها به فضای مجازی معطل ماندند و فرصتی در این بین از دست رفت، ضمن اینکه فضای مجازی نیز ضعف‌هایی داشته و نتوانست حق مطلب را در فعالیت‌های قرآنی به‌طور کامل ادا کند.

وی در مورد اثرگذاری اهالی قرآن در جامعه امروز و با تأکید بر اینکه جامعه عصر حاضر وابسته به جهان مجازی است، گفت: علاوه بر شیوع کرونا که باعث تسریع در رواج فضای مجازی در ساحت‌های گوناگون اجتماع شد، رشد رو به جلو و سریع علم و فناوری و ارتباطات اینترنتی نیز ایجاب می‌کند اطلاعات فرهنگی آحاد جامعه منوط به مطالبی باشد که در این فضا و بستر مجازی دست به دست و منتشر می‌شود.

نجفی بیان کرد: جوانان در گام نخست برای عملیاتی ساختن آموزه‌های قرآنی و دینی ابتدا باید آن‌را درک و دریافت کنند و یکی از ابزارهای دریافت و انس، شنیدن با حضور در محافل سخنرانی و پای منبر است، با یک برآورد متوجه می‌شویم که تمام جوانان جامعه معمولاً پای منبر نیستند و یا همه جوانان به برنامه سخنرانی دینی در تلویزیون یا رادیو اقبال نشان نمی‌دهند و این در حالی است که جبهه تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمن با فعالیت‌های بسیار ظریف و زیرکانه فعالیت‌های ضددینی خود را گسترش داده و با استفاده از هنر و سواد رسانه‌ای عقاید دینی افراد را تغییر می‌دهد.

وی رواج برخی تفکرات مبنی بر اهدای پول روضه به فقرا به جای برگزاری آن و یا تبدیل مجلس روضه به مجلس تفسیر و یا بی‌فایده جلوه دادن جلسات تلاوت و استماعِ صرف را آسیب‌زا دانست و توضیح داد: شیطان طبق صریح قرآن در آیه ۱۷ سوره مبارکه اعراف، انسان را با عقایدش فریب می‌دهد، تذکراتی چون بی‌اثر بودن مجلس تلاوت بدون پرداختن به ترجمه یا تعطیلی مراسم روضه و صرف هزینه آن برای فقرا و تفکراتی از این دست القائات شیطانی هستند که آسیب‌زا است اما انسان مؤمن باید بتواند شیطان را فریب دهد و بر آن فائق آید.

این حافظ قرآن کریم تصریح کرد: چه بسیار محافل انس با قرآن که به دلیل عدم برخورداری از نکات تفسیر در کنار تلاوت قرآن و با این بهانه که صرف تلاوت کافی نیست، برگزار نشدند و چه مجالس روضه که به دلیل اختصاص هزینه آن به فقرا از رونق افتادند، نباید محفل انس با قرآن یا محفل روضه را به بهانه‌های واهی و ساختگی تعطیل کرد. در روایات فراوان به اصل روضه‌خوانی و گریه کردن بر مصیبت اهل‌بیت(ع) تأکید شده چرا که تأثیرگذار است.

نجفی افزود: همچنین تلاوت قرآن حتی بدون دانستن معانی آیات و نیز علاقه به صوت قرآن نیز پسندیده است و باعث می‌شود جوان در پی این علاقه به جلسات قرآن سوق یابد و بتدریج با مفاهیم و معانی آیات و تفسیر و تدبر نيز مأنوس شود. البته کسی نافی میزان اهمیت تدبر در قرآن کریم نیست اما قطعاً کسی که می‌خواهد به تدبر بپردازد از مسیر تلاوت باید بگذرد و حال آنکه به بهانه تدبر از تلاوت و استماع قرآن محروم ماندیم و محافل و مجالس حذف شدند.

وی نفس اقدام برای گردهمایی جمعی از مؤمنان در یک منزل و برپایی روضه اهل‌بیت(ع) را نیکو و پسندیده خواند و بیان کرد: اینکه مؤمنان ساعتی کنار هم قرار گیرند، روضه‌ای گوش دهند و طعامی در کنار هم تناول کنند سراسر خیر و برکت است حتی اگر از مفاهیم نورانی روایات و یا قیام امام حسین(ع) حرفی گفته نشود و به روضه‌خوانی بسنده شود که اگر این مطالب نیز بیان شوند، روضه تکمیل خواهد شد.

نجفی با تأکید بر اینکه این القائات غلط در خصوص محفل انس با قرآن و مجلس روضه از طریق رسانه‌ها به ذهن جوانان القا شده است، گفت: آنچه برای جامعه اسلامی و حوزه قرآن در عصر حاضر بشدت الزامی و ضروری بوده و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید فراوان دارند، فعالیت مثبت رسانه‌ای در مقابله با فعالیت‌های مخرب رسانه‌ای دشمن است و فرهنگ قرآنی با این دست فعالیت‌ها تقویت می‌شود. این مهم زمانی محقق می‌شود که عده‌ای از متخصصان قرآنی در کنار عده‌ای هنرمند و متخصص سواد رسانه یک گروه را تشکیل دهند که مفاهیم نورانی قرآن کریم را در قالب‌های جذاب هنری و رسانه‌ای بازتولید و در سطحی وسیع در دسترس جوانان و کاربران فضای مجازی قرار داده تا تولیدات خود را نشر حداکثری دهند و عمومی کنند.

وی با بیان اینکه ورود خیران در این عرصه قطعاً مؤثر است، افزود: می‌طلبد که خیران نیک‌اندیش کمک‌های خود را معطوف بر حمایت و پشتیبانی از چنین گروه‌هایی کنند تا تولیدات قرآنی در شکل‌ها و قالب‌های متنوع، جذاب، امروزی، فاخر و تأثیرگذار متناسب با نیاز‌های جامعه ساخته شوند و نشر حداکثری یابند.

نجفی گفت: تمام کارها و اقداماتی که در راستای ترویج و نشر فرهنگ قرآنی در جامعه انجام می‌شوند قابل ستایشند و باید تقویت گردند اما پیش از هر چیز باید زمینه بهره‌مندی جوانان از فرصت‌ها و بسترهای موجود را فراهم ساخت و لذا جذب جوانان و نوجوانان به مفاهیم نورانی قرآن و معارف اسلامی و آشناسازی آنان با این مبانی ارزشمند با ترویج حداکثری باید بیش از پیش تقویت گردد.

وی تأکید کرد: نیاز اساسی امروز در حوزه قرآن و عترت(ع) تولید محتواست که متخصصان امر باید بتوانند محتوای غنی قرآنی و روایی را با زبان هنر و رسانه به مردم و جوانان ارائه دهند. جوانان مستعدی در حوزه تولیدات رسانه‌ای و فضای مجازی در استان وجود دارد و چه خوب است که قرآنیان و اساتید و کارشناسان قرآنی در تعامل با این افراد به تولیدات فاخر قرآنی و تولید محتوا بپردازند.

انتهای پیام
captcha