موقوفات قرآنی؛ پشتیبان برگزاری مسابقات قرآن
کد خبر: 4038351
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰

موقوفات قرآنی؛ پشتیبان برگزاری مسابقات قرآن

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه ظرفیت موقوفات را پشتیبان برگزاری مسابقات قرآن برشمرد و با تأکید بر لزوم اهتمام بیشتر برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف قرآنی گفت: دو هزار و 712 موقوفه قرآنی دارای درآمد در کشور وجود دارد.

رضا معممی مقدمبه گزارش ایکنا به نقل از ستاد برگزاری سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، رضا معممی‌مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه پیرامون موقوفات قرآنی با تأکید بر اینکه باید نسبت به جایگاه وقف‌های قرآنی در ترویج فرهنگ قرآن برنامه‌ریزی و اهتمام بیشتر داشته باشیم، گفت: بنا بر تأکیدات مقام معظم رهبری می‌بایست ده میلیون حافظ قرآن در کشور پرورش پیدا کند اما بر اساس آمارهای رسمی بیش از 500 هزار نفر حافظ پنج جزء تا سی جزء در کشور داریم که این آمار بسیار محدود بوده و تا تحقق فرمایش رهبری فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: از طرفی ارائه خدمات قرآنی در کشور نیازمند اعتبارات مناسب است که متأسفانه بودجه قرآنی در کشور محدود بوده و نیازهای جامعه در این زمینه را برطرف نمی‌کند ازاین‌رو باید اعتبارات لازم در این زمینه از طرق دیگری تأمین شود.

معممی‌مقدم یکی از کارآمدترین و مؤثرترین راه‌ها برای ترویج فرهنگ قرآن را وقف‌های قرآنی دانست و یادآور شد: از ابراز سنت حسنه وقف و جنبه‌های مختلف آن می‌توانیم برای توسعه فرهنگ قرآنی بهره ببریم. بر تمام دستگاه‌های اجرایی قرآنی و واقفان عزیز لازم است که برای گام برداشتن در این مسیر همت جدی‌تری داشته باشند.

مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: متأسفانه باوجود آشکار بودن و اهمیت موقوفات قرآنی در این زمینه موقوفات کمی نسبت به سایر زمینه‌های معارفی در کشور داریم.

وی اظهار کرد: تعداد کل موقوفات مرتبط برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در کشور پنج هزار و 804 موقوفه است که با توجه به این‌که 209 هزار موقوفه در کشور داریم کمتر از سه در صد آن را شامل می‌شود. تعداد رقبات مربوط به ترویج فرهنگ قرآن نیز 171 هزار و 259 رقبه است که کمتر از 12 درصد از رقبات کل کشور را دربرمی گیرد. همچنین، هفت هزار و 205 نیت در مورد ترویج فرهنگ قرآنی احصا شده که با توجه به این‌که 350 هزار نیت وقف در کشور داریم دو درصد از آن را شامل می‌شود.

معممی‌مقدم افزود: تنها دو هزار و 712 موقوفه قرآنی در کشور دارای درآمد هستند که از موقوفاتی همچون موقوفه کوثر اهل ‌بیت(ع) و موقوفه کرکوکی در استان کرمانشاه، موقوفه ثلث سیداحمد جواهری استان تهران و موقوفه شیخان استان قم می‌توانیم به‌عنوان موقوفات شاخص در این زمینه نام ببریم.

وی در پایان بیان کرد: از اساتید و پیشکسوتان قرآنی خواهشمندیم در عرصه تبلیغ و ترویج وقف با نیت قرآنی اهتمام بیشتری داشته باشند. ظرفیت وقف می‌تواند در خدمت تأسیس مراکز و مؤسسات قرآنی، حمایت از پژوهش‌های قرآنی، تجلیل از برگزیدگان قرآنی، حمایت از حلقه‌های معرفتی، تفسیر و آموزش قرآن، کرسی تلاوت، جلسات حفظ موضوعی، جشنواره‌های قرآنی، تأمین کتب قرآن برای مناطق محروم و تهیه و آماده‌سازی نرم‌افزار قرآنی باشد.

یادآور می‌شود، مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از نهم تا چهاردهم اسفند سال جاری در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha