روایتی از سبک جدید گروه‌های جهادی در خدمت‌رسانی
کد خبر: 4035748
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

روایتی از سبک جدید گروه‌های جهادی در خدمت‌رسانی

بیش از دو سال از شیوع کرونا می‌گذرد و در این مدت اقدامات بسیاری برای مقابله با این مهمان ناخوانده صورت گرفت. در این میان فعالیت گروه‌های جهادی چشمگیر بوده است که با تغییر سبک و شیوه فعالیت به ارائه خدمت‌رسانی مشغول شدند.

روایتی از سبک جدید گروه‌های جهادی در خدمت‌رسانی / به جوانان اعتماد کنیمبیش از دو سال از شیوع کرونا می‌گذرد و در این مدت هر اقدامی برای مقابله با این مهمان ناخوانده صورت گرفت و در این میان فعالیت گروه‌های جهادی چشمگیر بوده است که در زمانی که ورود این مهمان ناخوانده به کشور اعلام شد، افراد از ترس این بیماری در منازل به سر می‌بردند اما افرادی بودند که وارد میدان و صحنه شدند و به کمک کادر درمان شتافتند و یا به صورت جهادی در زمینه‌های مختلف به ارائه خدمت پرداختند.
در استان یزد نیز گروه‌هایی در قالب جهادی وارد میدان شدند و فعالیت‌هایی از حضور در بیمارستان‌ها و کمک به کادر درمان گرفته تا تهیه بسته‌های معیشتی و کمک به محرومان و نیازمندان را رقم زدند، هر چند فعالیت این گروه‌ها مدت‌ها در قالب‌ و سبک‌های متفاوتی انجام شده بود اما با شیوع کرونا نحوه و سبک اجرای فعالیت‌ها به سمت دیگری سوق داده شد.

ایکنا یزد، به سراغ گروه‌های جهادی دانشجویی رفت تا در جریان فعالیت آنها در سال‌های اخیر که به سمت و سویی متفاوت سوق داده شده‌اند قرار گیرد و دغدغه این گروه‌ها را منعکس و به گوش مسئولان برساند.

حنانه‌السادات فاطمی، مسئول خواهران جمعیت دانشجویی امام حسن(ع) یزد، با اشاره به اینکه این جمعیت در سال 1395 در کشور تأسیس شد اظهار کرد: این گروه در استان‌ها شکل گرفت و به صورت تخصصی در حاشیه شهر فعالیت دارند. این جمعیت در استان یزد نیز با هدف و محوریت رفع معضلات اجتماعی در حاشیه شهر مشغول فعالیت هستند و در دو منطقه حسن آباد و آزادشهر و بر اساس  شناسایی‌های صورت گرفته در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و ... فعالیت مستمر دارد.

فاطمی از اجرای طرح‌های تخصصی از سوی جمعیت دانشجویی امام حسن(ع) خبر داد و گفت: در قالب طرحی معضلات اجتماعی شهر یزد در حوزه روابط دختر و پسر شناسایی و کارگروه اجتماعی این جمعیت با نگاه پیشگیری و رفع این معضل وارد شد و نیروهای اجتماعی این گروه بر اساس آموزش‌های ارائه شده، در سطح مدارس فعالیت خواهند داشت.

وی با اشاره به اجرای طرح تخصصی آموزشی و تربیتی با عنوان «حُسنی» نیز گفت: کارگروه آموزشی و تربیتی این جمعیت در این زمینه وارد میدان شدند و کتاب‌های تخصصی تحصیلی و مهارتی را در منطقه هدف ارائه و در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهند، البته در کنار این اقدام کارگاه‌های تخصصی مهارت نیز برگزار می‌شود.

مسئول خواهران جمعیت امام حسن(ع) یزد اجرای پویش «یلدای مهر» با همکاری گروه جهادی خواهران دانشکده حضرت رقیه، دانشگاه علوم پزشکی، علم و هنر، دانشگاه  یزد  و شهید مطهری، تهیه و توزیع 114 بسته معیشتی پروتئینی، اجرای پویش «مهر یاری» و شناسایی دانش آموزان مستعد و نیازمند و اهدای کتب درسی به این قشر و البته در موردی بن کفش تهیه و بین دانش آموزان مستعد توزیع شد، از دیگر اقدامات انجام شده، اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه این جمعیت مجموعه‌های مختلفی را در کارگروه‌های خود دارد گفت:  جمعیت امام حسن کارگروه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف اعم از آموزشی و تربیتی، اجتماعی، اقتصادی، رسانه و نیکوکاری دارد که هر کدام فعالیت‌های هدفمند و مشخصی انجام می‌دهند.

حنانه‌السادات فاطمی، مسئول خواهران جمعیت دانشجویی امام حسن(ع) یزد

فاطمی بیان کرد: جمعیت از دانشجویانی تشکیل شده که متعلق به یک دانشگاه خاص نیستند و از دانشگاه‌های متعدد در این جمعیت جمع شده‌اند و یکی از اهداف گروه این است که همکاری و تعامل بین گروه‌ها تقویت شود تا فعالیتی بزرگتر و با بُعد بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به رشد تکنولوژی و زندگی کنونی، جهاد قبلی ما به نظر بنده پاسخگو نیست و باید شکل و شیوه جهاد وارد مرحله جدیدتری شود و به صورت تخصصی‌تر فعالیت داشته و بتوانیم مخاطبان بیشتری جذب کنیم. زمانی شاید فعالیت جهادی برای پر کردن اوقات فراغت و همبستگی و رفاقت دانشجویی بود اما اکنون باید این گفتمان رواج یابد که گروه‌های جهادی به صورت جهادی زندگی می‌کنند و فعالیت جهادی قسمتی از زندگی روزمره آنهاست و خوشبختانه در گروه امام حسن(ع) این گونه بوده است اما در کنار همه اینها به هویت‌بخشی نیاز داریم و سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز باید با ما همکاری داشته باشند، متأسفانه برای نقش دانشجو و گروه جهادی هویتی قائل نیستند و بهایی به آنها داده نمی‌شود، در واقع اجرای فعالیت‌های جهادی و تخصصی حمایت مادی و معنوی ارگان‌ها را می‌طلبد و قطعاً این اعتماد به جوانان رشد سازمان‌ها را نیز به دنبال دارد.

جهاد تربیتی دانشجومعلمان یزدی

مهدی جلالی، مسئول گروه جهادی شهیدان پاکنژاد یزد نیز تعلیم و تربیت را دغدغه این گروه جهادی دانست و گفت: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در قالب این گروه دور هم جمع شدند و گروه جهادی شهیدان پاکنژاد را شکل دادند.

وی با اشاره به اجرای طرح «جهادی تربیتی» گفت: فاز اول این طرح با حضور 270 نفر رقم خورد که به لحاظ تعداد توانست رتبه دوم و به لحاظ عملکرد رتبه اول کشور را کسب کند. 

جلالی افزود: در فاز اول مقطع ابتدایی مورد توجه بود و در فاز دوم متوسطه اول و دوم نیز مورد توجه قرار گرفت و خدا را شاکر هستیم در این فاز از طرح جهاد تربیتی با تعداد بیشتری تداوم یافت. البته برای دانشجو معلمان دوره‌های توانمندسازی از جمله فن بیان، مدیریت و ... تشکیل می‌شود تا بتوانند به راحتی در این جهاد نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به اجرای فاز دوم با حضور 300 دانشجو از فعالیت این گروه‌ در شهرهای بافق، اردکان، مهریز، هرات و مروست خبر داد و گفت: جهاد تربیتی صرفاً آموزش نیست بلکه تربیت یا فرهنگ‌سازی نیز هدف بوده و در کنار آموزش عرصه تربیت مورد توجه قرار گرفته است.

مهدی جلالی، مسئول گروه جهادی شهیدان پاکنژاد یزد

جلالی با اشاره به اینکه جهاد تربیتی در سال 98 از سوی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مطرح و مورد تأیید قرار گرفت یادآور شد: این طرح در ابتدا به صورت تئوری و طرح و لذا وارد میدان عمل نشده بود و در سال 99 با شیوع کرونا و مشکلاتی که در زمینه آموزش به وجود آمده بود، در تابستان همان سال فعالیت دانشجویان این گروه آغاز شد و بدون هیچ گونه چشمداشتی و با هزینه شخصی در مناطق محروم حضور یافته و به آموزش دانش آموزان این مناطق پرداختند.

مسئول گروه جهادی شهیدان پاکنژاد یزد تهیه بسته‌های معیشتی به همت دانشجویان و توزیع بین نیازمندان و محرومان را از دیگر اقدامات این گروه جهادی دانست و گفت: این گروه به حمایت مسئولان از جمله آموزش و پرورش و سپاه نیاز دارد تا بتواند این طرح را با جمعیت بیشتر و کیفیت بهتری ارائه دهند و قرار است در فازهای بعدی اتباع را نیز تحت پوشش داشته باشیم.

پا به پای مدافعان سلامت

محسن درویش‌زاده، مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) یزد نیز با اشاره به اینکه شیوع کرونا هم تهدید بود هم فرصت بیان کرد: در زمان کرونا دانشگاه‌ها غیرحضوری شد و نیروهای غیربومی که با این گروه همکاری داشتند، را از دست دادیم اما  فرصتی هم پیش آمد و اینکه نیروهایی جدید و پا به کار جذب شدند.

وی ادامه داد: گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) در زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد، اولین گروه جهادی در استان بود که در بیمارستان شهید صدوقی حضور یافت و به کادر درمان کمک می‌کرد.

مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) یزد با اشاره به اینکه این گروه از دانشجویان دانشگاه یزد تشکیل شده، گفت: این گروه از سال 88 با نام جوادالائمه فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1392 به گروه فاطمه الزهرا تغییر نام داد.

درویش‌زاده محوریت اصلی این گروه هنگام راه‌اندازی را محرومیت‌زدایی با اجرای فعالیت‌های عمرانی در قالب برگزاری اردوهای جهادی دانست و گفت: این گروه قبل از شیوع کرونا 12 اردو در مناطق حاشیه شهر در زمینه عمرانی و در مناطق مختلف برگزار کرد و همچنین اردوهای هجرت در زمینه فعالیت گروه در استان‌های دیگر برگزار کرده که فعالیت در کرمان و شهرک شهید سلیمانی سیرک هرمزگان از آن جمله است البته اردوهایی در زمان کرونا و فعالیت در مناطق محروم را داشتیم.

محسن درویش‌زاده، مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) یزد

وی طبخ و توزیع غذای گرم، بسته‌های معیشتی به تعداد 500 بسته از ابتدای کرونا و... را از دیگر اقدامات این گروه دانست. در مدت فعالیت و قبل از کرونا منطقه هدف گروه شهرستان خاتم بود و فعالیت‌های جهادی در زمینه محرومیت زدایی و عمرانی انجام می‌شد و در سال 97 گروه مفتخر به تندیس ملی فداکاری و سال 1400 در جشنواره مالک اشتر برتر شناخته شد. 

درویش‌زاده با اشاره به اینکه هسته اصلی این گروه را دانشجویان تشکیل می‌دهند اما افرادی از اقشار دیگر نیز در این گروه فعالیت دارند گفت: اکنون نسبت به گروه‌های جهادی کم‌لطفی‌هایی از سوی ارگان‌ها و سازمان‌ها صورت می‌گیرد که تا حدودی بر روحیه دانشجویان تأثیر خواهد داشت هر چند این گروه‌ها با خدمت بی‌منت و عشق و علاقه فعالیت دارند اما حمایت معنوی و مادی نیز می‌تواند در مشارکت و حضور پررنگ‌تر فعالان گروه‌های جهادی مؤثر واقع شود. از مسئولان درخواست دارم جلساتی با گروه‌های جهادی داشته باشند و دغدغه‌های آنها را بشنوند چراکه این گروه‌ها به حمایت مسئولان نیاز دارند.

خط مقدم خدمت‌رسانی

سرهنگ مجید صادقی، مسئول بسیج سازندگی استان یزد نیز با اشاره به اینکه 21 سال از فعالیت این سازمان می‌گذرد و محور فعالیت‌ها دانشجویان بوده‌اند بیان کرد:  اکنون گروه‌های جهادی زیادی داریم که در محلات شکل گرفته و مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح «اعتلای گروه‌های جهادی» به فعالیت به صورت محله محور و جغرافیا محور اشاره کرد و گفت: تعدادی از گروه‌ها به صورت محله‌ای فعالیت می‌کنند و در محدوده مشخص شده، به ارائه خدمت می‌پردازند اما گروه‌هایی هستند که هجرت می‌کنند و در منطقه‌ای از خارج استان به ارائه خدمت مشغول می‌شوند، این اقدام برکات بسیاری داشت چرا که گروهی دغدغه منطقه‌ای را دارند و فعالیت‌ها بر این اساس پیگیری و دنبال و انرژی گروه در آن منطقه صرف می‌شود.

صادقی با اشاره به برگزاری کنگره شهدا گفت: به برکت کنگره شهدا 40 خدمت برای ارگان‌ها تعریف شد که 20 خدمت به بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی اختصاص یافت و خوشبختانه فعالیت‌های خوبی صورت گرفت .

وی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی بازوی بسیج سازندگی هستند گفت: با اجرای برنامه‌ها در قالب کنگره شهدا محله محورها بیشتر درگیر شدند و خدمات متنوعی ارائه شد.

سرهنگ مجید صادقی، مسئول بسیج سازندگی استان یزد

صادقی تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، آب‌رسانی به روستاهای محروم، تعمیر خانه محروم و .. را از دیگر اقدامات برشمرد و به ساخت خانه محروم اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح که از سال 98 در تفاهم نامه‌ای با بهزیستی منعقد شد، 30 واحد خانه محروم احداث و در اختیار محرومان قرار گرفت و امسال نیز 100 خانه با همکاری کمیته امداد در دستور کار داریم  که به همت گروه‌های جهادی محقق می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی استان یزد با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی به سمت تخصصی شدن سوق داده می‌شوند از راه‌اندازی سامانه اطلس جهادی و ثبت گروه‌ها در سطح کشور خبر داد و گفت: از بین 40 هزار گروه که در سطح کشور در این سامانه به ثبت رسیده، 750 گروه مربوط به یزد هستند که با این نهاد در بحث خدمت رسانی فعالیت می‌کنند. اکنون در اقشار مختلف گروه‌های جهادی فعالیت دارند که کشاورزی، دامپزشکی، پزشکی، قرآنی، آموزشی و ... از آن جمله است.

وی با اشاره به دغدغه گروه‌های جهادی در زمینه حمایت مادی و معنوی گفت: در دوسالی که با کرونا مواجه شدیم، نشست‌ها و دورهمی‌ها کاهش یافت اما جلساتی با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد و دغدغه‌ها و مشکلات مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم بتوانیم با تداوم نشست‌ها و با حضور مسئولان استان و حتی کشوری مشکلات را به حداقل برسانیم. 

مسئول بسیج سازندگی استان یزد در پاسخ به سؤال ایکنا در خصوص ایجاد بانک نیازمندان گفت: با همکاری کمیته امداد و برای اینکه در زمینه خدمت رسانی موازی کاری صورت نگیرد، شبکه ای ایجاد شد و مجمع خیران جهادگر بسیجی استان یزد تعریف و در  12 ناحیه از استان یزد شکل گرفت و خوشبختانه در سطح شهرستان‌ها این مجمع در حال فعالیت است و اطلاعات در شبکه ملی نیکوکاری بارگذاری و خدمات ثبت می‌شد.

وی ادامه داد: یک سال بعد از کرونا سازمان بسیج نیز سامانه ای آماده کرد که شبکه داخلی است و در این راستا 24 هزار خانواده نیازمند شناسایی شدند که از این تعداد 8 هزار خانوار با کمیته امداد هم پوشانی داشت و خوشبختانه در این مدت ارائه خدمات بر اساس بانک نیازمندان صورت گرفته است.

فعالیت 30 گروه جهادی دانشجویی

علی پورمیرزایی، مسئول بسیج دانشجویی استان یزد نیز با اشاره به فعالیت 30 گروه جهادی فعال در عرصه‌های مختلف در سطح استان گفت: تابستان امسال 300 دانشجو معلم برای ارائه مباحث آموزشی و تربیتی به دانش آموزان مناطق محروم ساماندهی شدند و دو هزار دانش‌آموز زیر نظر دانشجومعلمان تحت پوشش قرار گرفتند.

علی پورمیرزایی، مسئول بسیج دانشجویی استان یزد

وی ادامه داد: برخی از گروه‌ها در حوزه پزشکی و سلامت فعالیت دارند که در این قالب دو هزار نفر به صورت شیفت در بیمارستان‌ها به کادر درمان کمک کردند و از اولین‌ها بودند که در اوایل کرونا در بیمارستان‌ها حضور یافتند، همچنین در زمینه تهیه آب میوه و طرح پایش سلامت نیز فعالیت داشتند. در حوزه فرهنگی نیز اقداماتی صورت گرفته است و  در چند سال اخیر گروه‌های جهادی در مناطق حاشیه شهر فعالیت دارند که جمعیت امام حسن(ع) به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند و در دو  منطقه حسن‌آباد و آزادشهر در حال ارائه خدمات هستند.

مسئول بسیج دانشجویی استان یزد گفت: امسال 48 فعالیت توسط گروه‌های جهادی انجام شده و 694 دانشجو در 9 ماهه اول سال درگیر فعالیت‌های جهادی بودند، بیش از 500 بسته معیشتی به ارزش 400 میلیون تومان در سال جاری توزیع شد. 

وی تهیه بسته‌های آموزشی را از دیگر اقدامات گروه‌های جهادی دانست و بیان کرد: در این زمینه 430 کتاب توسط دانشجویان جمع آوری و در مناطق کمتر برخوردار توزیع شد. همچنین توزیع بیش از دو هزار پرس غذای گرم در روز عید غدیر به همت گروه‌های جهادی و فعالیت در زمینه دامپزشکی در سطح شهرها و روستاها به همت گروه جهادی اردکان از دیگر اقدامات در سال‌های اخیر است.

مسئول بسیج دانشجویی استان یزد در پاسخ به سؤال ایکنا در زمینه تأثیر کرونا بر گروه‌های جهادی گفت: در این دوران چون دانشگاه‌ها تعطیل و آموزش‌ها به صورت مجازی انجام شد، کار را برای گروه‌های جهادی سخت کرد زیرا که حدود 30 درصد دانشجویان غیربومی هستند و لذا گروه‌ها باید با نیروهای بومی و جدید فعالیت را از سر می‌گرفت. اما برکتی هم داشت چرا که قبلاً گروه‌های جهادی به صورت فصلی فعالیت می‌کردند که با شیوع کرونا عرصه تغییر کرد و فعالیت‌ها به صورت ماهانه و روزانه انجام می‌شد هر چند اردوهای جهادی کاهش یافت اما فعالیت‌های جهادی یک حالت پیوسته و دائمی پیدا کرد و دانشجویان به عرصه‌های اجتماعی و محرومیت‌ها و معضلات اجتماعی به صورت مستقیم ورود کردند.

پورمیرزایی با اشاره به برگزاری دوره‌های توانمندسازی دانشجویان گفت: دانشجو باید بتواند در مواجهه با معضلات و آسیب‌های اجتماعی راه حل ارائه کند و لذا با برگزاری دوره‌هایی ضمن آشنا کردن دانشجویان با این آسیب‌ها، نسبت به ارائه راه حل و حل مسئله اقدام می‌کنند.

مسئول بسیج دانشجویی استان یزد گفت: هر چند شور و اشتیاقی که برای اردوهای جهادی در دانشجویان وجود داشت شاید با شیوع کرونا کمرنگ شد و این گونه به نظر می‌رسید که گروه‌های جهادی رو به افول باشند اما این گونه نیست و فقط شکل و سبک فعالیت تغییر پیدا کرد و گروه‌های جهادی همیشه در صحنه هستند به نحوی که در روزی که شیوع کرونا اتفاق افتاد و افراد زیادی برای ورود به بیمارستان‌ها واهمه داشتند، این گروه‌های جهادی بودند که در کنار کادر درمان ایستاده و وارد صحنه شدند.

امید است گروه‌های جهادی که خالصانه و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی در حال ارائه خدمات به مناطق مختلف هستند، و در همه حوزه‌ها از جمله مقابله با کرونا وارد میدان و صحنه شده و در خط مقدم خدمت‌رسانی قرار دارند، مورد حمایت‌های مادی و معنوی مسئولان قرار گیرند تا نه تنها دلسرد نشده بلکه با قدرت و قوت بیشتری به فعالیت ادامه داده و نیروهای بیشتری در این گروه‌ها جذب و در کنار مسئولان به ارائه خدمت بپردازند.

انتهای پیام
captcha