مقایسه سازه تصور از خدا در میان طلاب و دانشجویان در «پژوهشنامه روان‌شناسی اسلامی»
کد خبر: 4035092
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

مقایسه سازه تصور از خدا در میان طلاب و دانشجویان در «پژوهشنامه روان‌شناسی اسلامی»

یازدهمین شماره از دوفصلنامه «پژوهشنامه روان‌شناسی اسلامی» به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث با 6 مقاله منتشر شد.

به گزارش ایکنا، مقالات این شماره شامل «فرآیندهای تغییر مثبت و مراحل آن: تدوین مدل مفهومی» به قلم مهدی عباسی «اثربخشی آموزش تاب‌آوری با رویکرد اسلامی بر سلامت روان و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی مادران کودکان کم‌شنوا» نوشته آیدا عبدالمجیدی، ماریه دهقان منشادی و زبیده دهقان منشادی «شاخص‏‌های سنجش شادکامی: بررسی تطبیقی مدل شادکامی آکسفورد و مدل شادکامی اسلامی» اثر ابوالفضل مرشدی، احمد دبیری، سیدمحسن موسوی و فهمیه اسحاقی «مقایسه سازه تصور از خدا در میان چهار گروه طلاب، دانشجویان، فرهنگیان و مشاغل آزاد» نوشته احد امیدی و رقیه افتخار اربابی «بایدهای اخلاقی سه‌‏گانه در فرایند مشاوره از چشم‌‏انداز آموزه‏‌های اسلامی و دانش روان‌‌شناسی» نوشته علی‌احمد پناهی و «بهبود رابطه کلامی دانشجویان درون‏گرا و با عزت‏ نفس پایین بر اساس خودافشایی و لغات ترغیب‏ کننده استنباط شده از آیات ۱۷ و ۱۸ سوره طه» به قلم نادر نادری، سیدعلی محمد موسوی هستند.
 
در بخشی از مقاله «مقایسه سازه تصور از خدا در میان چهار گروه طلاب، دانشجویان، فرهنگیان و مشاغل آزاد» می‌خوانیم: سازه تصور از خدا، از موضوعات بسیار مهم، در حوزه روان‌‌شناسی دین است که ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‏دهد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه سازه تصور از خدا در بین چهار گروه طلاب، دانشجویان، فرهنگیان و مشاغل آزاد بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - مقایسه‌‏ای و جامعه آماری این پژوهش شامل طلاب حوزه علمیه، دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی، فرهنگیان آموزش ‏و پرورش و مشاغل آزاد بود که با روش نمونه‏‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 367 نمونه گرفته شد.
 
اطلاعات به دست آمده از طریق آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‏ افزار spss نسخه 26 تجزیه ‏و تحلیل شدند. یافته‌‏های به دست آمده حاکی از آن بود که سازه تصور از خدا بر اساس «ناصریت»، «رحمانیت - غافریت»، «منعمیت - رازقیت»، «خالقیت - قادریت» و «عالمیت»، در بین چهار گروه طلاب، دانشجویان، فرهنگیان و مشاغل آزاد، تفاوت معناداری دارد. افراد متأهل نسبت به افراد مجرد در تمام ویژگی‏‌ها بالاتر هستند و این تفاوت معنادار است. در گروه مردان و زنان، تفاوت معناداری به دست نیامد. تصور از خدا در گروه‌‏های سنی بالاتر، بر اساس ناصریت، رحمانیت - غافریت و منعمیت - رازقیت، بالاتر از گروه‌‏های سنی پایین‏تر بود و این تفاوت معنادار است. در سطوح مختلف تحصیلی گروه فوق‏ لیسانس بالاترین و گروه دیپلم و زیر دیپلم پایین‏ ترین نمره تصور از خدا را دارند و تفاوت معنادار است.
 
همچنین می‌خوانیم: تصور از خدا، الگوی درونی روان‌شناختی تصورات افراد درباره خدا است؛ حالتی روان‌شناختی که به چگونگی احساس فرد نسبت به خداوند و برداشت فرد مبنی بر اینکه خداوند چه احساسی به او دارد، مربوط می‌شود. تصور از خدا در اصل پدیده‌ای ناهشیار و ماهیتاً تجربی و پیچیده است. دارای چندین لایه از نظر چگونگی پردازش اطلاعات است، بلکه دارای ابعاد مختلف زیستی، شناختی، عاطفی، انگیزشی،رفتاری و ارتباطی است و با سطوح مختلف فردی، خانوادگی، سازمانی واجتماعی در تعامل است.
 
جهت دسترسی مقالات این شماره، اینجا کلیک کنید.
 
دوفصلنامه «پژوهشنامه روان‌شناسی اسلامی» به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث و سردبیری حجت‌الاسلام و المسلمین عباس پسندیده از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی منتشر می‌شود.علاقه‌مندان می‌توانند مقالات پژوهشی خود را از طریق سامانه نشریه به نشانی psychology.riqh.ac.ir ارسال کنند.
انتهای پیام
captcha