تأکید حوزه هنری بر احیای معماری اسلامی
کد خبر: 4031142
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
گزارش ایکنا از افتتاحیه نمایشگاه «ایوان آینه»

تأکید حوزه هنری بر احیای معماری اسلامی

معاون هنری حوزه هنری در آیین افتتاحیه نمایشگاه دیوان گفت: یکی از تاکیدات ویژه حوزه هنری در دوره جدید احیای هنرهای اصیل نظیر معماری اسلامی هستند

تأکید حوزه هنری بر احیای معماری اسلامیبه گزارش ایکنا، آیین افتتاحیه نمایشگاه آینه نگاری «ایوان آینه» در گالری خانه عکاسان حوزه هنری چهارم بهمن ماه با حضور جمعی از مدیران حوزه هنری و هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری در گفت‌وگو با ایکنا گفت: نمایشگاه «ایوان آینه» یک دستاورد ویژه داشت، آن هم اینکه اولین خروجی کلاس‌های آموزشی استاد سیاوش طرزی را شاهدش هستیم. در ضمن می‌بینیم جوانانی که شاید تا قبل از کلاس‌های استاد با هنر آینه‌کاری بیگانه بودند، امروز به جایی رسیدند که کارهایشان در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

وی افزود: این نمایشگاه نشان داد اگر کلاس های آموزشی به شکلی درست هدایت شوند، قادرند کاربرد عینی داشته باشند. از این رویداد همچنین می توان عشق و علاقه ای را دید که زیر نظر یک استاد به نتیجه نشسته است.

این مدیر فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا در دوره جدید مدیریت حوزه هنری، توجه به معماری اسلامی شکلی جدی دارد، چنین توضیح داد: این سومین نمایشگاه است که حوزه هنری با محوریت معماری اسلامی برگزار می‌کند. این مسئله نشان می‌دهد در دوره جدید، توجهی ویژه به تربیت نیروی جوان در این عرصه مد نظر قرار گرفته است البته در گذشته بیشتر توجهات مربوط به سیاستگذاری و ارتباطات معمارها می‌شد ولی در دوره فعلی، کار آغازین را از تربیت نیروهای جوان شروع کرده‌ایم.

تأکید حوزه هنری بر احیای معماری اسلامی

علی فروزانفر، مدیر بخش معماری اسلامی حوزه هنری نیز در گفتگو با ایکنا، هدف از برگزاری این نمایشگاه را احیای یکی از هنرهای فراموش شده اسلامی توصیف کرد و توضیح داد: به واسطه کلاس‌های آموزشی و چنین نمایشگاه‌هایی می‌خواهیم هنرهای اسلامی فراموش‌شده را مجددا احیا کنیم. آینه‌کاری در گذشته در تمام خانه‌ها دیده می‌شد اما طی دهه های اخیر این هنر، شکلی لوکس گرفته و تنها در برخی اماکن به‌خصوص مدنظر قرار می‌گیرد.

فروزانفر تاکید کرد: دو سال پیش، نمایشگاه استاد طرزی در کاخ گلستان و سپس در حوزه هنری برگزار شد. بعد از آن، قول دادیم در یک دوره زمانی مشخص، نمایشگاهی از آثار جوانانی که در کلاس این استاد آموزش دیده اند را شاهد باشیم. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و امروز این آثار را می‌بینیم.

وی، درباره تعداد آثار نیز اعلام کرد: خوشبختانه تعداد آثار زیاد بود و ما به دلیل محدودیت جا تنها توانستیم ۴۰ اثر را به نمایش درآوریم ولی به همین اندازه کار پشت خط قرار گرفت که امیدوارم در موقعیت دیگر امکان نمایش آنها نیز پیش آید.

این مدیر فرهنگی درباره موانعی که برای ترویج معماری اسلامی پیشروی هنرمندان و مدیران وجود دارد، تصریح کرد: مهمترین مشکل سلیقه‌سازی است. یعنی ما باید بتوانیم به مردم این نکته را اعلام کنیم که هنر آیینه‌کاری تنها به موزه‌ها خلاصه نشده و هنوز هم تاریخ مصرف دارد و می تواند در تمامی خانه ها مورد استفاده قرار گیرد. از دیدگاه من این هنر، روح و زیبایی دارد که اگر در خانه‌های امروز ما از آن استفاده شود، در سبک زندگی همگی ما تأثیر خود را نشان خواهد داد.

تأکید حوزه هنری بر احیای معماری اسلامی

مدیر بخش معماری اسلامی حوزه هنری متذکر شد: مسئله دیگر، بحث اقتصادی چنین هنرهایی است. منظور اینکه به دلیل گران بودن و کم بودن هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، شاید استفاده از این هنر برای تمام مردم مهیا نباشد؛ لذا یکی از اقدامات مالی، این است که با تربیت هنرمندان جوان زمینه‌ای فراهم آوریم تا اقشار بیشتری بتوانند از آینه کاری در تزیین خانه هایشان بهره ببرند.

شیرمحمدزاده یکی دیگر از مدیران بخش اسلامی حوزه هنری درباره این نمایشگاه اینگونه توضیح داد: هر بار که به ذات و هنر خودمان توجه کردیم، توانستیم نتایج خوبی به دست آوریم. نمی‌دانم چه شده که ما زیبایی‌های هنر خودمان را فراموش کرده و با معماری وارداتی اصالت خود را نادیده می گیریم.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که باعث شده معماری اسلامی چندان حفظ نشود، نحوه انتقال این هنر به نسل بعدی بوده است. معماری به شکل سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل می شده است. این شکل انتقاد در زمان حال کارکرد لازم را ندارند برای همین باید با آموزش ها و کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم، به رشد معماری اسلامی کمک کنیم. لازم به ذکر است این هنر اصیل تا زمان قاجار در اوج به سر می‌برد اما بعد از قاجار این معماری به فراموشی سپرده شد و تا به امروز نیز به نوعی ادامه دارد، هرچند در چند دهه اخیر به ویژه بعد از پیروزی انقلاب تلاش‌های برای احیای معماری اسلامی صورت گرفته است.

شیرمحمدزاده توصیه کرد: اساتیدی که در این زمینه می‌تواند به جوانان آموزش‌های کافی بدهند، تعدادشان اندک است. این موضوع، زنگ خطر محسوب می شود. پس می بایست از دانش آن‌ها بهره برد و شرایطی پیش آورد تا با برگزاری کلاس‌های آموزشی، هنرمندان بیشتری جذب این هنر شود. باید این وظیفه را نهادها و سازمان‌های فرهنگی و هنری متقبل شوند.

شیرمحمدزاده اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند تا هشتم بهمن از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

انتهای پیام
captcha