روایتی ناگفته از حضور زنان در دفاع از خرمشهر + فیلم
کد خبر: 4030675
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
معرفی آثار فیلم فجر امسال/ «دسته دختران»

روایتی ناگفته از حضور زنان در دفاع از خرمشهر + فیلم

در فیلم جدید منیر قیدی «دسته دختران» روایتی ناگفته از حضور زنان در دفاع از خرمشهر شاهد هستیم.

به گزارش ایکنا، «دسته دختران» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی منیر قیدی است؛ فیلمسازی که با فیلم «ویلایی» نام خود را در سینما مطرح کرد.

در فیلم جدید این فیلمساز بازیگرانی چون؛ نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، هدی زین‌العابدین، فرشته حسینی، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، مهدی حسینی‌نیا، محمد صدیقی‌مهر و صدرا امانی بازی دارند.

بنا به این گزارش، دسته دختران فیلم راوی مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه به خانه خرمشهر، اولین تصویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است. میلاد اکبرنژاد و ابراهیم امینی در نگارش فیلمنامه به قیدی یاری رسانده‌اند. درضمن فیلم سینمایی «دسته دختران» محصول بنیاد سینمایی فارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری است.

«ویلایی‌های» اولین فیلم سینمایی منیر قیدی در مقام کارگردان در سی و پنجمین دوره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵ بسیار موردتوجه قرار گرفت. داستان متفاوت آن در کنار بازی‌های خوب و روان و توانایی کارگردان در روایت یک قصه کاملاً زنانه و تأثیرگذار در دل جنگ باعث شده بود «ویلایی‌ها» یکی از فیلم‌های موفق آن سال باشد. فیلم جدید منیر قیدی هم داستانی درباره مقاومت زنان در سال‌های ابتدایی جنگ دارد. با حضور یک نویسنده توانا مانند ابراهیم امینی در تیم نویسندگان به سرپرستی منیر قیدی می‌توان «دسته دختران» را از فیلم‌های موفق و متفاوت جشنواره چهلم دانست.

منیر قیدی متولد ۲۶ شهریور ۱۳۵۱ تهران، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس است. وی دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت فرنگی هنری است. در سال 1370 فعالیت هنری خویش را به عنوان بازیگر در نقشی حاشیه‌ای در مجموعه «این خانه دور است» به نویسندگی بیژن بیرنگ و کارگردانی مسعود رسام و بیژن بیرنگ آغاز کرد. بعد از آن تجربه کوتاه در بازیگری در آثاری همچون «راز مینا» (1375)، مرد كوچك  (1376)، يكي بود يكي نبود (1379)، باران (1379)،  ارتفاع پست (1380)،  فرش باد (1381)،  به نام پدر (1384)، خدا نزديك است (1385)، آواز گنجشك‌ها (1386) و بسیاری دیگر از آثار سینمایی به عنوان منشی صحنه فعالیت داشته است. در سال ۱۳۹۵ منیر قیدی پس از ده سال سپری شدن از نگارش فیلمنامه فیلم «ویلایی‌ها» توسط خودش توانست این فیلم را به تهیه‌کنندگی سعید ملکان تولید کند. «ویلایی‌ها» یک موفقیت بی‌نظیر برای عوامل آن از جمله منیر قیدی محسوب می‌شود. این فیلم در سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در ۸ رشته نامزد و در ۳ رشته برنده سیمرغ بلورین شد.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از؛ بازنویسی فیلمنامه: ساناز بیان، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، تدوین: حمید نجفی‌راد، موسیقی: ستار اورکی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، صدابردار: مهدی ابراهیم‌زاده، صداگذار: حسین ابوالصدق،‌ برنامه‌ریز: افشین رضایی، دستیار اول کارگردان: پانته‌آ حسینی، منشی صحنه: فائزه فرزام، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، مستند پشت صحنه: صدرا امانی، طراح بدلکاری: علیرضا فتحی، مدیر تولید: علی‌اصغر صبوری‌راد، دستیار اول فیلمبردار: هومن خلیلی، طراح نشان: محمد روح‌الامین، لوگوموشن: رامین گرجی، تبلیغات: راش استودیو، مشاور رسانه‌ای: سیدمحمدصادق لواسانی و عکاس: مجید طالبی.

انتهای پیام
captcha