امدادرسانی 150 گروه جهادی به مناطق سیل‌زده کرمان
کد خبر: 4030269
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷

امدادرسانی 150 گروه جهادی به مناطق سیل‌زده کرمان

مسئول بسیج سازندگی استان کرمان از امدادرسانی 150 گروه جهادی در مناطق سیل‌زده این استان خبر داد و گفت: گروه‌های جهادی مشغول خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان استان در حوزه‌های مختلف از توزیع غذای گرم گرفته تا مرمت خانه‌ها هستند.

سیل کرمانبه گزارش ایکنا، از اوایل هفته گذشته با ورود سامانه بارشی جدید به استان کرمان، بسیاری از روستاها و مناطق جنوبی دچار سیل‌زدگی شدند که در پی وقوع آن راه‌ها و محورهای مواصلاتی زیادی در استان کرمان به‌ویژه راه‌های روستایی در جنوب و شرق استان کرمان مسدود شد. تعداد زیادی از روستاهای استان در محاصره سیلاب قرار گرفتند و ورود سیلاب به شهرها، روستاها و منازل مردم باعث تخلیه برخی از این مناطق و اسکان اضطراری مردم در مکان‌های امن شد. البته این بارندگی و سیل در زمانی اتفاق افتاد که استان کرمان هنوز تحت تأثیر تبعات سیل دو هفته قبل قرار داشت.

جواد جلالی، مسئول بسیج سازندگی استان کرمان در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با وقوع سیل اخیر در این استان و فعالیت‌های گروه‌های جهادی در امدادرسانی و کمک به سیل‌زدگان در شهرستان‌های سیل زده کرمان اظهار کرد: در پی وقوع سیل طی هفته گذشته که برای دومین بار در مناطق جنوبی استان رخ داد، خسارات زیادی در هفت شهرستان استان ایجاد شد. در این راستا گروه‌های جهادی نیز از مراحل اولیه وقوع سیل در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کرده و مشغول به خدمت‌رسانی و کمک به مردم شدند.

وی افزود: اولویت‌هایی که در دستور کار گروه‌های جهادی قرار دارد، بحث نجات جان افراد گرفتار در سیل است که این فعالیت در کنار سایر گروه‌های امدادی همچون هلال احمر و مجموعه‌های دیگر به خوبی انجام شد. موضوع دیگر بحث تخلیه آب از منازل و معابر روستایی بود که از سوی گروه‌های جهادی همچنان در حال انجام بوده و مراحل پایانی را طی می‌کند.

جلالی ادامه داد: موضوع بعدی بحث شست‌وشوی لوازم و اسباب منزل افراد گرفتار در سیل بود که گروه‌های جهادی این فعالیت‌ را با استفاده از پمپاژها و کارواش‌ها انجام می‌دهند. همچنین، توزیع مواد غذایی در بین سیل‌زدگان نیز از دیگر فعالیت‌های گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده است که از سوی مجموعه سپاه استان، بسیج و هلال احمر پیگیری شده و در حال انجام است.

مسئول بسیج سازندگی استان کرمان بیان کرد: فعالیت بعدی گروه‌های جهادی، موضوع کمک‌رسانی در قالب آشپزخانه‌های سیار در مناطق سیل‌زده برای توزیع غذای گرم میان سیل‌زدگان است. همچنین، راه‌اندازی نانوایی برای پخت نان نیز از دیگر اقدامات گروه‌های جهادی استان در این مناطق است که همچنان نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طی روز گذشته تعداد 40 هزار پرس غذای گرم تهیه شده و در میان سیل‌زدگان شهرستان‌های درگیر سیل توزیع شد، تصریح کرد:‌ امروز نیز تعداد سه هزار پرس غذای گرم در منطقه رودبار جنوب و دهکلوت توزیع خواهد شد. در کنار راه‌اندازی آشپرخانه‌ها برای پخت غذای گرم، بحث امدادرسانی و برقراری راه‌های مواصلاتی روستایی که آسیب فراوانی در سیل اخیر دیده است، در دستور کار گروه‌های جهادی قرار دارد که این فعالیت از طریق گسیل ماشین‌آلات مهندسی به مناطق سیل‌زده در حال انجام است.

جلالی در ادامه سخنان خود در این زمینه با بیان اینکه فعالیت برقراری راه‌های مواصلاتی از روز گذشته با جدیت تمام آغاز شده و در حال انجام است، اظهار کرد: عمده فعالیت ریشه‌ای که باید در این مناطق انجام شود، بحث احداث سیل‌بند جیرفت به طول 74 کیلومتر است که با احداث این سیل‌بند قطعاً خسارات این‌چنینی در این شهرستان به وقوع نمی‌پیوندد.

مسئول بسیج سازندگی استان کرمان ادامه داد: در برخی از مناطق نیز نیاز به لایروبی رودخانه‌های فصلی وجود دارد؛ با توجه به وقوع سیل در دو هفته اخیر در این مناطق نیازمند این هستیم که بتوانیم بستر این رودخانه‌ها را لایروبی کنیم تا پاسخگوی میزان آب ورودی به خود باشند و در بارندگی‌های بعدی شاهد خسارات دیگر در مناطق پایین‌دستی، روستاها و زمین‌های کشاورزی روستائیان نباشیم.

وی در ادامه افزود: خدمت‌رسانی همچنان ادامه دارد و گروه‌های جهادی استان به ویژه در مجموعه بسیج سازندگی و سپاه در کنار سایر نیروهای امدادی تا آخرین لحظات در کنار مردم خواهند بود تا بتوانیم بخشی از آلام و دردهای ایشان را جبران کنیم.

جلالی بیان کرد: در حال حاضر تعداد یکصد گروه جهادی فعال بالغ بر هزار نفر از جهادگران که متعلق به خود استان هستند در حال خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده هستند. البته بخش عمده‌ای از گروه‌های جهادی نیز هم‌اکنون در نقش پشتیبانی‌کننده و جمع‌آوری کمک‌های غیر نقدی فعالیت دارند. همچنین، تعداد 50 گروه جهادی نیز به عنوان پشتیبانی کننده دیگر گروه‌های جهادی در بحث آشپزخانه‌ها و موکب‌ها در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند که در مجموع تعداد 150 گروه جهادی در نوک جبهه مناطق سیل‌زده قرار داشته و در حال خدمت به سیل‌زدگان هستند.

مسئول بسیج سازندگی استان کرمان در رابطه با حضور گروه‌های جهادی در مسئله بازسازی مناطق آسیب‌دیده نیز تصریح کرد: آمادگی خود را در بحث بازسازی و احداث سیل‌بندها اعلام کرده‌ و ماشین‌آلات خود را از بسیج و سپاه و دیگر نهادهای مربوطه پای کار آورده و اعلام کرده‌ایم که به محض اعلام اولویت در مناطق سیل‌زده، آماده ورود به حوزه بازسازی مسکن روستائیان و احداث سیل‌بند هستیم.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: در رابطه با تهیه و تأمین بخشی از اسباب منزل سیل‌زدگان نیز این آمادگی را داریم تا با استفاده از ظرفیت خیّران به این مسئله ورود کرده و اقدام کنیم. البته هم‌اکنون نیز تقسیم‌ کار در این رابطه در ستاد بحران استان انجام شده و سهم هر یک از نهادها و مجموعه‌ها برای حل این مشکلات صراحتاً مشخص شده، اما گروه‌های جهادی با توجه به ساختار خود می‌توانند در تمامی این موارد در کنار نهادهای دیگر به خدمت‌رسانی به مردم در حوزه‌های مختلفی همچون اسباب منزل، تهیه دام و طیور، سرویس‌های بهداشتی، مرمت خانه‌ها و ... بپردازند و کمک‌حال مردم سیل‌زده استان باشند.

انتهای پیام
captcha