آشنایی با نمایندگان چهارمحال‌وبختیاری در مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4022146
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶

آشنایی با نمایندگان چهارمحال‌وبختیاری در مسابقات سراسری قرآن

منوچهر نجفی و سجاد براتی بنی در رشته دعاخوانی و مریم مرادی در رشته حفظ ۲۰ جزء از چهارمحال‌وبختیاری در مرحله فینال مسابقات سراسری قرآن حضور دارند که امیدواریم شاهد کسب افتخار برای استان باشیم.

متسابقان چهارمحال و بختیاری

مرحله فینال چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از شامگاه امروز ۲۹ آذرماه با برگزاری آیین افتتاحیه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و به‌صورت حضوری آغاز می‌شود و تا سوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت، از چهارمحال‌وبختیاری سجاد براتی بنی و منوچهر نجفی در رشته دعاخوانی و مریم مرادی در رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن در فینال این دوره از مسابقات حضور دارند که امیدواریم با اتکا به استعدادها و تلاش و همت خودجوش این چهره‌های قرآنی استان، شاهد کسب افتخار برای استان باشیم. ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در آستانه این رویداد قرآنی بزرگ و به‌منظور آشنایی بیشتر مخاطبان، سوابق و افتخارات قرآنی سه نماینده استان در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن را مرور کرده است.

منوچهر نجفی چالشتری، متسابق رشته دعاخوانی ۵۹ ساله رزمنده و ایثارگر هشت سال دفاع مقدس و معلم بازنشسته قرآن در آموزش و پرورش استان و شاید از معدود متسابقانی است که به‌صورت تجربی و در پس چند دهه دعاخوانی و مداحی برای اهل‌بیت(ع) شایستگی‌های کافی را برای حضور در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در رشته دعاخوانی کسب کرده است. نجفی که در جبهه‌های حق علیه باطل نیز به مداحی و دعاخوانی پرداخته است، گفت: شب‌های دوشنبه و چهارشنبه قرائت زیارت عاشورا و در شب‌های جمعه قرائت دعای کمیل برای رزمندگان اسلام داشتم؛ هم در زمان اعزام نیروها و هم در مناطق جنگی به مداحی و نوحه‌خوانی می‌پرداختم.

نجفی در سال‌های اخیر تجربه حضور در مسابقات را دارد و علاوه بر کسب رتبه‌های نخست استانی در رشته‌های اذان، قرائت تحقیق و دعاخوانی، کسب مقام دوم کشور در رشته مفاهیم از جمله افتخارات وی است. این چهره پیشکسوت قرآنی چندین سال نیز به داوری مسابقات قرآن دانش‌آموزان پرداخته است. این دعاخوان ممتاز استان در حال حاضر در محافل و برنامه‌های گوناگون مذهبی به دعاخوانی و مداحی و نوحه‌خوانی مشغول است.

سجاد براتی بنی، متسابق رشته دعاخوانی، متولد سال ۱۳۶۷ در شهر بِن، متاهل، صاحب یک دختر به نام بنت‌الهدی و دارای شغل آزاد است. فعالیت قرآنی این چهره قرآنی ممتاز از حدود ۱۰ سالگی آغاز شد یعنی زمانی که در جلسات قرآن‌خوانی خانگیِ دوشنبه‌شب‌ها که توسط پیشکسوت قرآنی شهر بن، حاج محمود سلیمی برگزار می‌شد و همچنان ادامه دارد، شرکت می‌کرد و با تلاوت قرآن در این جلسات مأنوس شد. کمی بعد، یکی از مربیان قرآن شهر بن، حاج احمد احمدی کتاب «آشنایی با نماز» استاد قرائتی را به‌عنوان جایزه به براتی اهدا کرد که خواندن این کتاب و حضور در فضای معنوی جلسات خانگی قرآن، او را به سمت این کتاب الهی و نیز انجام فریضه نماز سوق می‌دهد.

براتی در شرح حال خود گفت: اتفاقی که مشخصاً گام برداشتن مرا در این مسیر تثبیت کرد یک تشویق ساده با یک بیست شیرین از معلم قرآنمان، بود که معمولاً از شاگرد اول‌های کلاس می‌خواست قرآن بخوانند. روزی بنده با اندکی ترس و تردید دست بلند کردم تا قرآن بخوانم و معلم اجازه داد و زمانی که قرآن را تلاوت کردم، آن بیستِ تعیین‌کننده نصیبم شد. در دوران راهنمایی با هدایت و کمک معلم قرآنم در مدرسه، حاج غلامرضا نادری، در مسابقات دانش‌آموزی قرآن شرکت و هر سه سال به رتبه نخست استان در رشته قرائت دست یافتم که البته در این مقطع تحصیلی، مسابقات مرحله کشوری برگزار نمی‌شد. در دوران دبیرستان نیز در دو سال نخست در رشته قرائت مقام اول کشور و در سال سوم دبیرستان در رشته اذان به مقام دوم کشور نایل شدم.

این چهره قرآنی استان پس از اخذ دیپلم در مسابقات سازمان اوقاف و برخی نهادهای دیگر حضور مستمر داشت و بهترین مقام وی کسب رتبه نخست در استان در مسابقات اداره اوقاف و امور خیریه و در رشته ترتیل بود. ورود این دعاخوان ممتاز کشوری به دعاخوانی در حدود ۲۰ سالگی بود که همواره در مسجد به‌عنوان قاری و مؤذن حضور داشت، شبی حجت‌الاسلام شریف‌پور روحانی مسجد، از براتی می‌خواهد که دعای کمیل را قرائت کند و او این کار را به خوبی انجام می‌دهد و با تشویق حضار و امام جماعت این برنامه را در هفته‌های بعدی نیز ادامه می‌دهد.

ورود جدی‌ براتی به عرصه مسابقات سراسری قرآن از سال ۱۳۹۶ رقم خورد با این توضیح که در سال ۹۵، به دلیل عدم اطلاع‌رسانی برگزار کنندگان مسابقات، از مرحله استانی جا ماند. سال بعد در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در شهر ارومیه مقام دوم کشور را در دعاخوانی کسب کرد و سال پس از آن نیز در مسابقات مقدماتی مرحله کشوری مقام اول و در بخش نهایی مقام چهارم را کسب کرد، در سال ۹۸ نیز حائز مقام دوم کشور در رشته دعاخوانی شد.

براتی بارها اعلام کرده است که چهارمحال‌وبختیاری به جرئت جزو پنج استان برتر کشور از لحاظ استعداد قرآنی است، او گفت: تجربه حضور در تمام استان‌ها به بنده ثابت کرده که استان ما بهترین حنجره‌ها و بهترین صداها را داراست اما این استعداها متأسفانه استاد متخصص قرآنی مستمر، آموزش خوب، هم‌اندیشی، تعامل و کارگاه آموزشی و غیره ندارند. از همین تریبون اعلام می‌کنم که بنده به دلیل آشنایی با آیین‌نامه‌ها، ضوابط، سبک‌ها و خصلت هر یک از داوران، آماده کمک به استعدادهای قرآنی استان هستم و چه بسا اگر در دعاخوانی خوب کار کنیم وضعیت به مراتب بهتری خواهیم داشت و فعالان قرآنی استانمان پر شمارتر می‌شوند.

مریم مرادی، متسابق رشته حفظ ۲۰ جزء، حافظ کل قرآن در شهرستان بروجن است که در سال ۱۳۸۵ حفظ قرآن را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۰ به حفظ کل نایل شد. این چهره شاخص قرآنی استان در سال ۱۳۹۵ موفق شد مدرک بین‌المللی حفظ قرآن را از جامعة‌القرآن قم کسب کند تا برای آموزش حفظ به کشور تونس اعزام شود، وعده‌ای که از سوی متولیان محقق نشد.

مرادی که در رشته قرائت ترتیل نیز فعالیت می‌کند، مقام‌های زیادی در این رشته دارد که از جمله کسب مقام دوم کشور در سال ۱۳۹۰ است. این بانوی فعال قرآنی با اخذ مدرک تربیت مربی تجوید در این زمینه نیز به تدریس و شاگردپروری مشغول است، همچنین مدرک داوری حُسن حفظ را در کارنامه افتخاراتش دارد. رتبه سوم حفظ قرآن در مسابقات قرآن جامعه کار و تلاش و رتبه اول حفظ در مسابقات مدهامتان از دیگر افتخارات این حافظ کل قرآن است.

مرادی در سال ۹۷ با شرکت در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ موفق شد مدرک درجه ۳ حفظ را اخذ کند، همچنین کسب رتبه عالی رشته حفظ از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر افتخارات وی است.

بانوی قرآنی استان سابقه تدریس روخوانی، تجوید و حفظ در حوزه علمیه استان، اداره تبلیغات اسلامی استان و ادارات شهرستان‌ها و نیز تدریس در بیت‌الاحزان شیراز را در کارنامه دارد و مسابقات فراوانی را در دستگاه‌هایی چون آموزش و پرورش، دادگستری، اداره گاز و غیره در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری داوری کرده است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منوچهر نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۱۷:۳۹
0
0
سلام و خدا قوت،
تلاش شما در معرفی استان چهارمحال و بختیاری و برنامه های معنوی ستودنی است.
اجرتان با خالق قرآن کریم
captcha