پردیس‌های دانشگاهی صاحب دارالقرآن می‌شوند
کد خبر: 4021429
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۳
مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خبر داد:

پردیس‌های دانشگاهی صاحب دارالقرآن می‌شوند

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به افتتاح دهمین دارالقرآن پردیس‌های فرهنگیان کشور در شهرکرد، گفت: شیوع کرونا باعث به تأخير افتادن فرآیند راه‌اندازی دارالقرآن در پردیس‌های دانشگاهی شد و تلاش می‌کنیم تا پایان سال در هر استان حداقل یک دارالقرآن راه‌اندازی شود.

کامران میرمعینی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، دهمین دارالقرآن پردیس‌های فرهنگیان کشور عصر روز گذشته ۲۵ آذرماه با حضور مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، رئیس اداره جشنواره‌های سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور و نیز مسئولان و مدیران دانشگاه فرهنگیان استان در پردیس دانشگاهی بحرالعلوم شهرکرد افتتاح شد.

سیدکامران میرمعینی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در حاشیه این آیین با اشاره به رویکرد این دانشگاه در قبال راه‌اندازی دارالقرآن در تمامی پردیس‌های دانشگاهی کشور، به خبرنگار ایکنا گفت: برنامه‌های قرآنی در صدر اولویت‌ها و برنامه‌های فرهنگی دانشگاه فرهنگیان قرار دارد و تلاش شده برنامه‌ها به‌گونه‌ای تعریف شوند که دانشجومعلمان در محور فعالیت‌ها حضور داشته باشند لذا از ابتدای امسال ایجاد دارالقرآن‌های دانشجویی در دستور کار قرار گرفت و دنبال شد که تا امروز ۱۰ دارالقرآن در پردیس‌های دانشگاهی در سراسر کشور کار خود را آغاز کرده‌اند.

وی با ذکر اینکه شیوع کرونا باعث به تأخير افتادن فرآیند اجرای این طرح شد، ادامه داد: تلاش می‌کنیم که تا پایان سال هر استان حداقل یک دارالقرآن را راه‌اندازی کند و تا پایان سال ۱۴۰۱ بتوانیم در هر استان دو دارالقرآن ویژه دانشجومعلمان دختر و پسر و در مجموع ۶۴ دارالقرآن در پردیس‌های دانشگاهی سراسر کشور تأسیس شود.

میرمعینی با تقدیر از همت مسئولان دانشگاه فرهنگیان استان و اقدام برای راه‌اندازی دارالقرآن در پردیس بحرالعلوم ویژه برادران، گفت: هدف از فعالیت دارالقرآن نشر و بسط فرهنگ قرآنی در میان دانشجویان و انس و الفت آنان با مفاهیم و آموزه‌های نورانی قرآن که با تمام توان از این مراکز حمایت می‌شود. چهارمحال‌وبختیاری نیز خوشبختانه ظرفیت خوبی در راستای فعالیت‌های قرآنی دارد و به‌ویژه دانشجومعلمان در عرصه قرآنی توفیقات زیادی داشته و علاقه‌مند هستند در فعالیت‌های قرآنی مشارکت کنند.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: طیفی از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در ساحت‌های تبلیغی، ترویجی، آموزشی و پژوهشی در دارالقرآن‌های دانشجویی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است که دانشجومعلمان بر اساس ساختار و چارچوب تعریف شده که در اختیار آنان قرار می‌گیرد وارد عرصه کار حوزه قرآن و عترت(ع) در این مراکز می‌شوند تا بتوان ارتقای بیش از پیش حوزه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه فرهنگیان را شاهد باشیم.

میرمعینی با اشاره به شیوع کرونا و ایجاد شرایط ویژه در حوزه آموزشی در دانشگاه‌ها، بیان کرد: کرونا در کنار تحمیل آسیب‌ها، فرصت‌هایی را نیز ایجاد کرد لذا هیچ برنامه‌ای در دانشگاه فرهنگیان تعطیل نشد بلکه تمام برنامه‌ها در بستر فضای مجازی انجام شدند، از جمله سی‌ویکمین جشنواره قرآن و عترت(ع) که به‌میزبانی قزوین و با مشارکت بالای دانشجومعلمان و دانشگاهیان همه استان‌ها به‌صورت غیر حضوری برگزار شد و این روند برای جشنواره بعدی ادامه دارد.

وی یادآور شد: دستورالعمل و فراخوان ثبت‌نام سی‌ودومین جشنواره قرآن و عترت(ع) ویژه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با شعار «سلام بر مهدی(عج)» با بیش از ده بخش و 50 رشته به سراسر کشور اعلام شده است و دانشجومعلمان برای حضور در این دوره از جشنواره تا بیستم دی‌ماه 1400 فرصت دارند با مراجعه سایت دانشگاه فرهنگیان به آدرس cfu.ac.ir/logine/ نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد: کرونا در برخی فعالیت‌ها برنامه‌های فرهنگی و قرآنی نیز آسیب‌هایی را تحمیل کرد و ریزش‌هایی را شاهد بودیم که تلاش می‌شود با اتکا به همین فضا و با مشارکت دانشجومعلمان و نیز با طراحی و برنامه‌ریز‌های جدید این ریزش‌ها و آسیب‌ها جبران شود؛ البته این امیدواری وجود دارد که با بهبود وضعیت شیوع کرونا و نیمه‌حضوری یا حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌ها راحت‌تر بتوان آسیب‌ها را جبران کرد.

تربیت معلم تمام‌ساحتی؛ مأموریت دانشگاه فرهنگیان

میرمعینی دانشگاه فرهنگیان را یک دانشگاه تربیت‌محور خواند و توضیح داد: مأموریت این دانشگاه تربیت معلم برای نظام تعلیم و تربیت کشور است لذا تمام برنامه‌ریزی‌ها در حوزه‌های آموزش و پژوهش و فرهنگی و غیره معطوف بر همین هدفگذاری است؛ تلاش می‌شود دانشجومعلمان را برابر ساحت‌های تربیتی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است برای کسب شایستگی‌ها و توانمندی‌های لازم آماده کنیم و زمینه لازم برای حضور افراد ماهر و توانمند به‌عنوان یک معلم تمام‌ساحتی در کلاس درس فراهم شود. در این راستا، برنامه‌های قرآنی و مباحث اعتقادی در اولویت مباحث آموزشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان هستند.

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: موانع و محدودیت‌هایی نیز از جمله کمبود نیروی انسانی، هیئت علمی و محدودیت‌های منابع مالی وجود دارد که امیدواریم در دولت جدید با نگاه خوبی که حاکم است، شاهد رفع این مشکلات و موانع باشیم.

انتهای پیام
captcha