بلاتکلیفی اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری به‌ضرر مؤسسات است
کد خبر: 4018412
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
حیدرقلی صدقی:

بلاتکلیفی اتحادیه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری به‌ضرر مؤسسات است

مسئول مؤسسات قرآنی نور و الرحمن شهرکرد با اشاره به اینکه بلاتکلیفی وضعیت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری به‌ضرر مؤسسات قرآنی است، گفت: اتحادیه ظرفیت و توانایی‌های بالقوه فراوانی دارد اما متأسفانه وضعیت اتحادیه قرآنی بلاتکلیف و این ظرفیت مهم قرآنی مغفول مانده است.

حیدرقلی صدقی،  فعال قرآنی در چهارمحال و بختیاری

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت دوم آذرماه در گفت‌وگویی با ایکنا ضمن اشاره به برگزاری هجدهمین جلسه هیئت‌مدیره اتحادیه در اواخر آبان‌ماه، از برگزاری مجمع عمومی سالیانه اتحادیه در تاریخ ۱۰ دی‌‌ماه و با حضور نمایندگان ۳۰۰ مؤسسه قرآنی از سراسر کشور در تهران خبر داد. طلایی همچنین درباره برگزار نشدن مجامع عمومی یا انتخابات هیئت‌مدیره و مدیرعامل استان‌هایی که با اشکال و اعتراض همراه بود تأکید کرد که این استان‌ها شامل قم، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، تهران، مازندران و کرمان، باید مقدمات برپایی مجامع عمومی را پیش از برگزاری مجمع عمومی سالیانه اتحادیه فراهم کنند. با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند انتخابات و برگزاری مجمع عمومی در استان که بر طبق آیین‌نامه‌‌‌، مقدمات آن باید از حداقل یک ماه پیش از برگزاری مجمع و انتخابات استان آغاز شود، ادامه روند مسکوت ماندن وضعیت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان جای تأمل دارد.

مشکل دیگری که برگزاری انتخابات اتحادیه را تحت‌الشعاع قرار داده است، نرسیدن کاندیداها به حد نصاب است که در این خصوص چندی پیش فرشته امیری، عضو هیئت بازرسی اتحادیه قرآنی استان به ایکنا گفته بود که انتخابات اتحادیه قرآنی استان از سال ۸۵ تاکنون به‌صورت دو سال یکبار، سه سال یکبار و چهارسال یکبار برگزار شده و در هر دوره تا ۱۶ کاندیدا اعلام آمادگی داشتند، در این دوره اما تعداد افراد به حدنصاب نرسیده است؛ با تک‌تک قرآنیان واجد شرایط استان تماس گرفته شد و برای اعلام کاندیدایی از آنان دعوت به عمل آمد که هر کدام با بهانه‌ای از پذیرش دعوت سر باز زد و در نهایت ۴ نفر اعلام آمادگی کردند. در خصوص وضعیت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان نخست گفت‌وگوی کوتاهی با رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سپس گفت‌وگویی با حیدرقلی صدقی، مدیرعامل چند دوره و عضو فعلی هیئت مدیره اتحادیه انجام شده است که با هم می‌خوانیم.


بیشتر بخوانید:


علی امینی، رئیس گروه قرآن و عترت(ع) اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مقدمات برگزاری انتخابات و تعیین اعضای جدید هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی استان در مردادماه فراهم شده بود که به‌دلیل شرایط کرونایی و قرمز شدن وضعیت استان به تعویق افتاد.

امینی افزود: به‌نظر می‌رسد برگزاری انتخابات در وهله نخست مستلزم همدلی و همراه شدن قرآنیان و کنار گذاشتن اختلاف نظرات است تا بتوان هر چه سریع‌تر این انتخابات را برگزار و وضعیت اتحادیه را از بلاتکلیفی رها کرد؛ در مورد تأمین هزینه و مکان برگزاری انتخابات و مجمع عمومی مشکلی وجود ندارد و مقرر شده بود که این انتخابات در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد برگزار شود.

 انتخابات تنها راه برون‌رفت اتحادیه از وضعیت فعلی

در ادامه، حیدرقلی صدقی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی استان در حال حاضر فعالیتی ندارد، اظهار کرد: مکان دفتر اتحادیه به‌منظور تغییر کاربری و تبدیل به مدرسه ابتدایی صدرا تغییر یافت و به محل اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان منتقل شد اما اعضای هیئت مدیره اتحادیه به این موضوع و حواشی اعتراض داشتند و از نقل مکان به دفتر جدید به‌دلایلی مانند مناسب نبودن محل امتناع کردند و در ادامه نیز گلایه‌هایی در خصوص جابجایی وسایل دفتر اتحادیه شکل گرفت؛ تنها راه برون‌رفت از این وضعیت، برگزاری مجمع و انتخابات است که در این راستا رایزنی‌هایی با قرآنیان استان در حال انجام است تا بتوان هر چه سریع‌تر جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته برگزاری انتخابات تشکیل داد و مقدمات این امر فراهم شود.

وی با ذکر اینکه ادامه روند فعلی به ضرر مؤسسات قرآنی استان است، افزود: اتحادیه ظرفیت و توانایی‌های بالقوه فراوانی دارد که در صورت فعال و پویا بودن می‌تواند منشأ خدمات فراوانی برای مؤسسات قرآنی استان باشد که متأسفانه وضعیت اتحادیه استانی بلاتکلیف و این ظرفیت مهم قرآنی مغفول مانده است.

صدقی با ذکر اینکه افراد قرآنی واجد شرایطی که تمایل برای اعلام کاندیدایی نیز دارند در استان به تعداد کافی وجود دارد، گفت: عملکرد اتحادیه و نیز ادامه روند اختلافات موجود باعث شده است که این افراد ترجیح دهند وارد میدان نشوند و طی صحبتی که با آنان داشتم، اظهار کردند که در صورت آغاز فرآیند انتخابات و فراخوان مجدد دعوت برای کاندیدایی، اعلام آمادگی خواهند کرد.

این فعال باسابقه قرآنی در استان با بیان اینکه اتحادیه‌های ادغام شده استانی فرآیند طولانی‌مدت یکساله را برای ثبت سپری کردند، تصریح کرد: روند طولانی‌مدت و کسالت‌بار ثبت اتحادیه استانی که به مؤسسات و مراکز قرآنی نیز تسری یافته است در عمل امکان هر کار و فعالیتی را سلب می‌کند.

صدقی با اشاره به اینکه اتحادیه قرآنی در امر اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی مدیران و متولیان مؤسسات قرآنی نقش مهمی ایفا می‌کند، ادامه داد: مشکلی که در حال حاضر دامنگیر بسیاری از مؤسسات قرآنی استان شده این است که مهلت قانونی مجوز این مؤسسات به پایان رسیده و مدیران برای تمدید مراجعه نکرده‌اند لذا حساب آنان از سوی دارایی مسدود شده است؛ بسیاری از این مؤسسات نیز اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و تحویل نداده‌ و کد اقتصادی دریافت نکرده‌اند لذا مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شوند.

این چهره قرآنی استان با ذکر اینکه بسیاری از مؤسسات قرآنی استان با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: تنظیم اظهارنامه مالیاتی یا اسناد مالی مستلزم صرف هزینه است و این مؤسسات توان پرداخت چنین هزینه‌هایی ولو اندک را ندارند و اتحادیه می‌تواند در این خصوص تسهیل‌گر باشد.

وی بیان کرد: مدیران مؤسسات قرآنی در کنار توانمندی‌های علمی و آموزشی لازم است در خصوص قوانین مالی و اقتصادی و مهارت مدیریتی دانش و آگاهی لازم را داشته باشند که در همین راستا اتحادیه قرآنی استان باید بتواند با حمایت نهادهای قرآنی دوره‌های دانش‌افزایی را برای این افراد برگزار کند یا در مواردی نظیر ارائه اظهارنامه مالیاتی و گردش حساب‌ها و غیره به آنان مشاوره و اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشد.

مسئول مؤسسات قرآنی نور و الرحمن شهرکرد با یادآوری ناتوانی بسیاری از خانواده‌ها در تأمین هزینه برای شرکت دادن فرزندان در برنامه‌های قرآنی، گفت: این حقیقت به‌ویژه در اجرای طرح ملی تلاوت در استان کاملاً مشهود و ملموس بود تا جایی که ناچار شدیم با صرف هزینه‌های شخصی از ریزش قرآن‌آموزان شرکت‌کننده در این طرح جلوگیری کنیم و رایزنی‌هایی برای جذب اعتبار برای تداوم کار در دست انجام است.

امیدواریم در سایه همدلی، گذشت و عطوفت و با تمسک به آموزه‌های قرآنی و روایی و تخلق به اخلاق قرآنی، شاهد رفع مشکلات اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان و تشکیل مجمع و برگزاری انتخابات باشیم تا اعضای تازه‌نفس قرآنی وارد میدان کار شوند و گام‌هایی شایسته برای ترویج و نشر فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی بردارند. از اساتید، فعالان و مدیران فرهیخته مؤسسات قرآنی استان نیز انتظار می‌رود که فارغ از مشکلات اقتصادی و معیشتی و با وجود گلایه‌های به‌حقی که وجود دارد، برای ارتقای سطح قرآنی استان احساس وظیفه کنند و با توکل به خداوند و مدد گرفتن از قرآن و اهل‌بیت(ع) وارد این عرصه از کار و خدمت به قرآن کریم شوند.

خبرگزاری ایکنا آمادگی خود را برای دریافت و انعکاس نظرات هر یک از متولیان و یا اساتید و کارشناسان قرآنی استان در خصوص این موضوع اعلام می‌کند.

انتهای پیام
captcha