آغاز برنامه‌های هفته پژوهش در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4018375
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸

آغاز برنامه‌های هفته پژوهش در چهارمحال‌وبختیاری

آیین افتتاحیه بیست و دومین جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان با شعار پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید با حضور مسئولان و مدیران دانشگاهی در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

افتتاح هفته پژوهش در چهامحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به‌نقل از روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، آیین افتتاحیه بیست و دومین جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان با شعار پژوهش و فناوری، پشتیبان تولید امروز ۱۳ آذرماه با حضور مسئولان و مدیران دانشگاهی در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

محسن مبینی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهرکرد در این آیین ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از همه دست‌اندرکاران برگزاری هفته پژوهش و فناوری در استان‌ گفت: هفته پژوهش و فناوری نماد تجلی تلاش یکساله همه محققان، پژوهشگران و فناوران در هر استان است و جا دارد به صورت حیاتی به آن نگاه شود، چندسالی است که با ابتکار و همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شاهد برگزاری هفته پژوهش و فناوری در سطح استانی و ملی هستیم.

دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری استان افزود: تولید علم نشانگر پویایی مراکز دانشگاهی و فناوری است و تولید علم باعث ارتقاء جایگاه علمی کشور در سطوح بین المللی است.

مبینی با اشاره به اینکه فناوری یعنی تولید محصول و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، بر این محور شکل خواهد گرفت خاطر نشان کرد: باید در پرتو پژوهش در مسیر توسعه پایدار قدم برداشت و ضمن ارتقای جایگاه علمی کشور، پاسخگوی نیاز جامعه و صنعت باشد و سطح رفاه زندگی اجتماعی را بالا ببرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهرکرد افزود: دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین حرکت کنند و شاهد دانشگاه نسل سوم و چهارم باشیم که بعد از آموزش و پژوهش وارد بحث کارآفرینی و تبدیل علم به ثروت شده و مسئله‌محور باشد و با تلاش همه دانشگاهیان دانشگاه شهرکرد، شاهد حرکت این دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم هستیم.

مبینی با اشاره به برنامه‌های در حال برگزاری در هفته پژوهش و فناوری استان گفت: همدلی، وفاق، تلاش و انگیزه وافی و کافی مدیران بتواند در یک فرآیند هم‌افزایی و در جهت تقویت پژوهش و فناوری به عنوان یک شعار کلیدی برای استان ما مطرح باشد و همه مدیران و مسئولان در سطوح مختلف استان با رویکرد و نگاه ویژه به پژوهش و فناوری، حمایت‌های خود را بیش از گذشته انجام دهند تا شاهد شرایط بهتر، رونق بیشتر و توسعه یافتگی بیش از پیش برای استان چهارمحال و بختیاری باشیم.

برپایی نمایشگاه دستاوردها و فن بازار همزمان با هفته پژوهش در استان

 در ادامه، اسماعیل پیرعلی، رییس پارک علم و فناوری استان گفت: پارک علم و فناوری به عنوان دبیر نمایشگاه و فن بازار استان، دومین سال است به دلیل شرایط کرونا، این نمایشگاه را به صورت مجازی برگزاری می‌کند.

رییس پارک علم و فناوری استان افزود: در این نمایشگاه 64 غرفه در سامانه جامع مجازی ایجاد شده است که از این تعداد 43 غرفه به شرکت‌های فناور و دانش بنیان پارک علم و فناوری، 10 غرفه به دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و 13 غرفه به محصولات و فناوری‌های جدید که رونمایی خواهد شد، اختصاص داده شده است.

دبیر نمایشگاه دستاوردها و فن بازار تأکید کرد: باید فرهنگ‌سازی در سطح دانش آموزی، اعضای هیئت علمی و خانواده ها شکل بگیرد تا پژوهش و فناوری با جدیت پیگیری شود و به عنوان یک راه برون‌رفت از شرایط سخت مورد توجه قرار گیرد.

پیرعلی در پایان با اشاره به افتتاح 13 دستاورد پژوهشی و فناوری در افتتاحیه هفته پژوهش و فناوری استان چهارمحال و بختیاری، گفت: این دستاوردها در حوزه‌های مختلف است که برخی به فرآیند تولید رسیده و تجاری سازی شده است و نیاز به حمایت دارند.

ضرورت تربیت دانش‌آموزان با نگاه فناورانه

بیات سلطانی، معاون توسعه مدیریت وپشتیبانی آموزش وپرورش استان نیز در سخنانی ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری، گفت: جمعیت دانش‌آموزی استان بیش از 15 هزار دانش‌آموز است، آنچه مهم است و پایه و اساس رشد و. توسعه هر کشوری در آموزش و پرورش است تا دانش آموزانی تربیت شوند که با نگاهی عالمانه و فناورانه و با جستجوی چیستی و چرایی محیط پیرامون خود، رشد کنند.

وی افزود: در حوزه دانش آموزی، در بخش فعالیت‌های پژوهش سراهای دانش آموزی 11 نفر منتخب استانی و 4 نفر منتخب کشوری هستند و در جشنواره خوارزمی هم 11 نفر حائز رتبه برتر در بین 250 شرکت‌کننده این بخش بوده‌اند و همچنین از همکاران نخبه در سه بخش اقدام‌پژوهی، پایان‌نامه برتر، پژوهشگر برتر تجلیل خواهد شد.

بالندگی جامعه در گرو پژوهش و کار کارشناسی است

 در ادامه، سعید رییسی‌، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در سخنانی گفت: عامل رشد و بالندگی هر جامعه‌ای در گرو برنامه‌های علمی، کار کارشناسی و هدف گذاری‌های علمی و کارشناسی می‌باشد، هر کشوری که توانسته است بر پایه علم و دانش برنامه‌ها و اهداف خود را مشخص کند در راه پیش رو در کوتاه‌ترین مدت و صرف کمترین هزینه به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت علمی محققان، فناوران و پژوهشگران به توسعه هر کشوری کمک می‌کند، گفت: امیدواریم در استان چهارمحال و بختیاری شاهد تحقق این مهم باشیم و با استفاده از ظرفیت جامعه دانشگاهی و نخبگان شاهد پیشرفت بیش از پیش کشور و استان باشیم.

رییسی  افزود: خوشبختانه استان چهارمحال و بختیاری از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و باید به بهترین شکل از این ظرفیت‌ها استفاده شود و به پژوهشگران و جامعه علمی استان توجه کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری افزود: استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی، تحقیقاتی، فناوری و نخبگان می‌تواند در حل مسائل و مشکلات جامعه راهگشا باشد و باید از این ظرفیت‌ها در راستای اشتغال‌زایی و کاهش مشکلات اقتصادی در استان استفاده کنیم و شاهد کاهش بیکاری در استان باشیم.

در حاشیه این آیین در نمایشگاهی از دستاوردها و توانمندی‌های علمی استان نیز  رونمایی شد.

برنامه‌های هفته پژوهش چهارمحال و بختیاری از ۱۳ لغایت ۱۸ آذرماه سال‌جاری برگزار می‌شود. برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان، تجلیل از فرهنگیان و دانش‌آموزان برتر استان، برگزاری سخنرانی‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته پژوهش استان است.

انتهای پیام
captcha