چرایی غفلت از سبک زندگی منتظرانه
کد خبر: 4017869
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
یک کارشناس مهدویت تبیین کرد؛

چرایی غفلت از سبک زندگی منتظرانه

یک کارشناس مهدویت با بیان اینکه نخست باید دید در حقیقت زندگی امروز بشر چه اموری ضروری است، گفت: یکی از دلایلی که عوام و خواص دغدغه سبک زندگی منتظرانه را ندارند، رواج این دیدگاه است که این سبک زندگی امری مستحب و دارای ثواب است و لزوماً به زندگی ما ارتباطی ندارد و جزو ضروریات نیست بلکه اگر باشد بهتر است و فرد عمل ثوابی را انجام داده است.

حجت‌الاسلام حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قمبه گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم، 10 آذرماه در دومین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی مهدویت با موضوع «سبک زندگی و منتظرپروری» که به‌ همت دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری در بستر فضای مجازی برگزار شد با اشاره به اینکه سبک زندگی منتظرانه نه‌ تنها خوب و مستحب بلکه امری واجب، ضروری و حتمی است، اظهار کرد: یکی از دلایلی که عوام و خواص دغدغه سبک زندگی منتظرانه را ندارند، رواج این دیدگاه است که این سبک زندگی امری مستحب و دارای ثواب است و لزوماً به زندگی ما ارتباطی ندارد و جزو ضروریات نیست بلکه اگر باشد بهتر است و فرد عمل ثوابی را انجام داده است.

وی ادامه داد: دلایلی وجود دارد که روشن می‌کند انسان باید سبک زندگی انتظارمحور را پیشه راه کند و اگر این مسیر انتخاب نشود، مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود کما اینکه امروز بسیاری از چالش‌ها و مشکلات اخلاق خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره ناشی از مغفول ماندن سبک زندگی منتظرانه است. دلیل نخست برای پی بردن به ضرورت سبک زندگی منتظرانه این است که سرنوشت و آینده روشن ما منوط به این سبک زندگی است و قاعدتاً هر انسانی نسبت به آینده خود دغدغه و نگرانی دارد.


بیشتر بخوانید:


ملایی آینده را کلیدواژه‌ای ناظر به بزرگ‌ترین دغدغه هر انسانی خواند و بیان کرد: هر انسانی که امروز به آینده و سرنوشت فردای خود بی‌تفاوت باشد نمی‌تواند مسیری را برای خود ترسیم کند تا سعادت و عاقبت نیکوی دائمی را برای خود رقم بزند. فرق انسان با حیوان از جمله همین است که انسان در کنار توجه به امروز و اکنون به آینده نیز می‌اندیشد و دغدغه آن‌را دارد، بر همین مبناست که ملاحظه می‌کنیم تمدن غربی که قائل به زندگی در لحظه و لذت آنی بردن از حال بدون آینده‌نگری است، انسان را در مسیری غیر انسانی و به سمت و سوی حیوانی پیش می‌برد.

کارشناس مهدویت با ذکر اینکه سرنوشت سعادتمندانه در گرو سبک زندگی منتظرانه است که سعادت آینده انسان را تضمین و نگرانی او را در این خصوص برطرف می‌کند، افزود: اعتبارات کنونی انسان اعم از شغل و منصب و ثروت و سواد و غیره معیار تضمین سعادت آینده بشر نیست. دنیا قرارگاه و استراحتگاه انسان نیست بلکه هر انسانی بالاخره باید این آمادگاه را ترک کند و به جهان باقی بشتابد. در تمدن غرب این تفکر جاری نیست و غربی‌ها و غربگرایان قائل به این هستند که هیچ مؤاخذه و سؤال و جوابی برای انسان وجود ندارد و هر چه هست در این دنیاست، با چنین تفکری التزام به اخلاق و قوانین انسانی موضوعیت ندارد.

ملایی دلیل لغزش و خطای برخی مسئولان و مدیران را نیز ناشی از همین تفکر دانست و توضیح داد: اگر افراد تقوای الهی پیشه کنند و قائل به ناپایدار بودن دنیا و مؤمن به معاد و قیامت باشند، قطعاً تحت تأثير فرهنگ غرب قرار نمی‌گیرند و صرف اقامه نماز و انجام وظایف دینی کافی نیست بلکه مصداق عملی «مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» گفتن‌ها باید تأثیرگذار بوده و در سبک زندگی نمود داشته باشد.

وی با ذکر اینکه سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی بشر اهمیت فراوانی دارد، ادامه داد: هر فردی موظف است علاوه بر آنکه خودش سبک زندگی منتظرانه را پیشه راه می‌کند، این تفکر و اندیشه را به دیگران نیز منتقل کرده و تا حد امکان به بدنه جامعه تسری دهد.

معرفت امام زمان(عج)؛ شرط زندگی و مرگ به‌ دور از جاهلیت

این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است»، گفت: در تبیین مرگ جاهلیت باید گفت که جاهلیت یک اصطلاح است که به دوران پیش از اسلام اشاره دارد و کفر و نفاق و گمراهی در حیات را در بر می‌گیرد. لذا، کسی که امام زمان را نمی‌شناسد و معرفت به امام ندارد، به مرگ جاهلیت می‌میرد یعنی مسلمان نمی‌میرد حال آنکه سعادت و خوشبختی انسان در آن است که با آخرین نسخه دین الهی یعنی اسلام عزیز از دنیا برود.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم تصریح کرد: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در کتاب امام مهدی(عج)، موجود موعود در خصوص این حدیث نبوی توضیح می‌دهد که انسان در صورتی به مرگ جاهلیت می‌میرد که زندگی همراه با جاهلیت را طی کرده باشد، لذا مراد از معرفت و شناخت انسان از امام زمان(عج) تنها معطوف بر برخی مقدمات و آگاهی شناسنامه‌ای و نام و القاب و غیره نیست بلکه منظور از معرفت به امام، شناخت جایگاه و مقام ایشان است و اینکه امامان به‌ تعبیر ائمه معصومین(ع) خلیفة‌الله و خلیفة‌الرسول و واجب‌الاطاعه هستند که مسیر سعادت از طریق حب و اطاعت آنان باید رقم بخورد و باید ریز و درشت زندگی انسان بر مبنای امام و ولی خدا باشد تا تسلیم اوامر الهی باشد، مسلمان زندگی کند و مسلمان بمیرد.

ملایی با اشاره به اینکه انسان باید دستورات و احکام الهی در ابعاد اجتماعی را بداند، تصریح کرد: امام پیشرو جامعه است و اگر انسان در ساحت‌های اجتماعی پیرو پیشوای الهی نباشد رخ دادن وقایعی مانند واقعه عاشورا را به‌دنبال خواهد داشت؛ جبهه مخالف حق در این واقعه انسان‌های نمازگزار و در زمره مسلمانان بودند اما می‌بینیم که سید الشهدا(ع) را به شهادت می‌رسانند. لذا شاخص اسلام تنها ناظر به انجام شعائر دینی نیست بلکه شناخت و معرفت امام باید اتفاق بیفتد.

کسب معرفت و تبعیت از امام یعنی داشتن سبک زندگی منتظرانه

وی با تأکید بر اینکه کسب معرفت و تبعیت از امام یعنی داشتن سبک زندگی منتظرانه، بیان کرد: امام زمان(عج) به‌واسطه بی‌توجهی و غفلت جمعی ما و مشغول شدن به امور دنیایی در پرده غیبت پنهان هستند؛ ائمه معصومین(ع) راهبرد انتظار را به ما سفارش کرده‌اند و اگر سبک زندگی ما منتظرانه باشد برکات خداوند شامل حال زندگی ما خواهد شد که امام موسی کاظم(ع) در روایتی به چهار مورد از این برکات و عنایات ویژه اشاره دارند و فرمودند: «خداوند روزيش را فراخ گرداند، به او شرح صدر عطا كند، او را به آرزويش برساند و در رسيدن به خواسته‌هايش ياری كند.»

ملایی یادآور شد: علت اینکه اثری از آثار و برکات انتظار در زندگی خود نمی‌بینیم این است که به‌صورت علمی و معنایی سبک زندگی انتظار محور را دنبال نکرده‌ایم و تنها به شعار و کلام اکتفا کرده‌ایم، حال آنکه در مقوله دین بر شناخت و معرفت علمی و معنایی تأکید شده است.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم با بیان اینکه نخست باید دید در حقیقت زندگی امروز بشر چه اموری ضروری است، گفت: با پیگیری این ضروریات متوجه می‌شویم که سبک زندگی منتظرانه تنها پاسخگوی این نیازهاست؛ به‌عنوان نمونه، امید در زندگی از ضروریات است و بدون امید نمی‌توان حرکتی را رقم زد. لذا، می‌طلبد که یک منبع امیدافزایی در زندگی داشته باشیم تا بتوانیم به سمت تعالی حرکت کنیم و تنها منبعی که این امید واقعی و مستمر و دنبال‌کننده هدف اصیل زندگی را به تک‌تک افراد و جامعه اعطا می‌کند، سبک زندگی منتظرانه و امید، ستون فقرات انتظار است.

انتهای پیام
captcha