ستاد بحران آثار و ابنیه تاریخی اصفهان تشکیل شود
کد خبر: 4015092
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
یک پژوهشگر تاریخ تأکید کرد:

ستاد بحران آثار و ابنیه تاریخی اصفهان تشکیل شود

یک نویسنده و پژوهشگر تاریخ با اشاره به جایگاه علمی، فرهنگی و تمدنی اصفهان، گفت: همان‌طور که ستاد بحران آب تشکیل شده است، ستاد بحران آثار و ابنیه تاریخی نیز باید تشکیل شود.

محمدحسین ریاحی پژوهشگر تاریخ

به گزارش ایکنا، به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمدحسین ریاحی، پژوهشگر تاریخ، نویسنده و استاد دانشگاه امروز، 30 آبان‌ماه در هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان، به مناسبت روز اصفهان، اظهار کرد: توصیف این شهر با توجه به جایگاه و موقعیت آن قدری سخت است. از صدر اسلام، شخصیت‌های فوق‌العاده‌ای در اصفهان پرورش پیدا کردند. اولین ایرانی مسلمان، بانویی به نام ام‌الفارسیه بود و سلمان فارسی نیز شخصیتی است که اکثر منابع زادگاه او را اصفهان ذکر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اصفهان در سه دوره مهم تاریخی شامل آل بویه، سلجوقی و صفوی پایتخت بوده است، افزود: اوج قدرت آل بویه به‌عنوان یک دولت شیعی در این شهر بود.

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به سفرنامه‌های داخلی و خارجی، گفت: بیشترین منابعی که در دوره‌های مختلف تاریخی آمده، درباره اصفهان است و این موضوع، جایگاه والای این شهر را نشان می‌دهد.

ریاحی اضافه کرد: مدرسه نظامیه، مدرسه علایی و مدرس ابن سینا و مدرسه سلطان محمد سلجوقی، از آثار تاریخی و ماندگار اصفهان هستند که دانشمندان و شخصیت‌های بزرگی در این مدارس پرورش یافته و خط سیر فکری و فرهنگی در تاریخ پدید آوردند، ولی متأسفانه امروز مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اصفهان در علوم قرآنی نیز از گذشته تا امروز افراد زبده‌ای داشته است، ادامه داد: این شهر در تفسیر، فقه، فلسفه، حدیث، تاریخ‌نگاری و عرفان، جایگاه و افراد صاحب‌نامی داشته است که نام آ‌نها باید ماندگار بماند، در حالی که در کوچه‌ و خیابان‌های این شهر نامی از این اندیشمندان و بزرگان نیست.

این نویسنده و استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه تخت فولاد، اظهار کرد: بسیاری از بنیان‌گذاران هنر، علم، فضیلت و اخلاق در قبرستان تاریخی تخت فولاد خفته‌اند و بی‌دلیل نیست که این نقطه اکنون به مزار شهدای والامقام تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: همان‌طور که ستاد بحران آب تشکیل شده است، ستاد بحران آثار و ابنیه تاریخی نیز باید تشکیل شود.

ریاحی با بیان اینکه برای حفظ آثار تاریخی اصفهان باید سیاست‌گذاری درستی انجام شود، گفت: مسئولان همواره از بودجه صحبت می‌کنند، در حالی که بسیاری از این آثار و بناهای تاریخی را با کمک متمولان می‌توان حفظ و اداره کرد.

وی بیان کرد: مناطق شرقی اصفهان که امروز از آب محروم هستند، زمانی بزرگترین دانشمندان را داشته‌اند. امام خمینی(ره) نیز اشاره کرده‌اند که اصفهان دارالعلم بوده و هست. بنابراین، امروز لایه‌های تاریخی، علمی و فرهنگی این شهر باید بررسی و موشکافی شود.

 

انتهای پیام
captcha