قرارگیری دانشگاه‌ها در ریل وحیانی؛ رسالت شورای عالی انقلاب فرهنگی
کد خبر: 4014448
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
امام‌جمعه شهرکرد بیان کرد:

قرارگیری دانشگاه‌ها در ریل وحیانی؛ رسالت شورای عالی انقلاب فرهنگی

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری گفت: مقام معظم رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی را ترمیم کردند تا نارفته‌ها دنبال شوند، امروز از این شورا انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها و مراکز علمی را به‌خوبی پیش ببرد، در ریل علوم وحیانی قرار دهد و در عرصه فرهنگ نیز اصلاح‌گر اخلاق و رفتارها باشد.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهامحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شهرکرد، امروز، ۲۸ آبان‌ماه در نماز جمعه این شهر با اشاره به مضمون آیه ۳۶ سوره مبارکه اسراء و موعظه کاربردی قرآن برای انسان، اظهار کرد: انسان باید در برابر آنچه می‌شنود سکوت کند، چراکه تمام اعضا و جوارح انسان باید در محضر پروردگار پاسخگو باشند و اگر تهمت یا سخن نابجایی در مورد فردی را بی‌حساب و کتاب نشر و بازگو و در اجتماع ایجاد انحراف کنیم، باید پاسخگو باشیم؛ فراتر از آن، حتی اگر بر مطلبی علم داشته باشیم حق نداریم هر معلومات و هر مطلبی را برجسته کنیم و در همه جا و برای همه انسان‌ها نشر دهیم.

وی با اشاره به آیه 19 سوره مبارکه نور «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ...»، ادامه داد: بر طبق احکام اسلامی دستگاه قضا، در بعضی موارد بنا بر اقتضائات و شرایط و مصالح، می‌توانیم بعضی معلومات در مورد افراد را برای پیشگیری از فساد شفاف‌سازی کنیم، در غیر این صورت وقتی گناه و فسادی افشا و در جامعه برجسته و در این امر افراط شود، آرام آرام قُبح گناه در میان عامه جامعه از میان می‌رود؛ پس نباید با افشاگری بیهوده قبح‌شکنی کرد. لذا، به تصریح آیه یاد شده کسانی که دوست دارند فحشا را انتشار دهند، عذابی دردناک در انتظار آنان است.

امام‎جمعه شهرکرد با گرامیداشت هفته بسیج، بیان کرد: امام راحل(ره) فرهنگ بسیج را از انبیای الهی وام گرفتند و این شجره طیبه را غرس کردند. فرهنگ بسیج را باید زنده نگه داریم و شاخصه‌ها و نشانه‌های آن‌را حفظ کنیم تا این فرهنگ همچنان قوی و کارساز در حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی باشد.

نکونام با یادآوری انتصاب اخیر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: در سال‌های اخیر نقدها و مطالبات جدی نسبت به این شورا وجود داشت و بخش زیادی از کارهای این شورا بر زمین مانده و راه‌های نرفته زیادی وجود دارد. رهبری نیز در خصوص این موضوع گله‌مند بودند و از مشی شورا که مسئول سیاست‌گذاری علم و فرهنگ است، رضایت نداشتند.

خطیب جمعه شهرکرد تصریح کرد: واقعیت این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید علوم و محتوای آن‌ و نیز فرهنگ و چگونگی آن‌را برای جامعه تبیین کنند؛ جهت‌گیری علم و فرهنگ باید در راستای تمدن اسلامی باشد یعنی علوم اعم از مادی و غیرمادی و فرهنگ اعم از آداب و رسوم حاکم و عملکردهای جمعی و فردی باید جامعه را به‌سمت تمدن اسلامی سوق دهد‌.

نکونام تأکید کرد: اگر علوم در مادیات و تجربیات متوقف شود و به ماورای تجربه نظری نداشته باشد و از خالق هستی بازبماند، صرفا در تمدن مادی و خاکی توقف خواهد کرد و اوج تمدن در کشفیات و اختراعات و در نهایت رفاه معیشتی برای بخشی از جامعه و دنیای آباد خلاصه خواهد شد که این هدف آفرینش نیست؛ هدف از آفرینش عروج معنوی و رهایی از افلاک و رسیدن به ملکوت است. لذا علوم باید علاوه بر ترسیم افلاک، ترسیم‌گر ملکوت باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان تصریح کرد: در ساحت فرهنگ نیز اگر آنچه در فضای حاکم بر جامعه ساری و جاری است، صرفا برگرفته از تمایلات انسانی و اخلاق و آداب صرفا از طبع انسان و نه از الهامات غیبی و فطرت پاک انسانی نشئت گیرد، نمی‌توان به تربیت انسان جمع‌الجمع امید داشت؛ انبیای الهی آمدند تا انسان عبورکننده از خود و متصل به عرش را با رشد دادن فطرت پاک تربیت کنند و او را به منبع هستی وصل کنند.

نکونام با ذکر اینکه مخالفان انبیاء و اومانیست‌ها انسان را اصل قرار می‌دهند، افزود: آنچه امروز از جنگ و نزاع، تبعیض، جامعه طبقاتی، نظام ارباب و رعیت، استکبار و استضعاف، فقر و ثروت و چپاول و غارت می‌بینیم، حاصل چنین تفکری است. انقلاب اسلامی از انقلاب انبیا نشئت گرفت تا ظلم و تبعیض را از میان ببرد و کرامت و عزت ایمانی را حفظ کند و مانع غارت عزت و کرامت و چپاول و سرمایه‌های انسانی و منابع حیاتی باشد.

وی تأکید کرد: رهبری نیز با همین نگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ترمیم کردند تا نارفته‌ها دنبال شوند، امروز از این شورا انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها و مراکز علمی را به‌خوبی پیش ببرد، در ریل علوم وحیانی قرار دهد و در عرصه فرهنگ نیز اصلاح‌گر اخلاق و رفتارها باشد و این موضوع امری اساسی و در کلان است.

انتهای پیام
captcha