کتاب، علم و فرهنگ از عرصه‌های ضروری برای انجام وقف است
کد خبر: 4014279
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶

کتاب، علم و فرهنگ از عرصه‌های ضروری برای انجام وقف است

تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم بسط موقوفات در پیشبرد فعالیت‌های کتاب و کتاب‌خوانی تأکید کرد و علم و فرهنگ را از عرصه‌های بسیار ضروری برای انجام وقف و ورود واقفان دانست.

کتاب، علم و فرهنگ از عرصه‌های ضروری برای انجام وقف استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در آیین بزرگداشت خادمان و واقفان کتاب و کتاب‌خوانی که هم‌زمان با هفته کتاب در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، به جایگاه علم و دانش در اسلام اشاره و با بیان اینکه معجزه رسول اکرم(ص) کتاب و رسالت نبی اسلام با «اِقرأ» آغاز ‌شده است، اظهار کرد: در دورانی که اروپا غرق ظلمت و تاریکی بود و در غرب یک کتابخانه پیدا نمی‌شد، کشورهای اسلامی از دانشمندان فراوان در علوم مختلف و کتابخانه‌هایی با ده‌‌ها هزار جلد کتب خطی برخوردار بودند.

وی در ادامه بر اهمیت جایگاه وقف علمی تأکید و با بیان اینکه توسعه وقف در حوزه کتاب، دانشگاه و مراکز علمی و آموزشی منجر به گسترش دانش و پیشرفت کشور می‌شود، ابراز کرد: بعضی از دانشگاه‌های بزرگ دنیا با همیاری‌های وقف گونه اداره می‌شوند.

تولیت آستان قدس رضوی با طرح این سؤال که در کشور ما که پیامبرمان بزرگ‌ترین معجزه‌اش کتاب و رسالتش با «اِقرأ» آغاز شده است، چند دانشگاه یا کتابخانه وقفی وجود دارد؟ ابراز کرد: متأسفانه در حوزه موقوفات علمی و فرهنگی عقب مانده‌ایم و نباید نسبت به مسئله وقف در حوزه کتاب و دانش غفلت کنیم.

وی اضافه کرد: مسئله وقف در حوزه کتاب، علم و فرهنگ را نباید مسئله کوچکی دانست. بی‌توجهی نسبت به امور خیر با نیت پیشبرد فعالیت‌های علمی و فرهنگی باعث متضرر شدن جامعه خواهد شد و موقوفات باید به‌سوی حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی نیز سوق پیدا کند.

مروی عنوان کرد: باید در کشور مراکز علمی و آموزشی بزرگی وجود داشته باشند که بر مبنای وقف اداره شوند، دستگاه امام رضا(ع) باید مراکز علمی و فرهنگی متعدد با موقوفات خاص داشته باشد تا به رشد و تعالی فرهنگ دینی مردم کمک کنند.

وی افزود: باید در اطراف حرم مطهر بزرگ‌ترین، زیباترین و مدرن‌ترین نمایشگاه عرضه کتاب را داشته باشیم که متأسفانه هم‌اکنون فاقد آن هستیم، البته زحمات گذشتگان را ارج می‌نهیم و سر تعظیم و تکریم در برابر تلاش‌های آن‌ها فرود می‌آوریم.

زیارت باید به ارتقای فرهنگ و معرفت دینی منجر شود

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه زیارت بارگاه رضوی باید منجر به ارتقای فرهنگ و معرفت دینی زائران شود، تصریح کرد: مهمانسرای بزرگ و چندین چایخانه در صحن‌های مطهر احداث کرده‌ایم اما پیش از همه این‌ها باید مرکز عرضه کتاب داشته باشیم، مراکزی که هم‌اکنون موجود هستند، هیچ‌کدام مورد رضایت بنده نیستند.

وی گفت: از تمام افرادی که در حوزه نشر کشور فعال و از ذوق، سلیقه و ابتکار برخوردار هستند، برای همفکری دعوت می‌کنم و مؤسسه به نشر موظف به شناسایی و دعوت از این افراد است، تا بتوانیم بهترین مرکز، نشر و توزیع کتاب را در اطراف حرم مطهر عالم آل محمد(ص) داشته باشیم.

مطالعه؛ عامل حیات فرهنگی جامعه

مروی در ادامه به سرانه پایین مطالعه در کشور اشاره و گرایش مردم به مطالعه را موجب رشد و حیات فرهنگی و اجتماعی جامعه دانست و گفت: مطالعه جایگاه مناسبی در جامعه ما ندارد و این امر با توجه به سابقه و پیشینه علمی و فرهنگی مسلمانان جای تأسف دارد، باید تلاش شود تا مردم به مطالعه ترغیب و عادت کنند و دستگاه حضرت رضا(ع) باید در این حوزه پیشگام باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت جمع‌آوری نسخ خطی به‌عنوان تراث شیعه اشاره و خاطرنشان کرد: کتاب‌های خطی فراوانی وجود دارند که گنج بزرگی از میراث اسلامی و شیعی هستند، این کتاب‌های خطی در واقع اسناد مهم فرهنگ و تاریخ اسلام و شیعه هستند؛ گردآوری، نگهبانی و شناساندن این نسخ خطي به‌عنوان منابع اصلي و معتبر فرهنگ، تمدن و اعتقادات اسلامی و شیعی و جلوگيري از خروج اين ذخاير نفيس و ارزشمند از کشور ضروری است.

وقف برای کتب خطی موجب صیانت از فرهنگ اسلامی است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه براساس اطلاعاتی صهیونیست‌ها با اهداف پلید و با سرمایه‌گذاری کلان به دنبال خرید کتب خطی و آثار فرهنگی از ایران و کشورهای اسلامی هستند، اظهار کرد: کتب خطی فراوانی وجود دارد که باید حفظ و جمع‌آوری شوند؛ برماست كه اين آثار گران‌قدر را که سرمایه‌های اعتقادی و فرهنگی جامعه اسلامی هستند، جمع‌آوری و از نيستي و نابودي محفوظ داریم، اما خریداری آن‌ها به سبب قیمت‌های بسیار بالا به‌تنهایی از عهده آستان قدس رضوی خارج بوده و در این حوزه نیازمند وقف هستیم.

وی به گنجینه مخطوطات و نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره و با بیان اینکه ارزش معنوی، تمدنی و فرهنگی کتب خطی غیرقابل قیمت‌گذاری است، تصریح کرد: وقف برای حفظ تراث اسلام و شیعه بزرگ‌ترین کار فرهنگی و از بهترین انواع وقف است.

مروی در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت وقف برای تأسیس دانشگاه و تربیت دانشمندان اشاره و عنوان کرد: بسیاری از استعدادهای برتر و درخشان در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به دلیل مشکلات روزمره زندگی در کار غرق می‌شوند و فرصتی برای مطالعه و تحقیق پیدا نمی‌کنند، اگر موقوفاتی برای پشتیبانی از این استعدادها وجود داشته باشد که این افراد شناسایی و ازنظر معیشتی حمایت شوند تا با فراغت فکری وقت خود را صرف مطالعه و پژوهش کنند، اتفاقات مبارکی در عرصه علم کشور رقم خواهد خورد.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از هشت نفر از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی کشور توسط تولیت آستان قدس رضوی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha