نبود زیرساخت آموزش مجازی؛ عامل افزایش دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
کد خبر: 4006521
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲
معاون آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری مطرح کرد؛

نبود زیرساخت آموزش مجازی؛ عامل افزایش دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: در مناطق محروم آمار بازماندگان از تحصیل به‌مراتب بیشتر از مناطق شهری و برخوردار است چرا که دانش‌آموزان مناطق محروم به‌علت مهیا نبودن زیرساخت‌های فضای مجازی و یا به‌دلیل مشکلات اقتصادی به‌ویژه پس از شیوع کرونا، نه‌تنها قادر به تأمین هزینه‌های جاری تحصیل نیستند بلکه باید در امر درآمدزایی خانواده را یاری کنند.

فیروز عسگری، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه در خصوص دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دو دسته‌بندی وجود دارد، اظهار کرد: نخست اینکه مشخص شود دانش‌آموز در چه زمانی ترک تحصیل یعنی در اواسط سال و حین تحصیل یا از بدو امر، درس را رها کردند که در شرایط عادی پیش از کرونا نیز این پدیده به دلایل گوناگون اعم از فقر اقتصادی یا مهاجرت و غیره اتفاق می‌افتاد.

وی ادامه داد: بخش دیگری از دانش‌آموزان با پیگیری عوامل مدرسه و اداره به تحصیل باز می‌گردند؛ پس از بروز ترک تحصیل از سوی یک دانش‌آموز، مدیر، معلمان و تیم مشاوره‌ای مدرسه و اداره منطقه و حتی اداره‌کل اقدامات مداخلاتی را برای بازگشت به تحصیل دانش‌آموز آغاز می‌کنند تا حتی‌الامکان دانش‌آموز به محیط مدرسه بازگردد.

عسگری با تصریح اینکه این امر گاه امکان‌پذیر نیست، گفت: در برخی موارد، دانش‌آموز ترک تحصیل کرده از منطقه مهاجرت می‌کند و در دسترس نیست و یا بنا به اقتضائات شرایط مجبور است کار کند و در جایی مشغول به‌کار شده است، در برخی موارد نیز دانش‌آموز به‌کلی از درس و تحصیل سرخورده شده و تمایلی برای ادامه تحصیل ندارد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: آمار و ارقام سالانه که به وزارتخانه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز ارائه می‌شود، گویای آن است که آمار ترک تحصیل کنندگان در استان روندی کاهشی داشته است، لذا آمار سال ۹۹ در استان نسبت به سال پیش از آن کاهش تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل شده را نشان می‌دهد.

روند افزایشی بازماندگان از تحصیل با شیوع کرونا

عسگری با ذکر اینکه کرونا این روند کاهشی را مختل کرد، افزود: شیوع کرونا باعث شد که خانواده‌ها به‌دلیل ترس از کرونا و بیم حضوری شدن کلاس‌ها فرزندان دانش‌آموز خود را از ادامه تحصیل منع کنند، برخی دیگر از خانواده‌ها نیز به‌دلیل مواجهه با مشکلات اقتصادی و معیشتی فرزندان خود را در امر درآمدزایی برای خانواده دخیل کنند و لذا این دست دانش‌آموزان در جایی مشغول کار شدند.

وی تصریح کرد: بازماندن از تحصیل به‌دلیل ترس از شرایط کرونایی بیشتر مربوط به دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی بود حال آنکه ترک تحصیل در سراسر استان به‌منظور کمک به معیشت خانواده، در مورد پسران دوران متوسطه بیشتر مشهود بود، که در مورد این دانش‌آموزان تا آخر سال ترک تحصیل برایشان منظور نشد بلکه تلاش کردیم آنان را به مدرسه بازگردانیم که عده‌ای از آنان در امتحانات پایانی شرکت کردند و باوجود عدم کسب نتیجه لازم، در دوران تابستان دروس جبرانی را طی کرده و به مقطع بالاتر راه یافتند.

عسگری با بیان اینکه خوشبختانه در سال تحصیلی جدید شاهد بازگشت بخشی از بازماندگان از تحصیل هستیم، ادامه داد: این دانش‌آموزان غالباً از کسانی هستند که با مجازی شدن آموزش به‌دلیل نبود زیرساخت و امکانات آموزش مجازی از تحصیل بازماندند که با بهبود شرایط و حضوری شدن آموزش در مدارس کمتر از ۱۰۰ نفر دانش‌آموز به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم به مدرسه بازگشتند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از دانش‌آموزان باز مانده از تحصیل سال گذشته که امسال نیز به مدارس بازنگشته‌اند وجود ندارد، گفت: اکنون در حال تهیه این آمار هستیم تا اقدامات مداخلاتی را برای بازگشت به تحصیل این گروه از دانش‌آموزان آغاز کنیم.

عسگری بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که در سال تحصیلی جدید آمار بازماندگان از تحصیل در مقایسه با سال ۹۹ افزایش داشته است، چرا که غائبان امتحانات نهایی در برخی مناطق استان افزایش یافته بود اما بخشی از این دانش‌آموزان در حال بازگشت هستند و پیش‌بینی می‌شود روند بازگشت به تحصیل با حضوری شدن آموزش افزایش داشته باشد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان تأکید کرد: باتوجه به میزان غائبان امتحانات نهایی، به‌نظر می‌رسد در مناطق محروم آمار بازماندگان از تحصیل به‌مراتب بیشتر از مناطق شهری و برخوردار است چرا که دانش‌آموزان مناطق محروم به‌علت مهیا نبودن زیرساخت‌های فضای مجازی و یا به‌دلیل مشکلات اقتصادی به‌ویژه پس از شیوع کرونا، نه‌تنها قادر به تأمین هزینه‌های جاری تحصیل نیستند بلکه باید در امر درآمدزایی خانواده را یاری کنند. البته در حال حاضر هنوز آمار دقیقی دال بر این موضوع وجود ندارد و وضعیت بازماندگان از تحصیل در تک‌تک شهرستان‌ها در حال بررسی است تا بتوان با قطعیت گفت کدام مناطق بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل را تجربه کردند.

ارزشیابی تشخیص میزان سواد دانش‌آموزان

عسگری با تصریح اینکه امسال آموزش در تمامی مدارس در مناطق روستایی و عشایری حضوری است، گفت: همین عامل قطعاً باعث کاهش آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و نیز بازگشت به تحصیل ترک تحصیل کرده‌ها خواهد شد و نگرانی از نبود زیرساخت و امکانات آموزش مجازی در این مقطع زمانی رفع شده است.

وی ادامه داد: تا پایان آبان‌ماه و حضوری شدن آموزش در تعداد بیشتری از مدارس، آمار بازگشت به تحصیل افزایش خواهد یافت. با برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش ارزشیابی تشخیصی در تمام مدارس متوسطه استان همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود تا سطح سواد دانش‌آموزان احصا شود؛ در الگوی اعلام شده از سوی وزارتخانه معلمان حتی در صورت لزوم دو ماه توقف در تدریس مباحث جدید دارند و مباحث پایه‌ای سال گذشته را برای دانش‌آموزان مرور می‌کنند تا عقب‌ماندگی‌های احتمالی تحصیلی به حداقل برسد.

انتهای پیام
captcha