مرکز نوآوری فرهنگی در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4004994
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴
امامی خبر داد:

مرکز نوآوری فرهنگی در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به‌دنبال راه‌اندازی یک مرکز نوآوری فرهنگی در استان‌ها است و برای این کار نیازمند نیروهای متخصص در حوزه منتورینگ و استارتاپ‌ها است که اگر این امر محقق شود شاهد ایجاد اشتغال در حوزه فرهنگ خواهیم بود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سید سعید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور امروز ۲۲ مهرماه در نشست کارگروه تخصصی فرهنگ استان با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که با حضور جمعی از فعالان حوزه فرهنگ و هنر و فعالان قرآنی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه ریل‌گذاری توسعه در کشور از سال ۱۹۴۰ به بعد به‌صورت غلط طراحی شده است، اظهار کرد: مشکلات آب و هوا و محیط زیست که حاصل این ریل‌گذاری اشتباه است نه‌تنها امروز بلکه تا نسل‌های آینده گریبانگیر کشور خواهد بود، لذا در مسئله آب مردم و مسئولان این یا آن استان مقصر نیستند بلکه مقصر نیروی ریل‌گذار توسعه بوده است.

وی با طرح این پرسش که در حال حاضر چه باید کرد؟ ادامه داد: تا ۱۵ سال پیش نسلی را نداشتیم که ریل‌گذاری فرهنگی را به مثابه یک امر پیچیده منظومه‌وار میان‌رشته‌ای کار کند اما امروز این ظرفیت را در اختیار داریم و سیاستگذاری فرهنگی در چندین دانشگاه آغاز شده است. امروز با نسل مدیرانی مواجه هستیم که مدیریت را از دریچه فرهنگ بازخوانی و بازسازی کنند لذا این نقطه امیدوارکننده ماجراست.

امامی تصریح کرد: بخش ناامید کننده ماجرا آنجاست که ریل‌گذاری انجام شده و تا نسل‌های پس از ما نیز از بحران آب و هوا و محیط زیست و عقب‌ماندگی فرهنگ و هنر در توسعه ملی متاثر خواهند بود، بنده معتقد به ناحیه‌گرایی فرهنگی هستم و نقشه تحول باید از درون استان استخراج شود. چهارمحال‌وبختیاری میراثی از آداب و رسوم و علما و فقها و ستارگان و اقلیم و ظرفیت و همزیستی میان‌قومی در اختیار دارد که می‌تواند به قطب گردشگری کشور تبدیل شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: حیات آینده کشور در احیای روستاها و جلوگیری از گسترش شهرنشینی است، در برنامه هفتم باید برای روستا شاخصه‌های شفافیت ایجاد کرد و با راهکارهای رفتاری مثبت مردم را از شهرها به روستاها گسیل داد چرا که بسیاری از آسیب‌ها و تهدیدهای اجتماع برخاسته از زندگی شهرنشینی است. با ورود غریبه‌ها به شهر ساختار محله‌ها به‌عنوان کمربند ایمنی شهرها و عامل انسجام اجتماعی دچار تزلزل می‌شود.

امامی با اشاره به رویکرد جدی شورای فرهنگ عمومی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تمرکززدایی و سوق دادن پژوهش‌ها از مرکز به سمت استان‌ها، افزود: لازمه این رویکرد آن است که هر پژوهشی یک بُرش استانی داشته باشد و نیز پژوهشگرانی در استان‌ها برای این مهم وجود داشته باشد. باید پرسید چند استاد و پژوهشگر جامعه‌شناس یا تاریخ‌شناس و متخصص فرهنگ که در استان ساکن باشند و زندگی کنند، وجود دارد؟

وی در خصوص نقش بزرگان و صاحبان نفوذ در میان مردم، تصریح کرد: باید وقف فرهنگی و وقف برای رفع آسیب‌های اجتماعی احیا شود و تا زمانی که این امر محقق نشود، اتفاق جدیدی در حوزه فرهنگ نخواهد افتاد، باید به‌جای سپردن سازه‌های فرهنگی نظیر فرهنگسراها به بخش‌هایی که رویکرد تجاری دارند این مراکز را به بخش‌های مردمی واگذار کنیم. دولت اگر توان نگهداری از این بناها را ندارد باید در فرایند ساخت، بخش خصوصی را کمک کند تا در نگهداری آن دغدغه‌ای نداشته باشد.

امامی با اشاره به اینکه اهالی فرهنگ باید به‌دنبال کسب و کار فرهنگی باشند، تأکید کرد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به‌دنبال راه‌اندازی یک مرکز نوآوری فرهنگی در استان‌ها است و برای این کار نیازمند نیروهای متخصص در حوزه منتورینگ و استارتاپ‌ها است که اگر این امر محقق شود شاهد ایجاد اشتغال در حوزه فرهنگ خواهیم بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مسئله کتابخانه سیار قطعا پیگیری خواهد شد، اگرچه سرانه کتابخانه در شهرکرد کافی است اما باید پرسید چرا طرح ایجاد کتابخانه مرکزی نیمه‌کاره رها شده است؛ پیداست که ریل‌گذاری اشتباه بوده و مردم فرهنگ را اداره نمی‌کنند.

انتهای پیام
captcha