قرآنیان با تقویت جریان‌های مردم‌نهاد روی پای خود بایستند
کد خبر: 4004928
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
میرزایی:

قرآنیان با تقویت جریان‌های مردم‌نهاد روی پای خود بایستند

نایب رئیس فراکسیون قرآن و عترت(ع) مجلس شورای اسلامی گفت: امروز شرایط به‌گونه‌ای است که قرآنیان باید روی پای خود بایستند و با تقویت جریان‌های مردم‌نهاد منتظر کمک این یا آن نهاد نمانند؛ البته این به معنای دست روی دست گذاشتن و کوتاهی نمایندگان در خانه ملت برای کمک به جریان قرآنی نیست.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین میرزایی، نایب رئیس فراکسیون قرآن و عترت(ع) مجلس شورای اسلامی امروز ۲۲ مهرماه در نشست با نخبگان و فعالان قرآنی استان در اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه برخی پیشنهادات و برنامه‌های مطرح شده از سوی نخبگان قرآنی قابل اجرا و برخی غیر قابل پیگیری است، اظهار کرد: برخی پیشنهادات با همت بالای قرآنیان استان در داخل قابل پیگیری و اجرا هستند که با روحیه انقلابی عملیاتی و محقق خواهند شد.

وی با تصریح اینکه با گذشت چند دهه از شکل‌گیری انقلاب اسلامی دو اندیشه و راهبرد پیوسته در نزاع با یکدیگر بوده‌اند، افزود: عده‌ای به الگوی زندگی آمریکایی اعتقاد دارند لذا اگرچه نه در ظاهر اما در اندیشه و عمل، توان و بودجه کشور اسلامی و شیعی را بر ضد قرآن و عترت(ع) صرف کردند، در مقابل این تفکر فرمایشات امامین انقلاب و تصریحات روشنگرانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت قرار دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: امروز شرایط به‌گونه‌ای است که قرآنیان باید روی پای خود بایستند و با تقویت جریان‌های مردم‌نهاد منتظر کمک این یا آن نهاد نمانند؛ البته این به معنای دست روی دست گذاشتن و کوتاهی نمایندگان در خانه ملت برای کمک به جریان قرآنی نیست.

عضو ناظر مجلس در شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به پیشنهادش به شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش بودجه، تصریح کرد: از این شورا خواسته شد که برای افزایش بودجه مؤسسات و مراکز قرآنی، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه را با خود همراه کنند تا اعتبارات قابل قبولی جذب شود اما این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفت، وقتی دغدغه‌ای نباشد علی‌القاعده اتفاق خوبی نیز نمی‌افتد.

میرزایی در خصوص مطالبه اقشار مختلف قرآنیان مبنی بر جذب در نهادهای فرهنگی به‌ویژه آموزش و پرورش، تصریح کرد: مشکل و مانع اصلی استخدام قرآنیان در آموزش و پرورش سیاست کلان این نهاد مبنی بر جذب معلمان از خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان است. لذا برای حل مشکل قرآنیان در آموزش و پرورش باید طرح‌های قرآنی نظیر تربیت مربی از سوی بنیاد خاتم‌الاوصیا(ص) در قالب رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان بازتعریف و پیش‌بینی شود و در خصوص نیروهای تربیت شده در این طرح‌ها در سال‌های گذشته نیز تطبیق علمیت مطابق ضوابط این دانشگاه اتفاق بیفتد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با ذکر اینکه موضوع تأسیس وزارت قرآن به‌عنوان مطالبه بسیاری از اهالی قرآن باید مورد تامل جدی قرار گیرد، ادامه داد: در شورای توسعه فرهنگ قرآنی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی عمده نگاه‌ها بر توسعه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ متمرکز است و مؤسسات و مراکز قرآنی مردم‌نهاد و یا دیگر دستگاه‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. بیمه فعالان قرآنی نیز باید به‌صورت مکتوب به کمیسیون ارائه شود.

میرزایی با یادآوری ظرفیت مساجد و اماکن مذهبی برای فعالیت‌های قرآنی، بیان کرد: در این راستا نیازمند گفت‌وگو و رایزنی هستیم که در داخل استان قابل انجام است و حمایت نمایندگان استان نیز باید ضمیمه کار شود؛ امروز چه بسیار مساجد و بقاع متبرکه که خالی از جمعیت هستند و مدیریت این اماکن را به‌عنوان یک عنصر تسهیل‌گر کوتاه‌مدت می‌توان در اختیار مؤسسه‌داران و قرآنیان قرار داد تا آباد شوند.

عضو ناظر کمیته اجرایی کردن بند یک سیاست‌های کلی قانون‌گذاری در کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بند یک ظرفیت بسیار خوبی را برای فعالیت‌های قرآن و عترت(ع) پیش‌بینی کرده‌اند تا بتوان پیوست‌های قرآنی را در بخش‌های مختلف جامعه اجرا کرد و این امر به مطالبه‌گری مردم و پیگیری نمایندگان نیاز دارد.

میرزایی گفت: از ظرفیت خیران نیز نباید غافل شد و مردم اگر کار را ببینند و بپسندند قطعا پای کار خواهند بود چرا که فعالیت‌های قرآنی با فکر اشخاص خیر حتما به نتیجه می‌رسد اما با تکیه بر بودجه عمومی کشور نمی‌توان به توفیقی دست یافت. اگر فکر خوب و کار سالم انجام شود، افرادی هستند که سرمایه کار را دارند و به فکر آخرت نیز هستند.

به‌گزارش ایکنا، در ابتدای این نشست قرآنیان استان موضوعات و مطالباتی مبنی بر اهتمام به فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم استان‌ مطابق با زیست‌بوم هر منطقه، تسهیل شرایط تأسیس مؤسسات و مراکز قرآنی در مناطق کمتر برخوردار، نبود کارشناس قرآنی در ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها، ضعف استان در حوزه تفسیر و ضرورت ایجاد بستر برای حضور روحانیون بومی در استان، اولویت دادن به مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس، ضرورت عمل به وعده‌ها در خصوص استخدام مربیان طرح خاتم‌الاوصیا(ص) و بیمه فعالان قرآنی را مطرح کردند.

قرآنیان استان همچنین نکاتی چون پیگیری اسناد و برنامه‌های قرآنی استان‌ها، پیوست فرهنگی و قرآنی برای پروژه‌های بزرگ شهری و صنعتی و ...، تقویت جریان تدبر در استان، نظارت بیشتر بر برنامه‌های صدا و سیما، بودجه قرآنی برای مسابقات قرآن، تحقیق و تفحص از آموزش و پرورش در حوزه فعالیت‌های قرآنی، قانون جامع حمایت از صاحبان درجات قرآنی و دیگر موارد را مورد تأکید قرار دادند.

انتهای پیام
captcha